Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Miep

Miep

30-12-2009 om 15:44

Jaloezie, hoe mee omgaan

Dochter van 4 is soms best jaloers. Zo ging ze vandaag compleet door het lint toen haar grotere broer een cadeau kreeg (was een goede reden voor) en zij niet. Geen cadeau en ze mocht ook niet helpen het playmobiel ding in elkaar te zetten.

Het lijkt alsof dit gedrag de laatste maanden steeds erger wordt, vroeger toen ze kleiner was wilde ze ook wel graag iets "hebben" maar was het niet dreinen om zoiets. Bovendien verwacht je van een groter kind wat meer begrip, wat oudste dus wel gewoon heeft.

Hoe ga ik hiermee om is eigenlijk de vraag? Rede en praten hebben weinig effect...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

30-12-2009 om 21:17

Ik zou

Er gewoon rustig op reageren en uitleggen waarom broer een kado krijgt en zij niet en dat zij ook wel eens iets krijgt en hij niet. Als ze hierdoor niet kalmeert haar even apart zetten tot ze weer rustig kan zijn.
Het is iets wat kinderen moeten leren en het ene kind kan er beter mee omgaan dan het andere.
Je schrijft dat je van een groter kind meer begrip verwacht, bedoel je daarmee dat je 4 jaar groot vindt? Juist rond dat 4e jaar ontwikkelen ze volgens mij een groot rechtvaardigheidsgevoel, waardoor ze het dus niet eerlijk vinden als een ander iets krijgt en zij niet. als ze jonger zijn hebben ze het nog niet zo door als anderen iets krijgen en zij niet. Grote broer is alweer ouder en heeft er al wel begrip voor of heeft dit altijd al gehad doordat hij gewoon een ander type kind is.

Miep

Miep

30-12-2009 om 22:51

Tango

Ik kan wel met je meegaan, hoor Tango.

Wat ik bedoel met "groot" is dat ik denk dat ze wel weet hoe het zit, dat het niet het rechtvaardigheidsgevoel is maar meer het doorduwen van haar eigen willetje.

Broer was idd ander kind, niet jaloers, ook niet heel materialistisch, deelt graag. Zij daarentegen wil heel graag alles hebben en wil vooral ook regelen. Dus als ze roept dat ze NU met zijn speelgoed MOET, dan geeft hij vaak toe maar als hij dat niet doet is het hommeles en barst zij in tranen uit.

Tango

Tango

31-12-2009 om 11:47

Klinkt als

Een beetje meisjesgedrag, tenminste zo is het bij ons ook. Oudste is een meisje en was ook altijd heel erg van overal het eerste willen zijn, alles hetzelfde willen hebben als haar vriendinnen etc. Jongste een jongen en die heeft dat dus ook helemaal niet zo erg. Hij kan ook veel makkelijker delen en geeft inderdaad nu nog als zijn zus lang genoeg aandringt zijn speelgoed aan haar.

buzz

buzz

04-01-2010 om 14:16

Mijn zoon

heeft het ook, is ook 4 ineens zit hij er mee. Ik leg het 1 keer uit, het is omdat....., en de volgende keer..... of laatst heb jij.....En dan houd ik er over op. soms is het dan goed en soms is hij toch erg van zijn stuk, nou ja dan maar van zijn stuk. hij moet ook leren tegenvallers te verwerken, leren dat hij niet altijd aan de beurd is, dat hij niet de enige is...dat hetr gewoon zo is dat hij het niet overal altijd mee eens is...en nog zo veel meer. Daar mag hij best even knorrig van zijn. Maar ik besteed er niet te veel aandacht aan na de uitleg die hij best begrijpt.
Vanzelf word hij weer vrolijk en gezellig. Alles is leren denk ik dan maar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.