Aviendha
24-04-2026 om 20:10
Kind als enige niet verkleed
Vandaag waren er koningsspelen op school. Ik heb er niet aan gedacht om kind (groep 1) wat oranjes aan te trekken/vlaggetjes te schminken/etc. Het is ook geen moment in me opgekomen. Bij mij op school was dat vroeger niet zo. Meteen bij het ophalen gaf kind aan: "ik was de enige die niks geks had!" Zag op de foto's dat de meeste kinderen wel íets in het thema hadden, al was het maar alleen vlaggetjesschmink. Zucht... ouders die iets soortgelijks hebben meegemaakt? En hoe erg is het nou eigenlijk? Voor volgend jaar heb ik uiteraard beterschap beloofd.
Garfield77
03-05-2026 om 18:26
Maheiden schreef op 03-05-2026 om 15:51:
[..]
Dat laatste is natuurlijk niet oké maar hoe weet je of dit zo ging? Was je er dagelijks bij? Het eerste deel van de zin vind ik vrij logisch. Dat is meestal voldoende voor de middenmoot.
Maar als je weet dat de manier van lesgeven aan de middenmoot het probleem veroorzaakt (Hoe weet je dat? vraag ik me nog steeds af) dan gaat daar toch het gesprek over. Dan moeten toch de resultaten al achterblijven en daarop gehandeld worden. Gebeurt dat niet, dan is de leerkracht incompetent bezig. Dat betekent niet meteen dat extra tijd/instructie voor andere kinderen die dat nodig hebben, de oorzaak is voor het achterblijven van resultaten.
Het houdt mij zo bezig omdat hier (een ook op andere plekken hoor) snel in algemeenheden wordt gepraat waardoor je veel scholen/leerkrachten over 1 kam scheert.
Waarom reageer je zo defensief? Niemand scheert iedereen over 1 kam maar het feit is wel dat het landelijk nou niet bepaald goed gaat wat betreft rekenen en taal en dat is al jaren zo. Ik neem aan dat je daar ook van op de hoogte bent.
Hoe ik weet dat het zo ging in de klas? Nou door de informatie die verteld werd op de informatieavond aan het begin van het schooljaar; daarin legde de leerkracht uit hoe er gewerkt wordt in de klas, hoe de weektaak werkt en hoe de instructie gaat, voor welke leerlingen is de instructietafel bedoeld is, voor wie de plusklas bedoeld was etc. Ook de leerkracht weleens bevraagd in gesprekken natuurlijk, zoon gaf ook vaak aan dat als hij iets niet wist de juf geen tijd voor hem had. Ik vroeg dat na en bleek zo te werken.
Nou kon mijn zoon redelijk goed meekomen maar als middenmoot leerling waren er natuurlijk ook wel onderdelen die hij moeilijk vond, extra uitleg of extra oefening kreeg hij niet want dat was volgens de leerkracht niet nodig; gemiddeld stond hij er immers goed voor. Gevolg was wel dat hij bepaalde onderdelen niet goed onder de knie kreeg en daar veel last van heeft gehad op het VO, waar ze verwachten dat je die zaken wel weet. De basisschool stond verder ook goed bekend en de leerkrachten deden gewoon hun werk maar hebben hun handen ook vol aan de leerlingen die voorheen op speciaal onderwijs zaten. Doir krapte op de arbeidsmarkt helaas geen onderwijsassistenten. Toen wij verhuisden en de kinderen op een andere school kwamen was het systeem hetzelfde; weinig aandacht voor de middenmoot.
Verder ben ik het eens met wat andere forummers benoemde; veel leerstof is in de loop der jaren opgeleukt want saaie rijtjes met sommen kon blijkbaar niet meer maar met al die extra opsmuk beklijft de stof ook niet.
On topic; natuurlijk is het geen drama als je kind niet verkleed is bij de koningsspelen en was het handig geweest als de school van to dit in een brief vermeld had. Maar misschien moeten scholen ook kritischer kijken naar alle extra's die er tegenwoordig zijn; is alles echt nodig?
Valeria
03-05-2026 om 20:03
AnnaPollewop schreef op 03-05-2026 om 07:19:
Er zit een flink verschil tussen scholen onderling (en tussen leerkrachten). Had ik dat vooraf geweten had ik zeker andere keuzes gemaakt voor onze kinderen, maar je doet wat je kan met de kennis die je dan hebt. Gevolg is wel dat ze geen van allen fatsoenlijk kunnen spellen (nou ja, zo dramatisch is het niet maar kofschip blijft lastig)
Zoiets kun je ze toch thuis prima zelf uitleggen?
Joszy
03-05-2026 om 20:17
Valeria schreef op 03-05-2026 om 20:03:
[..]
Nou, als ik zie hoe veel volwassenen spellen... en werkwoorden vervoegen is al helemaal een ramp
Rekenenisleuktaalook
03-05-2026 om 20:36
Valeria schreef op 03-05-2026 om 20:03:
[..]
Een kind zit niet op school om spellen van zijn ouders te leren natuurlijk.
Maar spellen is heel lastig voor kinderen. Consequent de regels volgen vereist veel oefening, op gevoel spellen gaat makkelijker. En dan gaat het te vaak fout.
Valeria
03-05-2026 om 21:05
Rekenenisleuktaalook schreef op 03-05-2026 om 20:36:
[..]
Een kind zit niet op school om spellen van zijn ouders te leren natuurlijk.
Nee, maar als je merkt dat ze het op school niet opgepikt hebben, dan doe je er toch wat mee?
Maheiden
03-05-2026 om 21:50
Decembermamma schreef op 01-05-2026 om 10:52:
[..]
Het huidige onderwijs is zeker op de basisschool vreemd en heel erg gericht op het omhoog krijgen van de kinderen met leerproblemen en het extra uitdagen van leerlingen die ver boven gemiddeld zitten. De rest wordt grotendeels aan hun lot overgelaten.
Garfield77, hier een bericht waarin het onderwijs over 1 kam wordt geschoren. Dat vind ik idd. vervelend. Als ik een brood met een taaie korst koop, zeg ik ook niet dat de bakkers tegenwoordig geen tijd meer hebben om een vers brood te bakken omdat er meer taarten verkocht moeten worden. Het komt ook omdat het onderwijs makkelijk de schuld van iets krijgt. Maar HET onderwijs bestaat niet.
Het voorbeeld van jou heeft meer te maken met de leerkracht die niet goed inspeelt op wat nodig is. Er zijn trouwens weinig kinderen op een basisschool die eigenlijk op het speciaal onderwijs zouden moeten zitten. Soms is er een toeleiding, meestal naar het speciaal basisonderwijs, dat is wat anders.
En ja, resultaten zijn al jaren onder gemiddeld. Daar zijn verschillende oorzaken voor waaronder de kwaliteit van het onderwijs. Die gaat al jaren achteruit waarvan het lerarentekort een grote oorzaak is. Ik denk dat veel mensen niet beseffen wat dat betekent voor de maatschappij nu en de komende jaren. Maar het is niet alleen het onderwijs. Ook steeds meer kinderen komen met een veel grotere taalachterstand/woordenschatniveau de basisschool in. Dat is bijna niet meer in te halen. Er wordt weinig meer (voor)gelezen. Ook de spanningsboog van kinderen is een stuk korter. Het opstarten, volhouden, doorzetten, aandacht geven gaat veel kinderen moeilijk af. Helemaal als het moeilijk is of saai.
Sorry, inmiddels erg off topic...
Poezenmeisje
03-05-2026 om 22:12
Joszy schreef op 03-05-2026 om 20:17:
[..]
Nou, als ik zie hoe veel volwassenen spellen... en werkwoorden vervoegen is al helemaal een ramp
Dus naar de kringloop en loco-boekjes scoren.
Rekenenisleuktaalook
03-05-2026 om 22:23
Maheiden schreef op 03-05-2026 om 21:50:
[..]
Garfield77, hier een bericht waarin het onderwijs over 1 kam wordt geschoren. Dat vind ik idd. vervelend. Als ik een brood met een taaie korst koop, zeg ik ook niet dat de bakkers tegenwoordig geen tijd meer hebben om een vers brood te bakken omdat er meer taarten verkocht moeten worden. Het komt ook omdat het onderwijs makkelijk de schuld van iets krijgt. Maar HET onderwijs bestaat niet.
Het voorbeeld van jou heeft meer te maken met de leerkracht die niet goed inspeelt op wat nodig is. Er zijn trouwens weinig kinderen op een basisschool die eigenlijk op het speciaal onderwijs zouden moeten zitten. Soms is er een toeleiding, meestal naar het speciaal basisonderwijs, dat is wat anders.
En ja, resultaten zijn al jaren onder gemiddeld. Daar zijn verschillende oorzaken voor waaronder de kwaliteit van het onderwijs. Die gaat al jaren achteruit waarvan het lerarentekort een grote oorzaak is. Ik denk dat veel mensen niet beseffen wat dat betekent voor de maatschappij nu en de komende jaren. Maar het is niet alleen het onderwijs. Ook steeds meer kinderen komen met een veel grotere taalachterstand/woordenschatniveau de basisschool in. Dat is bijna niet meer in te halen. Er wordt weinig meer (voor)gelezen. Ook de spanningsboog van kinderen is een stuk korter. Het opstarten, volhouden, doorzetten, aandacht geven gaat veel kinderen moeilijk af. Helemaal als het moeilijk is of saai.Sorry, inmiddels erg off topic...
Dit!
Als we toch eens wisten hoe we die spanningsboog konden verlengen óf hoe we het onderwijs kunnen veranderen zodat het past bij die korte spanningsboog.
Leren lezen is alleen best lastig als de spanningsboog niet lang genoeg is om negen woorden drie keer achter elkaar te lezen. Voor-koor-en door.
Dus misschien moet het wel allebei en de spanningsboog omhoog en een ander manier van dingen aanleren die past bij de korte spanningsboog.
En ergens is die spanningsboog er vaak ook weer wel, als kinderen even op de tablet of een Chromebook mogen. Zodra het leuk is lukt het beter.
Netherfield
03-05-2026 om 22:39
Op mijn basisschool in de jaren ‘80 werd je qua rekenen aan je lot overgelaten. Zo ver als je was in het rekenboek, dat leerde je. Ik vond staartdelingen stom en deed daar erg lang over. Gevolg: aan het eind van groep 8 had ik een beetje breuken en nooit procenten gehad. Mijn moeder heeft daar meerdere keren om gevraagd, dan werd er gezegd dag ik dat los op een stencil zou krijgen. Nooit gekregen. Examen VO gedaan zonder wiskunde. Nog steeds een slechte rekenaar. Ik werd gewoon niet gezien. Ik begrijp dus helemaal waar men het over heeft dat de middenmoot niet gezien wordt, want juf is te druk met de rest en daardoor dingen niet (goed genoeg) aangeleerd zijn.
Garfield77
03-05-2026 om 22:43
Maheiden schreef op 03-05-2026 om 21:50:
[..]
En ja, resultaten zijn al jaren onder gemiddeld. Daar zijn verschillende oorzaken voor waaronder de kwaliteit van het onderwijs. Die gaat al jaren achteruit waarvan het lerarentekort een grote oorzaak is. Ik denk dat veel mensen niet beseffen wat dat betekent voor de maatschappij nu en de komende jaren. Maar het is niet alleen het onderwijs. Ook steeds meer kinderen komen met een veel grotere taalachterstand/woordenschatniveau de basisschool in. Dat is bijna niet meer in te halen. Er wordt weinig meer (voor)gelezen. Ook de spanningsboog van kinderen is een stuk korter. Het opstarten, volhouden, doorzetten, aandacht geven gaat veel kinderen moeilijk af. Helemaal als het moeilijk is of saai.Sorry, inmiddels erg off topic...
Jij ervaart die post zo omdat je je aangevallen voelt, die mening mag je uiteraard hebben. 1 ervaring van iemand in dit geval Decembermama, is inderdaad niet het hele onderwijs. Maar als je je erin verdiept zie je en hoor je dat toch wel erg veel mensen dezelfde ervaringen hebben; het gaat niet om 1 leerkracht of 1 school waar het zo gaat zoals het voorbeeld van de bakker. Bij ons ging het ook niet om 1 leerkracht, zo ging het in elk leerjaar op meerdere scholen. Dat de middenmoot de pineut is, is een feit; scholen geven zelf toe dat er voor die groep weinig tot geen aandacht is en dat is terug te zien in de landelijke cijfers. Speciaal onderwijs is grotendeels verdwenen; hier in de stad had je bv een aantal jaren terug 5 scholen daarvoor, nu nog maar 1. Natuurlijk met de bedoeling dat de leerlingen die hier eerst heen gingen nu de juiste begeleiding zouden krijgen op het regulier onderwijs. Maar dat komt niet goed van de grond door het lerarentekort. En wie hebben daar last van, vaak weer die middenmoot leerlingen. De groep met leerlingen die extra hulp nodig heeft is groter dan eerst hierdoor minder tijd voor de rest van de klas.
Dat er meer factoren meespelen is zeker waar, het lerarentekort benoemde ik ook. En er wordt steeds minder gelezen, klopt ook. Maar juist als de maatschappij anders is dan eerst lijkt het logisch om je als school te richten op de basis. En dat gebeurd niet voldoende doordat alles steeds leuker moest en er steeds meer en uitgebreider werd. Voor al die activiteiten is wat te zeggen; ze zijn leuk, ook best leerzaam etc, ook dat er zo, veel onderwijstijd verloren gaat voor de kernvakken.
duizel
04-05-2026 om 05:39
De problemen met rekenen herken ik van mijn kind in groep 7. Ik roep al vanaf groep 3 of 4 dat het automatiseren niet goed gaat. Thuis wel geoefend maar op school werd het weg gewuifd. Inmiddels zitten de tafels redelijk goed maar erbij en eraf blijft teveel bij tellen. Nu voor het eerst een leerkracht die dat ook ziet. Wel erg laat....
Ergens vind ik er wel wat van dat ik het eerst moet zien voordat school het ziet en dan ook nog niet geloofd of gehoord wordt. En in de eerste plaats kind ook niet.. Halverwege groep 7 is er ineens wel een probleem. Zucht...
Maar dat is vast niet op alle scholen zo. Ik zie nu bij jongere brus wel meer aandacht voor automatiseren. Er is gelukkig ook een andere rekenmethode gekomen.
De kolomsgewijze deelsommen blijf ik trouwens omslachtig vinden. Goed dat kinderen meer inzicht krijgen in wat ze doen maar ga dan daarna gewoon over naar die staartdeling. Ik geloof echt dat er dan minder fouten in de sommen zitten.
FruitMoeder
04-05-2026 om 07:17
Wat ik niet snap is dat de middenmoot extra aandacht nodig heeft. Als ze de middenmoot zijn doen ze het naar verwachtingen. Dat zijn de vmbo tl\havo leerlingen. Ze zullen nooit de beste zijn in de klas, maar hebben wel de basisvaardigheden ontwikkeld. Misschien vinden ouders dat wel frustrerend dat hun kind niet uitblinkt. Mijn dochter is niet goed in sport. Ik heb geen verwachtingen dat ze ooit een voetbaltoernooi zal winnen of dat ze een handstand zou kunnen doen. En ik snap best dat de leraar haar niet pusht omdat te doen. Ik ken de gebreken van mijn kind, misschien moeten meer ouders dat onder ogen zien.
En daarnaast als je kind slecht is in rekenen of lezen oefen dat thuis met ze!. Kinderen lezen een uurtje zelfstandig in de week op school, als ze thuis dan achter de IPad zitten snap ik wel dat het lezen niet zo vlot. Mijn rekenvaardigheid ging met sprongen vooruit toen ik als tiener achter de kassa werkte.
Rekenenisleuktaalook
04-05-2026 om 07:55
FruitMoeder schreef op 04-05-2026 om 07:17:
Wat ik niet snap is dat de middenmoot extra aandacht nodig heeft. Als ze de middenmoot zijn doen ze het naar verwachtingen. Dat zijn de vmbo tl\havo leerlingen. Ze zullen nooit de beste zijn in de klas, maar hebben wel de basisvaardigheden ontwikkeld. Misschien vinden ouders dat wel frustrerend dat hun kind niet uitblinkt. Mijn dochter is niet goed in sport. Ik heb geen verwachtingen dat ze ooit een voetbaltoernooi zal winnen of dat ze een handstand zou kunnen doen. En ik snap best dat de leraar haar niet pusht omdat te doen. Ik ken de gebreken van mijn kind, misschien moeten meer ouders dat onder ogen zien.
En daarnaast als je kind slecht is in rekenen of lezen oefen dat thuis met ze!. Kinderen lezen een uurtje zelfstandig in de week op school, als ze thuis dan achter de IPad zitten snap ik wel dat het lezen niet zo vlot. Mijn rekenvaardigheid ging met sprongen vooruit toen ik als tiener achter de kassa werkte.
Het klopt dat de middenmoot het naar verwachting doet, in zoverre hoeft de groep als geheel niet meer aandacht te krijgen. In die middenmoot zitten ook leerlingen die bijvoorbeeld mavo-advies krijgen en die met een beetje meer aandacht op bepaald gebied misschien een havo-advies zouden kunnen krijgen. We zouden op school eruit moeten halen wat erin zit.
Rekenvaardigheid die omhoog gaat van kassawerk is niet zo logisch. Kassa is vooral doortellen en terugtellen. Misschien kreeg je wat meer inzicht en lag je interesse op dat moment wat meer bij leren rekenen.
tsjor
04-05-2026 om 07:56
'Als we toch eens wisten hoe we die spanningsboog konden verlengen óf hoe we het onderwijs kunnen veranderen zodat het past bij die korte spanningsboog.'
Omwille van de samenleving als geheel zou ik zeggen: kijk hoe je in het onderwijs de spanningsboog kunt verlengen. Dat is volgens mij een kwestie van opbouwen, vanaf groep 1. Doe-aktiviteiten die concentratie vragen zijn daar volgens mij geschikt voor.
tsjor
04-05-2026 om 07:59
Dat kinderen niet gezien worden begrijp ik niet, als leerkracht kijk je toch ook wel eens gemaakt werk na en dan zie je toch wat er goed of fout gaat? Dat je dan niet stante pede voor elk individueel kind een aangepast programma maakt snap ik dan weer wel.