Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mariel

Mariel

29-09-2008 om 14:30

Jaloers of fase....?

Hallo,

Ik heb een zoon van 7 en een dochtertje van 2. En vraag mij af of hij jaloers is op haar omdat zij aldoor leuke reacties krijgt op van alles en hij veelal hoort:"niet doen, hou op, doe nou niet, pas op...etc etc etc"
Tenminste zo kijk ik ertegenaan maar als ik dan laatst op zo'n sportdag op school ben doen veel kids zoals hij, tegen elkaar en vraag ik me af of ik goed zit met mijn idee over jaloezie?
Dan nog..als ie nu echt jaloers is op zijn zusje wat doe ik er dan mee , nu betrap ik mezelf er veelal op dat ik hem de negatiefe aandacht geef waar hij om vraagt, maar hoe draai ik dit om ondanks dat hij zijn gedrag niet zal veranderen?
Ik dacht ik stel mijn vraag eens hier want samen met manlief kom ik er niet uit lijkt het, wie weet wat ik voor reacties krijg.

Alvast bedankt voor het lezen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

29-09-2008 om 17:15

Schattigheidsgehalte

Mijn dochter was bijna 5 toen jongste kwam. En ja, een baby/peuter krijgt altijd veel positieve aandacht van anderen. En bij haar groeide die schattigheid er net vanaf.
Ik heb haar uitgelegd hoe dat werkt met kleine kinderen. Op situaties om ons heen gewezen, waar dat ook zo ging. En zelf vond ze jonge kinderen ook al zo schattig.
Die uitleg hielp wel. Binnen het gezin hebben we vooral laten zien wat zij voor extra's had ten opzichte van de jongste. Want die extra's zijn er natuurlijk ook.

Speciaal

Mijn oudste heeft dat ook wel even gehad toen de jongste kwam. En nu is nummer 4 onderweg dus ik denk dat de middelste er straks ook wel weer last van zou hebben.
Wat wij gedaan hebben: uitgelegd dat hij veel aandacht kreeg omdat iedereen baby's en dreumesen nou eenmaal schattig vind en dat zijn kleine broertje ook heel lief en leuk is (meestal). Maar dat dat niet betekent dat hij dat niet is! En dat hij sowieso al een hele speciale plek had omdat hij iets had gedaan wat zijn jongere zusje en babybroertje nooit meer konden doen! Hij had van "gewoon Esmee" mama gemaakt! Hij had van "gewoon X" papa gemaakt! En dan ook nog eens van mijn papa en mama en de papa en mama van X OPA en OMA en PAKE en BEPPE gemaakt!!! Hij alleen, want toen zusje en broertje kwamen was dat geweldig, maar papa en mama, opa en oma en pake en beppe waren we al.
Hij glom van trots en heeft zich nooit meer afgevraagd of hij wel net zo bijzonder is als de anderen.

Wat dat negatieve aandacht betreft: dat heb ik altijd al geprobeerd zo min mogelijk te doen, al lukt dat natuurlijk nooit helemaal.

3 kids mam

3 kids mam

29-09-2008 om 20:07

Klinkt best zielig

eerlijk gezegd vind ik het behoorlijk zielig voor je zoontje dat je dochter aldoor leuke reacties en positieve aandacht krijgt en je zoon veelal negatieve dingen hoort. Ik kan van hieraf natuurlijk niet zeggen of hij jaloers is maar leuk lijkt het me niet voor hem. Ik snap ook niet zo goed dat je er alleen iets mee wil doen als hij idd jaloers is, ik denk dat je sowieso, in zijn belang, hier iets aan moet veranderen. Ik denk dat je moet proberen je zoon net zo positief te benaderen als je dochter. Ik weet zeker dat je zoon heel veel positieve dingen doet op een dag en heel veel momenten goed z'n best doet, rustig aan tafel zit, lief speelt, even helpt als je het vraagt, etc. Als je dit probeert continu te benoemen en niet te veel nadruk legt op negatief gedrag (daarmee bedoel ik niet dat je alles goed moet vinden) dan ben je denk ik al een heel eind.

En aandacht alleen.

Je zoontje vindt het vast ook fijn om je eens helemaal voor zich alleen te hebben. Samen eens boodschappen doen en zusje thuis bij papa. Samen in de tuin werken. Een spelletje doen die alleen grote jongens kunnen. En je man die eens alleen met hem iets onderneemt. Ik zie vaak in gezinnen met meer kinderen dat de oudste altijd rekening moet houden met de kleinste. "Pak maar niet je lego, stopt Truusje in haar mond". "O, nu niet die auto, die maakt zoveel herrie, Truusje slaapt." "Nee, we gaan deze puzzel maken want dan kan Truusje ook mee doen." Ik heb ook wel eens de neiging moe te worden met altijd rekening houden met de kleinste. Ik was vroeger ook de jongste. Ik werd soms even aan een ander tafeltje gezet met mijn eigen speelgoed. Oudere broers en zussen gingen een spelletje doen en ik mocht niet mee doen. Tegenwoordig moeten ze alles delen. Altijd rekening houden met...Mijn zoon is enig kind. Hij speelt heel veel met vriendjes waar er meer kinderen zijn. Hij zegt al dat hem dit opvalt. Iedereen houdt rekening met de kleintjes. Op zich is dat goed en logisch. Maar af en toe je kleine zusje uit de buurt moet vast heerlijk zijn....Even niet die correctie als je met de stiften wilt tekenen, maar dat mag weer niet, Truusje mag alleen de potloden. Mijn oudere broers en zussen waren we me ook liever kwijt dan rijk op z`n tijd. Ze waren niet jaloers, ze vonden me maar lastig.

Guinevere

Guinevere

30-09-2008 om 10:36

Waarom

Waarom geef je je zoon dat zoveel negatieve aandacht, Mariel? Ik krijg niet de indruk dat het iets met zijn zusje te maken heeft dat je hem zo benadert. Alleen het verschil met de behandeling van zijn zusje maakt het voor hem des te schrijnender.
Haal een goed opvoedboek uit de bibliotheek of ga eens een opvoedcursus volgen, daar hoor ik ook goede verhalen over.
Hier geen jalouzie van 6 jarige zoon naar zijn 1 jarige broertje. Hij is veel te gek op hem. Waar ik wel op let is dat de kleine ook af en toe te horen krijgt dat hij zijn grote broer niet mag slaan en dat ie dus sorry moet zeggen. Anders gezegd: ik probeer niet met 2 maten te meten richting de gebroeders. Wel houd ik natuurlijk enigszins rekening met het leeftijdverschil.

Guinevere

Guinevere

30-09-2008 om 12:42

Mariel, aanvulling

Nu ik mijn reactie nog eens lees, klinkt ie nogal bot. Maar zo bedoelde ik het niet. 't Kwam gewoon niet zo lekker uit mijn toetsenbord rollen vrees ik.

Mariel

Mariel

30-09-2008 om 13:58

Guinevere (e.a.)

Er speelt ok meer hoor hier, opvoed cursus inmiddels gestart door manlief (maar het kan mij niet snel genoeg gaan aan verbetering ook al is ie pas een week bezig)en ik lees alles mee en wil alles weten wat er besproken is.
Een van de oorzaken is volgens mij jaloezie, maar ook het feit dat hij het moeilijk vind om een grote broer te zijn zoals ik hem een paar maandjes geleden erop aansprak. Ofwel moeite met verandering net als zijn moeder.
En aangezin in mijn ogen alle kleine betjes helpen postte ik hier en ga ik met een heel aantal tips van hier aan de slag, jammergenoeg is zoonlief niet een echte prater, maar een binnenvetter, dus zal ik moeten doen ipv moeten praten met hem.
Maar ik heb een heel aantal tips die ik kan gebruiken, thanks daarvoor.
Meer tips zijn altijd welkom maar hier kan ik wel iets mee, mbt de jaloezie/ moeite met verandering.

miesje!

miesje!

30-09-2008 om 22:06

Om om te schakelen

Hoi

Wat mij ooit heel erg geholpen heeft om van negatief naar positief te gaan is, kijken welke regels echt belangrijk zijn en welke minder. reageer alleen op de belangrijke regels en laat de andere even een tijdje in de koelkast staan.Dat scheelt al een heleboel gemopper en je houdt meer tijd over voor complimentjes e.d.. Later als het weer beter gaat langzaam de andere regels ook weer toepassen.

Veel succes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.