Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind als enige niet verkleed

Rekenenisleuktaalook schreef op 26-04-2026 om 11:00:

[..]

Wie vraagt dat van je dan? Je kunt toch ook iets kopen? En waarom 30 stuks? Als iedereen 30 stuks mee geeft voor 30 kinderen dan zijn er 900 hapjes. Ieder kind eet er 10 en dan zijn er dus 600 te veel.

Ik wil niet negatief afsteken naar de rest. Daar kun je wat van vinden, maar wat dat betreft ben ik dus zoals iedereen. Al heb ik ook wel eens een schaal mandarijnen gedaan. Die viel in goede aarde want dat lust bijna iedereen. Het gaat niet alleen om die hapjes hè, voor 10 hapjes moet je het ook verzinnen, spullen kopen, zorgen dat het om 17.30 op school is, etc.

MMcGonagall schreef op 26-04-2026 om 10:38:

Grappig dat de stress van ouders genoemd wordt. Ik riep ieder jaar dat de maand voor Kerst en de zomervakantie erop gericht was om ouders een burn-out in te jagen. Dat zijn op mijn werk ook de drukste maanden en dan moest je tussen de bedrijven door ook nog allerlei leukigheid voor school regelen. Niet alleen dat Kerstdiner, dat altijd samenviel met de borrel op mijn werk, maar artikelen voor een kerststukje (nee, die heb ik niet gewoon liggen), kleding voor de kinderen kopen, bedenken wat je gaat maken voor het kerstdiner. Sta je ‘s morgens vroeg weer 30 hapjes in elkaar te draaien of je moest vrij nemen om dat overdag te doen. Plannen met de ex, onderhandelen wie dit jaar zijn borrel op het werk zou missen. Gelukkig hebben we het later op mijn werk voor elkaar gekregen dat de borrel een week vervroegd werd, het leverde voor iedereen problemen op.
Einde van het schooljaar idem dito. Schoolreis, juffendag, zomerfeest, feestelijke afsluiting van het schooljaar. Je hebt er bijna een goede parttime baan aan naast je normale fulltime baan.
In die tijd kwam ik echt niet aan een heel programma voor mezelf toe, ik was al blij dat ik die maanden doorkwam zonder hartkloppingen of paniekaanvallen.

Dat is ook wel heel veel.

Juffendag hebben wij jaren geleden afgeschaft. Echt het meest rare feest dat op school wordt gehouden. 

Wij hebben in deze periode alleen nog schoolreisje. Zomerfeest doen we niet aan en de afsluiting van het schooljaar bestaat uit liedje zingen, aftellen, ijsje eten. Geen inspanning van ouders nodig. 

Schoonmaken doen we zelf met hulp van de kinderen. Bij de kleuters soms een ouder die het zelf aanbiedt. 

MMcGonagall schreef op 26-04-2026 om 11:07:

[..]

Ik wil niet negatief afsteken naar de rest. Daar kun je wat van vinden, maar wat dat betreft ben ik dus zoals iedereen. Al heb ik ook wel eens een schaal mandarijnen gedaan. Die viel in goede aarde want dat lust bijna iedereen. Het gaat niet alleen om die hapjes hè, voor 10 hapjes moet je het ook verzinnen, spullen kopen, zorgen dat het om 17.30 op school is, etc.

Dus ouders onderling leggen de lat hoog, niet de school. Mijn ene kind naam altijd een thermoskan soep mee, soep uit blik of zak. Dat kun je in oktober al inslaan. Cakejes en een bus slagroom ook. Het kan echt makkelijker dan veel ouders denken. 

Je moet ook zorgen dat je kind om 17:30 op school is. Dus dan kunnen de hapjes gelijk mee. 

Temet schreef op 26-04-2026 om 11:04:

" Grappig dat de stress van ouders genoemd wordt. Ik riep ieder jaar dat de maand voor Kerst en de zomervakantie erop gericht was om ouders een burn-out in te jagen"

"Onze" basisschool gedroeg zich netjes (ik ben ervan overtuigd dat 'zwarte' scholen het op dit punt een stuk beter doen dan 'witte') , en mijn kinderen zaten nauwelijks op clubjes, dus het viel bij mij nogal mee, maar ik heb van mijn collega's en vrienden wel horrorverhalen gehoord.

Waarom toch, mensen? Als je een feestje wil bouwen op de sportclub van je kind (waarom?), doe het dan in een maand die niet al vol zit. Februari ofzo (zeg ik als noorderling).
En ouders: zoek een paar gelijkgestemden en zeg gewoon eens gezamenlijk nee tegen dit soort overkill.

Nederland zou een betere en meer ontspannen plek zijn als minstens de helft van de leuke initiatieven rond kinderen werd geschrapt

En als elk feestje niet beter/leuker/mooier hoeft te zijn dan zijn voorganger. Goed is goed genoeg. Neem de spectaculaire aankomst van Sint. Elk jaar buigt de oudervereniging bij ons zich over iets leuks, met een verhaal etc. Die goeie man kan ook gewoon met de auto komen en aanbellen als de rekenles net zou beginnen. Maar nee, er moet een spannend verhaal komen wat misschien weer niet doorgaat waardoor het nog spannender wordt. Wij zijn als team altijd bezig de plannen minder spannend te maken....

Rekenenisleuktaalook schreef op 26-04-2026 om 11:13:

[..]

Dus ouders onderling leggen de lat hoog, niet de school. Mijn ene kind naam altijd een thermoskan soep mee, soep uit blik of zak. Dat kun je in oktober al inslaan. Cakejes en een bus slagroom ook. Het kan echt makkelijker dan veel ouders denken.

Je moet ook zorgen dat je kind om 17:30 op school is. Dus dan kunnen de hapjes gelijk mee.

Je doet goed je best om mij te overtuigen dat het allemaal mijn eigen schuld was dat ik het zo ervoer.

MMcGonagall schreef op 26-04-2026 om 11:30:

[..]

Je doet goed je best om mij te overtuigen dat het allemaal mijn eigen schuld was dat ik het zo ervoer.

Sorry. 

Het is niet zozeer persoonlijk tegen jou. Veel ouders online en in reallife leggen de schuld van bij hun stress bij de eis van school voor die activiteiten. Helaas leggen ze zelf of onderling de lat hoger dan de school verwacht. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 26-04-2026 om 11:13:

[..]

Ik sneed meestal een komkommer in plakjes voor het kerstdiner.  Dat was altijd op na afloop. 
Er heeft ook nog nooit iemand iets over gezegd. Ik denk eigenlijk dat de juffen blij waren dat ze niet alleen maar zoete cakejes hoefden te eten

Mijn kind zit op een prettige school; ouders mogen niet op het schoolplein, laat staan ín de school bij brengen en halen. Kleuters verzamelen op het plein met hun juf. Groep 3 en 4 wordt bij de ingang van school opgewacht door hun juffen en de rest gaat zelf naar hun klas. Schoolreisje hebben ze niet. Wel gedurende het jaar wat uitstapjes. Koningsspelen waren oud-hollandse spellen op het schoolplein. Paasontbijt was; geef je kind een ontbijt mee dat het lekker vindt, school regelt een ei voor ieder kind (moesten de kleuters eerst zelf vinden op het schoolplein). Ze zetten flink in op zelfstandigheid. Je mag sowieso niet voor de deur parkeren, er is wel een parkeerplaats voor de school, maar on chaos te voorkomen mag je daar niet komen tijdens halen en brengen (alleen met ontheffing). Er moet dus een blok verderop op een grote parkeerplek geparkeerd worden. Daardoor is het voor mensen die in de buurt wonen al niet meer rendabel om de auto te pakken. Met de fiets mag je wel tot voor de deur en te voet natuurlijk ook. Ik zie zelden ouders met tassen slepen. Alle kinderen doen dat zelf en dat reguleert elkaar dus ook; mijn kleuter wilde na 2 dagen ook zelf dragen aangezien ze iedereen dat ziet doen. Veel dingen zijn heerlijk kneuterig, ondanks dat het voor een dorpsschool een vrij grote school is (ca 50 leerlingen in groep 1 nu) 

En nog vind ik het soms veel. Juf vond een kabouterfeest op haar verjaardag leuk; of kind verkleed als kabouter kon komen (snel een muts geregeld). Carnaval verkleed. Koningsdag iets oranjes regelen. Andere juf jarig; prinsessen en riddersfeest, prinsessejurk hadden we gelukkih. Nu kreeg ik een uitnodiging van de bso: disneyfeest, graag verkleed. Kerstontbijt 10 hapjes maken. Pasen iets meegeven. Sinterklaas verkleed men tegenwoordig ook (begin jaren 90 waren Piet en Sint verkleed en de kinderen gingen als kinderen). Een doos mee, een keukenrol mee, een leeg melkpak mee, een fopcadeau mee.

Rekenenetc " En als elk feestje niet beter/leuker/mooier hoeft te zijn dan zijn voorganger. Goed is goed genoeg."

Daar heb je helemaal gelijk in.

Decembermamma schreef op 26-04-2026 om 09:40:

[..]

Middelbare school daar komt het goed! Daar krijg je 4 nieuwsbrieven per jaar ofzo en alleen in uitzonderlijke gevallen een extra bericht. Op de basisschool had ik inderdaad weleens 6 berichten van school uit, en dat in 1 week.

Nieuwsberichten op de website kunnen ook gewoon elk jaar gekopieerd worden zeker als het gaat om terugkerende evenementen.

Overigens dat van de oranje kleding is niet iets wat uit de lucht komt vallen, hier in de omgeving zie je op de dag voor de meivakantie standaard bergen kinderen in het oranje rond hobbelen. Dat kun je haast niet missen. En zeker bij de kleuters leven ze naar dit soort evenementen toe daar is het de hele week al over de Koningsspelen gegaan.

Jawel hoor, ik werk normaal die dag. En daar hobbelen dus geen oranje kinderen rond. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 26-04-2026 om 11:20:

[..]

En als elk feestje niet beter/leuker/mooier hoeft te zijn dan zijn voorganger. Goed is goed genoeg. Neem de spectaculaire aankomst van Sint. Elk jaar buigt de oudervereniging bij ons zich over iets leuks, met een verhaal etc. Die goeie man kan ook gewoon met de auto komen en aanbellen als de rekenles net zou beginnen. Maar nee, er moet een spannend verhaal komen wat misschien weer niet doorgaat waardoor het nog spannender wordt. Wij zijn als team altijd bezig de plannen minder spannend te maken....

Op de school van mijn kinderen heeft de Sint een keer het plan voor de spectaculaire aankomst van de Sint naar de prullenbak verwezen. Een spectaculair en potentieel gevaarlijk iets dat hij met zijn 70 jaar echt niet wilde doen. De leukste Sint die ik ooit gezien had en zich ook echt inleefde in zijn rol. Hij speelde geen Sint maar WAS Sinterklaas.

Een jaar later werd hij afgedankt door de OR. Een jongere Sint paste beter bij de plannen. Toen hadden ze een hele rare huppelklaas die veel te jong was voor de rol. 

Vader- en moederdag ' doen' we gelukkig al jaren niet meer op school. Ik pleit elk jaar weer voor het thema Sint tijdens de Sinterklaasperiode en het thema feest bij de verjaardag van de leerkracht. Sportdag en koningspelen koppelen, Pasen en kerst een viering van een uur ofzo. Waarom voor al deze dingen hele dagen? Het gaat allemaal van lestijd af, het is al zo moeilijk om aan alle verwachtingen, doelen etc. te voldoen in de tijd die je hebt.
En terwijl ik dit typ, denk ik: Nee, het zou andersom moeten zijn. Tijd genoeg om feesten leerzaam in de dag te verweven zonder de (tijds)druk van hoge scores en andere verwachtingen voor iedereen. 

Maheiden schreef op 26-04-2026 om 14:13:

Vader- en moederdag ' doen' we gelukkig al jaren niet meer op school. Ik pleit elk jaar weer voor het thema Sint tijdens de Sinterklaasperiode en het thema feest bij de verjaardag van de leerkracht. Sportdag en koningspelen koppelen, Pasen en kerst een viering van een uur ofzo. Waarom voor al deze dingen hele dagen? Het gaat allemaal van lestijd af, het is al zo moeilijk om aan alle verwachtingen, doelen etc. te voldoen in de tijd die je hebt.
En terwijl ik dit typ, denk ik: Nee, het zou andersom moeten zijn. Tijd genoeg om feesten leerzaam in de dag te verweven zonder de (tijds)druk van hoge scores en andere verwachtingen voor iedereen.

Eens!

Temet schreef op 26-04-2026 om 10:19:

Poezenmeisje, hadden ze ondanks deze arbeidsverdeling niet toch de neiging om jou te bellen als je kind wat had?

.

Gymleraar op de Havo belde mij op het werk, of het tienminutengesprek ook telefonisch kon.

"Ja hoor, bel maar even met mijn man, die heeft de vragen paraat". 

KAN IK DIE DAN STÓREN OP ZIJN WERK???😲

Wel gvd, waar denk je dat je MIJ stoort? Ik was te flabbergasted om dat eruit te gooien, maar echt...

Bovendien was IK de werkende ouder met een huisman op dat moment.

De basisschool wist dat ik alleen op donderdag en vrijdag beschikbaar was voor ál het mogelijke. Mijn man was flexibeler én had de auto.

Rekenenisleuktaalook schreef op 26-04-2026 om 11:20:

[..]

Bij welke klas belt hij dan aan? Dat sinterklaasfeest is een hele dag feest op school. Bij de basisschool waar mijn zoon heeft gezeten hebben ze ongeveer 25 groepen. Sint komt gewoon feestelijk op school aan, de ene keer vergezeld door de brandweer, de andere keer in een cabrio van de buren van een oudercommissie lid, en de volgende keer komt hij uit de school lopen want ze waren een uur te vroeg. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.