Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Bibi72

Bibi72

29-01-2010 om 18:54

Is ze links....of toch rechts?

Toen mijn dochter jonger was, twijfelden we altijd of ze links- of rechtshandig was. Ondertussen is ze 8 en zit in groep 4. Schrijven doet ze links, knippen rechts, snijden (eten) rechts, eten met een lepel weer met links. Omdat ze schrijft met links, zou ik zeggen dat ze links is, maar is het dan niet vreemd dat ze ook zoveel met rechts doet? Mijn oudste dochter (10) is links, maar die doet ook alles met links. Mijn man en ik zijn beide rechts.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

29-01-2010 om 18:59

Kan best bibi

Sommige kinderen zijn niet uitgesproken links of rechts en kunnen met beide handen evengoed uit de voeten (mmm... beetje rare woordspeling in dit geval). Op de middelbare school zat ik bij een meisje in de klas en die schreef rechtshandig, maar ze tekende met links. Grappige was dat ze het ook nog tegelijkertijd kon. En ik ben zelf een uitgesproken linkspoot, maar door een hardnekkige blessure heb ik mezelf ook dingen rechts aangeleerd die ik nu ook rechts blijf doen, en hockeyen/midgetgolfen en breien doe ik ook rechtshandig vanaf kinds af aan.

angel3

angel3

29-01-2010 om 19:03

Ja hoor

ik ben ook links qua schrijven maar ik knip rechts. Ik eet links, maar ik muis (computer) rechts. Ook heb ik verder geen linkshandige hulpstukken nodig Alleen dunschillers..grrr. Daar kan ik niet mee overweg. Ook breien is me niet gelukt goed te leren. Ik ben dus een beetje ambi dexter

Bibi72

Bibi72

29-01-2010 om 19:10

Grappig

Ik wist niet dat er een woord voor was! Ik vind het totaal geen probleem hoor, maar was wel benieuwd of het vaker voor kwam, ja dus!

Carolien

Carolien

29-01-2010 om 20:54

Ambi-dexter

Een van mijn kinderen is een uitgesproken ambidexter. Wij dachten altijd dat het kind linkshandig was, want er was altijd die voorkeur voor links. Maar toen kind acht was werd door een fysiotherapeut gedacht dat er wel eens sprake kon zijn van ambidextri. Na een test bleek dat kind met ongeoefend rechts evengoed kon als met de geoefende linkerhand. Ik vond het heel bijzonder om te zien. Kind kan dus allebei, maar heeft de gwoonte om links te zijn. Het komt vaker voor dan je denkt, kan dus bij jouw dochter ook zo maar het geval zijn.
Groetjes,
Carolien

Linda99

Linda99

29-01-2010 om 22:10

Woord

Ik kende het woord ook niet terwijl ik het ook ben volgens mij. Doe de meeste gangbare dingen met links maar schrijf wel rechts.

MaaikeL

MaaikeL

30-01-2010 om 15:50

Ambidexter

Mijn zoon (7 jr) is ook een ambidexter. Het was wel erg handig toen hij zijn rechterhand in het gips had Hij schreef namelijk na een dagje wennen met links gewoon op dezelfde manier verder. De juf wist niet wat ze zag. De fysio heeft ons wel geadviseerd om rechts zoveel mogelijk te stimuleren omdat rechtshandig zijn met veel dingen toch wel een stuk makkelijker is.

Carolien

Carolien

30-01-2010 om 17:42

Rechts schrijven

Bij ons is kind zelfs een jaar fysiotherapie gedaan om rechts te leren schrijven. Kind is namelijk motorisch niet erg handig en schrijven met rechts is juist dan makkelijker: met links duw je de pen over het papier van over je schouder, terwijl je met rechts kunt trekken vanuit de onderarm en pols. Daardoor kun je veel kleinere bewegingen maken. Nu kan kind veel mooier schrijven met rechts; alleen wordt het nog vaak vergeten. Toen ik laatst op school in de schriften van kind keek, kon ik precies zien waar het links schreef en waar rechts. Soms wisselt dat binnen een zin en soms zelfs binnen een woord. Heel gek om te zien.
Groetjes,
Carolien

amk

amk

31-01-2010 om 09:23

Rechtsschrijvers

zijn zeker in het verleden gedwongen rechts te schrijven.
Zelf kon ik prima schrijven met links toen ik op de lagere school kwam, maar nee, dat mocht niet en het moest rechts worden. Gevolg een onleesbaar handschrift dat pas op de middelbare school weer enigsinds leesbaar werd.
In aangeleerde dingen ben ik daardoor rechts handig geworden. (knippen, breien (zonder al te veel succes))
Maar natuurlijke dingen: tandenpoetsen, eten doe ik linkshandig. En idd kleuren valt daar ook onder.

Carolien

Carolien

31-01-2010 om 19:51

Amk

Gedwongen rechts leren schrijven, daar heb ik ook verhalen over gehoord. Maar dat ging dan vaak over kinderen die in wezen linkshandig waren en voor wie rechts schrijven dus eigenlijk niet kon. In het verleden werd linkshandigheid niet geaccepteerd, omdat er hele rare gedachten over waren. Men dacht dat het ongezond was, van de duivel kwam of meer van dat soort onzin.
Dat deden wij nu net niet bij onze ambidexter. Wij hadden kind al die tijd ingeschat als linkshandig en hadden daar geen enkel probleem mee. Tot dat het in kinds eigen belang bleek om te kijken of rechts schrijven een optie kon zijn. In het hele proces hebben wel wel goed bekeken of kind er niet ongelukkig of onrustig van zou worden. Dat bleek niet het geval. De grap is dus dat kind door rechts te schrijven niet tegen de eigen natuur ingaat, maar wel tegen een jarenlange gewoonte. Ondertussen schrijft kind met rechts stukken mooier dan met links. Al is dat rechts schrijven wel lastig te automatiseren.
Groetjes,
Carolien

Pluijmpje

Pluijmpje

05-02-2010 om 16:04

Ikzelf ook

Hoi Bibi,

Het lijkt wel of je het over mij hebt. Ik ben gedeeltelijk linkshandig. Mijn sterke kant is rechts, maar ik schrijf links, eet soep links, eet verder rechts, knip rechts enz. Ik vind het zelf een voordeel. Mijn motoriek is aan beide kanten goed ontwikkeld, en in geval van nood, kan ik zelfs rechts schrijven, zij het heel langzaam en als een 7-jarige

Laat je dochter doen zoals ze wil. Links of rechts, het maakt uiteindelijk niets uit.

Bibi72

Bibi72

05-02-2010 om 20:04

Pluijmpje

Grappig, we aten vandaag soep, en die eet ze links! Nooit op gelet eigenlijk, maar vandaag viel het mij toevallig op! En idd laat ik haar lekker haar gang gaan, of ze iets nou links of rechts doet, wat maakt het uit! Maar ik was wel benieuwd of mensen het herkenden!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.