Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kerstdiner op school


ZanyHeron88

ZanyHeron88

13-12-2022 om 21:04

Libertine schreef op 13-12-2022 om 20:22:

[..]

Wat wordt er overdreven? Ik ben nergens fel. ik val niemand aan op z’n levenswijze. Ik zeg het zoals het is. Je eet toch dooie beesten? Klinkt niet fijn maar het is wel wat het is.

En we kijken toch anders naar onze huisdieren dan naar de dieren die voor consumptie worden gebruikt terwijl ze beide dieren zijn maar wel op een heel andere manier behandeld worden.

Ligt eraan natuurlijk. Hond lijkt mij qua smaak niet smakelijk. Maar als ik een paard heb, zou ik hem gerust naar de slacht brengen als hij te oud wordt. 
kippen heb ik zelf en eet ik ook gewoon. De poes die ik heb dan weer niet en toch vind ik ze beiden even leuk. 

Paracelsus schreef op 13-12-2022 om 21:03:

[..]

Er gaan dieren dood, dus compleet diervriendelijk kan je een dieet nooit maken.

Gelukkig streven de meeste vegans een imperfect idealisme (is een overtuiging en geen dieet) na. Ik vermijd daar waar ik kan maar in zaken als pleister, lijm etc ontkomt niemand er aan. Voor mij is het vooral van belang niets te eten of dragen waar dierlijke producten voor zijn gebruikt. Dus ook geen producten met weipoeder ofzo. Op een gegeven moment ontwikkel je daar een neus voor. En ik ken geen enkele vegan die dat ook verwacht van mensen die wel dierlijke producten consumeren. 

Bijtje82

Bijtje82

13-12-2022 om 21:30

Rosehip schreef op 13-12-2022 om 19:35:

[..]

TO heeft het over vegan in de OP. Waarom zou je dan vragen of het over vegan of vegetarisch gaat? Vegetarisch is niet vegan.

Omdat men in Nederland nogal eens vegan met vegetarisch verward. Of nee, de term wordt verkeerd gebruikt.

Decembermamma

Decembermamma

13-12-2022 om 21:42 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 13-12-2022 om 21:30:

[..]

Omdat men in Nederland nogal eens vegan met vegetarisch verward. Of nee, de term wordt verkeerd gebruikt.

Ik schreef vegan dus ik bedoel vegan.

Gelukkig hebben mijn kinderen nooit een kerstdiner op school gehad. Maar bij een tractatie ben ik van het principe dat ik wel rekening houden met allergieën (bv koemelk of notenallergie), maar niet met vegetariërs of veganisten of eten dat van geloofsovertuiging niet mag. Wij eten thuis vegetarisch, maar eten buiten de deur wel vlees. Juist om gedoe te voorkomen.

Paracelsus schreef op 13-12-2022 om 21:03:

[..]

Er gaan dieren dood, dus compleet diervriendelijk kan je een dieet nooit maken.

Nee, maar je kunt wel zoveel mogelijk je best doen en dat is wat vegans doen. 

Bijtje82 schreef op 13-12-2022 om 21:30:

[..]

Omdat men in Nederland nogal eens vegan met vegetarisch verward. Of nee, de term wordt verkeerd gebruikt.

Nee hoor. Men zegt vega of vegan

Met of zonder n

Wat een ellende, zo vlak voor kerst. Laat scholen zich bezig houden met wat er echt aan de hand is en waar zij echt een taak in hebben: https://www.nu.nl/binnenland/6241865/kinderen-lezen-nog-slechter-lessen-gaan-niet-genoeg-over-inhoud.html
Dus: als je als school iets aan kerst wil doen en als je vindt dat het dan om eten gaat (mijns inziens twee maal een onterechte aanname) laat kinderen dan een recept lezen. Al naar gelang het niveau kun je dan gaan praten, lezen, voorbereiden, iets doen aan extra informatie over vegetarisch, veganistisch, of spijswetten van andere godsdiensten.

Tsjor

ZanyHeron88

ZanyHeron88

14-12-2022 om 10:23

tsjor schreef op 14-12-2022 om 10:07:

Wat een ellende, zo vlak voor kerst. Laat scholen zich bezig houden met wat er echt aan de hand is en waar zij echt een taak in hebben: https://www.nu.nl/binnenland/6241865/kinderen-lezen-nog-slechter-lessen-gaan-niet-genoeg-over-inhoud.html
Dus: als je als school iets aan kerst wil doen en als je vindt dat het dan om eten gaat (mijns inziens twee maal een onterechte aanname) laat kinderen dan een recept lezen. Al naar gelang het niveau kun je dan gaan praten, lezen, voorbereiden, iets doen aan extra informatie over vegetarisch, veganistisch, of spijswetten van andere godsdiensten.

Tsjor

Eens. Het onderwijs vind ik op dit moment sowieso om te janken. Vroeger moest je bij topografie nog wat leren. Mijn kind kreeg een toets en hoeft maar 3 plaatsen per provincie te leren en maar 3 provincies per toets. Bij de toets zijn het meerkeuze vragen, dus schrijven hoeft ook niet meer. 

Rekenen doen ze alleen nog online net als spelling. 

Begrijpend lezen doen ze niet, dat is alleen nog technisch lezen, maar aan zaakvakken besteden ze enorm veel tijd. En dan niet zoals vroeger, want het moet leuk zijn, dus het worden projecten en dan vaak nog in woke thema. 

Ik ben blij dat ze dit gezeur niet meenemen in de kerst lunch.

Paracelsus schreef op 14-12-2022 om 10:23:

[..]


Rekenen doen ze alleen nog online net als spelling.

B

Waarom zou rekenen op papier beter zijn? Online krijgen ze gelijk feedback en aangeboden wat ze nodig hebben ipv ellelang dezelfde rijtjes te moeten maken als je die al snapt of juist te kort oefening en uitleg als je dingen nog niet zo goed begrijpt.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

14-12-2022 om 12:15

Ysenda schreef op 14-12-2022 om 11:46:

[..]

Waarom zou rekenen op papier beter zijn? Online krijgen ze gelijk feedback en aangeboden wat ze nodig hebben ipv ellelang dezelfde rijtjes te moeten maken als je die al snapt of juist te kort oefening en uitleg als je dingen nog niet zo goed begrijpt.

Wat dacht je van hun handmotoriek? Dat is echt om te huilen hoor. Thuis laat ik mijn kind oefenen met schrijven anders is het compleet onleesbaar.


tsjor schreef op 14-12-2022 om 10:07:

Wat een ellende, zo vlak voor kerst. Laat scholen zich bezig houden met wat er echt aan de hand is en waar zij echt een taak in hebben: https://www.nu.nl/binnenland/6241865/kinderen-lezen-nog-slechter-lessen-gaan-niet-genoeg-over-inhoud.html
Dus: als je als school iets aan kerst wil doen en als je vindt dat het dan om eten gaat (mijns inziens twee maal een onterechte aanname) laat kinderen dan een recept lezen. Al naar gelang het niveau kun je dan gaan praten, lezen, voorbereiden, iets doen aan extra informatie over vegetarisch, veganistisch, of spijswetten van andere godsdiensten.

Tsjor

Nou, niet alleen met kerst. In de strijd om de leerling zetten sommige scholen een entertainementbedrijf op in de zgn gouden weken in het begin van het schooljaar: logeerpartijtjes op school, high tea. En er zijn zat ouders die scholen op dit soort franje utzoeken.

Dat kinderen slechter gaan lezen kun je niet alleen op school afschuiven. Bijna overal zijn de buurtbibliotheken wegbezuinigd en dat dreumesen al  aan de tablet zitten helpt ook niet. Er is juist heel veel ingezet de laatste jaren op lees/taalonderwijs, vooral paarden die achter de wagen worden gespannen waardoor alle zin van kinderen om zelf te gaan lezen de grond in wordt geboordt; formalisering kleuteronderwijs, kerndoelen groep 3 opgeschroefd, nadruk op structuur van teksten in taalonderwijs. Plannen van Wiersema wijzen ook weer in die richting.

Maar goed, dit is zwaar ot,ik zet  mijn stokpaard weer op stal.

Decembermamma

Decembermamma

14-12-2022 om 12:41 Topicstarter

Ysenda schreef op 14-12-2022 om 11:46:

[..]

Waarom zou rekenen op papier beter zijn? Online krijgen ze gelijk feedback en aangeboden wat ze nodig hebben ipv ellelang dezelfde rijtjes te moeten maken als je die al snapt of juist te kort oefening en uitleg als je dingen nog niet zo goed begrijpt.

Naast handmotoriek wordt er nauwelijks iets uitgeschreven dus je ziet niet of een kind het weet of niet want werken van een scherm icm een kladblad is een vak apart waar ze geen les in krijgen.

Bijtje82

Bijtje82

14-12-2022 om 12:46

Volledig Off topic maar idd.. Ik heb het idee dat school tegenwoordig meer maatschappijleer is dan leerstof. 
Mijn oudste krijgt nu in groep 8 pas topografie. Al heb ik er nog niets van gezien. 

Digitaal is niet altijd beter, vaak onthoudt je beter als je iets op papier doet. Hier op werk is ook het meeste paperless, maar als ik iets van documenten moet controleren of uitzoeken,  dan print ik ze nog altijd. Dan overzie je het vaak veel beter. 

Ideetje voor de vegan pizza. 
Rondje uitsteken uit wit brood. Laagje tomatenketchup, plakje tomaat, pizzakruiden en iets van gele paprika snippertjes en kappertjes. 

Decembermamma

Decembermamma

14-12-2022 om 13:09 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 14-12-2022 om 12:46:

Volledig Off topic maar idd.. Ik heb het idee dat school tegenwoordig meer maatschappijleer is dan leerstof.
Mijn oudste krijgt nu in groep 8 pas topografie. Al heb ik er nog niets van gezien.

Digitaal is niet altijd beter, vaak onthoudt je beter als je iets op papier doet. Hier op werk is ook het meeste paperless, maar als ik iets van documenten moet controleren of uitzoeken, dan print ik ze nog altijd. Dan overzie je het vaak veel beter.

Ideetje voor de vegan pizza.
Rondje uitsteken uit wit brood. Laagje tomatenketchup, plakje tomaat, pizzakruiden en iets van gele paprika snippertjes en kappertjes.

Contact gehad met de moeder ja ze zijn vegan maar pizza margarita gaat er bij zoon wel vaker in. Ik denk dat ik gewoon 3 pizzas ga halen waaronder 1 margarita. 

Topo krijgen ze hier vanaf groep 6 het begon met Nederland keurig netjes eerst provincies en hoofdsteden en wateren. Daarna twee provincies met in iedere provincie een stuk of 10 plaatsen en de wateren en gebieden. Daarna stopte het ineens. Bleek dat ze over Ijn gegaan op een nieuwe methode. Eerste toets in groep 7 bestond uit een stuk of 30 gebergten, zeeën en rivieren in Europa. En nee ze hebben niet eerst de landen en hoofdsteden moeten leren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.