Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Jip en Janneke....

bieb1963

bieb1963

12-11-2025 om 08:25 Topicstarter

Vrijevlinder schreef op 10-11-2025 om 12:36:

[..]

Ik geloof er niets van dat het onder dat motto wordt verkocht. Sommige boeken zijn nu eenmaal heel bekend, en daar is na zo'n halve eeuw kennelijk nog steeds vraag naar.

Kind kan dan denken: wat een verschil met vroeger. Ik ben blij dat ik nu leef. Voor zover een kind daar over nadenkt.

Ik weet niet tot in hoeverre iets over hekserij en bijv. geen stemrecht in kinderboeken staat. Waarschijnlijk niet veel. Maar volgens mij is er geen kind dat zou denken: we moeten terug naar de tijd. Maar juist: jee, wat een tijd, ben blij dat ik nu leef.

Als je het over de langere periode ziet, dan zie je juist dat er enorm veel vooruitgang is in de laatste eeuw. Nooit zijn dingen sneller gegaan dan nu.

En om nu te doen of hebben dingen niet bestaan lijkt me wat gek. En voor de mensen die denken dat we nu in een moderne tijd leven, je kinderen gaan je over pakweg 30 jaar ook weer ouderwets vinden. Dat is van alle tijden.

Het zijn sowieso de gedachtes van volwassenen die de moeder uit JJ direct in een rol plaatsen. Op zich niet gek: Wij wéten dat het boekjes van 75 jaar oud zijn en wij wéten dat moeder toen meestal niet werkten. Maar die boekjes gáán helemaal niet over die moeder, maar over 2 kleutertjes. En af en toe komt die moeder in een verhaaltje voor bijv om met JJ naar de stad te gaan. Voor kinderen is dat iets doodnormaals: Doet hun eigen moeder ook wel eens, ook al werkt hun moeder 4 of 5 dagen. Dus volgens mij zijn het de volwassenen die allerlei plaatjes inkleuren en zijn de kinderen die het lezen of voorgelezen krijgen daar niet op die manier mee bezig.

bieb1963 schreef op 12-11-2025 om 08:25:

[..]

Het zijn sowieso de gedachtes van volwassenen die de moeder uit JJ direct in een rol plaatsen. Op zich niet gek: Wij wéten dat het boekjes van 75 jaar oud zijn en wij wéten dat moeder toen meestal niet werkten. Maar die boekjes gáán helemaal niet over die moeder, maar over 2 kleutertjes. En af en toe komt die moeder in een verhaaltje voor bijv om met JJ naar de stad te gaan. Voor kinderen is dat iets doodnormaals: Doet hun eigen moeder ook wel eens, ook al werkt hun moeder 4 of 5 dagen. Dus volgens mij zijn het de volwassenen die allerlei plaatjes inkleuren en zijn de kinderen die het lezen of voorgelezen krijgen daar niet op die manier mee bezig.

Precies. En uiteindelijk is het thuis toch ook gewoon zo dat kinderen vaker zien dat de vader meer dagen werkt, moeder meer dagen thuis is. Dat mama vaker de was doet en poetst en pap vaker de boormachine erbij pakt. Kun je stereotiep noemen maar t gebeurt ook gewoon zo in de meeste gezinnen. 

Koekie1980 schreef op 14-11-2025 om 08:04:

[..]

Precies. En uiteindelijk is het thuis toch ook gewoon zo dat kinderen vaker zien dat de vader meer dagen werkt, moeder meer dagen thuis is. Dat mama vaker de was doet en poetst en pap vaker de boormachine erbij pakt. Kun je stereotiep noemen maar t gebeurt ook gewoon zo in de meeste gezinnen.

Inderdaad, wat hetzelfde is, is dat mensen nog steeds labels plakken/in hokjes plaatsen,  alleen zijn de hokjes opnieuw geverfd.

bieb1963

bieb1963

15-11-2025 om 13:53 Topicstarter

Koekie1980 schreef op 14-11-2025 om 08:04:

[..]

Dat zal vast ook zo zijn. Maar iemand als mijn buurvrouw niet. Die hebben de rollen behoorlijk 50/50 verdeeld. En dat is helemaal prima. Zo zien en beleven hun kinderen dat thuis ook. Maar ze beleven óók bij anderen (bijv vriendjes/vriendinnetjes) dat dat ook niet altijd zo is. Daar gaat het dan weer anders, in welke variant dan ook. Mag buurvrouw wat van vinden, maar daar hou je je kinderen ook niet weg lijkt mij. En vertel je kinderen gewoon over vroeger en nu en over emancipatie enz. 

Dat is het leuke van kinderen die bij anderen gaan spelen. Zo maken ze kennis met allerlei manieren waarop iets in het dagelijks leven ook kan. De ene ouder hanteert de boormachine, de andere gebruikt een naaimachine en weer iemand anders laat al dergelijke acties aan de oudere generatie over. Of aan betaalde krachten.  Kan allemaal. En heeft niet perse met emancipatie te maken. Wel met competenties, tijd, zin, geld. En zo.

MRI

MRI

28-11-2025 om 20:39

Als je nog van plan bent een tradwife te worden (of een dochter hebt die dat wil), of denkt 'maar ik vertrouw mijn man, we maken het zelf wel uit: kijk hier even naar. 

https://www.youtube.com/watch?v=RKwFzJ1l69U

bieb1963

bieb1963

29-11-2025 om 14:14 Topicstarter

MRI schreef op 28-11-2025 om 20:39:

Als je nog van plan bent een tradwife te worden (of een dochter hebt die dat wil), of denkt 'maar ik vertrouw mijn man, we maken het zelf wel uit: kijk hier even naar.

https://www.youtube.com/watch?v=RKwFzJ1l69U

Ik heb niet zo'n zin om naar dat Amerikaanse gewauwel te luisteren... Overigens vind ik dat hele tradwife weer e.e.a. (Amerikaans...?) hype, wat ik lekker links laat liggen. Ze zoeken het maar uit. Heeft m.i. ook niets met Jip en Janneke verhaaltjes te maken, die zich afspelen in de jaren 50. Kan je gewoon aan je kind uitleggen.

Overigens vind ik het ook altijd heel bijzonder als de geëmancipeerde vrouw (wat ik overigens zelf ook gewoon ben) het heeft over 'vrouwentaken', bijv. strijken, of stoffen, of kind voorlezen enz. Hoezo vrouwentaak als je uit gaat van emancipatie? Dan is het toch gewoon een taak? Wie dat doet binnen je huishouden is m.i. in een geëmancipeerde omgeving totaal niet relevant. Het zijn taken, geen vrouwentaken, die moeten gebeuren en die verdeel je onderling.

Ik zag laatst in de HEMA bij de Takkie en Siepie spullen ook boekjes: een Siepie boekje en een Takkie boekje. Ik heb daar vluchtig even in gebladerd en het zijn gewoon Jip en Janneke verhaaltjes (waarschijnlijk waarin in elk verhaaltje de poes of de hond een rol heeft). In de gauwigheid kwamen me de verhaaltjes bekend voor, dus ik denk dat het geen nieuwe verhaaltjes zijn, maar de originele. Wellicht staan er geen verhaaltjes in waar de moeder een prominente rol speelt. Geen idee. Iemand die daar wel een idee van heeft?

bieb1963 schreef op 29-11-2025 om 14:14:

[..]

Ik heb niet zo'n zin om naar dat Amerikaanse gewauwel te luisteren... Overigens vind ik dat hele tradwife weer e.e.a. (Amerikaans...?) hype, wat ik lekker links laat liggen. Ze zoeken het maar uit. Heeft m.i. ook niets met Jip en Janneke verhaaltjes te maken, die zich afspelen in de jaren 50. Kan je gewoon aan je kind uitleggen.

Overigens vind ik het ook altijd heel bijzonder als de geëmancipeerde vrouw (wat ik overigens zelf ook gewoon ben) het heeft over 'vrouwentaken', bijv. strijken, of stoffen, of kind voorlezen enz. Hoezo vrouwentaak als je uit gaat van emancipatie? Dan is het toch gewoon een taak? Wie dat doet binnen je huishouden is m.i. in een geëmancipeerde omgeving totaal niet relevant. Het zijn taken, geen vrouwentaken, die moeten gebeuren en die verdeel je onderling.

Ik zag laatst in de HEMA bij de Takkie en Siepie spullen ook boekjes: een Siepie boekje en een Takkie boekje. Ik heb daar vluchtig even in gebladerd en het zijn gewoon Jip en Janneke verhaaltjes (waarschijnlijk waarin in elk verhaaltje de poes of de hond een rol heeft). In de gauwigheid kwamen me de verhaaltjes bekend voor, dus ik denk dat het geen nieuwe verhaaltjes zijn, maar de originele. Wellicht staan er geen verhaaltjes in waar de moeder een prominente rol speelt. Geen idee. Iemand die daar wel een idee van heeft?

Ik heb een Takkie-boekje. Dat zijn gewoon verhaaltjes waar de kinderen en ook de moeder in voorkomen. Van vroeger . Ben het verder met je eens.

bieb1963 schreef op 29-11-2025 om 14:14:

[..]

jaja, die taakverdeling. 'zorg' blijkt meestal een vrouwentaak. Ga maar kijken in bv de intramurale ouderenzorg, dagopvang, thuiszorg of kinderopvang. Een avond over opvoeden (bv vanuit een welzijnsorganisatie, de bieb, een kerk)  wordt vaak meer door vrouwen dan door mannen bezocht. Literaire eeskringen trekken veel meer vrouwen dan mannen. 

Mannen kiezen andere tijdsbesteding. Op de voetbaltribunes zitten vooral mannen. Ook in de Bouwmarkt lopen er net wat meer mannen dan vrouwen rond. Idem in de garage en  bij bouwbedrijven. Ook in de groenverzorging weinig vrouwen, net als bij de vuilniswagens. Op thuisdagen zullen mannen eerder wat leuks met de kinderen (of voor zichzelf) gaan doen dan dat ze een extra schoonmaak/opruimklusje aanpakken.

bieb1963

bieb1963

30-11-2025 om 19:52 Topicstarter

Wilgenkatje- schreef op 30-11-2025 om 19:07:

[..]

jaja, die taakverdeling. 'zorg' blijkt meestal een vrouwentaak. Ga maar kijken in bv de intramurale ouderenzorg, dagopvang, thuiszorg of kinderopvang. Een avond over opvoeden (bv vanuit een welzijnsorganisatie, de bieb, een kerk) wordt vaak meer door vrouwen dan door mannen bezocht. Literaire eeskringen trekken veel meer vrouwen dan mannen.

Mannen kiezen andere tijdsbesteding. Op de voetbaltribunes zitten vooral mannen. Ook in de Bouwmarkt lopen er net wat meer mannen dan vrouwen rond. Idem in de garage en bij bouwbedrijven. Ook in de groenverzorging weinig vrouwen, net als bij de vuilniswagens. Op thuisdagen zullen mannen eerder wat leuks met de kinderen (of voor zichzelf) gaan doen dan dat ze een extra schoonmaak/opruimklusje aanpakken.

Tja…

Dan nog zou je het uit emancipatie overwegingen geen vrouwen of mannen taken/bezigheden moeten noemen. Dat meer mannen lol hebben in de bouwmarkt l, dat is dan zo. Daarbij wat let je om als vrouw naar de bouwmarkt te gaan of voor de groenvoorziening te werken? En wat let je als vrouw om op je thuiswerk dag meer bezig te zijn met kind dan met het huishouden? Hoe dan ook, om het steeds als iets voor vrouwen of voor mannen te betitelen hou je het ook zelf deels in stand.

Overigens vind ik het benoemen van literaire leeskringen heel bijzonder. What’s the point als meer vrouwen daar interesse in hebben dan mannen? 

Wilgenkatje- schreef op 30-11-2025 om 19:07:

[..]

jaja, die taakverdeling. 'zorg' blijkt meestal een vrouwentaak. Ga maar kijken in bv de intramurale ouderenzorg, dagopvang, thuiszorg of kinderopvang. Een avond over opvoeden (bv vanuit een welzijnsorganisatie, de bieb, een kerk) wordt vaak meer door vrouwen dan door mannen bezocht. Literaire eeskringen trekken veel meer vrouwen dan mannen.

Mannen kiezen andere tijdsbesteding. Op de voetbaltribunes zitten vooral mannen. Ook in de Bouwmarkt lopen er net wat meer mannen dan vrouwen rond. Idem in de garage en bij bouwbedrijven. Ook in de groenverzorging weinig vrouwen, net als bij de vuilniswagens. Op thuisdagen zullen mannen eerder wat leuks met de kinderen (of voor zichzelf) gaan doen dan dat ze een extra schoonmaak/opruimklusje aanpakken.

De hamvraag is dan, denk ik, in hoeverre willen vrouwen het zelf en in hoeverre worden zorgtaken vrouwen opgedrongen vanuit het oogpunt van cultuur en vroeger geldende standaarden?

Ik vind de emancipatie soms doorslaan naar dat je als vrouw zijnde echt niet meer in de zorg werkzaam moet willen zijn, ga vooral in de bouw en bij defensie werken. Dat je echt niet thuis het leeuwendeel van de zorgtaken op je moet nemen, want je wordt sowieso gepiepeld waar je bij staat.

In plaats van naar je literaire leesclub te gaan, moet je nu vrolijk huppelend op zagenjacht in een bouwmarkt en je tuinhuis vertimmeren, terwijl je man gelukzalig de was ophangt. Ik chargeer, maar even voor het beeld.

In plaats van meer vrijheid voor vrouwen, dwing je mijns inziens op deze manier vrouwen weer in een nieuw soort keurslijf: je moet geëmancipeerd zijn en alles fifty fifty regelen met je vent thuis, want we zijn precies gelijk. Eh nee, doe vooral wat werkt/je het meest ligt in samenspraak met je partner. Of dat nu een terras tegelen of snotneuzen afvegen is. 

Wel zou het goed zijn als al die werkzaamheden gelijk zouden worden beoordeeld en evenveel aanzien krijgen, want daar schort het nog wel eens aan. 

bieb1963

bieb1963

30-11-2025 om 20:31 Topicstarter

felija schreef op 30-11-2025 om 20:12:

[..]

De hamvraag is dan, denk ik, in hoeverre willen vrouwen het zelf en in hoeverre worden zorgtaken vrouwen opgedrongen vanuit het oogpunt van cultuur en vroeger geldende standaarden?

Ik vind de emancipatie soms doorslaan naar dat je als vrouw zijnde echt niet meer in de zorg werkzaam moet willen zijn, ga vooral in de bouw en bij defensie werken. Dat je echt niet thuis het leeuwendeel van de zorgtaken op je moet nemen, want je wordt sowieso gepiepeld waar je bij staat.

In plaats van naar je literaire leesclub te gaan, moet je nu vrolijk huppelend op zagenjacht in een bouwmarkt en je tuinhuis vertimmeren, terwijl je man gelukzalig de was ophangt. Ik chargeer, maar even voor het beeld.

In plaats van meer vrijheid voor vrouwen, dwing je mijns inziens op deze manier vrouwen weer in een nieuw soort keurslijf: je moet geëmancipeerd zijn en alles fifty fifty regelen met je vent thuis, want we zijn precies gelijk. Eh nee, doe vooral wat werkt/je het meest ligt. Of dat nu een terras tegelen of snotneuzen afvegen is.

Wel zou het goed zijn als al die werkzaamheden gelijk zouden worden beoordeeld en evenveel aanzien krijgen, want daar schort het nog wel eens aan.

Ik ben het helemaal voor de volle 100% met je eens!

[..]

In plaats van meer vrijheid voor vrouwen, dwing je mijns inziens op deze manier vrouwen weer in een nieuw soort keurslijf: je moet geëmancipeerd zijn en alles fifty fifty regelen met je vent thuis, want we zijn precies gelijk. Eh nee, doe vooral wat werkt/je het meest ligt in samenspraak met je partner. Of dat nu een terras tegelen of snotneuzen afvegen is.

[..]

Eens. En ik denk dat dit in veel gezinnen al gebeurt, dat de taken naar wens en talent verdeeld worden. Vaak is het wel zo dat zorgtaken veel vaker terugkomen dan klustaken. Koken, de was, stofzuigen doe je doorgaans vaker dan een fiets repareren, gras maaien, onkruid wieden of de auto wassen. Net zoals een tuinhuis timmeren of schilderen, dat soort dingen doe je eens in de zoveel jaar een keer uitgebreid. En dat is dan één keer heel veel werk, terwijl koken of wassen per keer minder tijd kost, maar door de tijd heen veel meer.

Wat mij betreft hoeven andere mensen ook helemaal geen mening te hebben over de verdeling bij ons thuis. Als je het anders wil, doe dat lekker. 
Wel vind ik zelfredzaamheid belangrijk, zowel financieel als qua vaardigheden. Voor mannen én voor vrouwen.

MamaE schreef op 01-12-2025 om 14:56:

[..]

Eens. En ik denk dat dit in veel gezinnen al gebeurt, dat de taken naar wens en talent verdeeld worden. Vaak is het wel zo dat zorgtaken veel vaker terugkomen dan klustaken. Koken, de was, stofzuigen doe je doorgaans vaker dan een fiets repareren, gras maaien, onkruid wieden of de auto wassen. Net zoals een tuinhuis timmeren of schilderen, dat soort dingen doe je eens in de zoveel jaar een keer uitgebreid. En dat is dan één keer heel veel werk, terwijl koken of wassen per keer minder tijd kost, maar door de tijd heen veel meer.

Wat mij betreft hoeven andere mensen ook helemaal geen mening te hebben over de verdeling bij ons thuis. Als je het anders wil, doe dat lekker.
Wel vind ik zelfredzaamheid belangrijk, zowel financieel als qua vaardigheden. Voor mannen én voor vrouwen.

Moet je als vrouw trouwens harder werken dan als man, gezien de gelijk-betaald-worden dag. https://www.fnv.nl/acties/equal-pay-day

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.