Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Bloem

Bloem

16-03-2011 om 08:18

Karate en judo

Mijn 8 jarige zoon is het handtastelijke tiep. Zo'n lekkere plukker die alles en iedereen moet aanraken. Altijd al zo geweest. Dit gebeurt niet op een vervelende manier maar is toch iets wat een beetje moet worden 'beperkt'. Bovendien is-ie sterk dus als hij een leeftijdgenoot een duw geeft of aan de arm trekt, dan wordt dat al snel als pijnlijk ervaren, ook al bedoelt hij het helemaal niet zo, is het gewoon in het spel. Mede om die reden, heb ik er voor gekozen om hem op karate te doen. Want daar leer je o.a. vooral afstand te houden. Is goed voor van alles gebleken (balans, concentratie, etc),hij vindt het heel erg leuk en zal er ook zeker mee doorgaan. Echter, terugkijkend denk ik dat het misschien handiger was geweest om 'm juist op een sport te doen waar hij wel aan anderen mag 'douwen en trekken'. Om op die manier te leren tot hoever je kan gaan en eigen kracht leren kennen en aan den lijve ondervinden hoe het voelt. Vooral omdat hij enig kind is gebleven en hier geen vriendjes heeft waarmee hij kan stoeien, overweeg ik nu om hem ook op judo te doen. Hij staat hier zelf positief tegenover maar de vraag is: heb ik een goed genoeg beeld van judo?
Ervaringsdeskundigen en meningen van harte welkom!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Moek

Moek

16-03-2011 om 13:31

Allebei leuk

Ik heb allebei gedaan, allebei leuk. Voor zelfverdediging vind ik karate nuttiger, maar dat heeft jouw kind zo te horen niet nodig. En judo is enig: al dat duwen en trekken met duidelijke regels, zonder iemand pijn te doen! Ik zou het doen.

*bella*

*bella*

16-03-2011 om 13:53

Waarom niet

Ik zou niet zo goed weten waarom je allerlei afwegingen zou moeten maken. Lijkt me meer iets voor je zoon, tzt Judo en karate lijken me allebei helemaal oke. Als je zoon het leuk vindt, prima toch?

Marjoleine64

Marjoleine64

16-03-2011 om 19:55

Judo is leuk

en als ouder mag je eindelijk eens juichen als hij een tegenstander op de grond gooit, bij voetbal mag dat niet
Onze jongste (11) heeft ook zo'n druk programma, maar wil nog steeds niet kiezen. 3 keer voetbal, muziek les en een hele avond harmonie, en judo en scouting. Ik denk dat judo als eerste gaat sneuvelen, zodra hij met de C op de judo-dag moet gaan trainen. Nog ruim een jaar dus.
Marjoleine

*bella*

*bella*

17-03-2011 om 12:12

Jee ja

Dat is wel ontzettend druk inderdaad. Zou ik niet doen, tenzij je het allemaal prima vindt en zoon het ook prima vindt en aankan. Maar als hij zijn ei al kwijtkomt voldoende bij de dingen die hij nu doet zou ik het daar zeker bij laten, tenzij er een duidelijke en persisterende vraag van hem is. Zeker als drumles al een nieuwe activiteit wordt zou ik wachten, je zoon kan vast niet inschatten hoe vol zijn programma dan is. (maar ik ken het probleem, zou hier ook nog tig leuke clubjes kunnen verzinnen voor kinderen, maar vrije tijd vind ik ook erg belangrijk, was de week maar langer..)

*bella*

*bella*

17-03-2011 om 12:14

En trouwens

zelf stoeien? Zoon hier stoeit niet veel met vriendjes, wel veel met ons, heeft hij wel hard nodig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.