Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind 4 jaar van school gestuurd

Hey allemaal,

Mijn zoontje is in de zomervakantie 4 geworden. Voorheen ging hij naar de peuterspeelzaal. Helemaal blij dat hij net als zijn grote broer ook nu naar de basisschool ging. 

Eerste dag basisschool ben ik gebeld of ik hem kon ophalen. Hij had het erg moeilijk, wilde weglopen, probeerde de juf te slaan en was opstandig. 

De volgende dag gelijk gesprek gehad met de intern begeleider en besproken rustig op te bouwen met hem door kortere dagen. Natuurlijk ook erg geschrokken wat er was gebeurd maar dacht misschien de spanning? 

De week daarna is het misgegaan bij het buitenspelen. Hij ging met zand gooien en uiteindelijk een juf geslagen. Weer gebeld en nu gesprek met de schoolmaatschappelijk werkster. Geen idee waar dit gedrag vandaan komt aangezien hij dit nog nooit gedaan heeft. Ook hoorde we vaker dat hij kindjes ging slaan uit het niets. 

We hebben een stickerkaart gemaakt en elke dag gepraat over dingen die beter konden op school en welke dingen leuk waren. Een sticker kreeg hij als het goed ging op school. 

Helaas mocht dit ook niet helpen. Gisteren weer gebeld dat het uit de hand liep. Kindjes geslagen een juf gebeten. 

Vandaag gesprek op school dat hij helaas niet meer mag terugkomen omdat het zwart voor zijn ogen wordt en dat ze dan geen idee hebben hoe ze met hem om moeten gaan. Nu willen ze iemand erbij halen die hem "schaduwd" zodat als het misgaat deze persoon kan ingrijpen en hem kan helpen. Ook willen ze hem laten testen. Hier krijg ik meer informatie over morgen. 

Ik schrik enorm wat er met mijn kind is gebeurd de afgelopen 4 weken. Hij is echt wel een temperamentvol mannetje, laat niet over hem heenlopen en is echt niet altijd de liefst maar in bovenstaande herken ik hem totaal niet. Helemaal niet naar de leraren toe. Ik zelf dacht dat het misschien toch teveel is. Ook bij het wegbrengen wordt hij boos en wilt hij niet waardoor hij met hoge emotie de klas al ingaat en dus al 3-0 achterstaar. Daarnaast gaat hij pas 4 weken. Ik wilde voortstellen om hem 2 a 3 halve dagen te laten gaan en heeeeel langzaam opbouwen bij goed gedrag. Maar school was duidelijk dat hij voorlopig niet welkom is. Pas al hij getest is en zo een "schaduw" persoon komt. Wel is daar een wachtlijst voor wat een jaar kan duren. 

Ik ben ten einde raad en heb geen idee waarin ik terecht ben gekomen. Iets wat zo een leuke tijd had moeten zijn voor hem is het gewoon niet. Er zit hem duidelijk iets dwars en ik vind het moeilijk hoe wij hem thuis moeten helpen en begeleiden. Vind het ook heel lastig te beseffen dat je een kind van 4 jaar die net 4 weken school heeft gehad van school haalt. 
Wil ook wel gezegd hebben dat ik zijn gedrag ook echt niet normaal vind en dat we dit zeker niet accepteren. Wel staan wij achter ons kind en doen we alles eraan om te zorgen dat hij een leuke schooltijd gaat krijgen. 

Nu is mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft of tips wat wij kunnen doen? Zelf hebben we nog niks besloten en willen we het laten bezinken. 

Alvast bedankt!   


Ging het op de peuterspeelzaal wel goed? 
gebeurde het thuis wel eens?

Gekke vraag misschien maar hoort hij goed? 

Lina91

Lina91

28-09-2023 om 20:31 Topicstarter

Junio schreef op 28-09-2023 om 20:24:

Ging het op de peuterspeelzaal wel goed?
gebeurde het thuis wel eens?

Gekke vraag misschien maar hoort hij goed?

Ja op de psz is het heel goed gegaan. School heeft ook contact met hun opgenomen maar het verbaast hun ook omdat ze dit gedrag van hem niet kennen. 

Thuis slaat hij ons nooit en bijten heeft hij nooit gedaan. Buiten met vriendjes kan hij soms wel slaan en boos worden vooral negatieve aandacht vraagt hij. Maar zoals school hem beschrijft zo herkennen wij hem niet. 

Zijn gehoor is getest dat is goed. Sinds kort ook naar de logopedie om uit te sluiten of zijn spraak goed is en hij iedereen goed begrijpt. Ze dachten misschien is hij gefrustreerd omdat ze hem niet begrijpen. Maar tot nu toe scoort hij overal goed voor.

  

ik herken bovenstaande. Wel al jaren geleden, maar ik ben de eerste 2 basisschool jaren van mijn zoon compleet in shock geweest hoe zij zo'n ander kind zagen dan ik/ wij. Ik wil je alleen maar even sterkte wensen want dit is echt heel moelijk. 

Je kind is nog niet leerplichtig; je kan hem een jaar thuis houden.
In klas van mijn kind was een 4-jarig klein meisje dat iedereen beet. In overleg met school en ouders is het meisje een jaar later begonnen aan groep 1, dat ging wel goed. Ze was intussen ook qua lengte wat gegroeid.
Op peuterschool zijn ze niet de kleinste, maar op de basisschool delen ze de gezamenlijke ruimte met de grotere kinderen uit groep 2 of 3 en zijn ze daar de kleinste. Net als stoere lln in groep 8 van de basisschool; ze voelen zich weer zo klein als ze naar de brugklas gaan en moeten wennen aan dat grote gebouw.
Ik weet niet of dit van invloed is voor jouw zoon, maar laat hem een jaar thuis, als dat mogelijk is. Je geeft aan dat het proces dat school aangeeft, toch ook een jaar wachttijd kent.

Lina91

Lina91

28-09-2023 om 20:41 Topicstarter

Kimdekim schreef op 28-09-2023 om 20:37:

ik herken bovenstaande. Wel al jaren geleden, maar ik ben de eerste 2 basisschool jaren van mijn zoon compleet in shock geweest hoe zij zo'n ander kind zagen dan ik/ wij. Ik wil je alleen maar even sterkte wensen want dit is echt heel moelijk.

Dankjewel lief berichtje. 

Is het uiteindelijk wel goed gekomen? En heeft iets geholpen? 

Wat zegt je zoon er over als je er met hem over praat?

Lina91

Lina91

28-09-2023 om 20:44 Topicstarter

Flanagan schreef op 28-09-2023 om 20:39:

Je kind is nog niet leerplichtig; je kan hem een jaar thuis houden.
In klas van mijn kind was een 4-jarig klein meisje dat iedereen beet. In overleg met school en ouders is het meisje een jaar later begonnen aan groep 1, dat ging wel goed. Ze was intussen ook qua lengte wat gegroeid.
Op peuterschool zijn ze niet de kleinste, maar op de basisschool delen ze de gezamenlijke ruimte met de grotere kinderen uit groep 2 of 3 en zijn ze daar de kleinste. Net als stoere lln in groep 8 van de basisschool; ze voelen zich weer zo klein als ze naar de brugklas gaan en moeten wennen aan dat grote gebouw.
Ik weet niet of dit van invloed is voor jouw zoon, maar laat hem een jaar thuis, als dat mogelijk is. Je geeft aan dat het proces dat school aangeeft, toch ook een jaar wachttijd kent.

Ja daar hebben wij ook aan zitten denken om hem nog lekker thuis te laten. Misschien dat hij er volgend jaar klaar voor is. Ergens zijn we wel bang dat hij dan een sociaal achterstand oploopt en misschien wordt het straks juist erger. De school geeft ook aan dat zijn gedrag het ergst is tijdens het buitenspelen want dan spelen alle kids uit groep 1 buiten. Dus dan is het erg druk en veel prikkels. 

Maar het is zeker iets om over na te denken, bedankt!

Lina91

Lina91

28-09-2023 om 20:48 Topicstarter

alhambra schreef op 28-09-2023 om 20:43:

Wat zegt je zoon er over als je er met hem over praat?

Als we vragen hoe het op school was vond hij het heel leuk en is hij heel lief geweest. Praat ik daarna met de juf zegt ze heel wat anders. Vraag ik mijn zoontje door zegt hij ook dat hij kindjes heeft geslagen en gebeten. Dus moet wel doorvragen maar dan geeft hij wel eerlijk antwoord. 

Het afzetten op school in de ochtend is drama maar bij het ophalen heeft hij het wel weer leuk gehad. 

Daarnaast als de juffen zeggen dat ze het niet leuk vinden dat hij heeft gebeten of geslagen dan geeft hij dat zelf ook toe dat het niet leuk is. Maar zodra het "zwart" voor zijn ogen wordt is hij niet te stoppen. 

Lina91 schreef op 28-09-2023 om 20:41:

[..]

Dankjewel lief berichtje.

Is het uiteindelijk wel goed gekomen? En heeft iets geholpen?

Nou het is de hele basisschooltijd en worsteling geweest die hem best wel beschadigd heeft als ik eerlijk ben ( maar dat komt ook door de keuzes die wij gemaakt hebben), op de middelbare school ging het zo veel beter. Nu studeert hij en kan hij het allemaal wel relativeren.  

Bestaat in je buurt ook peuter/kleutergym? De trainer kan hem  aansturen hoe je met elkaar om gaat.

Lina91

Lina91

28-09-2023 om 20:56 Topicstarter

Kimdekim schreef op 28-09-2023 om 20:49:

[..]

Nou het is de hele basisschooltijd en worsteling geweest die hem best wel beschadigd heeft als ik eerlijk ben ( maar dat komt ook door de keuzes die wij gemaakt hebben), op de middelbare school ging het zo veel beter. Nu studeert hij en kan hij het allemaal wel relativeren.

Fijn om te horen dat het uiteindelijk met je zoon is goed gekomen. En nu studeert hij zelfs! 

En dat beschadigen daar zitten wij nu mee. Welke keuzes moeten we maken zodat hij een fijne tijd op school krijgt. Is dat laten testen? Ik wil eigenlijk niet dat hij al een label krijgt. Maar morgen weten we om wat voor testen het precies gaan, dat konden ze vandaag niet vertellen. Of laten we hem een jaar thuis? Maar is dat sociaal dan weer goed. Pff lastig hoor...

Lina91

Lina91

28-09-2023 om 20:57 Topicstarter

Flanagan schreef op 28-09-2023 om 20:54:

Bestaat in je buurt ook peuter/kleutergym? De trainer kan hem aansturen hoe je met elkaar om gaat.

O een goeie! Ik ga eens kijken. Op school vind hij de gym namelijk heel leuk! Bedankt voor de tip! 

Had je kind misschien andere verwachtingen bij school? Dat hij dacht dat hij echt iets zou leren ipv alsnog spelen met andere kinderen?
Veel sterkte!

Lina91 schreef op 28-09-2023 om 20:56:

[..]

Fijn om te horen dat het uiteindelijk met je zoon is goed gekomen. En nu studeert hij zelfs!

En dat beschadigen daar zitten wij nu mee. Welke keuzes moeten we maken zodat hij een fijne tijd op school krijgt. Is dat laten testen? Ik wil eigenlijk niet dat hij al een label krijgt. Maar morgen weten we om wat voor testen het precies gaan, dat konden ze vandaag niet vertellen. Of laten we hem een jaar thuis? Maar is dat sociaal dan weer goed. Pff lastig hoor...

Ik weet niet waar ze aan denken maar bijvoorbeeld Adhd testen in bij voorkeur niet onder de zes jaar.  Er is een test voor kinderen vanaf 5 jaar,  maar die heeft niet de voorkeur. 

Als ik je een tip mag geven, houd iig de regie in eigen handen.  School  moet ook belangen van 25 andere kinderen behartigen en jullie alleen van je eigen kind.  

Het gedrag dat je beschrijft vind ik wel heel zorgelijk. Herhaaldelijk en stelselmatig juffen en andere kinderen slaan en bijten is geen normaal gedrag voor een kind van vier dat zich verder normaal ontwikkelt. Kan hij aangeven waarom hij dit doet?
Ik snap dat school de veiligheid van andere kinderen en juffen op deze manier niet kan waarborgen. Ik vrees dat een test ook niet meteen een pasklare oplossing biedt. 

Een jaar thuisblijven zou niet mijn insteek zijn. Een ramp zal het niet zijn, maar als er een onderliggend probleem is, is dat niet meteen opgelost na een jaar en dan is hij wel leerplichtig. Op de peuterspeelzaal vertoonde hij dit gedrag niet en thuis ook niet. 

Snapt hij dat hij niet meer naar school mag omdat hij telkens bijt en slaat en wat dat gedrag met een ander doet?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.