Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

23-06-2009 om 12:27

Jongens en meppen

Hebben jullie zoons dat ook, dat ze elkaar de hele dag aan het meppen en stompen zijn? Mijn 7-jarige in elk geval wel. Op school zitten de jongens elkaar de hele dag op het hoofd of op de billen te meppen. En ik krijg thuis ook regelmatig een tik tegen mijn billen (vind ik niet goed trouwens). Ik heb er al 100 keer iets over gezegd maar zoon houd er niet mee op, en zijn klasgenoten natuurlijk ook niet. Echt hard gaat het niet, het is meer uitdagen en wat terugdoen.
Heeft het wel zin om hier tegenin te gaan? Is dit het normale jongens-stoeigedrag en hoort het er gewoon bij, net als puppies en kleine leeuwtjes stoeien om de pikorde te bepalen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

23-06-2009 om 12:28

Houdt

Jaaa... houd moet met DT zijn natuurlijk. Grrr.

Laten gaan zolang ze geen ruzie maken

onderling zou ik het lekker laten gaan zolang alle partijen het leuk vinden en zich er mee vermaken (zonder elkaar pijn te doen uiteraard, maar je schreef al dat ze niet hard slaan). Mijzelf zou ik net als jij niet iedere dag voor de "grap" voor mijn kont of waar dan ook laten slaan. Niet leuk (grappig) en onnodig lijkt me.

Hier ook een periode

van meppen. Gelukkig inmiddels achter de rug. (acht jaar nu). Ik had een paar simpele regels gesteld. Niet in het gezicht, niet op de edele delen en niet van achter "aanvallen". En die bleef ik herhalen. Het leek wel wat te helpen, maar meppen bleven ze. Het lijkt inderdaad wel op een bepalen van de pikorde. Maar waarom ze het nu echt doen...? Je ziet het al, ik zou het niet weten. Te stoppen was het hier in ieder geval niet.

Hier ook.

2 jongens (9,12) zitten altijd aan elkaar te duwen en te plukken. Als ik aan voel komen dat eea bijna uit de hand loopt dan waarschuw ik ze even: 'jongens' als jullie zo doorgaan dat denk ik dat er over 10 minuten iemand boos danwel bezeerd is'. Soms luisteren ze daarnaar, soms ook niet. Als mijn voorspelling dan uitkomt (komt er eentje oververhit bij mij klagen over de ander) dan verwijs ik even kort terug naa rmijn eerdere waarschuwing en is eea maar mijn mening een gevalletje 'jammer dan'. Hopelijk gaat daar een beetje een leereffect van uit.

Maar eerlijk is eerlijk, ik word er ook wel eens moe van al dat fysieke gedoe. Maar het is echt een jongensding. Als mijn man zich ermee bemoeit gaan ze ook echt helemaal los. Net of ze dat nodig hebben of zo

Ingrid

angel3

angel3

23-06-2009 om 14:09

Jaha

helaas herkenning. Zoon is 6. Helemaal gek worden we ervan, al dat geduw, getrek, gemep en gestoei.
Zoon doet het ook bij kleine zus en 1 minuut is dat leuk en dan: ja hoor, huilen. Zucht.
Ook ik krijg regelmatig een stomp in mijn buik of iets. Ik blijf het ook herhalen maar het lijkt bijna een oncontroleerbare gewoonte geworden te zijn (ben ik weleens bang voor, dat het zo normaal is dat hij het niet meer doorheeft)
Jongens op school doen zo de hele dag inderdaad.....

Op school

ik hoor van dochter dat de jongens in de klas tegen elkaars piemel slaan (tikken tegen het kruis dus geven, ze hebben wel hun kleren aan . Een enkele keer vinden ze het dan ook leuk om op dochters billen te slaan die daar om moet lachen...

ik snap de lol er echt niet van, dochter zelf slaat niet.

Hier ook

Hier ook een zoon die fysiek omgaat met zijn vrienden. Hij is nu bijna 10, het wordt wel ietsje minder dan toen hij, pak 'm beet, 7 was, maar het is nog steeds fysiek: duwen, trekken, gelukkig hangen ze steeds minder aan elkaars kleding.
Zijn tweelingzus heeft dat met haar vriendinnen helemaal niet, speelt ze met de jongens mee, dan wordt ze ook wel fysieker. Ze staat haar mannetje, oh nee, vrouwtje, wel.

Guinevere

Guinevere

23-06-2009 om 22:12

Bedankt

Bedankt, ik zal me er dan dus maar niet al te druk over maken. Zeker als ik hier lees dat het bij de meeste kinderen na een paar jaar wel weer bijtrekt. Ik zal proberen het jongensgedrag niet al te vrouwelijk te benaderen!

Puck2

Puck2

24-06-2009 om 20:44

Niet alleen jongens

Meisjes onderling in de klas zie ik niet doen, maar jongste en oudste (meisje en jongen) kunnen ook geen seconde van elkaar afblijven en vaak is het meisje degene die begint.

MaximeM

MaximeM

25-06-2009 om 10:19

En hier juist weer niet

Hoi,

Mijn kinderen, meisje 13, jongen 11 doen dit nu juist weer helemaal niet, (meppen dus) terwijl mijn broers vroeger niet anders deden. Heb geen idee waarom het ene kind juist meer fysiek is dan het andere... er zit in ieder geval geen duidelijke lijn in.

Maxime

Stelle

Stelle

25-06-2009 om 10:31

Opluchting

Wel een opluchting dit alles te lezen. Kreeg nl deze week bij 10-minutengesprek al opmerkingen van Juf dat Zoon zo fysiek is. Als ik op de speelplaats kijk, zijn bijna álle jongens dat (stoeien, vechten, duwen, trekken), maar ik dacht: dat zal de juf toch ook wel weten, waarom is het bij Zoon dan een probleem en ineens iets wat met zijn ad(h)d te maken heeft? Rrraaarrrr. Ik merk wel dat hij er vaak niet op let of de ander het nog wel leuk vindt/ niet al te benauwd kijkt. Misschien is dat het 'niet normale' eraan? Hoe zit dat bij jullie losgeslagen holbewoners?

Guinevere

Guinevere

25-06-2009 om 12:34

Holbewoner

Bij mijn oermens ligt het niet aan zijn ADHD, denk ik tenminste. Alle jongens uit de klas gaan zo tekeer. Hij gaat ook niet té ver door, dat zie ik eerder bij andere kinderen: vriendje dat vanmorgen hoofd van mijn zoon in een houdgreep nam, daar heb ik dus wel gelijk op ingegrepen! Maar ik heb dan ook een ADHD-er met een bescheiden karakter (ja, dat komt voor!).
Zou het zo kunnen zijn, Stelle, dat er sprake is van zo'n juf met een fijn vooroordeel? Zodra sommige mensen weten dat er 1 kind met ADHD in een groepje zit, heeft dat kind het áltijd gedaan!

Stelle

Stelle

25-06-2009 om 18:39

Guinevere

Zou heel goed kunnen, van die vooroordelen. Eerst werd hij 'allen nog maar' verdacht van autisme en was vooral het sociale verhaal een probleem. Nu is dat zo'n beetje opgelost, maar is hij te ongeconcentreerd (oke, das ook wel echt een vrij reeel probleem) en fysiek. Tja. Selffulfilling prophecy alom zeg ik!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.