Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Jongens kinderfeestje

Mijn zoon heeft eind januari zijn eerste kinderfeestje. Nu gaat hij 6 jongetjes uitnodigen. Zijn allemaal 5 of 6. Ik ken alle jongetjes en er zitten 3 drukke kindjes bij. Geen probleem zo hier thuis alleen met onze zoon, maar tijdens een feestje.

Wie heeft er een leuk idee en tips voor een feestje met 7 jongens?

Juulia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Naar buiten!

Anders breken ze je huis af. En dan een simpele speurtocht, de fotospeurtocht was hier een groot succes bij de zesde van mijn jongste. In 2 groepjes van 3 of vier kinderen, in elk groepje 2 wildebrasjes en 2 rustige kinderen.
Thuisgekomen gingen de "wilden" verder met voetballen buiten, de "rustige" wilden niet voetballen en gingen binnen spelen.

Niet te veel programma, dus, en lekker veel buiten. Werkt altijd! Oh ja, wel wat van die stuiterballonen of stoepkrijt achter de hand houden voor als het volkje zich verveelt.

dc

dc

21-12-2011 om 13:01

Inderdaad

En als het regent of koud is, vraag je om regenkleding, reservekleding en laarsen mee te nemen, zodat je in de plassen kunt gaan stampen.

Ik heb gemerkt dat je niet al te veel moet willen sturen. Hooguit 1 of 2 kleine activiteiten bedenken, en verder lekker hun gang laten gaan.

Hier in engeland is "pass the parcel" erg populair. Je koopt een aantal leuke kleine cadautjes, pakt het eerste in, vervolgens doe je de volgende eromheen, etc. En dan gaat het pakje op muziek rond, en als de muziek uit gaat, mag die persoon een laagje afpellen en het cadeautje hebben. En zo verder.

Niet aan het einde doen, want dan kunnen ze niet meer stil zitten

Asa Torell

Asa Torell

21-12-2011 om 20:44

Kom ik weer

in tegenstelling tot de voorafgaande reacties heb ik hier wel de ervaring dat het tot op de minuut geregisseerd moet worden. Lege tijd = huis afbreken / vechten / weglopen / voetbal in de sloot gevolgd door kind. Althans zo gaat het nu al 3 jaar met zoons kinderfeestjes en dat zijn dan nog rustige jongetjes, als ze geen feestje hebben.
Wat wij hier al deden bij feestjes: allerlei spelletjes, ren-je-rot quiz, speurtocht, zwemmen (5 jongens zonder diploma + 3 begeleiders, wel heel leuk!).

Serwe

Serwe

21-12-2011 om 23:08

Hier

Hier doen we meestal eerst cadeautjes uitpakken. Daarna taartjes versieren. Dat vinden mijn kinderen altijd heel leuk dus dat is ook een vast onderdeel.

Wij doen meestal ook een buiten activiteit in het feestje. Een speurtocht of een bezoek aan de speeltuin (in de buurt) of ravotten in het bos.

Daarna thuis wat spelletjes doen of we gewoon vrij spelen; binnen of buiten. Met heel veel ballonnen spelen vinden ze hier leuk. In de kamer kan je ook spelen met helium ballonnen en dan touwtjes er aan zodat ze weer kunnen pakken.Balloon animals doen het ook goed.

Een simpele knutselactiviteit is ook leuk. Bij kleuters wel simpel houden. Fotolijstje of een shirt versieren kan bijvoorbeeld wel.

We hebben ook altijd een pinata. Erg geliefd bij de kinderen; vooral vanwege de snoepjes die er uit vallen

Aan het einde bijvoorbeeld frietjes eten. Bij het naar huis gaan allemaal wat snoep en een cadeautje mee. Ik zou bij kleuters wel voor dezelfde cadeautjes kiezen om ruzies te voorkomen.

In de zomer doen we vaak het hele feestje in een speeltuin maar in de winter doen we het feestje vanuit huis. We wonen vlak bij een bos dus veel ruimte om buiten spelen en iets te ondernemen hebben we wel.

Gymzaal huren

Ik had voor zoons feestje (oktober) geen buitenactiviteiten gepland en dat was maar goed ook, want het hoosde (niet regende, hoosde) de hele dag. Nou nee, niet de hele dag, toen de patatjes op tafel kwamen hield het op.

En aangezien ik vermoed dat niet alle kinderen die uitgenodigd waren over degelijke regenkleding beschikken en bovendien mijn partner een ongelooflijke z...rd is als het gaat om natregenen van zijn kroost was ik blij toe.

Het is soms mogelijk om een gymzaal (in een sporthal of bij een school) te huren. Hoeft niet eens zoveel te kosten. Als dat kan ben je spekkoper, je laat het geboefte gewoon los in die zaal met een paar ballen ofzo. Wel oordoppen mee.

Groeten,

Temet

Ilva

Ilva

22-12-2011 om 16:26

Binnenspeeltuin

Zelf ben ik er niet zo van maar ik zie hier vaak van de feestje in zo'n binnenspeeltuin. De kinderen vinden het geweldig. Mijn zoontjes zijn al een paar keer bij zo'n feestje geweest en ik weet zeker dat als ik dat voor hen zal regelen dat ze het ook geweldig zouden vinden. Maar ik zou gek worden van al dat gegil in die speeltuinen, dus doe wij het lekker niet. Dit jaar gaan we met onze net-7 jarige naar de bioscoop met 4 vriendjes. En daarna thuis lekker patatje eten. Lekker rustig.

Natuurmonumenten

geen idee waar je woont maar als er een locatie van natuurmonumenten bij je in de buurt is kun je een leuk en leerzaam uitje buiten houden. Er zijn diverse mogelijkheden.

Jonneke

Jonneke

27-12-2011 om 20:46

Speurtocht door kinderen zelf laten uitzetten

Wij hadden de groep in 2-en verdeeld. Ene groep ging speurtocht uitzetten. Einddoel (van te voren met m'n man afgesproken) kinderboerderij. Andere groep bleef nog even thuis met mij, en ging toen spoor van eerste groep volgen. Toen wij ook bij de kinderboerderij aankwamen, bleven ze daar lekker spelen. na een tijdje ging m'n man met een deel van de groep weer een tocht uitzetten (naar huis). Andere deel ging na een tijdje weer spoor volgen. En thuis weer lekker spelen.

Gijsbertha

Gijsbertha

27-12-2011 om 21:27

Ook hier

speurtocht, was een groot succes. Bij de mededeling dat we dat gingen doen stonden ze te juichen. Wij wonen vlak bij een bos dus hebben we het ook wel makkelijk.Mijn man had allemaal vragen gemaakt en het eindpunt was een speeltuintje. Overigens vonden ze het bij ons toen ook heel leuk om te kijken bij een bouwplaats die toevallig ook op de route lag. De bouwvakkers gingen even extra stoer doen voor de jongens en ze mochten als klap op de vuurpijl ook nog even door de portofoon met de kraanmachinist praten. Thuisgekomen op de bank bijkomen met een zakje chips en een filmpje aan.

Juulia

Juulia

31-12-2011 om 15:24 Topicstarter

De deur uit

Als ik jullie reacties zo lees, ga ik toch maar de deur uit Ben eens wat aan het snuffelen op internet voor speurtocht-ideëen. Inmiddels is duidelijk wie er uitgenodigd gaan worden en daar zitten zowaar ook 2 meisjes bij. Wordt vervolgd....

Juulia

mente

mente

04-01-2012 om 01:17

En mocht het weer tegenzitten:

Ik heb voor mijn zoon (februari jarig) vaker een gymzaal voor 2 uurtjes gehuurd, omdat ik niet groot behuisd ben en het weer in februari vaak niet mee werkt. Ik kon dat via de gemeente regelen, ook in t weekend, t was zo'n 10 euro per uur geloof ik.(nu 2 jaar geleden voor het laatst gedaan, toen mijn zoon 10 werd, en met succes)
Ik liet de kinderen dan daar brengen, had van alles voorbereid aan spelletjes maar de kinderen wilden vaak gewoon voetballen en apekooien en dan liet ik dat maar gebeuren. Met 5/6 jarigen zou ik wel wat spelletjes voorbereiden maar vooral voor achter de hand als je merkt dat er toch wat regie nodig is.
Hebben ze zich 1 of 2 uur lekker uitgeleefd, veel kunnen bewegen, kun je aansluitend in huis wat rustiger activiteiten doen. Ik herinner me dat ik op het 1e en 2e feestje van mijn zoon van alles had voorbereid/gepland maar dat eenmaal thuis een deel zat te knexen, een deel knutselde,en een deel film keek. En terwijl ik dacht dat mijn programma misschien niet zo goed was geweest hoorde ik achteraf van ouders dat de kinderen het zo'n leuk feestje hadden gevonden.

Prijsjes geven

Ik had vorig jaar (5e verjaardag zoon) allerlei spelletjes in huis gedaan: snoep happen, koek happen, bowlen (met zachte spulletjes), taartje versieren en opeten, ballon versieren, tussen de buien door naar buiten, ei-op-lepel wedstrijd en bij elk spelletje had er iemand gewonnen. Omdat hij eerste, laatste, leukste of sportiefste was - verzin maar wat. Iedereen kreeg een medaille of bekertje mee naar huis, dát hadden ze onthouden van het feest.
Dit jaar nog een keer zo doen, of niet - daar ben ik nog niet uit. We kunnen dichtbij ook een gymzaaltje huren, dat lijkt me eigenlijk wel lekker. En dan de spelletjes daar doen. Hmmm.. even verder uitwerken..

En anders speurtocht, maar wat voor speurtocht vragen hadden jullie? Dat vind ik het moeilijkste van de speurtocht, de vragen bedenken! Die route komt wel.

Petra

Je hoeft geen vragen te hebben, je kan ook een fotospeurtocht doen. Hebben wij gedaan bij de zesde verjaardag, was superleuk. Ook goed weer natuurlijk, mijn tweede is heerlijk in juni jarig. De foto's van kinderen die met een foto in de hand kijken waar die genomen is zien er zo vrolijk uit! Ik heb afwisselend moeilijke en makkelijkere detailopnames gemaakt, en dan een beetje strategisch de oudere kinderen een moeilijkere foto geven dan de jonkies. De leeftijden liepen nogal uit elkaar hier, mede een reden om geen speurtocht met vragen te doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.