Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
sluisje

sluisje

17-08-2009 om 14:22

Jongste met broer mee naar school

mijn zoon is 10 jaar en mijn dochtertje bijna 5 jaar

zouden ze met zijn tweeen naar school kunnen fietsen
wat doen jullie

sluisje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

17-08-2009 om 14:52

Aanvulling?

Hoe ver is het fietsen, hoe is het karakter van je kinderen, weet je oudste wat ie moet doen als er iets gebeurt onderweg?
Zelf zou ik het niet doen, een 4-jarige aan de verantwoording van een 10-jarige overlaten. Zeker niet in het verkeer.

En dan ook, waarom zou je het willen? Is het noodzaak of vind je het makkelijker?

ilsepilse

ilsepilse

17-08-2009 om 18:29

Jong

ik vind hem nog jong om zich verantwoordelijk te voelen voor een 5jarig zusje, onze jongens fietsten samen naar school (10min), toen de oudste 11 was en de jongste 8.
ilse

Bastet

Bastet

17-08-2009 om 19:09

Jong hoor

Ik vind het jong hoor,ik ben altijd erg voorzichtig met de oudste die verantwoording laten nemen.
Groetjes,bastet

Jade

Jade

17-08-2009 om 20:01

Op die leeftijd....

....echt niet. Ik vind niet dat je de verantwoordelijkheid aan je oudste over kan laten.

"ja hij weet wel wat hij moet doen als er onder weg wat gebeurt"

Heb je alle scenario´s met hem besproken dan?? Hoe moet ik me dat voorstellen?? Als er wat gebeurt vergeet niet de impact die het op hem kan hebben. Hij zal zich verantwoordelijk hiervoor voelen......ik vind niet dat je dat een kind aan kan doen.

Tirza G.

Tirza G.

17-08-2009 om 20:01

Tja

In andere culturen is dat schijnbaar normaler. Ik zie hier uit de straat ook mannetjes uit de bovenbouw sjouwen met een hele rits brusjes uit de onderbouw, half lopend/fietsend - wel naar de school in de wijk, maar die ligt aan een drukke, doorgaande weg waar flink gerace-d wordt.

Tirza

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-08-2009 om 20:20

Te jong

Persoonlijk vind ik het jong. Ik geloof zeker dat het meestal prima zal gaan hoor, maar ik zou mijn oudste kind graag behoeden voor momenten dat het wél mis gaat. Stel dat je jongste valt: bloed, tand door de lip, bult op het hoofd, schaafplekken, zo iets. Als ouder kun je daarvoor al flink van slag raken. Voor een kind van tien kan zoiets traumatisch zijn.

En wat als...

En wat als er wat met oudste gebeurd? Weet jongste dan wat te doen?

Gr. Poezie.

Alleen in noodgevallen zo nu en dan

Ik zou het niet als vaste oplossing gebruiken. Zo gauw iets dagelijkse kost wordt is het nieuwtje er snel vanaf en verslapt de aandacht en braafheid. Ik zou de verantwoording niet bij mijn oudste willen leggen. Hangt overigens van nog veel meer factoren af die hierboven ook al genoemd zijn. Nog geen 5 jaar oud en dan op de fiets door het verkeer zonder ouder, zou ik niet doen. Maar was is je overweging om het wel te doen? Kom je anders te laat op je werk, of willen de kinderen het zelf graag??

Sigrid70

Sigrid70

17-08-2009 om 22:13

Lopen?

Zou je ze misschien in de voorkomende noodgevallen samen kunnen laten lopen naar school? Zijn ze wel wat langer bezig maar is wel een stuk veiliger (lijkt mij) dan fietsen.

Sera

Sera

17-08-2009 om 22:42

Hier wel

Van huis uit heb ik misschien niet zo'n goed voorbeeld mee gekregen. Ik woonde ongeveer 40 minuten lopen van school en liep al vanaf 7 jaar of zo alleen naar school. Later liep mijn jongere broertje ook mee. We gingen ook vaak meeliften met mensen.

Mijn oudste kinderen zijn nu bijna 8 en 11 en lopen al ongeveer drie jaar samen naar school. Het is ongeveer 5 à 10 minuten lopen. Ik vind lopen anders dan fietsen. Dat is ook omdat mijn oudste heel laat heeft leren fietsen en lang onzeker was op de fiets en de tweede juist heel jong al kon fietsen maar absoluut niet op het verkeer lette.

Lopen vind ik wat rustiger. Ze hoeven geen gevaarlijke weg over te steken en de jongste luistert goed naar de oudste. Ze lopen niet niet elke dag alleen maar wel regelmatig.

Toen ze begonnen met alleen lopen was de tweede nog net vier jaar en de oudste 7 jaar.

brigges

brigges

17-08-2009 om 22:44

Ligt ook aan de route/drukte verkeer

ik zou ook mee laten tellen hoe veilig de route is. Vandaag viel toevallig mijn 7 jarige dochter van haar fiets (wiel kwam in richeltje) mijn 9 jarige vond dat ze niet zo moest janken en gewoon door moest fietsen....(nu was ik er dus bij en ze is bij mij achterop gegaan met twee open knieën en een geschaafde elleboog) maar een ongeluk zit in een klein hoekje en ik zou me dan heel rot voelen. Is er niet iemand van school die ook die kant op moet fietsen. Dan kun je vragen of die het bijvoorbeel in de gate wil houden...

groeten brigges

Verantwoordelijkheid

ik vind het niet fair om het oudste kind deze verantwoordelijkheid te geven. Het is en blijft een kind. Als er wat gebeurd onderweg, kan hij dan inderdaad handelen, ziet hij inderdaad 'gevaar'.
Verder schrijf je dat er meer ouders die wegfietsen met hun kind om het naar school te brengen. Goed, maar daarmee kan je hen niet indirect de verantwoordelijkheid voor jullie kinderen geven. Ze zullen heus wel een helpende hand bieden als ze zijn gevallen of er iets is, maar dat mag je niet mee laten wegen bij je keuze, vind ik.

Ik zou voor de dagen dat jullie niet zelf kunnen brengen een andere oplossing zoeken. Buurvrouw, andere ouder persoonlijk vragen, zoiets.

groetjes van Purk

Hier ook lopen

Hier lopen ze, in een groepje. Vanaf groep 3 lopen ze meestal mee. Is hier 'gewoonte', hier ook ong. 5 minuten met de fiets en ong. 12 tot 15 minuten lopen (licht eraan hoe hard ze doorlopen). Er zijn altijd wat oudere kinderen bij...sommigen 10, sommigen 11 een enkele keer een 12-jarige. Toen oudste 11 was ging d'r zusje (toen 5 en net in groep 3) ook voor het eerst mee in 't groepje. Naast oudste liepen er nog 2 jongens uit haar klas mee. Jongste is nu 11 en als de school weer begint lopen 2 buurkinderen die ook over zijn naar groep 3 voor het eerst 'alleen' mee (dus zonder ouders). Voor de vakantie hebben ze al zo nu en dan meegelopen en ook regelmatig met hun ouders er nog bij.Naast onze dochter is er nóg een 11-jarig buurmeisje en ook nog 2 10-jarigen. Ze halen elkaar op. Ik vindt lopen stukken veiliger dan fietsen. Zijn er niet meer in de buurt die alleen gaan toevallig?
groeten albana

Puck2

Puck2

18-08-2009 om 15:29

Zou ook gaan lopen

Het afgelopen half jaar heb ik de kinderen (toen 10 en 7)door ziekte ook een tijdje niet naar school kunnen brengen en ze moesten dan van mij gewoon gaan lopen. Is toch veiliger dan op de fiets vind ik. En het maakt me niet uit of er ook anderen zijn die langs dezelfde route hun kinderen naar school brengen, die zijn ook niet verantwoordelijk voor mijn kinderen. Jongste gaat nu sinds gisteren naar de groep 5-en-hoger-bso en daar gaan ze dus vanuit school op de fiets heen. En dat betekent dus dat ze 's morgens zelfstandig naar de bso moet fietsen. Dan wil ik wel dat ze samen fietsen, maar ik geef oudste dan niet iets mee van "let jij op jongste". Stel dat er wat met jongste gebeurt, dan voelt oudste zich misschien wel heel schuldig ondanks dat die er niets aan kon doen.

En sluisje...

hoe sta je er nu in?

groetjes van Purk

Sluisje

het gaat er mijn inziens niet om of oudste dat wil doen. Tuurlijk, wil die dat doen om jou te pleasen, want hij weet dat jij een probleem hebt. Door dit te willen doen is hij 'de grote broer'.
Het gaat er om of jullie hem die verantwoordelijkheid willen geven en of jullie dat aandurven.

groetjes van Purk

jippa

jippa

21-08-2009 om 10:22

En als er wat gebeurt?

Ik ken een tragisch vergelijkbaar geval waar ik niet op in wil gaan. Maar het oudste kind dat een te grote verantwoordelijkheid had gekregen (kind kan dat niet beoordelen) voelt zich levenslang schuldig.
Ik zou het niet doen. Een kind van 5 is gewoon niet safe op de weg. Las er laatst nog een stuk over in de Vogelvrije Fietser (blad), jonge kinderen kunnen heel slechht afstanden inschatten. Of ze nou goed fietsen of niet.
groetjes, Jippa

Waarom?

als je het zelf al geen probleem vindt, waarom vraag je dat dan hier in vredesnaam? Toch een soort bevestiging zoeken of zo?

Ik heb het idee dat je gewoon wilt horen dat het oke is. Je gaat helemaal niet in op de bezwaren die genoemd worden of zaken die je zou kunnen overwegen. Dat stoort mij.

groetjes van Purk

Puck2

Puck2

22-08-2009 om 10:35

Ik snap het niet meer

Sluisje, je zegt dat het geen probleem is en bedankt iedereen voor de tips. Maar je doet er niets mee en trekt je eigen plan. Op zich prima maar waarom vraag je het dan? De meesten hier zijn toch volgens mij van mening dat je als er iets fout gaat de oudste wel heel veel verantwoordelijkheid geeft.

Vic

Vic

24-08-2009 om 00:07

Absurd

Kan die 4-jarige al zo goed fietsen dat je zelf nooit hoeft in te grijpen als jullie samen fietsen? Ik ken werkelijk geen 4-jarige die zelfstandig, zonder ouder, naar school fietst. Bij ons op school zijn wel kinderen die met een jonger brusje achterop naar school fietsen. Dat vind ik ook al enigszins onverantwoord, maar met een los fietsende kleuter vind ik het echt absurd. Mijn 10-jarige heeft nog nooit mijn 4-jarige naar school gebracht, maar als dat onverhoopt eens nodig mocht zijn zou ik ze lopend laten gaan. Dat zou dan alleen zijn als er plotseling 's morgens iets is (dat ik ziek ben ofzo), want voor mijn werk regel ik op incidentele basis vso of ik breng ze 's morgens naar een klasgenootje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.