Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Juf groep 5 onredelijk streng


oh bij mijn dochter is niet altijd verstandig.  Maar fouten maken hoort ook bij het opgroeien. De consequenties zijn dan ook voor haar

Kleinduimpje schreef op 04-10-2023 om 18:24:

ja, ik ben ook heel gemakkelijk en zeg bijna nooit nee. Mijn dochter is echt heel gemakkelijk en braaf, maar of dat aan de opvoeding ligt geen idee. Ik heb een vriendin en die verkoopt de hele dag een nee tegen haar kinderen en die kinderen heeft ze de grootste moeite mee met opvoeden. En dan vind zij het lastig dat ik nooit negatief ben over mijn dochter en ja jij hebt altijd zo'n braaf kind zegt ze dan. Ja, ik kan er niks aan doen, ga ook niet negatief doen over dochter, want ze luistert gewoon altijd en doet geen rare dingen.

Dat is het ook. Het is namelijk niet zozeer alleen de opvoeding, maar vooral het karakter van het kind.

Koko67 schreef op 04-10-2023 om 17:37:

[..]

Nee, maar een opgevoed kind gedraagt zich vaak wel beter. Bv. kinderen die thuis soms “ nee” te horen krijgen kunnen zich vaak beter gedragen in een volle klas met kinderen dan een kind wat gewend is aan
“ ja” . Kinderen in een klassensituatie krijgen best regelmatig “ nee” te horen.
Ook kinderen die thuis opgevoed worden met consequenties voor je daden zijn over het algemeen kinderen die het school beter doen dan kinderen waar daden met de mantel der liefde bedekt worden of goed gepraat worden.
Kinderen die zich thuis regelmatig zelf moeten vermaken zijn in de klas vaak kinderen die creatief zijn en niet bij alles de juf nodig hebben. Dat zijn ook vaak kinderen die eerst hun probleempjes zelf proberen op te lossen.

Zo kun je als leerkracht best vaak de stijl van opvoeden zien door naar het kind te kijken.




Je verzint een hele hoop bij elkaar. 
Jij kunt als leerkracht helemaal niet de manier van opvoeden ‘zien’ door naar het kind te kijken. 

(Hier ook super brave kinderen die nooit nee kregen van mij en ook geen bewuste ‘consequenties’.)

Pinokkio schreef op 04-10-2023 om 22:50:

[..]

Je verzint een hele hoop bij elkaar.
Jij kunt als leerkracht helemaal niet de manier van opvoeden ‘zien’ door naar het kind te kijken.

(Hier ook super brave kinderen die nooit nee kregen van mij en ook geen bewuste ‘consequenties’.)

Ik verzin niks, hoe kom je daar bij?

Zo te horen heb je een clown als kind, zien die steeds lachers op de hand wil hebben om zelf een beetje populair te zijn. Dat lijkt in zijn ogen tenminste. In werkelijkheid vinden veel kinderen hem waarschijnlijk hartstikke irritant. 
Bij onze dochter zat vorig jaar ook zo’n jochie in de klas, zij is dit jaar zo ontzettend blij dat hij in een andere klas zit, de sfeer is 180 graden anders.
De juf beschermt hem dus juist om zijn gedrag aan te pakken en laat de anderen in de klas zien dat zij dit ook niet waardeert, dat sterkt de anderen in hun gevoel.

Judy-Sanne schreef op 08-10-2023 om 07:41:

Zo te horen heb je een clown als kind, zien die steeds lachers op de hand wil hebben om zelf een beetje populair te zijn. Dat lijkt in zijn ogen tenminste. In werkelijkheid vinden veel kinderen hem waarschijnlijk hartstikke irritant.
Bij onze dochter zat vorig jaar ook zo’n jochie in de klas, zij is dit jaar zo ontzettend blij dat hij in een andere klas zit, de sfeer is 180 graden anders.
De juf beschermt hem dus juist om zijn gedrag aan te pakken en laat de anderen in de klas zien dat zij dit ook niet waardeert, dat sterkt de anderen in hun gevoel.

Ok, knap dat je direct zo’n analyse kan maken over een kind dat je niet kent. Waarom stuurt juf die andere kinderen er uit? Kun je dat ook vertellen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.