Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
klaverblaadje

klaverblaadje

13-08-2010 om 21:57

Kids maken herrie, buren last

Ik denk dat iedereen dit van tijd tot tijd wel herkent: herriemakende kinderen.
Helaas hebben onze buren daarover geklaagd, en daar baal ik echt van. Ik probeer het toch altijd een beetje in goede banen te leiden, maar onze kids reageren heel sterk op elkaar. Dus is het regelmatig geschreeuw, of er stampt er 1 keihard, al schreeuwend naar boven. Natuurlijk ga ik er tegenin, maar soms moet ik ook mijn stem verheffen om er bovenuit te komen...
Het zit me erg dwars, omdat er meerderen in de buurt er last van hebben. Ik doe nu vaker de deur dicht, probeer ze rustiger te laten praten , maar het voelt wel krampachtig. We wonen in een nette buurt, dus ik wil geen slechte naam krijgen.
Aan de andere kant, ik kan de kinderen niet altijd rustig houden, er huilt er gewoon wel eens één, die op zijn beurt moet wachten...
Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Hoe leer ik ook de kinderen niet te schreeuwen tegen elkaar (de oudste heeft er ook maling aan, die heeft zoiets van: ja duhuh, de buren moeten niet zeuren, dan verhuizen ze maar)en wat zouden jullie doen?
Om steeds: 'denk aan de buren' te zeggen, gaat erg vervelen..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Misschien

..kun je als insteek gebruiken dat je er zelf last van hebt als je het je kinderen uitlegt. Zo doe ik het. Ikzelf vind het niet leuk als eer herrie gemaakt wordt en ik vind het niet leuk dat de buren daar last van hebben.

En verder: blijven herhalen en vooral niet zelf gaan schreeuwen. Ik heb de regel dat je elkaar aan moet kijken als je iets wil zeggen. Van boven naar beden roepen vind ik namelijk heel irritant. Dus elke keer als er een kind roept loop ik half de trap op om het maar weer eens uit te leggen.......

Toen het mooi weer was was het wel erg lastig trouwens, de kinderen geen herrie laten maken. We hadden het grote zwembad opstaan en eenmaal in het water hadden ze zoveel lol dat dat gepaard ging met herrie. Geen succes dus, had er zelf ook last van. We hebben ze dus wel eens uit het bad geplukt als ze echt te luid waren. En af en toe maar 1 kind per kind in het bad, dat ging prima.

Maylise

Maylise

14-08-2010 om 12:37

Ja, lastig

Deels herken ik het probleem. Mijn kinderen zijn nu ouder dus het is iets makkelijker, mijn jongste is nu 10 en de nichtjes die hier meestal zijn 8 en 4 dus dat is soms ook lawaaiig maar gelukkig geen peuter meer met peuter driftbuien. Wij wonen ook met teveel mensen in een vrij klein huis dus ook wel eens overlast helaas.
Oplossingen:
-sowieso nooit schoenen aan in huis. Op de trap stampen zonder schoenen maakt veel minder lawaai.
-schreeuwen in huis verbieden niet zozeer vanwege de buren maar ook omdat ik het zelf niet prettig vind. Natuurlijk moet je ze er dan 100x per dag aan herinneren om met hun binnenstem te spreken maar dat hoort er bij. Als ze echt heel onrustig zijn dan stel ik wel eens sancties in; bijvoorbeeld 10 minuten zonder te praten zitten op je kamer als je weer schreeuwt.
-zelf het goede voorbeeld geven en ook niet schreeuwen. Ik merk dat mijn kinderen veel beter luisteren als ik juist heel zachtjes praat ipv er overheen probeer te schreeuwen. Nu kan ik best goed schreeuwen dus ik doe het alsnog regelmatig maar effectief is het absoluut niet. Ik probeer mezelf er dan ook steeds aan te houden niet te schreeuwen.

Ik probeer wel streng te zijn op te veel lawaai binnen, inderdaad vanwege de buren en ook omdat het gewoon niet nodig is om veel lawaai te maken. Helemaal elke vorm van lawaai vermijden is niet realistisch maar ik probeer het wel binnen de perken te houden.

Maylise

Moeder stampertje

Moeder stampertje

14-08-2010 om 13:29

Ook luidruchtige kinderen

Hier vinden we het ook wel lastig. Wij proberen ook met de buren in gesprek te blijven hierover. Dus even uitleggen dat we dochter wilden leren om in haar eigen bedje te slapen als baby en dat we haar dus elke keer vijf minuten zouden laten huilen. Uitleggen dat zoon een zware periode heeft en daarom veel boos is, maar dat we er alles aan doen om hem te helpen. Dat soort dingen.
Verder de deur dicht als er ruzie is, geen geschreeuw, ook niet buiten, radio en tv niet heel hard. Niet met de bal dribbelen op de marmeren vloer, niet stampen op de trap. Kortom, geen zinloos lawaai maken.
En dan mag het best een keer fout gaan vind ik, zolang de intentie van rekening houden maar aanwezig is. Want ik vind dat mijn kinderen moeten leren dat ze rekening houden met de mensen om hen heen. Ook met de buren dus.

Tirza G.

Tirza G.

14-08-2010 om 15:30

Herrie en herrie

Ik vind zelf een groot verschil zitten in leuke speelherrie en ruzie-herrie. Leuke speelherrie (ik woon aan een speelplein en heb buren met veel kinderen en een zwembad) kan ik makkelijk blokkeren of van genieten. Maar ruzie-herrie, gejank, gebler - oef, dat ben ik gauw zat. Daar kan ik maar heel weinig van verdragen.

Tirza

koentje

koentje

15-08-2010 om 16:22

Natuurlijk

kun je je kinderen niet altijd stil houden, niemand verwacht dat van je. En als je buren dat wel verwachten hebben ze pech.
Je moet wel duidelijk maken naar de kinderen dat jij niet wil dat er geschreeuwd wordt: niet dat dat voor de buren is. Schreeuwen is gewoon een slechte gewoonte.
En je oudste die vind dat de buren anders maar moeten verhuizen zou ik maar eens een koekje van eigen deeg geven: als hij eens last heeft van iemand, dan moet hij maar weggaan. Zo werkt het niet!

Maylise

Maylise

15-08-2010 om 17:16

Rekening houden

Ik dacht zonet nog aan dit draadje omdat de buren kwamen vragen of het hier wat rustiger kon. Alleen kan ik nu niet de kinderen de schuld geven want mijn man en ik hadden ruzie. Ik weet niet meer wie van ons het zotte idee heeft gehad om tijdens de ramadan te verhuizen en dat is maar goed ook want anders konden we daar ook weer ruzie om maken. Zoveel stress en dat komt er redelijk hard uit... een voordeel als het zo doorgaat hebben we straks geen dozen meer nodig om het servies in te pakken. Maar goed dit hoort meer in relatieproblemen thuis

On topic: rekening houden met de buren is ook helemaal geen slechte reden om niet te schreeuwen. We wonen tenslotte niet alleen op de hei dus rekening houden met elkaar hoort erbij. Schreeuwen is gewoon niet nodig voor de communicatie.

Maylise

Daar hou ik niet van

ik hou niet van geschreeuw en gegil, we hebben aan beide zijde heel rustige buren dus die horen ons regelmatig aangezien er veel gespeeld wordt hier in het zijpad of de tuin en ik zelf kan niet goed tegen geschreeuw en gegil.

Dus zodra er eentje begint met gillen en het langer duurt dan acceptabel dan ga ik er direct naar toe, niet gillen of anders iedereen de straat op en dat doe ik dan ook, hup weg jullie of anders gaat dochter naar binnen en dan is het direct afgelopen. Als het op straat verder gaat dan grijp ik in en dan gaat dochter naar binnen. Gillen in huis accepteer ik ook niet.

Ik ben het eens per tirza, af en toe gillen omdat het leuk is mag best maar (laatst met waterpret in de tuin), dan moet het wel afgelopen zijn als de tuinslang weer uit gaat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.