Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Juf groep 5 onredelijk streng


Bloemenaandewaterkant schreef op 04-10-2023 om 14:25:

[..]

Zeg, juf, ben jij aan het verbeteren geslagen?

School zou niet hoeven op te voeden dat vind ik niet de taak van school. Een band met de klas, fijne sfeer in de klas, dat wel omdat kinderen nu eenmaal graag hard werken voor een fijne leerkracht. En in de volgende paragraaf staat dat niet

Het zou fijn zijn als ouders hun kinderen idd zouden opvoeden zodat ze niet lopen te klieren op school en de juf ze gewoon les kan geven. Helaas is dat niet zo,dus moet juf ingrijpen.

Poezie schreef op 04-10-2023 om 15:02:

[..]

Het zou fijn zijn als ouders hun kinderen idd zouden opvoeden zodat ze niet lopen te klieren op school en de juf ze gewoon les kan geven. Helaas is dat niet zo,dus moet juf ingrijpen.

Nou betekent opvoeden niet dat je alle zelfstandigheid eruit slaat, dus dat een kind op school zich anders gedraagt dan thuis is vrij onvermijdelijk. Ik voel me alleen  verantwoordelijk voor het gedrag van mijn kind als ik erbij kan om het aan te pakken, op school kan dat niet dus dan is het aan de leerkracht. 
Hele strenge ouders leiden niet perse tot hele brave kinderen. Vaak wel tot kinderen die goed zijn in de schijn ophouden, liegen en anderen de schuld geven. Logisch, uit lijfsbehoud. En dat kan ook best van pas komen later in hun leven. Maar geen enkele opvoeding garandeert dat je kind zich perfect gedraagt op school. Kinderen zijn levende wezens die eigen beslissingen nemen. 

MamaE schreef op 04-10-2023 om 14:38:

[..]

Tuurlijk is dat fijn, maar als het een keer niet klikt tussen een kind en de leerkracht, dan kan dat. Niet iedereen heeft dezelfde voorkeuren.

Leuk zijn is niet je hoofddoel. Het hoofddoel van onderwijs is dat kinderen dingen leren. Ik ben als moeder ook niet altijd leuk. Dat ligt soms aan mij en soms aan mijn kind.
Natuurlijk is leuke dingen doen en ja zeggen veel leuker en makkelijker, maar dat kan niet altijd en dat is ook niet in het belang van mijn kind.

Mee eens, het hoeft ook niet te klikken als de sfeer maar fijn is in de klas. En dan nog kan een kind graag werken voor de leerkracht. Dat hoeft niet omdat de persoonlijke relatie zo goed is.

Poezie schreef op 04-10-2023 om 15:02:

[..]

Het zou fijn zijn als ouders hun kinderen idd zouden opvoeden zodat ze niet lopen te klieren op school en de juf ze gewoon les kan geven. Helaas is dat niet zo,dus moet juf ingrijpen.

Weet ik niet, ik spreek alleen voor mijn eigen kinderen. 

AnnaPollewop schreef op 04-10-2023 om 15:13:

[..]

Nou betekent opvoeden niet dat je alle zelfstandigheid eruit slaat, dus dat een kind op school zich anders gedraagt dan thuis is vrij onvermijdelijk. Ik voel me alleen verantwoordelijk voor het gedrag van mijn kind als ik erbij kan om het aan te pakken, op school kan dat niet dus dan is het aan de leerkracht.
Hele strenge ouders leiden niet perse tot hele brave kinderen. Vaak wel tot kinderen die goed zijn in de schijn ophouden, liegen en anderen de schuld geven. Logisch, uit lijfsbehoud. En dat kan ook best van pas komen later in hun leven. Maar geen enkele opvoeding garandeert dat je kind zich perfect gedraagt op school. Kinderen zijn levende wezens die eigen beslissingen nemen.

En dat is precies wat de leerkracht uit de OP doet.

"Maar geen enkele opvoeding garandeert dat je kind zich perfect gedraagt op school"

En omgekeerd: dat een kind zich perfect gedraagt op school wil niet zeggen dat je nou zo'n super-opvoeder bent. Je kan ook gewoon een braaf kind getroffen hebben.

Zou TO nog gaan reageren?

ik ben wel blij dat mijn moeder leuk is en daarom ga ik veel met haar om. En ik hoop ook dat mijn kinderen me leuk vinden, tuurlijk hoort opvoeden erbij, maar ik word er toch wel blij van als ze me leuk vinden.

Philou schreef op 04-10-2023 om 10:31:

[..]

Wat is daar erg aan? Mag toch? Hoezo, denk jij soms dat ouders rechten hebben op school?

Bijvoorbeeld dat je ook echt het dossier over je kind in mag zien, bijvoorbeeld. Wij kregen een grote ordner met 3x dezelfde brief (die van onszelf) in maagdelijk papier met de gaatjes precies dezelfde (ietwat scheve) hoogte. Zij wisten dat het niet klopte, wij ook maar omdat we niets te bewijzen hadden.. konden we er niet veel mee. En dat kan je dus niet afdwingen want dat recht heb je niet. Later zag het er anders uit, zaten er dingen in van een oudere datum. Maarja, toen hadden we besloten weg te gaan.

Net zoals dat school een dossiertje in jouw kinds dossier doet. Wordt het opgevraagd, wordt dat dossiertje er uitgehaald, krijg je de rest van de map. In het dossiertje zit bijvoorbeeld communicatie of aantekeningen die school niet wil delen met de ouders. Juridisch kan je vragen of dit het hele dossier is, liefst op beeld het antwoord, een foto van de inhoud van het dossier.. maar dan nog.. dat kan je nergens afdwingen. Je zou dus bijvoorbeeld gelijk kunnen krijgen maar dan nog niet het hele dossier van je kind kunnen inzien want je bent afhankelijk of school daar zin in heeft. Je kan bijvoorbeeld ook niet verhinderen dat het bovengenoemde dossiertje opeens verdwijnt, in de shredder bijvoorbeeld of ergens in een la met een slot. En dat vind ik heel onprofessioneel maar daarop wordt een school niet afgerekend.

Ik weet niet wat je met je vraag bedoelt? Wat is waar erg aan?
Wat betreft dossier heb je gelijk, ouders hebben recht op inzage. Als jou dat niet gegeven is en je alleen maar een brief te zien die je zelf geschreven hebt klopt er iets niet. Dit bedoel je dus met rechten als ouder? Dossier in mogen kijken van je kind? 
Ouders hebben er recht op om geïnformeerd te worden over de voortgang van hun kind.
Op mijn school gebruiken we als metafoor vaak een krukje met 3 poten. 1 poot is het kind, 1 poot is de school en 1 poot zijn de ouders. Zonder 1 van die pootjes gaat het krukje  wiebelen. We zullen dus met elkaar moeten samenwerken.

Temet schreef op 04-10-2023 om 15:55:

"Maar geen enkele opvoeding garandeert dat je kind zich perfect gedraagt op school"

En omgekeerd: dat een kind zich perfect gedraagt op school wil niet zeggen dat je nou zo'n super-opvoeder bent. Je kan ook gewoon een braaf kind getroffen hebben.

Nee, maar een opgevoed kind gedraagt zich vaak wel beter. Bv. kinderen die thuis soms “ nee” te horen krijgen kunnen zich vaak beter gedragen in een volle klas met kinderen dan een kind wat gewend is aan 
“ ja” . Kinderen in een klassensituatie krijgen best regelmatig “ nee” te horen. 
Ook kinderen die thuis opgevoed worden met consequenties voor je daden zijn over het algemeen kinderen die het school beter doen dan kinderen waar daden  met de mantel der liefde bedekt worden of goed gepraat worden.
Kinderen die zich thuis regelmatig zelf moeten vermaken zijn in de klas vaak kinderen die creatief zijn en niet bij alles de juf nodig hebben. Dat zijn ook vaak kinderen die eerst hun probleempjes zelf proberen op te lossen.

Zo kun je als leerkracht best vaak de stijl van opvoeden zien door naar het kind te kijken.




Koko67 schreef op 04-10-2023 om 17:37:

[..]

Nee, maar een opgevoed kind gedraagt zich vaak wel beter. Bv. kinderen die thuis soms “ nee” te horen krijgen kunnen zich vaak beter gedragen in een volle klas met kinderen dan een kind wat gewend is aan
“ ja” . Kinderen in een klassensituatie krijgen best regelmatig “ nee” te horen.
Ook kinderen die thuis opgevoed worden met consequenties voor je daden zijn over het algemeen kinderen die het school beter doen dan kinderen waar daden met de mantel der liefde bedekt worden of goed gepraat worden.
Kinderen die zich thuis regelmatig zelf moeten vermaken zijn in de klas vaak kinderen die creatief zijn en niet bij alles de juf nodig hebben. Dat zijn ook vaak kinderen die eerst hun probleempjes zelf proberen op te lossen.

Zo kun je als leerkracht best vaak de stijl van opvoeden zien door naar het kind te kijken.



Dat zal best.  Mijn kinderen krijgen bijna nooit een nee te horen.  En als ze een nee krijgen is dat altijd met uitleg en soms kunnen ze met argumenten er nog een ja van maken ook.  Sommige volwassenen vinden mijn kinderen daarom misschien wel iets te mondig. Ik vind het belangrijk dat ze hun eigen pad kiezen en hun eigen keuzes maken.  De nee die ze dan ooit krijgen accepteren ze trouwens goed omdat ik ze niet "zomaar" iets verbied omdat het nou eenmaal niet hoort.  Bijgevolg zijn mijn kinderen heel eerlijk.  In mijn naaste omgeving heb ik heel strenge ouders.  Die kinderen zijn inderdaad heel keurig, spreken netjes met 2 woorden, maar liegen alles bij elkaar. Ik vind eerlijkheid belangrijker dan gehoorzaamheid of aangepast gedrag.  Nou heb ik toevallig vrij brave kinderen want zoonlief heeft nog nooit straf  gehad vabaf hij op de middelbare school zat ( wel ook een school uitgekozen die bij hem past) en mijn dochter zit nu in de 5de en die heeft "pas" 1x  corvee gehad omdat ze de discussie aan ging.  En dat accepteert ze dan ( met morren). 

Ik denk dat jouw opvoedstijl goed past bij het karakter van jouw kinderen. Fijn!

Koko67 schreef op 04-10-2023 om 17:51:

Ik denk dat jouw opvoedstijl goed past bij het karakter van jouw kinderen. Fijn!

Dat denk ik ook. Ik voed mijn kinderen redelijk hetzelfde op als Kimdekim. Maar ik zie ook dat dit werkt voor mijn kinderen. En dat ze beiden ook een meewerkend karakter hebben. Dat is geen verdienste van mijn opvoeding. Ik kan zo opvoeden omdat ze een makkelijk karakter hebben. En hoop ook dat op deze manier het altijd voegen en meebewegen er een beetje afgaat.

Er zijn ook kinderen die van zichzelf al weinig voegen en meebewegen. Die hier iets in te leren hebben. En die vanuit opvoeding weinig nee te horen krijgen en van een nee makkelijk een ja kunnen maken. Dan krijg je (heus leuke) kinderen die wel vervelend mondig zijn. Die ook als 8-jarigen op hun pik getrapt zijn als ze een keer nee horen. Die overal over willen onderhandelen en hoogst beledigd zijn als juf daar niet in mee gaat.


ja, ik ben ook heel gemakkelijk en zeg bijna nooit nee. Mijn dochter is echt heel gemakkelijk en braaf, maar of dat aan de opvoeding ligt geen idee. Ik heb een vriendin en die verkoopt de hele dag een nee tegen haar kinderen en die kinderen heeft ze de grootste moeite mee met opvoeden. En dan vind zij het lastig dat ik nooit negatief ben over mijn dochter en ja jij hebt altijd zo'n braaf kind zegt ze dan. Ja, ik kan er niks aan doen, ga ook niet negatief doen over dochter, want ze luistert gewoon altijd en doet geen rare dingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.