Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Jip en Janneke....

Ik vroeg me af hoe jullie hier tegenover staan. 
Laatst sprak ik mijn buurvrouw. Zij is een stuk jonger dan ik (eind 30, zoiets) en heeft 2 jonge kinderen van 5 en 7. We stonden even te kletsen over van alles en nog wat en over haar kinderen en school enz. Toen hadden we het ook even over lezen en voorlezen. Zij vertelde toen, behoorlijk verontwaardigd, dat haar moeder haar kinderen voorleest uit Jip en Janneke (die moeder had die boekjes nog van vroeger) en dat de oudste daar bij oma ook zelf wel eens uit leest. Ze was echt best pissig daarover, want ze vond het ouderwets en niet geëmancipeerd en dat haar kinderen hierdoor verkeerde ideeën enzo zouden kunnen krijgen. Ikzelf vond het eigenlijk nogal overdreven, maar heb daar niet echt op gereageerd. Behalve iets in de trant van 'ach, de andere kant is, dat ze de verhaaltjes leuk vinden en zo wellicht plezier in lezen krijgen en dat is ook wat waard'.

Toen ik daar later nog eens over nadacht (in eerste instantie met de gedachte: Zie ik iets over het hoofd, denk ik hier iets te makkelijk over. Vooral omdat zij er zo'n punt van maakte), vond ik het eigenlijk steeds gekker en vooral ook nogal kortzichtig. Het is toch eigenlijk ook een stukje geschiedenis dat ze op die manier mee krijgen. Iets wat je als ouder ook kunt aangrijpen om daar wat verder over te vertellen tijdens het voorlezen. Toen en nu. Als ze vragen wat, bijv., een kolenkachel is, kun je vertellen dat men dat vroeger vaak had, hoe dat, ongeveer, werkte. Dat mensen toen vaak nog helemaal geen centrale verwarming hadden, dus andere manieren had om hun kamer warm te krijgen. Dat we nu weten, dat dat, naast minder efficiënt en minder praktisch, ook nadelen had ivm de vieze lucht die in de kamer komt. Maar dat er toen simpelweg nog geen andere methoden waren, dus je moest wel. En mensen wisten toen niet beter, wisten toen ook minder over vieze lucht enzo.
En wat betreft de emancipatie (moeder was altijd thuis). Toch een mooi moment om te vertellen over toen en nu. Toen: Het huishouden was sowieso veel bewerkelijker, omdat er veel minder apparatuur was en de apparatuur die er was ook minder kon. We eten niet zoveel in allerlei bewerkte vorm konden kopen, ook niet geschild, gesneden enz enz, geen eten konden bestellen, geen kant en klare gerechten, dus veel meer werk. Kun je overigens direct er ook nog even bij vertellen, dat al dat kant en klare en bewerkte eigenlijk ook helemaal niet zo goed is . En vooral kun je ook vertellen, dat toentertijd, men vond dat moeders voor thuis waren en dat vaders het geld verdienden. Dat we daar nu heel anders over denken enz. 

Kortom: Ik vind het eigenlijk heel kortzichtig en zie juist ook de voordelen van die ouderwetse boekjes. Mooie gelegenheid om te vertellen en dingen uit te leggen. En vooral ook: Als de kinderen die verhaaltjes leuk vinden, wees blij, het stimuleren in leesplezier is juist zo belangrijk.

Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Ik denk dat ik de buurvrouw wel snap. Vrouwenemancipatie is nog steeds hard nodig en ik zou ook niet willen dat vrouwenongelijkheid in een leuk verhaaltje voorgelezen zou worden. Ik ging als kind logeren bij een gelovige oom en tante en zij lazen mij voor uit Christelijke boekjes. Daar stond in dat het geloof de enige juiste weg is en dat niet gelovigen zondig waren. Daar heeft mijn moeder ook een stokje voor gestoken.

Er zijn zulke leuke kinderboeken. Ik kan niet wachten om oma te worden 😜

Nee grapje. Maar ik snap de buuf wel en ik zou zelf kinderboeken kopen .

Ik vind het ook een erg overdreven reactie van die moeder. Verder helemaal eens met wat jij schrijft. Mijn zoon is nu 32 en ik heb vroeger ook voorgelezen uit Jip en Janneke. Ik vond het zelf ook leuk want ik kende die verhalen niet. Mijn ouders lazen bijna nooit voor. 

De buurvrouw heeft wel een punt. Ik weet dat sommige mensen dit oplossen door soms ‘Jip’ te lezen waar ‘Janneke’ staat of andersom, en ook vader en moeder afwisselen.  

bieb1963

bieb1963

08-11-2025 om 14:33 Topicstarter

MiniJCW schreef op 08-11-2025 om 14:24:

Ik denk dat ik de buurvrouw wel snap. Vrouwenemancipatie is nog steeds hard nodig en ik zou ook niet willen dat vrouwenongelijkheid in een leuk verhaaltje voorgelezen zou worden. Ik ging als kind logeren bij een gelovige oom en tante en zij lazen mij voor uit Christelijke boekjes. Daar stond in dat het geloof de enige juiste weg is en dat niet gelovigen zondig waren. Daar heeft mijn moeder ook een stokje voor gestoken.

Dat vind ik heel iets anders. Dat is iemand zgn feiten opleggen. 

bieb1963

bieb1963

08-11-2025 om 14:35 Topicstarter

Roos57 schreef op 08-11-2025 om 14:28:

Er zijn zulke leuke kinderboeken. Ik kan niet wachten om oma te worden 😜

Nee grapje. Maar ik snap de buuf wel en ik zou zelf kinderboeken kopen .

Dat kan, maar dat neemt niet weg dat die oma die boekjes gewoon heeft en dat die boekjes óók leuk zijn. En de kinderen het leuke verhaaltjes vinden. Die kinderen zijn gewoon met het verhaaltje bezig, niet met iets anders. En juist een leuk moment om daar wat over te vertellen toch. In die zin zou je ook kunnen zeggen dat op de middelbare school alleen maar heel moderne boeken op de lijst mogen staan. En dat is toch ook niet zo?

bieb1963

bieb1963

08-11-2025 om 14:37 Topicstarter

Agen schreef op 08-11-2025 om 14:29:

De buurvrouw heeft wel een punt. Ik weet dat sommige mensen dit oplossen door soms ‘Jip’ te lezen waar ‘Janneke’ staat of andersom, en ook vader en moeder afwisselen.

Nou, dat vind ik echt belachelijk. Je kan toch gewoon erbij vertellen dat we daar nu anders over denken? 

je leert kinderen niet zelfstandig nadenken door alleen welgevallige ideeën tot je te nemen. 
je leert kinderen zelfstandig nadenken door ze van alles voor te schotelen, en daar dan over te praten. 

bieb1963 schreef op 08-11-2025 om 14:37:

[..]

Nou, dat vind ik echt belachelijk. Je kan toch gewoon erbij vertellen dat we daar nu anders over denken?

Ik vond dat nou juist zo'n goed idee, van Janneke-Jip maken en andersom. Idem met vader/moeder. Het kind wil gewoon een leuk verhaal horen en wil denk ik niet iedere keer daarna een soort verslagje horen over hoe we er nu over denken. (denk ik)
Los daarvan denk ik dat we zélf gewoon het goede voorbeeld moeten geven. Hoe vaak is het niet dat vrouwen hun man vragen om gaten te boren in de muur om een schilderij op te hangen en mannen vragen aan hun vrouw om een broek om te zomen. 
Ik hou zelf nogal van klussen en zorg dus ook dat dochter leert hoe ze zelf gaten boort, kitrandjes vervangt in de badkamer of een lamp aansluit (en idem voor zoon) en als er iets gestreken moet worden doe ik het voor en mogen ze het nadoen (toen ze 10+ waren) en met zoon heb ik ook een keer met de kerst stoffen kerststerren genaaid op de naaimachine, vond hij erg leuk om te doen.
Maar goed, even terug naar Jip en Janneke, misschien hoef je dat niet eens perse te veranderen, tegenwoordig geven ze hier toch ook in tv-series e.d. al veel vaker een goed geëmancipeerd voorbeeld

Ik ben het helemaal met je eens hoor TO. Jip en Janneke is een klassieker die we onze kinderen niet hoeven te onthouden. Mijn dochter leest er zelfs gewoon uit voor aan haar jonge kinderen. Daarnaast hebben de kinderen ook volop moderne kinderboeken en ook daar wordt uit voorgelezen. 
Ze zullen er echt geen verkeerde ideeën aan overhouden. Het zijn kneuterige, warme verhaaltjes. Ik denk eerder dat je de Andrew Tate-minnen jongemannen moet opvoeden op dit gebied. 
Overdrijven is ook een vak.

Het probleem zit erin dat er sprake is van een onrecht (vrouwenongelijkheid) dat nog steeds bestaat en actueel is. Dan kun je daar gezellig een verhaaltje over vertellen en dat eventueel gebruiken om uit te leggen dat dat nu niet meer zo is. Maar jij en ik eten ik wel dat oma die disclaimer echt niet gaat plaatsen na het voorlezen, en bovendien klopt het niet, want er is nog steeds sprake van vrouwenongelijkheid. En door er gezellige verhaaltjes over voor te lezen normaliseer je het ook.
Dat wil niet zeggen dat ik het helemaal niet voor zou lezen, maar ik vind dat je best wat meer begrip mag hebben voor het standpunt van je buurvrouw

Agen schreef op 08-11-2025 om 14:29:

ja dat deed ik ook. Vooral als Janneke weer eens moest huilen, maakte ik er Jip van. Mijn dochter onthield alles, dus als iemand anders hetzelfde verhaaltje 'goed' voorlas, verbeterde zij diegene. Ik zou er verder zelf geen punt van maken als oma een ouderwets verhaaltje voorlas. Ik denk dat 'voorleven' meer effect heeft dan 'voorlezen'. Mijn dochter zat op een Christelijke basisschool waar de moeders twee ochtendjes werkten, maar altijd thuis waren als de kinderen vrij waren. Ik werkte vrijwel fulltime. Mijn dochter duwde als kleuter haar pop in de kinderwagen, gaf die wagen een zwieper richting haar beste vriendje (jongetje dus) en riep: "ik ga naar mijn werk, tot vanavond."

1968 schreef op 08-11-2025 om 14:48:

[..]

Ik vond dat nou juist zo'n goed idee, van Janneke-Jip maken en andersom. Idem met vader/moeder. Het kind wil gewoon een leuk verhaal horen en wil denk ik niet iedere keer daarna een soort verslagje horen over hoe we er nu over denken. (denk ik)
Los daarvan denk ik dat we zélf gewoon het goede voorbeeld moeten geven. Hoe vaak is het niet dat vrouwen hun man vragen om gaten te boren in de muur om een schilderij op te hangen en mannen vragen aan hun vrouw om een broek om te zomen.
Ik hou zelf nogal van klussen en zorg dus ook dat dochter leert hoe ze zelf gaten boort, kitrandjes vervangt in de badkamer of een lamp aansluit (en idem voor zoon) en als er iets gestreken moet worden doe ik het voor en mogen ze het nadoen (toen ze 10+ waren) en met zoon heb ik ook een keer met de kerst stoffen kerststerren genaaid op de naaimachine, vond hij erg leuk om te doen.
Maar goed, even terug naar Jip en Janneke, misschien hoef je dat niet eens perse te veranderen, tegenwoordig geven ze hier toch ook in tv-series e.d. al veel vaker een goed geëmancipeerd voorbeeld

Sorry maar ik vind dat zulke nonsens. Je hoeft je helemaal niet te wenden tot stereotype dingen als mannen- en vrouwentaken. Maar de een is nu eenmaal handiger in dit, en de ander in dat,  man en vrouw uitwisselbaar wat mij betreft. 

Ik ben handiger in administratie en financiën regelen, man beter in fietsen onderhouden. Nou èn. Ik ga dat echt niet krampachtig zitten veranderen.

Emancipatie gaat over heel andere dingen. Over gelijke rechten, vrijheid, gelijke betaling, baas over eigen lijf.

bieb1963

bieb1963

08-11-2025 om 15:06 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 08-11-2025 om 14:56:

[..]

Sorry maar ik vind dat zulke nonsens. Je hoeft je helemaal niet te wenden tot stereotype dingen als mannen- en vrouwentaken. Maar de een is nu eenmaal handiger in dit, en de ander in dat, man en vrouw uitwisselbaar wat mij betreft.

Ik ben handiger in administratie en financiën regelen, man beter in fietsen onderhouden. Nou èn. Ik ga dat echt niet krampachtig zitten veranderen.

Emancipatie gaat over heel andere dingen. Over gelijke rechten, vrijheid, gelijke betaling, baas over eigen lijf.

100% mee eens! Dat geforceerde trek ik ook niet echt. 
Mijn man was (en is) een slechte hakkelende lezer (niet omdat hij man is, maar omdat dat nou eenmaal zo is). Dus ik las voor (niet omdat ik een vrouw ben, maar omdat ik een fervente lezer ben én omdat kind er niets aan vond als m’n man voorlas met z’n gehakkel 😂). Dus af en toe niet zo moeilijk doen helpt echt.

bieb1963 schreef op 08-11-2025 om 15:06:

[..]

100% mee eens! Dat geforceerde trek ik ook niet echt.
Mijn man was (en is) een slechte hakkelende lezer (niet omdat hij man is, maar omdat dat nou eenmaal zo is). Dus ik las voor (niet omdat ik een vrouw ben, maar omdat ik een fervente lezer ben én omdat kind er niets aan vond als m’n man voorlas met z’n gehakkel 😂). Dus af en toe niet zo moeilijk doen helpt echt.

Precies. Iedere zijn/haar/hen talenten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.