bieb1963
08-11-2025 om 14:14
Jip en Janneke....
Ik vroeg me af hoe jullie hier tegenover staan.
Laatst sprak ik mijn buurvrouw. Zij is een stuk jonger dan ik (eind 30, zoiets) en heeft 2 jonge kinderen van 5 en 7. We stonden even te kletsen over van alles en nog wat en over haar kinderen en school enz. Toen hadden we het ook even over lezen en voorlezen. Zij vertelde toen, behoorlijk verontwaardigd, dat haar moeder haar kinderen voorleest uit Jip en Janneke (die moeder had die boekjes nog van vroeger) en dat de oudste daar bij oma ook zelf wel eens uit leest. Ze was echt best pissig daarover, want ze vond het ouderwets en niet geëmancipeerd en dat haar kinderen hierdoor verkeerde ideeën enzo zouden kunnen krijgen. Ikzelf vond het eigenlijk nogal overdreven, maar heb daar niet echt op gereageerd. Behalve iets in de trant van 'ach, de andere kant is, dat ze de verhaaltjes leuk vinden en zo wellicht plezier in lezen krijgen en dat is ook wat waard'.
Toen ik daar later nog eens over nadacht (in eerste instantie met de gedachte: Zie ik iets over het hoofd, denk ik hier iets te makkelijk over. Vooral omdat zij er zo'n punt van maakte), vond ik het eigenlijk steeds gekker en vooral ook nogal kortzichtig. Het is toch eigenlijk ook een stukje geschiedenis dat ze op die manier mee krijgen. Iets wat je als ouder ook kunt aangrijpen om daar wat verder over te vertellen tijdens het voorlezen. Toen en nu. Als ze vragen wat, bijv., een kolenkachel is, kun je vertellen dat men dat vroeger vaak had, hoe dat, ongeveer, werkte. Dat mensen toen vaak nog helemaal geen centrale verwarming hadden, dus andere manieren had om hun kamer warm te krijgen. Dat we nu weten, dat dat, naast minder efficiënt en minder praktisch, ook nadelen had ivm de vieze lucht die in de kamer komt. Maar dat er toen simpelweg nog geen andere methoden waren, dus je moest wel. En mensen wisten toen niet beter, wisten toen ook minder over vieze lucht enzo.
En wat betreft de emancipatie (moeder was altijd thuis). Toch een mooi moment om te vertellen over toen en nu. Toen: Het huishouden was sowieso veel bewerkelijker, omdat er veel minder apparatuur was en de apparatuur die er was ook minder kon. We eten niet zoveel in allerlei bewerkte vorm konden kopen, ook niet geschild, gesneden enz enz, geen eten konden bestellen, geen kant en klare gerechten, dus veel meer werk. Kun je overigens direct er ook nog even bij vertellen, dat al dat kant en klare en bewerkte eigenlijk ook helemaal niet zo goed is
. En vooral kun je ook vertellen, dat toentertijd, men vond dat moeders voor thuis waren en dat vaders het geld verdienden. Dat we daar nu heel anders over denken enz.
Kortom: Ik vind het eigenlijk heel kortzichtig en zie juist ook de voordelen van die ouderwetse boekjes. Mooie gelegenheid om te vertellen en dingen uit te leggen. En vooral ook: Als de kinderen die verhaaltjes leuk vinden, wees blij, het stimuleren in leesplezier is juist zo belangrijk.
Hoe kijken jullie daar tegenaan?
bieb1963
02-12-2025 om 05:48
TineWinkel schreef op 01-12-2025 om 21:38:
[..]
Ze zouden misschien wel hoeven, maar in de praktijk komt t meestal op de vrouwen neer.
Volgens mij ging het erover dat je jezelf kon redden. Dus dat het je zonder partner lukt om naast je werk je huishouden met alles erop en eraan voor elkaar krijgt. Ik begrijp de opmerking dan niet zo dat het voor mannen makkelijker zou zijn omdat ze minder hoeven te mantelzorgen.
Auwereel
02-12-2025 om 08:26
Als je niet hoeft te mantelzorgen heb je meer tijd voor werk en huishouden, dat maakt het gemakkelijker om te doen.
Er zijn aardig wat vrouwen die alle ballen alleen in de lucht moeten houden en dan te horen krijgen, "Je moet wel je eigen broek kunnen ophouden" terwijl je het water over he schoenen loopt, lijkt me pijnlijk.
Herfstappeltaart
02-12-2025 om 08:39
Auwereel schreef op 02-12-2025 om 08:26:
Als je niet hoeft te mantelzorgen heb je meer tijd voor werk en huishouden, dat maakt het gemakkelijker om te doen.
Er zijn aardig wat vrouwen die alle ballen alleen in de lucht moeten houden en dan te horen krijgen, "Je moet wel je eigen broek kunnen ophouden" terwijl je het water over he schoenen loopt, lijkt me pijnlijk.
Inderdaad. Je moet (liefst fulltime, anders ben je een deeltijdprinsesje) werken, goed voor je gezin zorgen, mantelzorgen, sociaal doen. Allemaal in 24 uur per dag. Hoe dan?
Wilgenkatje-
02-12-2025 om 08:43
Sowieso kan mantelzorg een stevige extra belasting zijn. Al is het maar vanwege het feit dat je nooit weet hoeveel jaren deze taak zal duren en dat er steeds onvoorziene en soms plotselinge veranderingen zullen zijn. Het heeft een eigen dynamiek, anders dan het begeleiden van je eigen opgroeiende kinderen of het verdelen van huishoud- en zorgtaken binnenshuis.
Wilgenkatje-
02-12-2025 om 08:44
Herfstappeltaart schreef op 02-12-2025 om 08:39:
[..]
Inderdaad. Je moet (liefst fulltime, anders ben je een deeltijdprinsesje) werken, goed voor je gezin zorgen, mantelzorgen, sociaal doen. Allemaal in 24 uur per dag. Hoe dan?
En goed voor jezelf zorgen en er goed uitzien!
Herfstappeltaart
02-12-2025 om 09:04
Wilgenkatje- schreef op 02-12-2025 om 08:44:
[..]
Idd.
MRI
02-12-2025 om 10:19
Wilgenkatje- schreef op 02-12-2025 om 08:44:
[..]
En vergeet ook niet het mankeeping-principe (naast housekeeping, zorgtaken etc): de emotionele steun zijn voor een man die nauwelijks of geen emotionele intimiteit met anderen dan zijn vrouw kent:
Google: "Mankeeping verwijst naar de onzichtbare emotionele en sociale arbeid die vrouwen vaak in heteroseksuele relaties verrichten, zoals het beheren van de emotionele behoeften, het organiseren van sociale contacten en het herinneren van afspraken. Het is een vorm van emotionele arbeid die voortkomt uit een ongelijke taakverdeling en genderverwachtingen, waarbij vrouwen vaak als de 'sociale en emotionele veiligheidsnetten' voor hun partners fungeren. Dit kan leiden tot uitputting, stress en wrok bij vrouwen"
bieb1963
02-12-2025 om 13:39
Auwereel schreef op 02-12-2025 om 08:26:
Ja, dat snap ik..... Maar we hadden het toch over als je (man of vrouw) alleen komt te staan, je dan alles zelf zou moeten kunnen en doen? Dus ik zie niet zo in, waarom dat dan voor een man makkelijker zou moeten zijn dan voor een vrouw.
Maar goed, het gaat hier weer een kant op, dat volgens mijn niet echt helpend is.
Bakblik
02-12-2025 om 17:00
Wilgenkatje- schreef op 02-12-2025 om 08:43:
Sowieso kan mantelzorg een stevige extra belasting zijn. Al is het maar vanwege het feit dat je nooit weet hoeveel jaren deze taak zal duren en dat er steeds onvoorziene en soms plotselinge veranderingen zullen zijn. Het heeft een eigen dynamiek, anders dan het begeleiden van je eigen opgroeiende kinderen of het verdelen van huishoud- en zorgtaken binnenshuis.
Een paar posts geleden was ik heel stellig dat man voor zijn ouders mantelzorgt en ik voor de mijne maar daarbij heb ik wel over het hoofd gezien dat je elkaar moet faciliteren om dat mantelzorgen mogelijk te maken.
Op dit moment is het bij man weer even alle hens aan dek na bovenbeenbreuk van zijn ouder. Hij MOET er vanavond na het werk echt even heen. Dus legt net even contact met mij om te vragen of we stipt om 18.15 kunnen eten. Kinderen zijn standaard laat thuis dus ik moest het menuplan helemaal omgooien om iets te maken dat na opwarmen ook nog lekker is.
bieb1963
02-12-2025 om 17:24
Bakblik schreef op 02-12-2025 om 17:00:
[..]
Een paar posts geleden was ik heel stellig dat man voor zijn ouders mantelzorgt en ik voor de mijne maar daarbij heb ik wel over het hoofd gezien dat je elkaar moet faciliteren om dat mantelzorgen mogelijk te maken.
Op dit moment is het bij man weer even alle hens aan dek na bovenbeenbreuk van zijn ouder. Hij MOET er vanavond na het werk echt even heen. Dus legt net even contact met mij om te vragen of we stipt om 18.15 kunnen eten. Kinderen zijn standaard laat thuis dus ik moest het menuplan helemaal omgooien om iets te maken dat na opwarmen ook nog lekker is.
Ja, dat klopt natuurlijk. Als de 1 moet mantelzorgen, zeker als het onverwachts is. zal vaak de ander, indien van toepassing, thuis moeten zijn voor de kinderen, of taken over nemen die de ander zou doen op dat moment.
bieb1963
02-12-2025 om 17:38
MRI schreef op 02-12-2025 om 10:19:
[..]
En vergeet ook niet het mankeeping-principe (naast housekeeping, zorgtaken etc): de emotionele steun zijn voor een man die nauwelijks of geen emotionele intimiteit met anderen dan zijn vrouw kent:
Google: "Mankeeping verwijst naar de onzichtbare emotionele en sociale arbeid die vrouwen vaak in heteroseksuele relaties verrichten, zoals het beheren van de emotionele behoeften, het organiseren van sociale contacten en het herinneren van afspraken. Het is een vorm van emotionele arbeid die voortkomt uit een ongelijke taakverdeling en genderverwachtingen, waarbij vrouwen vaak als de 'sociale en emotionele veiligheidsnetten' voor hun partners fungeren. Dit kan leiden tot uitputting, stress en wrok bij vrouwen"
Dat is ook een beetje het punt. Natuurlijk is het niet zo dat man (of vrouw) niet iets kan leren. Als je nog nooit gestreken hebt, zal je even lopen prutsen en moeten uitvinden hoe je dat het best doet, idem met een, eenvoudige, maaltijd maken, de was doen, enz enz. Maar dat kan iedereen gewoon leren natuurlijk door te doen, op te zoeken, te vragen. Anders is het met dingen die je van nature niet echt in je hebt. Dat kan van alles zijn, bijv structuur, overzicht. Maar dus ook emotionele binding of intimiteit. Als vrouwen dat van nature meer hebben dan mannen (los van het feit dat je niet alle mannen en vrouwen over 1 kam kan scheren en iedereen een individu is), dan kan het klem komen te zitten als de vrouw net zoveel werkt als de man, de andere taken verdeeld zijn, maar het emotionele stuk voor een groot deel bij de vrouw ligt. Of mss beter gezegd, de vrouw vindt dat die ballen ook hoog gehouden moeten worden. De man vindt, voelt dat mss minder. Wat wil je daaraan doen? De meeste mannen zijn van nature sterker dan een vrouw. Dus sommige zware klussen lukt de vrouw niet, maar de man wel, of op z’n minst kost hem dat veel minder energie. Ook daar, wat wil je daar aan doen? Dat is het probleem toch m.i. een beetje als je alles perse 50/50 wil.
felija
02-12-2025 om 17:47
bieb1963 schreef op 02-12-2025 om 17:38:
[..]
Dat is ook een beetje het punt. Natuurlijk is het niet zo dat man (of vrouw) niet iets kan leren. Als je nog nooit gestreken hebt, zal je even lopen prutsen en moeten uitvinden hoe je dat het best doet, idem met een, eenvoudige, maaltijd maken, de was doen, enz enz. Maar dat kan iedereen gewoon leren natuurlijk door te doen, op te zoeken, te vragen. Anders is het met dingen die je van nature niet echt in je hebt. Dat kan van alles zijn, bijv structuur, overzicht. Maar dus ook emotionele binding of intimiteit. Als vrouwen dat van nature meer hebben dan mannen (los van het feit dat je niet alle mannen en vrouwen over 1 kam kan scheren en iedereen een individu is), dan kan het klem komen te zitten als de vrouw net zoveel werkt als de man, de andere taken verdeeld zijn, maar het emotionele stuk voor een groot deel bij de vrouw ligt. Of mss beter gezegd, de vrouw vindt dat die ballen ook hoog gehouden moeten worden. De man vindt, voelt dat mss minder. Wat wil je daaraan doen? Dat is het probleem toch m.i. een beetje als je alles perse 50/50 wil.
Misschien is dat ook het pijnpunt in de hele emancipatie discussie: dat (zorg)taken en het geven van emotionele steun doorgaans minder zichtbaar zijn? Zorgen is vaak op de achtergrond en soms zelfs onzichtbaar de ander faciliteren, zodat diegene in het openbaar zo goed mogelijk kan functioneren.
In het voorbeeld van bakblik, krijgt haar man wellicht alle credits, terwijl bakblik onzichtbaar thuis haar man faciliteert door haar eetschema om te gooien.
Ginevra
02-12-2025 om 17:50
bieb1963 schreef op 02-12-2025 om 13:39:
Maar we hadden het toch over als je (man of vrouw) alleen komt te staan, je dan alles zelf zou moeten kunnen en doen? Dus ik zie niet zo in, waarom dat dan voor een man makkelijker zou moeten zijn dan voor een vrouw.
Er zijn ook mensen die dan wat makkelijker bij bepaalde taken zeggen "dan niet". Dan maar geen mantelzorg, dan moet moeder maar iemand anders zoeken om te komen helpen.
En in mijn omgeving zijn het meer mannen dan vrouwen, die dat soort taken uit hun handen laten vallen als het moeilijker uitkomt.
En even los van wat ik daarvan vind, dat scheelt natuurlijk wel in je eigen belasting.
Herfstappeltaart
02-12-2025 om 18:31
Ik vind overigens (even een beetje off-topic) dat nagels knippen, onder douche doen e.d. absoluut niet valt onder mantelzorgen. Ik heb dat nooit gedaan bij een (schoon)-ouder en zou dat ook niet doen. Ik wil ook niet dat dit bij mij door mijn kinderen wordt gedaan later. Ik zou dit heel vernederend vinden. Graag een prof hiervoor. Ik heb wèl altijd klaar gestaan om de was en strijk te doen, medicijnen verzorgen, huishoudelijke taken overnemen, eten langs brengen, boodschappen doen, administratie verzorgen enz.
Ik begrijp dat mensen daar misschien anders over denken, maar voor mij is dat echt een no-go.
MRI
02-12-2025 om 18:33
felija schreef op 02-12-2025 om 17:47:
[..]
Misschien is dat ook het pijnpunt in de hele emancipatie discussie: dat (zorg)taken en het geven van emotionele steun doorgaans minder zichtbaar zijn? Zorgen is vaak op de achtergrond en soms zelfs onzichtbaar de ander faciliteren, zodat diegene in het openbaar zo goed mogelijk kan functioneren.
In het voorbeeld van bakblik, krijgt haar man wellicht alle credits, terwijl bakblik onzichtbaar thuis haar man faciliteert door haar eetschema om te gooien.
Ja ik denk dat je daar een goed punt hebt: zorgen moet je als roeping doen en daarom moet het gratis zijn (ben ik het niet per se mee oneens trouwens maar niet als dat alleen van vrouwen verwacht wordt). Zorgtaken worden als minder belangrijk geacht. Mijn zoon vertelde van het weekend dat toen hij als boekbinder werkte iedereen in awe was als hij dat zei. Nu hij op een BSO werkt, wat veel zwaarder en uitdagender werk is, is iedereen 'oh okay'.