Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind 4 jaar van school gestuurd


Lina91 schreef op 29-09-2023 om 09:13:

[..]

Ja dat willen ze doen met die shadow. Dat is iemand die 8u per week komt en eigenlijk zijn maatje wordt. Maar ook kan inspelen op het moment dat er iets gebeurt. Daar is helaas een wachtlijst voor van ongeveer een jaar. Maar zoals ik eerder aangaf ze weten niet precies hoe en wat. Dus vandaag krijg ik meer info daarover.

Wel fijn om te horen dat het voor je neefje heeft geholpen! Geeft mij dan ook een beetje hoop. Hoop alleen dan het op een kortere termijn kan dan een jaar.

Het kind van Neweve was al leerplichtig; nu heeft het minder urgentie en kan school vragen of kind eerst onderzocht gaat worden. Belang school gaat nu voor belang leerling.

Lina91

Lina91

29-09-2023 om 09:24 Topicstarter

oudmaarnognietkoud schreef op 29-09-2023 om 06:03:

[..]

Ik zou het niet op zijn beloop laten. Kun je overleggen met je huisarts of bijv. het consultatiebureau. Zelf heb ik hier geen ervaring mee dus mss zeg ik iets raars?

Nee helemaal niet raar. Consultatiebureau gisteren al contact mee gehad. Vanuit daar naar de schoolverpleegkundigen. Zij vond mijn ideeën goed om hem langzaam te laten wennen. School vind dat dus niet. Vandaag ga ik weer contact opnemen met haar.   

Lina91

Lina91

29-09-2023 om 09:32 Topicstarter

rionyriony schreef op 29-09-2023 om 06:42:

Misschien is hij overstuur door die enorme klas waardoor hij als individu niets meer te zeggen heeft en voelt hij zich overweldigd. En uit hij dat op een agressieve manier.

Hij zal ook zijn rugdekking missen in de vorm van de mensen die om hem geven en die zijn belangen verdedigen.


Ja dat zou zeker heel goed kunnen. Iedereen kind is anders en dat is ook prima. Maar tegenwoordig verwachten ze van alle kinderen hetzelfde. Wijkt je kind of van wat hun het normale vinden dan kunnen ze het niet aan. En dat na 4 weken. Er is niemand in de klas wezen kijken om hem eens te observeren. Vind het niet netjed dat ze dit zo oplossen.

Lina91 schreef op 29-09-2023 om 09:32:

[..]

Ja dat zou zeker heel goed kunnen. Iedereen kind is anders en dat is ook prima. Maar tegenwoordig verwachten ze van alle kinderen hetzelfde. Wijkt je kind of van wat hun het normale vinden dan kunnen ze het niet aan. En dat na 4 weken. Er is niemand in de klas wezen kijken om hem eens te observeren. Vind het niet netjed dat ze dit zo oplossen.

Je kind gedraagt zich als een draak en nu kan school het niet aan? 

ik vind dit een goed voorbeeld van doorgeschoten dure oplossingen zoeken die door de maatschappij allemaal betaald moeten worden.   Kind moet getest, moet een betaald schaduwpersoon, hele zooi instanties erbij. Moet natuurlijk ook allemaal driedubbel geadministreerd en besproken in het team en/of allerlei externen.  Kind heeft straks direct een label die hem lang achtervolgt

50 jr zou de kleuterjuf hebben gezegd; moeder, blijf er maar gewoon bij en dan bouwen we de tijd op als het goed gaat en de begeleiding af.  En dan beginnen we met ochtendjes.   En als dan in slechtste verhaal het niet zou lukken ging kindje naar een andere school. Maar aangezien er op kdv geen gedoe was verwacht je dat niet.  

Iemand schreef dat je als moeder er niet bij mag uit privacy oogpunt van de andere kleuters???? Nou als je het heb over doorgeschoten maatschappij zeg…😳

absor schreef op 29-09-2023 om 09:38:

ik vind dit een goed voorbeeld van doorgeschoten dure oplossingen zoeken die door de maatschappij allemaal betaald moeten worden. Kind moet getest, moet een betaald schaduwpersoon, hele zooi instanties erbij. Moet natuurlijk ook allemaal driedubbel geadministreerd en besproken in het team en/of allerlei externen. Kind heeft straks direct een label die hem lang achtervolgt

50 jr zou de kleuterjuf hebben gezegd; moeder, blijf er maar gewoon bij en dan bouwen we de tijd op als het goed gaat en de begeleiding af. En dan beginnen we met ochtendjes. En als dan in slechtste verhaal het niet zou lukken ging kindje naar een andere school. Maar aangezien er op kdv geen gedoe was verwacht je dat niet.

Iemand schreef dat je als moeder er niet bij mag uit privacy oogpunt van de andere kleuters???? Nou als je het heb over doorgeschoten maatschappij zeg…😳

Eens. Dit vind ik nou een voorbeeld waarbij school moet gaan kijken naar de mogelijkheden op dit op school op te lossen. 

Ik zou ook wel benieuwd zijn wat er in de interactie kind-leerkracht gebeurd. 

Naast wat de school doet zou ik toch ook eens kijken naar wat er thuis gebeurt. Je hebt eigenlijk dezelfde signalen als op school, alleen iets minder erg. Waarschijnlijk omdat je een bepaalde manier van reageren hebt gevonden waardoor het minder erg is of lijkt (...alleen als hij buitengesloten wordt....). Probeer die begripvolle bril af te zetten en dan nog eens te kijken naar de situaties waarin je kind het blijkbaar niet goed aankan. Wat gebeurt er dan en wat kun je dan doen om het gedrag bij hem te veranderen. Kan hij dat nog leren?

Tsjor

Lina91 schreef op 29-09-2023 om 09:32:

[..]

Ja dat zou zeker heel goed kunnen. Iedereen kind is anders en dat is ook prima. Maar tegenwoordig verwachten ze van alle kinderen hetzelfde. Wijkt je kind of van wat hun het normale vinden dan kunnen ze het niet aan. En dat na 4 weken. Er is niemand in de klas wezen kijken om hem eens te observeren. Vind het niet netjed dat ze dit zo oplossen.

Ze lossen het niet op, ze wijzen een klein kind keihard af. Als juf krijg ik er plaatsvervangende schaamte van, dat ze zo met jullie omgaan. Hoe kun je zo hard en gevoelloos richting zo'n klein manneke zijn? Eerlijk gezegd zou ik er een gesprek met de directeur aan wagen en verandert dat niks, zou ik mijn kind hier überhaupt niet 8 jaar naartoe willen laten gaan. Een school die kinderen zo keihard afwijst zonder ook maar enige moeite te doen een kind écht te willen zien, is in mijn ogen niet van deze tijd maar vooral een school voor leerkrachten zonder warm hart. 

Lina91

Lina91

29-09-2023 om 10:07 Topicstarter

Nick90 schreef op 29-09-2023 om 09:01:

[..]

Ik vind dit eerlijk gezegd al best wel zorgelijk voor een kind van 4.

Dat mag jij zorgelijk vinden. Ik zie dat alleen niet zo. Ik ben eerlijk wat er weleens is gebeurd. Dit betekent niet dat dit dagelijks zo is. Ik kan op 1 hand tellen hoevaak hij iemand heeft geslagen. Het is een ondernemend mannetje die ook echt voor zichzelf opkomt. Heb het alleen nooit goedgekeurd als dit dus een keertje is gebeurt. Hem altijd apart genomen, uitgelegd dat dit niet mag en dat je de ander pijn doet, dat hij nog 1 kans krijgt anders moet hij naar binnen en zijn excuses laten aanbieden. Gelukkig speelde hij daarn lief buiten met zijn vriendjes of ging lekker iets alleen doen. Ik zeg niet dat mijn kind o zo geweldig is en nooit iets stouts doet. Daarom benoemde ik ook gedrag wat ik wel herkende. Zoals ik aangaf is dit weleens gebeurd net zoals hij ook weleens een duw of iets gehad heeft. Weer goedmaken en samen verder spelen. 

Flanagan schreef op 29-09-2023 om 09:23:

[..]

Het kind van Neweve was al leerplichtig; nu heeft het minder urgentie en kan school vragen of kind eerst onderzocht gaat worden. Belang school gaat nu voor belang leerling.

Leerplichtig of niet dat maakt niet uit. School heeft een verplichting naar kinderen die bij hun ingeschreven staan. Schorsen mag voor maximaal een week. Verwijderen van school mag alleen als school een andere school voor je kind vind. School maakt zich er hier wel heel vrijblijvend van af, daar mag je school best op wijzen.


Ik vind 'blijf maar thuis totdat er een onderzoek is geweest en een begeleider beschikbaar is' te lang duren. Het kan niet zo zijn dat een kind een jaar thuis moet blijven zonder dat er gewerkt wordt aan een oplossing.
Ik snap wel dat school geen ouders in de klas wil. Kinderen gedragen zich vaak anders als er een ouder in de buurt is. Ze vallen er op terug, gaan er aan hangen etc. Het kan ook verwarrend zijn; mama is er wel, maar niet beschikbaar voor één op één aandacht.
Wel kan de IB'er een keer komen observeren, video training, andere leerkracht erbij, dat soort dingen. Dat moet toch op kortere termijn dan een jaar te organiseren zijn?

School beweert dat het zwart wordt voor zijn ogen. Is dat zo? Zegt/bevestigt hij dat zelf ook? Ik vind het nogal wat om dat te beweren.

Lina91

Lina91

29-09-2023 om 10:12 Topicstarter


troelahoep schreef op 29-09-2023 om 09:17:

[..]

Een wachtlijst van een jaar?? Waar zijn de klassenassistenten en ib'ers gebleven op die school? Dat moet toch te regelen zeg, jeetje mina.

Dan zou ik vragen of je zelf niet op school kan komen. Kan zomaar zijn dat je zoontje er na een periode van wennen overheen groeit.

Ja ik denk oprecht dat hij ook tijd nodig heeft om te wennen. In de zomervakantie 4 geworden dus voor die tijd ook niet wezen wennen op school. Dan 6 weken vakantie gehad waarin ook geen psz was. Misschien dat het toch meer indruk heeft gemaakt dan gedacht. Een hele nieuwe klas en nieuwe juf. Zijn 15 kindjes totaal waarbij de meeste elkaar al kende omdat hun eerder 4 werden en wel al een tijdje school hebben gehad. Helaas mag hij het van school niet meer proberen. 

Lina91

Lina91

29-09-2023 om 10:18 Topicstarter

Nick90 schreef op 29-09-2023 om 09:36:

[..]

Je kind gedraagt zich als een draak en nu kan school het niet aan?

Ja precies dat. Na 3 uitbarstingen gooien ze zelf de handdoek in de ring. Je kan mij niet vertellen dat ze dit nog nooit hebben meegemaakt. Zoals ik zei is ieder kind anders en zijn er kinderen die net iets anders nodig hebben dan het "normaal". Maar duidelijk is mijn kind inderdaad een "draak" op school. Heel vervelend en heel verontrustend ook. Maar vooral heel zielig voor hem dat hij zich zo moet gedragen, waar komt dit toch vandaan bij een mannetje van net 4? 

Vandaar dat ik hier ook ben voor tips omdat ik mijn kind, net als alle andere kinderen, een hele fijne schooltijd wens. Ook ben ik hier als er misschien ouders zijn die dit herkennen of hebben meegemaakt. Ik ben dit topic niet gestart om een discussie aan te gaan.  

Lina91 schreef op 29-09-2023 om 10:07:

[..]

Dat mag jij zorgelijk vinden. Ik zie dat alleen niet zo. Ik ben eerlijk wat er weleens is gebeurd. Dit betekent niet dat dit dagelijks zo is. Ik kan op 1 hand tellen hoevaak hij iemand heeft geslagen. Het is een ondernemend mannetje die ook echt voor zichzelf opkomt. Heb het alleen nooit goedgekeurd als dit dus een keertje is gebeurt. Hem altijd apart genomen, uitgelegd dat dit niet mag en dat je de ander pijn doet, dat hij nog 1 kans krijgt anders moet hij naar binnen en zijn excuses laten aanbieden. Gelukkig speelde hij daarn lief buiten met zijn vriendjes of ging lekker iets alleen doen. Ik zeg niet dat mijn kind o zo geweldig is en nooit iets stouts doet. Daarom benoemde ik ook gedrag wat ik wel herkende. Zoals ik aangaf is dit weleens gebeurd net zoals hij ook weleens een duw of iets gehad heeft. Weer goedmaken en samen verder spelen.

Je pakt het prima aan, zo te lezen. Helaas zijn er nog altijd mensen (en zelfs leerkrachten) die denken dat er een knopje zit op een kind wat je 'uit' kunt zetten bij elk ongewenst gedrag. Dat kinderen soms herhaling nodig hebben voordat ze iets geleerd hebben, is doodnormaal gedrag. En ja, dat is soms vervelend, maar daardoor niets vreemd. 

Hoe moet ik dit zeggen? Je kan beter even pas op de plaats maken met het benaderen van de schoolarts, cjb en zo meer. Als het overprikkeling is, is de Sit het antwoord. Zelf heb ik ook te maken gehad met de schoolarts en de kennis over overprikkeling vond ik heel, heel mager. Wat je nu in gang aan het zetten bent voor je kind, kan dadelijk een heel andere dynamiek krijgen zodra school het gevoel heeft de leerkracht of kinderen in de klas in bescherming te moeten nemen. School heeft met een schoolarts veel vaker en beter contact dan ouders. Een schoolarts zal niet niet perse de kant van ouders kiezen als het een kant moet kiezen. Een schoolarts versterkt eerder de positie van school en kan weinig praktisch doen voor een leerling met zulke problematiek. De kans is best groot dat je de olievlek aan het vergroten bent en meer instanties voor het blok zet om hier uitspraak over te doen. En die uitspraak zou wel eens heel erg nadelig kunnen zijn voor je kind. Met name omdat men het boze gedrag ziet. En de verontwaardiging daarover overstemt alles.

Helaas weten artsen, scholen, creches ed heel weinig over verstoorde prikkelverwerking. Maar als ze daar meer kennis van hadden, kan je een klas ook lezen (zintuigelijk dan) en weet je hoe je een klas stil kan krijgen, bijvoorbeeld. Dan kan je ook lezen wanneer een overprikkeld raakt, voor het zo ver is en een timeout geven. En daarmee leert een kind ook wat de signalen zijn van zijn eigen lijf.

Een verstoorde prikkelverwerking of een niet rijpe prikkelverwerking zorgt voor adrenaline en dat zorgt voor vecht of vlucht (of bevries) gedrag. Zo zou school en de schoolarts het horen te zien. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.