Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
(over)bezorgd?

(over)bezorgd?

11-05-2010 om 16:22

Kind alleen laten vliegen.....

Mijn schoonmoeder (85) kwam met de vraag of mijn oudste samen met haar naar Oostenrijk op vakantie meekan. Maar dan moet ze wel alleen vliegen. Ik heb hier geen ervaring mee. Kan iemand mij vertellen hoe de begeleiding in vliegtuig is voor kinderen? Ik moet er niet aan denken dat er iets gebeurd en dat ze niemand heeft om haar op te vangen... Eigenlijk vind ik het niks dit idee. Ook omdat schoonmoeder al aardig op leeftijd is en dochter (net 7) heel ondernemend en niet zo goed luisterd. Verder is ze erg vrij naar volwassenen. Kruipt rustig bij vreemden op schoot etc. Je begrijpt het al ik vind het moeilijk om dochter los te laten maar ik wil schoonmoeder niet teleurstellen.

Voor volgend jaar heeft schoonmoeder ook al plannen met dochter, ze wil dan dat dochter alleen naar Zuid-afrika vliegt om haar en schoonvader op te zoeken daar. Ik vind dit natuurlijk helemaal moeilijk. Alleen 11 uur in het vliegtuig. Wat ook meespeeld is dat schoonvader (alweer 87) niet zo goed tegen lawaai van kinderen kan en drie weken lang is dan wel heel erg lang. Vorig jaar werd schoonvader na twee uur al geirriteerd en boos op ons en de kinderen omdat ze zo lastig waren en herrie maakten. En dan kon hij nog naar zijn eigen vakantie appartement vluchten. Als je een kind in huis hebt gaat het van 6 tot 9 uur door (dochter heeft weinig slaap nodig vandaar) en dat 3 weken. Ik weet het even niet, ben ik nou zo overbezorgd??? Moet ik haar laten gaan? Het zou voor dochter wel een bijzondere ervaring kunnen zijn... Maar het kan ook misgaan. Dit is al eens gebeurd met dochter toen ze met haar pappa en schoonmoeder op vakantie ging. Ze heeft toen een week veel gehuild en amper gegeten. Dokter heeeft haar onderzocht en zei dat het waarschijnlijk heinwee naar thuis en mamma was. Schoonmoeder vond dat kleindochter niet opgevoed was een een klap moest krijgen zodat ze beter zou luisteren. Mijn man is toen uit bezorgdheid over dochter maar naar huis gegaan. Thuisgekomen begon dochter weer te eten en was alles weer goed. Dochter zag er echt beroerd uit, je kon zien dat ze dagen slecht gegeten had. Maar dit is wel twee jaar geleden. Ze is nu wel wat ouder. Maar wat als het weer gebeurd met dochter en dan is ze zonder pappa of mamma. Ik twijfel dus behoorlijk maar voel me ook verplicht haar los te laten.... Wat is wijsheid?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

11-05-2010 om 16:45

Is dit serieus?

Ik kan haast niet geloven dat dit een serieuze vraag is. Ik geloof dat ik er ook maar niet op ga reageren.

Tuurlijk laat je haar niet gaan. Ben je nou helemaal gek geworden. Nu niet, en volgend jaar al helemaal niet. Je dochter is geen leuk poppetje dat je als een postpakketje heen en weer kunt sturen, lijkt me.

Ach, nou heb ik het toch gedaan.

Margje

Jade

Jade

11-05-2010 om 16:45

Ik zal wel een muts zijn....

....maar ik zou "nee" zeggen. Ik vind haar veel te jong, en vooral te ondernemend en gaat dus zo met vreemden mee.

Tuurlijk is loslaten prima, maar dit gaat wel heel erg hard

Jade

Jade

11-05-2010 om 16:58

Eigenlijk...

...vind ik mezelf helemaal geen muts hierin

Tuurlijk niet

De begeleiding voor alleen vliegende kinderen is prima, maar ik zie duizend andere redenen om het niet te doen. Waarom ga je niet samen met je dochter?

Yta Chalne

Yta Chalne

11-05-2010 om 17:30

Een kind van zeven is net kleuter-af. Die kan een dagje met oma naar de efteling, dat lijkt me heel leuk en passend.

Nou, da's duidelijk lijkt me..

Eerlijk gezegd moest ik bij je vraag denken aan eerdere hoax-achtige postings of 1 aprilgrappen over schoolreisjes voor de onderbouw naar eurodisney, rn aanverwante 1 april geintjes. Om maar even aan te geven hoe absurd je posting overkomt.

Als ik jouw beschrijving van oma en opa hoor lijkt zelfs een dagje efteling me trouwens veel te hoog gegrepen.

Ingrid

Anne ter Wee

Anne ter Wee

11-05-2010 om 18:11

Ik ging vroeger ook hoor...

Als kind van 6 mn eerste vliegreis gemaakt, alleen. Er is dan speciaal iemand voor jou aanwezig, die je goed in de gaten houdt. Dat kan dus best.

Ander punt is, is dat ik mn kind niet zou meegeven aan een grootouderpaar dat haar slaat. Het moet ook leuk zijn voor je dochter, en bovendien zou ik ze te oud vinden. Stel dat hen wat overkomt, en je dochter raak in paniek. Vergeet ze haar leven niet meer...

Ga lekker met haar mee inderdaad!

Anne

Dat alleen vliegen lijkt me het grootste probleem niet

maar de vakantie op zich wel.
Ik heb zelf als kind geregeld alleen gevlogen. Ook wel als 7 jarige, alhoewel dat naar Londen was en samen met een zus of broertje. Als tiener ook wel verder (India). Het vliegen als unaccompanied minor is prima geregeld. Er kan echt niets mis gaan. Mijn kinderen doen het af en toe naar Londen. Maar wij zijn het gewend. Jouw kind denk ik niet.
Maar een vakantie bij de door jouw omschreven zeer oude familieleden lijkt me echt niets.

Zus

Zus

11-05-2010 om 18:55

Terecht bezorgd

Het vliegen zelf zou makkelijk kunnen, er is dan een speciale steward(ess) die het kind begeleidt. Maar zo lang bij zo'n oma? En dan al helemaal gezien haar eerdere reactie, ook al was het 2 jaar geleden? Ze is pas ZEVEN! Daar zou ik heel voorzichtig pas aan gaan denken als ze 10 is, misschien. Kan ze zelf de overweging maken of ze zo lang bij oma (en weg bij mama) wil zijn. Nu is ze te klein. Vind ik.

angelina ballerina

angelina ballerina

11-05-2010 om 18:59

Belachelijk

dat je het uberhaupt overweegt. Natuurlijk laat je haar onder deze omstandigheden niet gaan. De vliegreis lijkt me geen probleem. Wel de leeftijd van je schoonouders, de manier waeen heel waarop ze met kinderen omgaan en de laatste ervaring van je dochter op vakantie. Je kan toch niet menen dat je echt overweegt haar na die ervaring alleen op vakantie te sturen met oma van 85. Lijkt me echt een heel slecht plan.

Zus

Zus

11-05-2010 om 18:59

En oja

Je sprak over dat het een bijzondere ervaring voor haar zou kunnen zijn. Ik denk dat met 7 jaar dit een overweldigende ervaring zal zijn, in negatieve zin dan. Het lijken mij teveel indrukken. En ik zou, heel persoonlijk hoor, ook wel bezorgd zijn over de toch zeer hoge leeftijd van opa en oma. Wat als er iets gebeurd met 1 van de 2 als je dochtertje daar is?

picobello

picobello

11-05-2010 om 19:15

Kan oma niet gezellig naar jullie komen

als het gaat om wat tijd samen door te brengen? Ik zou mijn kinderen niet laten gaan.

Bij ons is de traditie dat opa en oma een kind als ze 4 jaar zijn een keer mee op vakantie nemen. Dit is max 8 dagen en ze vliegen samen naar bv spanje iod en de kinderen zijn gewend om langere tijd ergens te logeren
.
Maar mijn kinderen ergens naar toe te sturen waar men vindt dat slaan een opvoedingsmiddel is ..... echt niet.

( Ingrid, mijn kinderen zijn wel met de lagere school naar eurodisney geweest, geen 1 april)

Yta Chalne

Yta Chalne

11-05-2010 om 20:29

Echt wel

Ik vind alleen vliegen voor een zevenjarige wel een probleem. Misschien dat Anne en Mach en het hele forum dat dertig jaar geleden prima konden (, het zou een heleboel andere kleintjes heel veel stress opleveren.
Maar wat me verder wel interesseert, wat zou de reden zijn dat je het wél doet? Loslaten? Dat heeft nu toch niet zo'n haast? Ze is op de leeftijd dat je overweegt haar alleen een boodschapje te laten doen, of alleen terug te laten komen na het spelen bij een vriendinnetje vijf straten verderop...

Inge M

Inge M

11-05-2010 om 20:48

Yta

Alleen vliegen is niet echt alleen vliegen, dat is vliegen onder begeleiding. Dat betekent dat iemand van de vliegmaatschappij het kind begeleidt tot in het vliegtuig, dat de stewardessen onderweg het kind onderweg veel extra aandacht geven, en dat ter plekke het kind weer met individuele begeleiding naar de persoon wordt gebracht die het kind ophaalt.
Met name voor korte vluchten is dit echt goed te doen. Lange vluchten lukt ook wel, maar dan is het handig als het kind wat meer vliegervaring heeft.

Verder ben ik het met voorgaande reacties eens. Het vliegen is het probleem niet, Opa en Oma wel.

vlinder72

vlinder72

11-05-2010 om 21:08

Overbezorgd?

Helemaal niet. Je kind moeten loslaten is in mijn ogen toch echt iets anders dan een kind naar opa en oma in Zuid Afrika of Oostenrijk te laten gaan om daar een vakantie vieren. Een kind van 7 laat je los door het alleen naar school te laten fietsen of een uurtje alleen thuis te blijven of een boodschap te laten doen etc. Wat ik mij afvraag is waarom je het zelfs maar overweegt. Voor wie is het leuk? Voor je dochter? Dat betwijfel ik. Voor opa en oma? Een kind van 7 vindt het vast heel leuk om een poosje bij opa en oma te zijn maar dat hoeft niet in Oostenrijk of Zuid Afrika te zijn. Gewoon een keer logeren is ook leuk. Daar zou ik het in eerste instantie opgooien. Eerst wennen met een nachtje logeren. Of twee nachtjes. Alleen vliegen (ja, ik weet dat dat met begeleiding is (UM)) daarover zou ik gelijk aangeven dat dat niet doorgaat. Je laat je kind gewoon niet alleen in het vliegtuig omdat jij dat geen prettig idee vindt en je dochter ook nog niet genoeg vliegervaring heeft.

Maylise

Maylise

11-05-2010 om 22:33

Alleen vliegen geen probleem, de rest wel

Kinderen kunnen prima alleen vliegen. De begeleiding is heel goed. Ze worden van het inchecken t/m bestemming begeleid en daar alleen meegegeven aan de persoon die van te voren toestemming heeft gekregen. Mijn kinderen hebben meerdere malen alleen gevlogen en dat was nooit een probleem.

De leeftijd van opa en oma zou ik ook niet als een probleem zien. Dat hangt af van het individu maar als ze fysiek en geestelijk nog scherp zijn vind ik dat geen probleem.

Wat ik wel als een probleem zou zien is dat uit de voorbeelden die je geeft opa en oma nou niet echt blijk geven dat ze zich in kunnen leven in een klein kind en er adequaat mee om zullen gaan als er problemen zijn zoals heimwee oid. Dit gecombineerd met hoe je beschrijft hoe je dochter is zou voor mij genoeg reden zijn om nee te zeggen. Hoe staat je man er eigenlijk in? Het zijn tenslotte zijn ouders.

Maylise

Tango

Tango

11-05-2010 om 22:47

Snap het niet

Ik zou er ook niet over piekeren om mijn dochter mee te laten gaan op die leeftijd, zelfs niet als ze twee jaar ouder (zoals nu mijn eigen dochter) is. Ik snap ook niet waarom ze naar Oostenrijk alleen moet vliegen, ze gaat toch samen met oma op vakantie, waarom vliegen ze dan niet samen?
Het alleen vliegen zou ik al niet zien zitten voor zo'n jong kind, een paar uurtjes is misschien te doen, maar 11 uur zeker niet. Verder lijkt me een vakantie zo ver weg ook niet handig. Wat als je kind heimwee krijgt, het is dan niet zo weer thuis.
Ik snap echt niet dat je er over twijfelt om het te doen en ik twijfel ook wel aan de serieusheid van de vraag daardoor. Als je je schoonmoeder hiermee teleurstelt, jammer dan, daar komt ze vast wel overheen, maar je dochter misschien niet over de indruk die zo'n reis op haar kan maken.
En ja, hoe zit het met haar vader, wat zegt die erover? Dat vroeg ik me dus ook af.

(over)bezorgd?

(over)bezorgd?

12-05-2010 om 09:01

Zulke reacties had ik op gehoopt

Het berichtje is echt serieus!!! Ik moest wel lachen om sommige reacties . Ik ben dus niet de enige die dit niet wil. Ik ging zo aan mezelf twijfelen. Mijn zwager heeft dit 10 jaar geleden wel met zijn zoontje gedaan. Schoonmoeder zei hierover dat zwager het wel belangrijk vond dat zijn kind een goede relatie met grootouders heeft. Dit heeft me aan het denken gezet, natuurlijk wil ik niet in de weg staan tussen de relatie van mijn kind en grootouders. Nog een paar reacties van kennissen dat ze het wel zouden doen. heeft me dus aan het twijfelen gebracht.

Overigens wil mijn man het absoluut niet. Hij zegt vooral omdat dochter tijdens vorige vakantie niet goed in haar vel zat en naar huis moest. Ook is hij bezorgd over dat dochter erg makkelijk met volwassenen in contact komt en dus bang voor mensen die geen goede bedoelingen met kinderen hebben. Wat als ze naast een engerd zit in het vliegtuig. Zelf ben ik ook bang voor de hoge leeftijd van grootouders. Ik vind het een eng idee dat er iets met hun gebeurd en dochter dit dus meekrijgt. Het idee dat schoonouders naar ons toekomen is een goed idee. Alleen schoonvader zijn gezondheid is niet goed dus kan hij niet meer op reis. Dus schoonmoeder kan wel alleen komen. Maar zei wil juist zo graag dochter meenemen dat is toch anders zegt ze. Ze wil afspreken in Oostenrijk omdat ze al eerder in Europa is en op familie bezoek gaat en het handiger voor haar is om daar af te spreken. De terugreis gaat ze naar Zuid Afrika en dochter weer naar Nederland.

Verder denk ik niet dat ze dochter zullen slaan, we hebben wel duidelijk gemaakt dat tijden veranderen en we slaan niet willen als opvoedmiddel. Als het niet lekker loopt met dochter krijgen we natuurlijk te horen dat het vroeger beter was en slaan de oplossing is... Ach verder zijn het echt wel aardige schoonouders maar ze hebben dat nou eenmaal zo gedaan in die tijd. Zelfs op school was het normaal om een tik te krijgen van de leraar.

Ook speelt mee hun idee over hoe kinderen moeten zijn. Ze zeggen altijd dat kinderen mogen gezien worden maar niet gehoord. Dan heb je aan mijn dochter de verkeerde . Mijn schoonouders kunnnen niet zoveel hebben van kinderen. De hoge leeftijd speelt hierin natuurlijk mee.
Dochter spreekt wel een beetje Engels maar schoonmoeder begrijpt haar soms helemaal verkeerd wat ook lastig is.

Waar ik nu nog meezit is wat zeg ik tegen schoonouders. Schoonmoeder wil namelijk weten of ik het wel goed vind. Ze weet al dat mijn man het niet wil maar ze zei dat ik erover na moest denken en erop terug moet komen. Wat geef ik als reden aan haar. De waarheid maar is dit niet te kwetsend. Er zijn meerdere redenen waarom ik het niet wil.... Dankje voor alle reacties

koentje

koentje

12-05-2010 om 09:43

Tuurlijk...

gewoon lekker laten gaan. Je moet kinderen nu eenmaal loslaten en met 8 jaar alleen drie weken naar afrika is hartstikke gewoon, ook als je weet dat opa en oma niet zo goed met haar om kunnen gaan. Nee, hoor, dan is 8 jaar best een leeftijd dat ze zich prima alleen kunnen redden, een halve wereld bij papa en mama vandaan....

Maak je vooral niet bezorgd.........

duh!

Jade

Jade

12-05-2010 om 09:53

Reden...

Ik zou als reden geven dat jullie er beiden niet achter staan en dat jullie haar nog te jong vinden.

Klaar

koentje

koentje

12-05-2010 om 09:59

Ja de reden,

moet je lekker bij jezelf houden; dat jullie het te veel vinden voor haar, dat ze ook een ander kind is dan neefje toendertijd en dat ze last heeft van heimwee. Heimwee kan overigens echt heel erg zijn; dat hebben jullie zelf gezien aan haar. Ik snap werkelijk niet dat je dan serieus kan overwegen om haar zo lang, zo ver en zo alleen op stap te laten gaan.
Misschien een andere uiterste: mijn zoon van 11 is nog nooit alleen met de bus geweest of zelfs maar verder dan onze directe omgeving...

Yta Chalne

Yta Chalne

12-05-2010 om 10:07

Vreemd

Je man wil het niet. Je schoonmoeder weet dat, maar wil toch nu jouw reactie: waarom? Het doet mij erg kleuterig aan; 'als mama het niet wil vraag ik het gewoon aan papa'... Respectloos. Ik zou niet teveel moeite doen qua redenen. Simpelweg 'wij vinden haar te jong', zoals iemand hierboven al opperde, lijkt me afdoende.

Reden?

Ja bent aan haar toch niet een verklaring verschuldigd? Jullie willen het niet, jullie vinden haar te jong voor zo'n avontuur. Dat lijkt me genoeg

Koentje

Het is gemakkelijker om als alleenreizend kind per vliegtuig te vliegen dan een busreis te maken hoor!
Je kind wordt gekoppeld aan een sterwardess. Die zorgt dat je kind de hele reis op de goede plek komt. Kunnen als eerst (met de stewardess) in het vliegtuig, zit vlak bij de stewardess bij de pantry, krijgt steeds aandacht van de stewardess. En bij aankomst gaat het kind er als laatste met de stewardessen uit. Haalt met haar de bagage en gaat door de douane samen. Er is echt een 1 op 1 begeleiding. dat kan je van een busreis van een buitenwijk naar de binnenstad niet zeggen. Zo'n busreis zou ik mijn 7 jarige niet zomaar laten maken.
Voor veel mensen met familie/werk in het buitenland is dit vliegreizen voor kinderen echt de normaalste zaak.

Sancy

Sancy

12-05-2010 om 12:39

Gewoon

er op terug komen bij je schoonmoeder met de woorden: "ik heb er over nagedacht en ik ben het eens met je zoon."
Hoe meer argumenten je geeft, hoe groter de kans dat ze die argumenten probeert te weerleggen of je op een andere manier probeert alsnog te overtuigen.

Monique D*

Monique D*

12-05-2010 om 12:40

Reden: te jong..

"Simpelweg 'wij vinden haar te jong', zoals iemand hierboven al opperde, lijkt me afdoende."
Mocht schoonmoeder dan daarop reageren dat dat helemaal niets uitmaakt omdat neefje ook die leeftijd had toen hij alleen de vliegreis maakte om bij opa en oma te logeren dan zeg jij dat jouw dochter een een heel ander karakter dan neefje. Dat is dan appels en peren vergelijken. Bovendien zijn we al 10 hele jaren verder, dus die logeerpartij van dochter wordt dan meer belastend voor opa en oma. Dat zou je als reden kunnen geven. Opa kan ook al niet zoveel van jouw dochter hebben..
Een oplossing om oma en opa toch contact met elkaar te hebben is:
- zelf meegaan naar Oostenrijk;
- zelf meegaan naar Zuid-Afrika en in de buurt een appartement of hotel boeken (dit om niet elke dag bij opa en oma over de vloer te komen);
- oma naar Nederland laten komen (dat kan ze zeker als ze naar Oostenrijk kan vliegen) en dan een heel gezellige tijd met haar doorbrengen.

Mach ot

niet voor alle mensen met familie in het buitenland hoor!
Kinderen (4 en 6) gaan in de zomer bij opa en oma in Nl logeren (vanuit engeland), maar wij brengen en halen ze. Op opa en oma zijn midden 70 en wij durven het niet aan om ze die reis (auto en boot, toch een dag onderweg) met kinderen te laten maken. Mutserig misschien, of gewoon voorzichtig.....

Kroert (ot)

4 en 6 vind ik ook nog wel erg jong om te vliegen. Maar als ze een paar jaar ouder zijn laat je ze misschien met een gerust hart als unaccompanied minor vliegen naar opa en oma. Valt echt reuze mee, trust me! Zeker London-Amsterdam.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.