Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kan seksuele voorlichting schokkend zijn voor kinderen?

Van het weekend vertelde een Zuid-Amerikaanse vriendin me dat ze haar dochter van 7 1/2 ging vertellen hoe seks eigenlijk precies in zijn werk gaat, oftewel waar die piemel naar erin gaat. Ze keek hier enorm tegenop en dacht dat dit een enorme schok zou kunnen zijn voor haar dochter om te horen.

Ik vertelde haar dat ik het eigenlijk altijd op een hele luchtige en natuurlijke toon aan onze kinderen hebben verteld en dat ze hier nooit vreemd op hebben gereageerd.

Zou het voor sommige kinderen echt schokkend kunnen zijn om te horen hoe de vork in de steel zit?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kaatje43

kaatje43

08-03-2010 om 14:01

Redelijk vroeg

Nou als ik eerlijk ben vind ik het wel vroeg om alles al te vertellen op die leeftijd. Ik vertel ze dingen als ze er om vragen. Mijn zoon (geloof ik ook 7)wist wel dat er een eitje en een zaadje voor nodig was. Later vroeg Hij aan mij hoe dat zaadje dan bij dat eitje komt. Toen ik hem vertelde vertrok zijn gezicht vol afgrijzen en was er voorlopig weer even klaar mee.

*bella*

*bella*

08-03-2010 om 14:45

Ja, zo wel

Ik kan me goed voorstellen dat als je daar een geplande activiteit van maakt, het iid schokkend kan overkomen. Je maakt het dan toch beladen. Ook hier is alles zo maar tussendoor besproken, als het ter sprake kwam. En nee, de geslachsdaad lijkt mijn kinderen niet fijn, maar net zo goed moeten ze gruwelen van een operatie, een aardbeving of van spruitjes. Heel gewoon dus. (ik denk eerder dat je je zorgen moet maken als ze heel enthousiast reageren!)

Jesse_1

Jesse_1

08-03-2010 om 16:06

Alles? (kaatje)

Wat noem jij dan alles?
Dat de piemel in de vagina komt bij het vrijen is toch niet vreemd of schokkend of merkwaardig of .... maar heel normaal? Waarom zou een kind hier te jong voor zijn?
Jesse

Annet

Annet

08-03-2010 om 18:37

Niets schokkends aan

Hier vertellen wij dit soort technische details rond 4 of 5 jaar.
En lichten we kinderen voor op gebied van: wat doe je als iemand iets wil dat jij niet wil.

Op latere leeftijd gaat het meer over: wat betekent sex voor iemand, en voor de ander, wanneer begin je daaraan, etc.

Jade

Jade

08-03-2010 om 19:52

Tja,

als je het op die manier doet (het verhaal inplannen) dan kan het nogal schokkend zijn. Ik zou dat niet zomaar gaan doen, alleen als er vragen komen.

Zolang kinderen niet vragen hoef je ze met dit soort expliciete dingen niet lastig te vallen. De vragen of opmerkingen komen vanzelf, dan kan je e.e.a. wel gaan vertellen.

En dan ziet ze er ook nog tegenop.....nou, dat gesprek gaat niet lekker verlopen, dat kan ik je nu al vertellen

Dat was pas schokkend..

Mijn zoon van destijds 8 was echt geschokt dat ik dat "rare verhaal" wat ik hem vertelde blijkbaar echt geloofde.Hij keek me echt hoofdschuddend aan..

Lou

Lou

08-03-2010 om 20:59

Of niet vanzelf

Dat dacht ik ook, dat de vragen vanzelf zouden komen. Maar dochter is bijna negen en een tijdje geleden kwam ik erachter dat ze dacht dat baby's uit je navel komen. Ik zit al jaren te wachten op vragen, maar ze komen maar niet! Toen ze dat zei van die navel heb ik de gelegenheid wel te baat genomen natuurlijk, maar het interesseerde haar nauwelijks. Nu heb ik een boek gekocht, en dat vindt ze wel interessant. We kijken er samen in en ze valt van de ene verbazing in de andere Maar geschokt is ze niet, eigenlijk alleen verbaasd en geïnteresseerd.

angel3

angel3

08-03-2010 om 21:18

Maar vraagt kind dan helemaal niks?

Er wordt hier paar keer gezegd dat een kind niet vanzelf komt met vragen. Maar wordt er dan echt NIKS op dat gebied gevraagd?
Helemaal niks over baby's of dat soort dingen?
Hier hebben mijn kinderen ook niet expliciet gevraagd over hoe zaadje en eitje bij elkaar komen dus af en toe gooi ik er zelf es wat in. Dan vraag ik gewoon: goh je noemt nu steeds het woord sex. Weet je wat dat is?
Of: weet je dan al hoe zaadje en eitje bij elkaar komen?
En tuurlijk hoeft het allemaal niet te plastisch. Gewoon 'spelender en kletsenderwijs'.
Dus hier 6 en 4 en weten precies hoe het zit en vinden ook het idee alleen al heel smerig! ha ha ha. Maar zijn echt niet geschokt verder.

Lou

Lou

08-03-2010 om 21:54

Nee

Het enige wat mijn dochter ooit op dat gebied heeft gevraagd is geloof ik of ze uit mijn buik of papa's buik kwam. Tja, je moet ergens beginnen

De buik had ze allang gezien hoor, haar baby-album begint bij een dikke buik. Maar dat was ze dan kennelijk weer vergeten. Ik heb vast ook wel eens iets meer verteld, op een luchtige manier inderdaad, maar het is niet blijven hangen. En dat voorbeeld dat je noemt "goh je noemt nu steeds het woord sex. Weet je wat dat is?" daar moest ik wel om lachen, het komt hier inderdaad niet voor dat dochter steeds het woord sex noemt. Ze heeft het nooit over sex

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-03-2010 om 22:51

Dat wil ik wel eens zien!

Dat was de reactie van mijn oudste zoon toen het hem duidelijk werd hoe een en ander in zijn werk ging.
Jongste zoon lag helemaal in de deuk: wat vies!! En constateerde vervolgens dat we dat dan twee keer hadden gedaan (want twee kinderen). Lol.

Emmawee

Emmawee

08-03-2010 om 23:02

Angel

Stoffer wordt bijna 7 en heeft echt nog nooit iets gevraagd. Sowieso vraagt hij weinig, hij heeft ook nooit gewaaromd. Liever legt hij ons wel even uit hoe de wereld in elkaar zit.
Hij weet dat baby's in de buik van de moeder groeien en dat je dan het hartje kunt horen, want dat heeft hij zelf meegemaakt. Hij weet ook wat verliefdheid is en dat er dan allemaal hartjes uit je ogen komen.
Blik is 3,5 en die is wel van het vragen, dus ik verwacht dat Stoffer het gaat leren via Blik.
Groeten, Maw.

Tihama

Tihama

09-03-2010 om 09:01

Hier

zoon vroeg ook niets en hij was al bijna 4, dus ik ben er zelf aan begonnen. Ik vind 7 jaar rijkelijk laat om er mee te beginnen.

Mijn dochter lifte mee met haar broer, dus die was met 4 al aardig op de hoogte. Toen stelde ze de vraag:
"Mama, ik snap nu dat een baby komt doordat een zaadje uit papa's buik bij het eitje in mama's buik komt en dat er dan een baby groeit. Maar HOE komt nou dat zaadje van papa's piemel IN mama's buik?"

Dus ik heb haar uitgelegd:
"Nou, dat is heel mooi geregeld. Als papa en mama heel erg verliefd op elkaar zijn, dan wordt papa's piemel heel hard, net een stevig opgeblazen ballon, en die past dan precies in mama's babygaatje en dan hoeft het zaadje nog maar een klein eindje".

Dochter vertrok haar gezicht en zei hartgrondig: "Getsiederrie, dat ga ik nooit doen, hoor".

Ik heb gezegd:"Prima, je hóeft het ook niet per se te doen, want ze kunnen het ook buiten je buik regelen in een ziekenhuis".
Dat leek haar een veel beter plan

Ze is nu 9. Er is geen trauma of schok overgebleven na mijn verhaal. We hebben trouwens laatst samen de nodige termen doorgenomen via sexwoordenboek.nl. Sommige woorden had ze gehoord op het schoolplein en dat ze iets 'vies' betekenden, dát wist ze wel, maar wat was de vraag.

Tihama

Wij krijgen tips

Zoon had in het boek (Ik vind jou lief) gezien hoe hondjes het doen. Later: "Mama, waarom doen jij en papa dát dan nooit, dan ga jij op je knieën en dan kan papa er ook bij!". LOL! Ik heb gezegd dat dat ook een prima manier is, maar dat wat papa en ik precies doen, privé is.
On topic: hier ook lange tijd weinig vragen, dus ik zat me al te beraden op het zelf ter sprake brengen. Tot hij bij het middageten opeens vroeg: "Mama, wat is seks"?. En een paar weken later opeens: "Mama, wat is homo?". Dus we zijn een stuk opgeschoten

T&T

T&T

09-03-2010 om 10:32

"ik ben niet geboren"

Zo beweert mijn zoon van 7. Jawel hoor schat, jij bent in mama's buik gegroeid en toen werd je geboren en legden we je in een wiegje. "nou daar weet ik anders niks meer van" was zijn nuchtere antwoord. )
Volgende vraag "hoe ziet het er dan uit in jou buik mama?" ja, dat weet ik niet, heb je dat niet gezien? "nee toen had ik zeker mijn ogen dicht" Zo kwamen we op een heel gesprek over baby's en geboren worden en zo... helemaal snapt hij het nog niet, laatst beweerde hij dat de baby uit mama's navel komt.... ach, hij leert vast nog wel eens hoe het echt zit
groetjes, Tess

angel3

angel3

09-03-2010 om 11:21

Over dat 'sex'

ik denk dat ze het van school hebben. Ineens kwam zoon thuis met een rijmpje: ik zag 2 heksen, samen sexen ha ha ha.
Dan vraag ik door: wat is dat dan?
Blijkt dat ie geen idee heeft.
Dat is voor mij altijd aanleiding om iets te vragen en erop in te haken.
Zo ook met homo.
Op school roepen de oudere kinderen dat blijkbaar weleens. Zelf weet zoon niet wat hij zegt. Idem met mongool. Man man man wat komen ze af en toe in aanraking met woorden en roepen elkaar allemaal blind na. Nu zoon snapt wat het is is dat naroepen ook veel minder. Want hij vindt het nu heel raar om mongool te roepen. Anyway hier dus aanleidingen genoeg ook al zijn er geen directe vragen.
Dochter van 4 zit de in de fase dat ze alles vindt stinken. Tja ik ruik niet heel fris uit mijn mond als ik wakker wordt ha ha. Dus het idee van 2 naakte mensen is echt: ieieieieeuhw, dat stinkt!

Marlou H.

Marlou H.

09-03-2010 om 12:43

Vragen over seksleven ouders

Mijn zoon (bijna 10) vraagt regelmatig iets over seks en ik geef daar ook gewoon antwoord op. Ook check ik wel eens of hij weet waar ie het over heeft als hij met woorden thuiskomt.
Maar de laatste tijd vraagt hij expliciet of wij dat dan ook zo doen bijv. orale seks. Tot dusver antwoord ik in algemeenheden dus dat je op heel veel manieren seks kan hebben als je dat allebei fijn vindt. Daar was ie niet tevreden mee. "maar mam doen jij en papa dan ook ..... vul maar in. Om nou te vertellen wat man en ik samen doen in bed gaat me wat te ver. Ben benieuwd hoe jullie daarmee omgaan.

Marlou

Irene

Irene

09-03-2010 om 13:16

Iek!

Een paar maanden terug wilde 5 jarige zoon wel eens weten hoe baby's in de buik komen. Hij vroeg echt door dus ik heb het hem allemaal heel precies verteld. Daarna was hij even stil, om vervolgens te vragen: "kan dat echt niet op een andere manier?"

Hahaha irene

Echt grappig
En Marlou, ik doe dat dus ook zo: hij kan alle antwoorden krijgen die hij wil, maar wel in algemeenheden. Ik geef geen details over ons seksleven, geloof ook niet dat hij die écht wil weten. Wel natuurlijk als hij vraagt of "papa en ik dan ook doen etc.", maar zeker geen info over standjes e.d.
Ik weet nog niet hoe dat zal gaan als ze ouder zijn (mijn oudste is 6), misschien vind ik het dan wel nuttig en/of passend om iets van mijn eigen ervaringen/gevoelens te vertellen.

Samen

mijn dochters hebben het er altijd nog over hoe gezellig het was toen ze samen in mama's buik zaten. Oudste ging er volgens hun als eerste uit en daarom is zij ouder dan jongste.
voor de duidelijkheid: het verschil tussen mijn kinderen is 2,5 jaar. Oudste (net 8) begint nu aan het verhaal te twijfelen maar jongste nog totaal niet.

Jade

Jade

09-03-2010 om 18:11

Angel3,

mijn kinderen hebben niet heel specifiek gevraagd over sex. Wel kwamen ze met opmerkingen of vragen (die ze dan van oudere kinderen hadden gehoord) en dan vertelde ik ze het 1 en ander.

Maar ik heb mijn kinderen nooit bij de arm gepakt, ze op de bank gezet en gezegd: "Zo! En nu gaan we het hebben over sex"

Annet

Annet

09-03-2010 om 19:33

Dochter wilde die sex wel eens zien

Dochter was 4 en 5 en net voorgelicht met het boek Ik vind je lief. Ze zag de plaatjes en vroeg of niet eens kon kijken. Uiteraard heb ik uitgelegd dat dat niet de bedoeling was.
Nu is ze 12 en ze ligt in een deuk bij dit verhaal. Ze wil zeker niet meer komen kijken.
Nu komen er langzamerhand privégevoelige vragen. Die beantwoord ik inderdaad ook met: dat is privé. Ik wil je alles uitleggen en in het algemeen bespreken, maar ik ga niet in op mijn sexleven.

Fijne gesprekken tijdens de boodschappen

Geweldig, al deze verhalen!

Wij hadden al wel eens het een en ander verteld over eitjes en zaadjes enzo, maar natuurlijk is het net in een volle winkel (bij de eierdozen) als zoonlief (toen net 6) ineens keihard vraagt: "maar hoe komen mijn pitjes dan bij die eieren?". Het duurde even tot ik door had waar hij het over had, maar toen hebben we het gesprek maar even in de auto voortgezet...

Ik ben iets meer in detail getreden (inderdaad over harde piemels en babygaatjes), maar was blijkbaar niet helemaal duidelijk geweest, want hij keek me met een heel vies gezicht aan: "Ieeuw, mama, moet ik dat dan bij jou doen?". "Nou nee, schat, dat is niet de bedoeling". "O nee? Bij zusje dan?" Kortom, de uitleg moest nog even verder voortgezet worden...

groene specht

groene specht

10-03-2010 om 16:51

Artis natura magistra

Wij zitten nogal ruim in de familie met veehoudende beroepen. Dus hebben de spechtjes hun hele leven al regelmatig paringen of inseminaties en daaropvolgende kalvende, werpende en anderssoortige (keizersnee) dierlijke geboortes mogen aanschouwen.
Het was voor hen dus logisch dat vader en moeder specht het ook zo deden en duidelijk waar zij zelf uit voort kwamen. Alleen dat de ouders het ook voor de lol doen, moest worden uitgelegd. Seks, dat is paren en knuffelen door elkaar, dat doe je voor de lol en dat is ook instinct. Maar ik geef toe, ik heb de dierenwereld eerst lekker een flink pad laten banen tot het moment van deze uitleg. Zonder de natuur zou ik het lastig vinden, geloof ik.

groene specht

groene specht

11-03-2010 om 12:17

Spechtenhol

Ja, maar anderzijds moeten wij spechten helemaal in het hol kruipen. Dat dan weer wel.

kaatje43

kaatje43

12-03-2010 om 17:26

Jesse,

Volgens mij zei ik dat ook niet. Aan de hand van hun vragen vertel ik het. Maar dan nog blijkt dat kinderen het anders kunnen ervaren dan je denkt. Voor ons en oudere kinderen is er natuurlijk niets schokkends aan, maar bij een jonger kind kan ik zo'n reactie heel goed voorstellen.

Monique D*

Monique D*

13-03-2010 om 16:54

Mijn ervaring als kind..

Op mijn 7e jaar (zo'n 40 jaar geleden) kreeg ik van mijn ouderseen boekje met heel veel plaatjes waarin was beschreven hoe de bloemetjes, hondjes en mensen zich voortplanten. De vader zorgde ervoor dat zijn zaadjes bij de moeder in de buik kwam om het eitje te bevruchten. Ook werd er uitleg gegeven hoe dat gebeurde (piemel in de vagina) Ik vond dat heel interessant, maar dit was niet van toepassing op mijn ouders. Mijn moeder was toen in verwachting. Wel was mijn eerste gedachte die in mij opkwam: "dat kan wel zo zijn, maar mijn ouders DOEN zoiets SMERIGS niet! Het kind in haar buik zal wel automatisch in haar buik zijn ontstaan.. dat gebeurt eenmaal als je getrouwd bent. Ik wilde dit gewoon niet geloven!
Op mijn 15e jaar heb ik aan mijn vader gevraagd waarom tijdens de seks de man altijd boven op de vrouw moest liggen. Het had niet even gescheeld of ik had een draai om mijn oren gehad! Dat ik zoiets durfde te vragen!
Mijn kinderen wisten vanaf hun 5e jaar van de hoed en de rand. Papa en mama houden zoveel van elkaar dat we tijdens een innige omhelsing de piemel in het babygaatje kwam, zodat zijn deel (zaadje) bij mijn deel (eitje) kwam, zodat zij ontstonden. Tenminste, ik dacht dat ze alles begrepen. Totdat ze tijdens het programma Bevallingen erachter kwamen dat het kind uit de vagina kwam! Tsja, het kind komt toch uit de buik? Hoe kan dat dan?
Ook hebben ze heel lang gedacht dat hun vader en ik het maar twee keer hebben gedaan om hen te krijgen...
Inmiddels zijn ze 13 en 15 en ze weten nu dat seks niet alleen wordt gedaan om kinderen te krijgen, maar ook om elkaar lief te hebben. De seksuele voorlichting heeft nu, op hun puberleeftijd, meer diepgang gekregen: behalve veilig vrijen moeten ze ook weten dat je het niet tegen jouw zin moet doen (dus zonder dwang, chantage, of alleen lust, etc.). Je hebt respect voor elkaars lichaam en je kan het doen als je er allebei aan toe bent. Ik zie bij mijn zoon dat zijn hormoontjes beginnen te werken en het is goed om hem ervan te overtuigen dat seks met wederzijds respect moet gebeuren. Je moet het dus allebei willen.

Vince

Vince

14-03-2010 om 20:29

Artikel

stond vorige week een artikel erover in de trouw
http://www.trouw.nl/digitalekrant/TR/20100312___/2_030/article1.jpg

Helen

Helen

14-03-2010 om 21:29

Konijnen

een hele tijd terug (1, 2 jaar?) kwamen mijn kinderen thuis van een vriendinnetje die terloops had verteld dat konijnen (van de buren) op elkaar gingen liggen en dat er dan kindjes komen... oke... dar hebben wij zo'n beetje op voortborduurd. Dat klopt idd... Intussen is daar bij gekomen dat moeders ongesteld worden en dat elke maand het 'nestje' er uit komt en ook dat het er een kindje komt als er een zaadje bij komt. Na een keer "hoe komt dat zaadje er dan bij?" (door op elkaar te gaan liggen) kwamen we er niet meer mee weg en hebben we gewoon verteld dat de piemel dan in het spleetje gaat en dat grote mensen dan een kindje kunnen krijgen. "o,ja in dat gaatje zei dochter van 8 toen".

Nu dus nog vrij plastisch op het gebeid van voortplanting, later komt de rest wel..
Volgens mij is het zo schokkend als je het zelf brengt/vindt...?

Grote zus

Toevallig vorige week zat kleine zus van 6 met grote zus van 10 in bad. Toen ik bij ze kwam lag kleine zus op grote zus en zei lachend: "Mam, ik weet het hoor! Grote zus heeft het mij verteld, van vrijen enzo. En dat de piemel dan in de plasser gaat. Dus dat hebben jullie ook gedaan om mij te krijgen!"
Laat dat laatste nou niet gelukt zijn! Zij is dankzij IUI 'ontstaan'.....

Boek

misschien toch handig om wat dieper op de voorlichting in te gaan na al jullie ervaringen gelezen te hebben. Heeft iemand een tip voor een website of boek om bij te dragen aan de voorlichting voor onze jongens van 8 en 9 jaar?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.