Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kapla of?

Hallo,
mijn zoon (8 jaar) is ineens helemaal weg van Kapla. Het lijkt mij ook mooi spul, maar ik ben wel geschrokken van de prijs. Ook op marktplaats blijft het spul erg duur. Ik ben wel imitatiespul tegengekomen.
Dus nu mijn vraag: wie heeft er ervaring met imitatie-kapla? hoe bevalt dat? is de kwaliteit net zo goed als echte kapla?


Faith

Faith

18-09-2008 om 21:01

Nou!

Ik ken de goedkope versie niet, maar de Kapla wordt hier vaak van stal gehaald, om bv weer een stal bij de boerderij te bouwen. Of een prachtig huis. Ik zou het zeker kopen, maar kan geen vergelijking maken. Faith

miesje!

miesje!

18-09-2008 om 22:15

Zelf maken

Hoi

Mijn zwager heeft kapla zelf gemaakt van parket of laminaat als ik het me goed herinner.

Succes Miesje

anna nomien

anna nomien

19-09-2008 om 10:05

Kapla is niet duur!

Wij hebben twee dozen kapla en er wordt zo veel mee gespeeld door mijn kids van 11, 10 en 6 en ook door het oppaskindje van 3 dat het in verhouding met ander speelgoed gewoon niet duur is en het grote voordeel is dat het niet kapot kan!!
Hier bouwen ze er van alles mee huizen geheime hutten en dierentuinen met de schleich beestjes (ook duur maar ook duurzaam).
ik zou het kopen en dan als hij er niet meer mee speelt dan verkopen of marktplaats.

anna

*Sophie*

*Sophie*

19-09-2008 om 10:51

Tuurlijk hazelnoot

www.kapla.com

echt vet speelgoed!

*Sophie*

*Sophie*

19-09-2008 om 10:53

Maar beter, hazelnoot

is deze site:

http://www.kaplacreations.nl/

groetjes, Sophie

Saartje

Saartje

19-09-2008 om 11:13

Ook zelf gemaakt

Hoi mamamieke

We hebben het ook zelf gemaakt van mozaikparket. We hadden 2 dozen gemaakt. Het is iets groter dan kapla maar toch nog veel speelplezier.

Hier vlakbij ook iemand die het zelf maakt en verkoopt. Probeer een kaplablokje te lenen en evrgelijk even de afmetingen en kijk goed of het hout niet splintert.

groet

Saar

margje van dijk

margje van dijk

19-09-2008 om 11:54

Belangrijk

Bij kapla is het allerbelangrijkste dat de plankjes precies identiek zijn en dat ze niet bol staan (ook niet een klein beetje). Anders is de lol er gauw af.

Dat ga je dus niet zelf maken, zou ik zeggen. Dan moet je wel heel precies te werk gaan. Kapla-plankjes zijn allemaal met was behandeld om te zorgen dat ze vlak blijven. Ze krijgen daardoor ook precies de juiste stroefheid zodat ze op elkaar blijven liggen (ook bij een schuin stukje).

Kijk, toen ik de kapla aanschafte vond ik het ook wel duur. Maar innmiddels is het hier anderhalf jaar later en mijn kinderen spelen werkelijk eindeloos veel met die dozen kapla. Het is z'n geld dubbel en dwars waard. En ik denk dat zelfmaken (1) heel veel tijd kost en (2) nog ergernis oplevert ook, omdat je dat nooit zo precies kunt krijgen. Dan is de lol ervan ook een stuk minder.

Wij hebben hier regelmatig bouwwerken van kapla waarin duizend plankjes verwerkt zitten, een meter hoog of nog hoger, en dat moet gewoon perfect passen allemaal.

Ik zou het dus niet doen, zelf maken, want dit is een investering die loont!

Margje

Merla

Merla

19-09-2008 om 15:29

Immitatie kapla

Wij hebben het een jaar of wat geleden ook aangeschaft. Zoon speelde er op school en bij een vriendje zo graag mee dat ik gelijk overstag ging toen we het in een houtenspeelgoedwinkel tegen kwamen. In die winkel adviseerde de verkoper me om niet de echte Kapla te kopen maar de neppe, die was stukken voordeliger en maar 1 mm kleiner.
We hebben onderhand nu zo'n 1000 plankjes. Ik weet alleen niet exact meer de naam, iets met Mickey oid. Kapla kwam uit Frankrijk, en deze kwam uit Scandinavië en was echt stukken voordeliger.
Het verschil is niet te zien of te merken.

margje van dijk

margje van dijk

19-09-2008 om 17:09

Ik wil niet zeuren, maar....

Maar die ene millimeter kan wel verschil uitmaken. Kapla is zo gemaakt dat de verhoudingen perfect kloppen: lengte, breedte en diepte is een veelvoud van elkaar. Dus als ze een millimeter korter zijn moeten ze ook een fractie van een millimeter minder breed en dik zijn (wat misschien ook wel zo is, dat weet ik natuurlijk niet).

Als dat niet zo is dan kun je in elk geval niet de Kapla-bouwvoorbeelden gebruiken, want dan zal het niet passen. Precies zoveel plankjes naast elkaar die op een ander plankje overdwars passen, en dat soort dingen.

Maar goed, misschien overdrijf ik wel enorm. Het is alleen zo: als je mij vraagt wat nu z'n geld dubbel en dwars waard is, dan is het de kapla wel.

Margje

Merla

Merla

19-09-2008 om 19:43

Kapla bouwvoorbeelden

Ik heb hier twee van die boekjes met echte Kapla-bouwvoorbeelden. Ze zijn al tig keer nagemaakt, maar nooit problemen gehad. Heb daar eigenlijk ook nooit bij stilgestaan eerlijk gezegd. Ik vermoed dus dat ze idd ook 1 mm minder breed en dik zullen zijn anders hadden we het vast wel gemerkt toch? Ik zal er de eerstkomende keer als ik weer kom (het is zó'n leuke winkel!) eens vragen.
Ik ben het trouwens met je eens dat het zijn geld dubbel en dwars waard is. Maar (en nou ga ik ff OT) dat roep ik ook al jaren van Duplo. Mijn jongste is nu ruim 7 maar er wordt nog altijd veelvuldig mee gespeeld. Maar goed, we hebben dan ook voor een vermogen bij elkaar gespaard in 16 jaar tijd En dan is het ook geweldig leuk om grote en uitgebreide dingen te bouwen. Boven wordt met Lego gespeeld, beneden staat de Duplo.
En om nog even op de Kapla terug te komen, ondanks dat het zijn geld dubbel en dwars waard is, is het natuurlijk wel heel fijn dat het aanzienlijk minder kost en toch hetzelfde is. Als je alleen maar één soort hebt en houdt, is er dus niets aan de hand.

tonny

tonny

20-09-2008 om 14:38

Op school

mogen de kinderen soms met Kapla bouwen als al hun vaste taken af zijn. Geloof het of niet, maar tot en met groep 8 kan er zeer enthousiast mee bezig zijn. Heb zelf geen jonge kinderen meer, maar als ik zie hoeveel bouwplezier Kapla oplevert, zou ik de investering zeker de moeite waard vinden!

tonny

Mamba

Mamba

20-09-2008 om 15:09

Als hij het leuk vindt

zou ik het zeker aanschaffen. De prijs per gespeeld uur is dan laag.

Maylise

Maylise

21-09-2008 om 02:13

Mooi spul

Ik vind het erg mooi spul, Kapla. Het is duur maar ook oerstevig en blijft lang leuk. Heel tijdloos speelgoed ook. Van het soort wat je rustig later aan je kleinkinderen kan geven.

Maylise

Erg leuk spul

En verder helemaal eens met Margje. Mijn broer zag het hier ooit liggen en vond het maar belachelijk, zoveel geld voor een berg plankjes die je ook wel zelf kunt maken. Ik was het daar niet mee eens, om bovengenoemde redenen.
Wij hebben hier alleen een basisdoos (200 plankjes), ik wil eigenlijk nog eens een aanvulling halen, je hebt er ook gekleurde plankjes van bijvoorbeeld.
Ach binnenkort weer Sinterklaas he

Merla

Merla

21-09-2008 om 19:40

Tot groep 8 tonny?

Als jongste hier fanatiek bezig is wil hij met regelmaat zelfs ons hele gezin aansteken Tonny! Onze oudsten van 16 en ruim 14 doen dan om het hardste mee, net zo goed als wijzelf trouwens.
En af en toe, als de pubers zich vervelen en er eens even geen playstation, pc of tv aan mag, beginnen ze uit zichzelf ook nog wel eens te bouwen hoor.
De investering is absoluut de moeite waard.

Hoeveel

hoeveel Kapla heb je ongeveer nodig zodat het echt leuk is? Toevallig is er hier een opkoper in de buurt die nu dozen (200 stuks) echte kapla heeft staan voor 30 euro, dus ik wil wel gelijk goed inslaan.

Merla

Merla

23-09-2008 om 17:25

1000 stuks

Wij hebben 1000 plankjes maar komen, als er meerdere tegelijk mee bezig zijn, nog wel eens tekort.
Het is dus afhankelijk van met hoeveel personen je tegelijk wilt bouwen en wat je wilt bouwen. Ik zou toch zeker voor een doos of 3 á 4 gaan als ik jou was. Vooral als het maar 30 euro per doos kost nu. Normaal ben je voor 2 dozen Kapla al zo'n 90 euro kwijt geloof ik. Nu heb je 3 dozen voor 90 euro.

Merla

Merla

23-09-2008 om 17:30

Oh nog even

Nog even voor het geval ik je afschrik met dit aantal en de prijs, met een doos van 200 plankjes kun je ook al wel heel leuke dingen maken hoor!

Wie overtuigt mij nog even?

Ik hoor zulke enthousiaste dingen over Kapla dat ik al bijna overstag ben maar...

Onze 3 kinderen (4 en 6 jaar) spelen niet met playmobiel, niet met (kid)knex of megano en heel weinig met duplo/lego. Valt Kapla niet in hetzelfde catagorie speelgoed waar dus ook niet mee gespeeld wordt?

Ik wil best wat geld uitgeven (zeker nu sinterklaas, kerst en 2 verjaardagen er weer aankomen) maar vind het zonde om weer een kapitaal te betalen voor speelgoed waar niet naar omgekeken wordt.

Waar onze kinderen wel mee spelen: verkleden, hutten bouwen, knutselen, spelletjes en buiten spelen. Herkent iemand zijn/haar kind hierin en heeft dan ook nog goede ervaringen met Kapla? Graag hoor ik het!

Annet

Annet

23-09-2008 om 21:25

Hier beperkt succes

Mijn kinderen zijn 6 (j) en 10 (M). Twee jaar geleden heeft de Sint (lees Opa/Oma) Kapla aangeschaft dus we hebben gelijk een behoorlijke voorraad.
Ze vinden Kapla wel leuk. Soms worden er bouwwerken gemaakt (meestal als vriendje/vriendinntje erg geïnteresseerd is of als ik ze op ideeën breng, vanuit zichzelf gebeurt dit niet). Meestal wordt de Kapla gebruikt voor hekken voor de dieren en voor andere afscheidingen en wegen.
Mijn kinderen spelen veel fantasiespel. Dat kan met Playmobil zijn en dan komt de Kapla er ook snel bij ter ondersteuning. Lego of andere bouwwerken doen ze nauwelijks. Knutselen ook niet.
Kapla bevalt hier dus redelijk maar ik ben niet zo enthousiast als de vorige sprekers. Niet omdat het geen mooi spul is, maar omdat niet elk kind er automatisch veel mee speelt.
Het lijkt nu net of mijn kinderen moeizaam spelen. En dat is nu juist helemaal niet zo. Ze spelen alleen weinig met speelgoed en veel met hun fantasie.

Merla

Merla

24-09-2008 om 09:09

Fantasie

Ik herken wel een beetje wat je schrijft Annet. Ik heb hier vier kinderen en allevier spelen (speelden!)) ze op hun eigen manier. Ik bekijk het dus over het algemeen genomen. Er zit er eentje tussen die geen geduld heeft om uitvoerige bouwwerken te maken, maar vooral veel fantasie stopt in kant-en-klaarspeelgoed aangevuld met plankjes kapla idd voor wegen en hekken. Maar ik heb er ook twee die zich zelfs met enkel een steentje of stokje kunnen vermaken. Er wordt dus ook wel eens op die manier gespeeld met Kapla (een groot leger bijv.) Maar ze leven ook graag juist hun fantasie uit in het bouwen van allerlei bouwwerken en dan m.n. Kapla of lego. Handig bij verschíllende kinderen is dan dat ze elkaar min of meer toch aansteken. Ze zien wat voor prachtige bouwwerken er gemaakt worden van Kapla en willen dan toch graag een handje helpen.
En andersom is het net zo. De bouwer leeft zich uit in het leggen van de rails van duplo bijv. (waar de speler dan geen geduld voor heeft). Is de rails klaar dan maakt hij er nog even een Eiffeltoren van Kapla bij bijv.
En nou lijkt het hier net of ze zich nooit verveelden en altijd maar lief aan het spelen waren. Maar dat is ook weer niet zo hoor. Juist vanwege die verschillen kon er ook nog wel eens flinke ruzie uitbarsten. Viel de Eiffeltoren plotseling in elkaar omdat de trein er te dicht langs reed bijv.
He, het wordt weer winter, dus veel binnenspelen. Ik merk het nu alweer want de duplo is weer helemaal hot. A.s. zondag maar weer eens het voortouw nemen in het bouwen van een Kapla-bouwwerk. Waarschijnlijk liggen we hier dan weer met minstens 4 of 5 op de grond Kijk, gezelschapsspelletjes worden hier weer veel minder gedaan. Dat loopt altijd op ruzie uit (is ook erg lastig met een paar ASS-ers er tussen) maar dit is toch een prachtig alternatief!?
Je kunt er zoooo vreselijk veel mee. Maar goed, ik ben dan ook echt Kapla-fan hoor

mamamiekie

mamamiekie

24-09-2008 om 09:55 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties

zoals de titel al zegt: bedankt voor alle reacties. Mijn zoon wilde het van zijn zakgeld kopen, en ook daarom vinden wij het nogal duur. Nu hebben we de volgende oplossing: hij betaalt de helft, en wij de andere helft.
We gaan dan toch voor de echte Kapla. De reden is dat het dan toch zijn waarde behoudt, en als er onverhoopt toch nauwelijks mee gespeeld wordt, kunnen we het altijd nog verkopen.

mamamiekie

mamamiekie

25-09-2008 om 09:28 Topicstarter

Gekocht

Gisteren hebben we samen de (echte) Kapla gekocht. Hij vindt het nu erg leuk, en vindt het jammer dat hij naar school moet. Ik ben benieuwd hoe lang dit gaat duren.

Dwaze dagen

Ik zag toevallig gisteren in het boekje van de Dwaze dagen van de Bijenkorf dat op 4 okt. Kapla blanko 200 stuks voor 35 euro in de aanbieding is. Dat is toch goedkoop niet?

Ik heb er al tijden tegenaan gehikt, allemaal enthousiaste verhalen gehoord (inclusief hier), maar weet niet of het echt wat is voor mijn kinderen. Gezien de toch nog hoge doorverkoopprijs, denk ik dat ik er maar eens aan ga (nou ja, die man met lange grijze baard denk ik!).

Nou alleen nog uitzoeken of ik dan dat gekkenhuis moet gaan trotseren, of dat het ergens goedkoper te halen is.

Oja

Bedenk ik net dat ik misschien het gekkenhuis nog wel erger heb gemaakt met mijn berichtje - komen er nu opeens allemaal extra OOLers... laten jullie er dan eentje voor mij over?!

Merla

Merla

25-09-2008 om 12:34

Ideetje

Heb je al eens op internet gezocht ArtCoco?
Op http://www.winkelplein.nl/kapla/ bieden ze twee dozen aan voor 77 euro. Iets meer dan in dat gekkenhuis, maar dan hoef je dus dat gekkenhuis niet in. Wie weet staat er ergens anders op internet nog wel nog goedkopere Kapla!
Kijk anders ook eens op marktplaats http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//kopen.marktplaats.nl/search.php%3Fq%3Dkapla%26ts%3D1 daar wordt naast de vele echte kapla ook de goedkopere variant (die wij dus hebben) Micky aangeboden. Voor een doos van 300 stuks betaal je 37,50.
Succes in elk geval!

Ja tuurlijk!

Google is my middle name!

Maar ik wil geen twee dozen als ik al twijfel of één doos wel een succes gaat worden. Is me net een te grote investering (lees: Sint gaat dat niet trekken!). En in het kader van die twijfel, denk ik dat ik echte merk-Kapla beter weer van de hand kan doen. Vandaar.

Bedankt voor de tip in elk geval, want stiekem hoopte ik natuurlijk op iemand met Google als first name, die me de les zou doen lezen met een link naar nog veel goedkopere wegen tot Kapla!

Bij IKEA

Ik zag t vorige week ineens bij IKEA liggen en uiteraard heette het geen KAPLA, maar het zag er wel exact hetzelfde uit!
In elk geval stukken goedkoper dan de echte.
Het heet FUNDERA (net even opgezocht).

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-10-2013 om 21:14

Bblocks

Wij hebben Bblocks en dat bouwt prima. Is ook makkelijk te krijgen en dus ook goed aan te vullen. Dat was eigenlijk mijn angst, dat ik moest gaan aanvullen met iets wat net een paar milimeter afweek.

Kapla

Ik vind Kapla ook erg duur, zoals bij Lobbes http://www.lobbes.nl/speelgoed/bouw-en-constructie/kapla en BOL, maar mijn twee kids vermaken zich er altijd erg goed mee. Maar ik denk ook wel dat je het zelf kan maken als je een beetje handig bent.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.