Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Jongen van 8

een jongen van 8, hoe pak je die nu het beste aan?
hij schreeuwt, luisterd niet en word snel boos.
zo is hij eigenlijk helemaal niet, hij lief en meegaand, maar af en toe dus helemaal niet.
vind dit helemaal niet leuk en hij eigenlijk ook niet, na zo'n bui is hij ook altijd verdrietig.

verder vergeet hij waar hij mee bezig is, word afgeleid door alles wat er op zijn pad komt, iedere dag dezelfde dingen zeggen, wassen poetsen plassen voor t slapen gaan...en dan de ochtenden, als hij op tijd beneden is voor het ontbijt gaat hij daarna weer terug zijn bed in en dan moet hij op t laatst haasten om optijd op school te zijn.

hij gaat wel optijd naar bed, dus echt moe kan hij niet zijn. straffen wil ik eigenlijk niet, wel positief belonen (hij zit wel eens een time out op de trap )

hoe kan ik dit nu aanpakken?

we werken nu met n sticker systeem (?) als het een dag goed gaat een sticker plakken en bij 7 stickers iets kleins krijgen (gummetje, potlood oid). vrijdag mee begonnen vorige week en der staan nu 4 sticker op...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vader

vader

01-10-2010 om 10:00

Idee?

Zo'n beloningsysteem lijkt mij een goed idee! Wat misschien ook kan helpen? Zorg ervoor dat hij (steeds) heel goed weet wat er van hem verwacht wordt zodat hij dat niet zelf hoeft te bedenken. Dat kan door hem (tijdig) de juiste instructies te geven maar ook door met hem samen 'hulpkaarten' te maken. Als bijvoorbeeld het aankleden 's morgens gedoe is, maak je samen met hem een kaart waarop precies staat wat en in welke volgorde hij moet doen. Plassen, tandenpoetsen, douchen, aankleden... etc. Hij helpt natuurlijk door alles vooraf klaar te leggen zodat het allemaal heel gemakkelijk is.
En als hij dat goed doet, krijgt hij een sticker!
Uit je posting lees ik namelijk dat het de hele dag allemaal goed moet gaan' wil hij een sticker verdienen. Nou, volgens mij is dat bijna onmogelijk laat staan voor een 8-jarige die kennelijk niet lekker in z'n vel zit...
Vader

koentje

koentje

01-10-2010 om 10:50

Tipje

schreeuwen: niet terugschreeuwen, maar zachtjes zeggen dat je hem niet verstaat omdat hij zo schreeuwt.

Niet luisteren; niet te vaak herhalen maar gevolgen van zijn gedrag laten voelen.

Boos: geef hem goede manieren aan om zijn boosheid kwijt te raken en geef heel duidelijk aan wat niet mag. Vernielen van spullen dient iit eigen zakgeld te worden vergoed. Pijn doen van anderen... gaat hij zo ver?

Snel afgeleid zijn betekent; veel structuur nodig hebben! Dus wat vader zegt: lijstjes e.d. is al heel goed p[lan.

Jouw plan voor een stickersysteem is heel goed. Houd echter goed in de gaten dat je een beloningssysteem goed moet volhouden en consequent moet hanteren. Als het niet werkt kijk dan eens kritisch naar de soorten beloning en probeer creatief te zijn met beloning. Maak het niet te materieel. Bijv belonen door iets leuks doen samen. Hoeft maar een kwartiertje te kosten; bijv. spelletje doen, voorlezen of zo iets.
Zeker in het begin is belangrijk dat de beloning snel volgt op het gewenste gedrag en bij jonge kinderen.

Nog een tipje

Goed idee dat beloningssysteem: wel nog drie kleine tips:

1. Kies een aantal dingen die je wilt verbeteren (bij 2 makkelijke en 1 moeilijke), zodat de kans op succes wat groter is als er 1 ding die dag wat minder gaat

2. probeer vooral gewenst gedrag te belonen en maak het zo concreet mogelijk: dus niet 'luisteren als ik iets vraag', maar 'je schoenen en jas aantrekken als ik het vraag'

3. Blijf ook belonen met complimenten ('wat fijn dat je meteen je schoenen aandoet als ik het vraag'), want dan heb je meer kans dat het gewenste gedrag blijf bestaan, als je over een tijdje mocht stoppen met het beloningsssysteem.

Wij werken thuis ook met een beloningssysteem, en we hebben gemerkt als je de belangrijkste dingen die beter kunnen aanpakt, alle andere dingen ook beter gaan verlopen.

Succes!
Kaatjecato.

Guinevere

Guinevere

01-10-2010 om 21:31

Verantwoordelijkheid eigen daden

Het is me niet helemaal helder wat nu het probleem precies is. Ik denk dat elke 8-jarige wel zo zijn buien heeft.
Het idee van een kaart met de volgorde van Vader vind ik wel leuk, conform de picto's. Verder denk ik dat je bij een 8-jarige niet zozeer meer met een kinderlijk stickersysteem moet gaan werken. Wel met verantwoordelijkheid leren dragen voor de eigen daden. Ben jij vergeten je tanden te poetsen op het moment dat ik je wil instoppen, dan moet je dat alsnog doen en is er geen tijd meer om voor te lezen, dat werk. 8 Jaar, dus dan sta je op de rand van het oudere kindschap. Daar mag je dan ook naar behandeld worden.
En hoe bedoel je dat hij terug zijn bed in gaat 's morgens? Is dat echt zo? Dat hij eerst beneden zit en dat je hem dan later weer uit zijn bed moet vissen?

Guinevere

Guinevere

01-10-2010 om 21:33

Lijstjes

Oh ja, en over al die lijstjes met de volgorde waarin zaken moeten worden afgehandeld: volgens mij nemen die vooral de stress bij de ouders weg. Maar leert een kind daar nou echt iets van, vraag ik me altijd af? Maakt dat een kind later zelfstandiger?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.