Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kerstdiner op school

Het is weer zover de lijstjes voor het kerstdiner zijn gemaakt. Naast de standaard vraag om rekening te houden met de kinderen die geen varkensvlees eten moeten we nu ook rekening gaan houden met 1 kind wat vegan is.

Dat is natuurlijk leuk en aardig, maar als je dat dus gaat doen heb je met nagenoeg elk gerecht op de lijst een probleem. Mijn zoon kwam met de pizza thuis, prima we gaan een zooi pita pizzas maken, even gekeken maar vegan kaas is echt niet te eten (ik weet het want ik heb het weleens een kans gegeven) de vegan kant en klare of bij de pizzaria te bestellen zijn zijn ook echt niet te eten dankzij die kaas. 

Maar goed de ouders van kinderen die pannekoeken meenemen hebben ook een uitdaging net zoals de ouders van de kinderen die bami maken. Varken vervangen voor kip of vega is wel te doen maar kom op zeg de hele klas moet vegan gaan eten omdat er 1 vegan is? 


je kan toch gewoon voor 1 persoon vegan maken?

Miepjecody schreef op 13-12-2022 om 09:38:

je kan toch gewoon voor 1 persoon vegan maken?

Zo zou ik het ook doen. Hoeft er maar één kind vieze kaas te eten ipv de hele klas. 

Ik zou idd 1 vegan pizza maken/kopen en de rest gewoon normaal. Als ik de bami zou hebben zou ik het met kip maken en dan voordat de kip erdoor gaat 1 portie zonder apart houden. Lijkt me niet de bedoeling dat de hele klas vegan moet gaan eten. Pannenkoeken zou ik waarschijnlijk bij bedenken dat het dan jammer is dat het vegan kind uit de andere gerechten moet gaan kiezen.

Maak je gewone pizza en een paar vegan. Dat jij het niet lekker vindt wil niet zeggen dat anderen het niet lekker vinden. Vegan pannekoeken zijn simpel te maken en vinden veel kinderen lekker, bami kan een bakje zonder kip gemaakt worden.
Evt overlegd de klassenouder even met die ouder van de vegan leerling; soms eten kinderen thuis vegan maar elders mee met wat er op tafel staat/ of neemt liever zelf iets mee? Beetje rekening met elkaar houden misstaat niemand, er is gevraagd om er rekening mee te houden niet dat de hele klas vegan MOET eten. 

Bij zoon in de klas zitten meerdere leerlingen die glutenvrij / lactosevrij/ pindaallergie/ halal/ vega/ vegan eten, is nog nooit een probleem geweest. Nu komt het op jouw pad en meteen hakken in het zand. Iets soepeler zijn mag wel hoor.

Ik zou die vega-kaas niet eens kopen, maar gewoon 1 pizzaatje zonder kaas maken.

Dubbel

Decembermamma

Decembermamma

13-12-2022 om 09:54 Topicstarter

Poezenmeisje schreef op 13-12-2022 om 09:48:

Ik zou die vega-kaas niet eens kopen, maar gewoon 1 pizzaatje zonder kaas maken.

Ja dat dacht ik dus ook, alleen pizza zonder kaas is dus geen pizza.

Decembermamma

Decembermamma

13-12-2022 om 09:55 Topicstarter

Miepjecody schreef op 13-12-2022 om 09:38:

je kan toch gewoon voor 1 persoon vegan maken?

Nou nee want daar heb je dus vegan kaas voor nodig 

ik deed wat komkommer en snoep tomaatjes. Temet maakte altijd appelmoes.
Zelf leverde ik ook nog een heel stel opscheplepels (met naam), daar waren er altijd te weinig van.

en leuk dat je met iedereen rekening moet houden, maar hoeveel eet een kleuter nu helemaal? 
Mijn inziens hoef je niet veel eten te maken of gaan de restanten naar de daklozen?

De ervaring leert dat er altijd veel te veel is tijdens zo'n kerstdiner dus als ik de bami zou hebben kan ik 1 portie maken zonder vlees.  De pannenkoeken zou ik allemaal maken zonder ei met sojamelk.
De pizza zou ik er ook 1 maken zonder kaas.
Bij mijn kinderen in de klas veel moslimkinderen en die kwamen wel maar aten niks van kinderen die geen moslim waren. Had ik keurig 27 kleine spinazietaartjes gemaakt kreeg ik er 14 terug, precies het aantal moslims in de klas. 

Decembermamma

Decembermamma

13-12-2022 om 09:58 Topicstarter

RaSa schreef op 13-12-2022 om 09:47:

Ik zou idd 1 vegan pizza maken/kopen en de rest gewoon normaal. Als ik de bami zou hebben zou ik het met kip maken en dan voordat de kip erdoor gaat 1 portie zonder apart houden. Lijkt me niet de bedoeling dat de hele klas vegan moet gaan eten. Pannenkoeken zou ik waarschijnlijk bij bedenken dat het dan jammer is dat het vegan kind uit de andere gerechten moet gaan kiezen.

Maar als je zo gaat beginnen heeft het ene vegan kind van de meeste gerechten dus een portie, terwijl je echt geen 30 porties gaat maken van alles want dan heb je dus veel te veel. Een hele pizza voor 1 kind terwijl er een stuk of 5 moslim kinderen zijn waar ik best pizza margarita voor kan maken.

Decembermamma

Decembermamma

13-12-2022 om 09:59 Topicstarter

KnorrendKitten schreef op 13-12-2022 om 09:55:

ik deed wat komkommer en snoep tomaatjes. Temet maakte altijd appelmoes.
Zelf leverde ik ook nog een heel stel opscheplepels (met naam), daar waren er altijd te weinig van.

en leuk dat je met iedereen rekening moet houden, maar hoeveel eet een kleuter nu helemaal?
Mijn inziens hoef je niet veel eten te maken of gaan de restanten naar de daklozen?

Ja er zijn inderdaad ouders die de tomaatjes komkommer en paprika hebben meegekregen als gerecht. Het punt is inderdaad dat we geen 30 porties van alles gaan maken en dan is het raar dat je van nagenoeg alles dus 1 portie vegan moet maken.

Decembermamma schreef op 13-12-2022 om 09:59:

[..]

Ja er zijn inderdaad ouders die de tomaatjes komkommer en paprika hebben meegekregen als gerecht. Het punt is inderdaad dat we geen 30 porties van alles gaan maken en dan is het raar dat je van nagenoeg alles dus 1 portie vegan moet maken.

Je gaat er hierbij vanuit dat niemand anders van de vegan gerechten eet. Hier eten andere kinderen daar ook net zo makkelijk van. De vegan kipstukjes zijn favo bij de hele klas hier.

En bij twijfel even navraag doen bij die ouder; misschien lust kind wel helemaal geen pizza..zit je je voor niks druk te maken.

Decembermamma schreef op 13-12-2022 om 09:58:

[..]

Maar als je zo gaat beginnen heeft het ene vegan kind van de meeste gerechten dus een portie, terwijl je echt geen 30 porties gaat maken van alles want dan heb je dus veel te veel. Een hele pizza voor 1 kind terwijl er een stuk of 5 moslim kinderen zijn waar ik best pizza margarita voor kan maken.

Maar dan zijn er waarschijnlijk al heel veel keuzes in gerechten? Dan zou ik even kijken of daar voldoende vegan keuze tussen zit en dan is het verder toch ook goed? En als er maar weinig keuze overblijft zou ik even overleggen met de ouders van het vegan kind. En dan alleen een vegan versie maken van de dingen waarvan de ouders aangeven dat hun kind dat graag eet.

Bijtje82

Bijtje82

13-12-2022 om 10:07

Vegan? Of vegetarisch? Dat wordt hier in Nederland nogal eens verward. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.