Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Massi Nissa

Massi Nissa

02-08-2011 om 12:31

Kent iemand dit?

O, ik word niet goed, dit gebeurt hier dagelijks in een of andere vorm. Ik wil om twaalf uur naar de speeltuin. Even een tijdlijn.
10.00: ik leg aan dochter uit dat ik om 12 uur weg wil, en dat ze dus voor die tijd een boterham moet eten. Ze begrijpt het (en kan hele uren op de klok zien).
11.00: ik vraag aan dochter of ze een tosti wil. Nee, geen honger. Ik herinner haar aan de deadline van 12 uur.
11.15: ik dring aan, ze moet iets eten. Dochter heeft geen honger. Ik leg een banaan klaar.
11.30: ik pak alles in voor de speeltuin en maak voor mezelf een tosti. Dochter wil geen tosti en ook geen banaan. Geen honger.
11.45: ik zeg tegen dochter dat ze de banaan moet opeten, want een kind met een lege maag kan niet goed spelen. Dochter weigert: geen honger.
11.55: ik doe baby in wagen, pak tas en sleutels, gooi banaan onderop de wagen en maan dochter om haar sandalen aan te doen.
11.57: dochter zegt: IK WIL EEN TOSTI, IK HEB HONGER.
En dan moet je kalm blijven, he. De rust zelve. Wie lukt dat wel?
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

02-08-2011 om 12:38

En dan...

dan ontplof ik, zeg te hard dat het nu te laat is, dan maar niet eten en we gaan de deur uit.

Tja. Ik ken het. Twee keer zoiets en je dochter voorkomt het de volgende keer. Maar of het gezellig is...

Gnar

dat heeft hier zelfs een naam: Broodpoker.
We hebben het een tijdje toegelaten doordat we niet van elkaar wisten hoe erg hij het bij de ander deed. Zijn variant was dat hij al het beleg weigerde en keek hoe gek hij ons daarmee kon krijgen. Eenmaal erachter gekomen zijn we gewoon op ramkoers gegaan. Extra moeilijk was dat hij in de vakantie onze wandelingen ermee verpestte. We hebben dus het probleem helemaal bij hem neergelegd (wat jammer dat er niets bij is wat je wilt eten), maar wel gezegd dat hij iets moest eten (anders word je niet sterk, ja, echt heel spijtig voor je). Dat nam ik dan mee van de ontbijttafel ofzo. Je moet echt zorgen dat het haar probleem wordt. Ze krijgt nu teveel ruimte. Gewoon vaste eettijden en dan kan er gegeten worden, anders moet ze volgende mogelijkheid afwachten. Hooguit wat ze had kunnen eten, in dit geval dus een afgekoelde taaie tosti, meenemen zodat ze jouw plannen niet verstoort.

Maar in het algemeen is dit gewoon heel normaal kleutergedrag, word ik altijd erg blij van want dan weet ik dat mijn kind zich normaal ontwikkelt...
Vooral als ik idd met van zweet klotsende oksels, beeb in kar, huissleutels en zonnebrand klaarsta.
Zaligheid!

dc

dc

02-08-2011 om 13:27

Iets mee

Ik ben echt heel erg makkelijk met dat soort dingen. Als ik naar de speeltuin ga, dan neem ik eigenlijk altijd wel wat mee. Dus thuis niet eten? Dan krijgen ze in de speeltuin een boterham.

Vic

Vic

02-08-2011 om 13:41

Het is kindafhankelijk. Als ik zeg dat we om 12.00 uur weg gaan, staat jongste op dat tijdstip klaar om weg te gaan. Oudste begint om 1 minuut voor 12 met zoeken naar sokken, nog even haren kamen, tanden poetsen, naar de wc... Dat van die tosti is ook herkenbaar. Ik maak het dan gewoon klaar, en als ze niet willen gaat het in een boterhamzakje mee.

Hier ook makkelijk

Vakantie betekent voor mij 'geen stress.' Dus als we ergens heen gaan is het na de lunch of er gaat brood mee. En qua lunch zet ik gesmeerd brood op tafel en roep: eten! Dan komen ze wel over het algemeen
En als ik om 12.00 weg wil dan maak ik er geen drama van als het iets later wordt. De kinderen moeten al zo vaak alles op tijd doen (naar school, naar bed enz.)

Kortom: go with the flow

Mamvantwee

Mamvantwee

02-08-2011 om 13:44

Precies rodebeuk

Goed gezegd, dat is wat ik ook doe: probleem ligt niet bij mij maar bij kind. Ik neem dan ook niet iets mee, want dan is het de volgende keer weer raak (mama heeft toch wel eten bij zich...)

En natuurlijk maakt het wel verschil of je om twaalf uur de trein moet halen, of om twaalf uur naar een speeltuin on de hoek gaat, maar het principe is wel hetzelfde. Als ik zeg dat het etenstijd is, dan is dat niet over een uur opeens weer zo als het mevrouw/meneer beter uitkomt...

groet,
Mamvantwee

Tango

Tango

02-08-2011 om 14:01

Haha, heerlijk

Herkenbaar, dit soort verhalen. Wij gaan daarom ook meestal ruim na lunchtijd weg of ervoor en nemen brood mee. Voorkom je dit in ieder geval. Bij ons zijn er echter weer talloze andere redenen dat we zelden op de geplande tijd weggaan. De een moet nog tanden poetsen, de ander nog haren kammen, of een kan zijn of haar schoenen niet vinden. Mijn oudste is inmiddels 10 maar ik krijg het nog steeds niet voor elkaar om op de geplande tijd weg te gaan.
Verder is lunchtijd bij ons ook lunchtijd, dus dan wordt er door iedereen gegeten. Dat zijn ze gelukkig inmiddels ook wel zo gewend dat ze het ook maar doen.

liora

liora

02-08-2011 om 14:47

Haha

Broodpoker, geweldig!!

Massi, Zo herkenbaar!!! Ik zou dan zeggen dat een tosti niet meer kan en inderdaad al brood hebben gemaakt om mee te nemen. Ik zou overigens ook woedend worden en gaan gillen, hahaha.

Ik herinner me wel dat ik ook zo was als kleuter en dat er echt niks kwaads bij zat alleen maar een soort sloomheid en gebrek aan realiteitszin.

Liora

Massi Nissa

Massi Nissa

02-08-2011 om 16:18

Lol

Ik *wist* dat ik een volkomen normaal kleuterexemplaar te pakken heb, haha. Bedankt voor alle vrolijkmakende reacties. Natuurlijk had ik gesmeerd brood mee kunnen nemen, het gaat niet zozeer om die tosti. Het gaat erom dat dochter op de een of andere manier altijd op een heel fout moment met dingen komt. Je vraagt tien keer of ze naar de wc moet, nee ze hoeft niet, en je hebt NET de uitgehongerde baby aangekoppeld: "Mama, wil je mijn billen afvegen?" (kan ze nog niet goed bij, vandaar). Ik kan zo nog honderd voorbeelden aandragen. Ik begrijp het echt wel, ze leeft nog volledig in het moment en kan zich nog niet in mijn schoenen verplaatsen. Maar irritant is het soms wel, haha. En rustig blijven lukt mij op het moment maar matig. Nou ja, op het moment, het afgelopen jaar eigenlijk - ik ben al een kortkont, maar zou nu het liefst met gebalde vuisten "NGGGGR"-geluiden maken en op de grond stampen - wat dochter wel mag en ik niet, erg oneerlijk.
Groetjes
Massi

Grenzen opzoeken...

Los van het feit of het nu om eten (warm eten in ons geval) of andere momenten van de dag gaat...is onze kleuter deze vakantie geregeld de grenzen aan t verkennen...

Heb gemerkt dat duidelijkheid en consequent zijn t belangrijkst is...maar tegelijkertijd ook het principe van pick your fight! Blijft t ook nog gezellig!

Daarnaast ook genieten van de plannen die ze maken en van hoe groot ze al worden als aankomende groep 2er!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Massi Nissa

Massi Nissa

02-08-2011 om 16:21

O ja

Ik begrijp ook erg goed dat ik moet proberen om stress te vermijden, maar ik ben nogal gebonden mbt de baby. Als hij net zijn buik vol heeft en lekker in slaap is gevallen, is dat HET gouden moment om de deur uit te gaan (12 uur dus vandaag). En dat de deur uit gaan doe ik voornamelijk voor mijn kleuter, ik zit ook prima op het balkon met de laatste Elizabeth George en een groot glas tonic.
Groetjes
Massi

Ayanna

Ayanna

02-08-2011 om 17:06

Massi o.t.

Ben jij ook een Elizabeth George-lezer??? Heerlijke boeken. Ze staan in mijn boekenkast gebroederlijk naast de collectie van Ruth Rendell. Alleen...sinds ik moeder ben neem ik de tijd niet meer om te lezen....bah. Die paar verloren momenten die ik heb laat ik tegenwoordig boekloos voorbij gaan. Doodzonde. Ben al bijna een jaar bezig in een Stephen King. En dat is niets voor mij, ik absorbeerde boeken en nu, nu speel ik met Lego Star Wars, kijk al wekenlang de Pipi Langkous-film mee met mijn kind, probeer ik niet op alle 'mama, kom eens kijken' of 'mama, help mij eens' te reageren, kijk ik 's avonds amper tv, zit ik hersenloos te Facebooken (Farmville dus) of verslijt ik mijn tijd hier.... Lezen.....zucht......
Maar sorry, ik zit je draadje te verpesten. JA, je hebt een normale kleuter en NEE, soms kun je daar geen balans in vinden. Grinnik, ze zijn zó slim....

Yta Chalne

Yta Chalne

02-08-2011 om 18:36

Jaren

Ha, een probleem wat ik niet meer heb. Ik ben zo bizar streng, dat ik zoiets twee keer zeg en een keer voorschotel, en dan is het klaar. Gooi ik een boterham met chocopasta in de tas en vertrekken maar. Huilen en stampvoeten? Ook best, maar dan blijven we thuis. Want ik kan nergens heen met een huilende stampvoeter.

Heb ik wel achttien jaar over gedaan hoor, maar echt, ik hoor het niet eens meer. Honger omdat je geen tosti krijgt? Kom je wel weer overheen...

Limi

Limi

02-08-2011 om 18:52

Herkenbaar

Hier worden dingen ook eerst afgewezen en dan net als het niet meer kan, moet het ineens toch...

Valkyre

Valkyre

02-08-2011 om 19:15

Ooooh jaaaaa

Spruitje zegt steevast als wij al bepakt en bezakt bij de deur staan: ik moet nog EVEN iets meenemen. En dat "iets" is dan bij voorkeur een speelgoedje dat kwijt is, maar het MOET mee, want hij heeft het NODIG!

Ook irritant: hij moet altijd poepen als we iets warms aan het eten zijn... En dan drie keer roepen (ook korte armpjes) en "nee, wacht, nog niet klaar." Waarna een van ons aanschuift bij een koude maaltijd. Zucht.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Asa Torell

Asa Torell

02-08-2011 om 20:50

Feest van herkenning

Dat poepen tijdens het eten, dat nog even iets zoeken, dat voortdurend op ongeschikte momenten wel of juist niet willen eten... en dan natuurlijk ook alleen maar 'wat iets lekkers'! Liefst alles ook nog op hoge luidkeelse jammertoon gecommuniceerd. Het helpt ook niet dat het vakantie is en de tijden onregelmatig, en dat ik zelf in mijn hoogzwangere conditie ook op de gekste tijden een rammelende honger heb . Ik denk dat een vaste en eenvoudige structuur (bijv. qua maaltijdmomenten) waar weinig woorden aan vuil gemaakt worden, goed kan werken maar daar kom ik niet zo makkelijk toe... vast ook herkenbaar .

Asa Torell

Asa Torell

02-08-2011 om 20:53

Overigens

denk ik wel dat de beschreven tijdslijn met het zelf plannen te hoog gegrepen is voor een 4-jarige... dat soort dingen kan zoon (7) hier net zo'n beetje. Hooguit vanaf 11.30 zou ik er aan beginnen (sprak zij wijselijk vanaf de zijlijn... hier kan ik er dagen over doen om aan te kondigen dat er echt opgeruimd moet worden en tegen de tijd dat we er dan eindelijk aan toekomen is een minuut vertraging al genoeg om me woest te laten worden ... laat staan dat de kinderen er dan nog zin in hebben na al die zeuropmerkingen).

Asa Torell

Asa Torell

02-08-2011 om 21:00

Oja en massi

blijf vooral komen met dit soort zaken, in het bijzonder als ze ook nog met baby-logistiek te maken hebben. Dan kan ik me alvast voorbereiden! Blijkbaar moet dochter bijvoorbeeld net zoals tijdens het autorijden in de vakantie, gewoon 'alvast voor de zekerheid' naar de wc gestuurd worden als de baby moet gaan drinken, dat lijkt me in ieder geval een goeie.

Massi Nissa

Massi Nissa

02-08-2011 om 21:02

Haha asa

Ik lig echt in een deuk: na al die dagen vooraankondigen en zeuren ben je na een minuut al woest, werkelijk, het is alsof ik in de spiegel kijk. Het vervelende is dat het klusje in kwestie bij ons keurig is voorgeprogrammeerd, terwijl het kind van niets weet of wil weten.
O ja, dat ik dingen langer in de week zet, heb ik met schade en schande geleerd. Dochter is niet zo gecharmeerd van plotseling opdoemende deadlines. Het lijkt haar moeder wel.
Groetjes
Massi

Asa Torell

Asa Torell

02-08-2011 om 21:41

In de week leggen

misschien zou het nog helpen om dat wel te doen, maar meteen met vaste aankondiging? Zo van om 10 uur zeggen dat je al om half 12 gaat eten omdat je om 12 uur naar de speeltuin gaat. Zodat ze niet zelf die twee uur hoeft te plannen. Ik zeg maar wat hoor, want zo snel zijn ze hier niet met klokkijken, zoon kan het nu net zo'n beetje...
In zijn algemeenheid denk ik dat hoe on-planmatiger de omgeving (kind), hoe geplander je zelf te werk moet gaan maar dat gaat nou meestal juist niet zo goed samen (appels en bomen), haha. Hier heb ik bijvoorbeeld het voornemen dochter de avond van te voren kleren te laten uitkiezen om het ochtendgedoe daarover voor te zijn, en dat is me in de afgelopen 2 weken al wel 2 x gelukt...

Idd herkenbaar

Haha fijn om te lezen dat veel kleuters hetzelfde zijn en kleutermoeders in de zomervakantie soms wat kortere lontjes hebben... Wat ook belangrijk is om tijd voor jezelf in te plannen (als we dan toch aan t plannen zijn) dan worden de lontjes ook weer wat langer!

Vanochtend vroeg op omdat mijn man moest werken. Kindjes sliepen tot 8 uur (zijn normaal voor 7 uur wakker). Heb heerlijk rustig ontbeten met lekker kopje koffie en muziekje aan! Bijgetankt (of voorgetankt!) voor een dag met een peuter en kleuter! En (zal wel toeval zijn...of niet) maar hebben een hele leuke dag gehad zonder gemopper en gedoe!) En morgen....is weer een dag!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kleren klaarleggen

dat is nou een 'tip' die bij ons gewoon niet werkt.
Ik vind dat je dat met opgeheven hoofd mag opgeven.

Wat wel werkt is KISS en een kwartier eerder opstaan. Met KISS bedoel ik dat je alles zo makkelijk mogelijk houdt, alle overbodige toestanden wegsnijden.

Sera

Sera

03-08-2011 om 12:27

Hier

Ik zou proberen om het zo inzichtelijk mogelijk te maken voor je dochter. Dat ze klok kan kijken houdt nog niet in dat ze ook goed kan plannen. Zoals mijn man nog regelmatig merkt bij mij
Tijdsbegrip is waarschijnlijk nog wat abstract voor haar. Ik zou het initiatief minder bij haar laten. Gewoon kiezen voor een tijdstip waarop gegeten wordt en dan samen aan tafel gaan zitten. Wil ze niet eten geen probleem maar dan heb je haar de gelegenheid gegeven. Overigens zou ik dan gewoon het broodje mee hebben genomen voor later als ze nu geen zin heeft.

Ik moet wel zeggen dat dit natuurlijk ook een nogal onhandig tijdstip is om te lunchen. Ik vind 1130 ook te vroeg. Dan heb ik nog geen honger dus kan me je dochter wel voorstellen. In dit geval had ik een broodje meegenomen naar de speeltuin.

Ik denk dat je wel veel van je dochter verwacht wat betreft tijdsbegrip en tijdindeling. Op 4 jarige leeftijd is dat gewoon lastig.

Kleuters zijn nog zo impulsief. Het is mij zo vaak overkomen dat ik net heb gevraagd of ze naar de wc moeten en dan hoeven ze niet en 5 minuten later als we net weggereden zijn dan moeten ze opeens. Heel vervelend inderdaad maar het hoort erbij. Anticiperen is inderdaad het beste. Ook al zeggen ze dat ze niet hoeven ze toch naar de wc laten gaan, ook al hebben ze geen honger ze toch aan tafel laten zitten... 9 van de 10 keer doen ze dan wel een plasje of eten ze wat.

Kleren klaar leggen de avond van te voren doen wij ook. Daar ben ik heel streng in. Zelf uitzoeken mag maar je doet aan wat je de avond van te voren hebt uitgezocht.

Asa Torell

Asa Torell

03-08-2011 om 12:40

Dat klaarleggen

de reden is hier niet dat er veel discussie is over wat dochter aantrekt, van mij mag namelijk zo goed als alles. En iha. neemt ze gewoon het bovenste uit de kast, als het maar korte mouwen + korte broek is (voor de zekerheid ligt er een lange broek + paar sokken op de bso). Maar eigenlijk is elke handeling s ochtends (trouwens ook op andere tijdstippen ) er 1 te veel, waarbij eindeloze afleiding en vertraging (met de bijbehorende irritatie van mijn kant) op de loer liggen. Dus dat ze geen kleren meer uit de kast hoeft te pakken is hier een KISS-stukje. Want op de een of andere manier is het bovenste uit de kast dus prima wat dochter betreft, BEHALVE als ik het uitkies!
Maar goed, ik ga ook maar weer eens wat eerder opstaan. Over anderhalve week alweer school... dan moet het meteen nog een stuk strakker.

Massi Nissa

Massi Nissa

03-08-2011 om 16:24

Kleding

Kleding is hier nog geen groot discussiepunt, ze mag alles aan - dingen die ik liever niet zie, frommel ik onderin achterin de kledingkast, opgelost.
Ik weet trouwens wel zeker dat dochter hier bij sommige dingen de confrontatie zoekt. Ze is gewoon in een dwarse fase, mijn kleine muilezeltje, en daar hoort bij dat je precies het tegenovergestelde wilt van wat mama voorstelt, en dat je vooral oostindisch doof bent.
Ik vind het trouwens helemaal niet erg als ze niets eet, daar kan ik wel mee leven (boterhammetje meenemen inderdaad). Waar ik over struikel is de beroerde timing, gecombineerd met overdreven huil- en driftbuien als ze haar zin niet of niet meteen krijgt. Pffff. Ik dacht altijd dat je de terrible two's had en dan werd het beter, maar hier is four ook niet altijd fantastic.
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.