Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind als enige niet verkleed

'Zo, even wat vooroordelen op een rij. Wel een mooi voorbeeld van wat ik hierboven noem' Tsja, voor andere groepen is 'geen rolmodel' bijvoorbeeld wel een erkend probleem. 
Dat veel mensen meningen hebben over het onderwijs komt omdat veel mensen daarmee te maken hebben. Hetzij direct via hun kinderen, hetzij via collega's, waarvan je soms schrikt over het niveau dat zij hebben. 

Ik vind de communicatie van ouders (en over ouders!) ook een probleem. Daarom ben ik ervoor dat ouders en school meer gescheiden worden: geen ouders op het schoolplein, communicatie alleen als er echt iets ernstigs is en op de ouderavonden, regelmaat in duidelijke informatie vanuit de school, ook over het niveau van het kind, duidelijkheid over taken die bij de ouders thuishoren, zoals zorgen voor ontbijt, bed etc.. Ik denk dat 'passend onderwijs' ook een verkeerde verwachting in zich heeft: dan moet het passen bij mijn individuele kind; en dan kom je als ouder op voor je kind. En dan helpen de digitale middelen niet: zij maken veel meer communicatie mogelijk, maar dus ook veel meer kansen voor stress en conflicten. 
Schrappen dus, waarbij leerkrachten wat mij betreft het voortouw mogen nemen om te bepalen wat nu de kerntaken van het onderwijs zijn, waar zij voor gaan staan en hoe zij dat willen doen. Niet de inspectie, deskundigen, ouders en welke belangengroep dan ook. 

Maheiden schreef op 06-05-2026 om 17:13:

[

Er zijn genoeg ideeën van mensen binnen het onderwijs. Die worden ook echt wel gedeeld met bv besturen en vakbonden. Of er wordt meegewerkt aan methodes. Hogere salarissen hoor ik niemand over. Daar is iedereen tevreden over. Dat beeld blijft hardnekkig.

Wel: minder druk, minder administratie, meer tijd voor lesinhoudelijke voorbereiding maar vooral waardering en vriendelijkheid van anderen. Een grote factor in de werkdruk vind ik de communicatie met ouders ( Niet allemaal hoor ook heel veel lieve! ) Zoveel meer onaardigheid, boosheid en zelfs agressiviteit de laatste jaren. Maar dat is inherent aan de ontwikkelingen in de maatschappij ben ik bang. Ook de negatieve meningen van anderen over het beroep, is werdrukverhogend. Iedereen en z'n moeder vindt er wat van en weet hoe het anders moet. Ik houd de laatste jaren mijn mond over mijn werk om discussies maar te vermijden.

]

Ik vind mijn vak nog steeds geweldig maar inderdaad die onaardigheid valt mij steeds meer op een raakt mij ook steeds meer. En daar pas ik mijn werk op aan. 

Vorig jaar gingen we zaadjes planten, ik had blauwe, groene, terra, grijze en roze potjes gespaard. Elk kind mocht kiezen, maar ik had geen tien roze potjes. Kind boos hierover. Ik uitgelegd dat ik ze gespaard had een dat op=op het gewoon geldt. Sorry, andere keer beter. Ik heb zelf een document waarin ik bijhoud wie er wanneer in de pechgehadregeling viel. Andere ochtend ouder aan mijn deur, hoe dat nou toch kon. Waarom er met inkoop geen rekening mee was gehouden dat roze wel eens heel populair zou kunnen zijn. Waren gewoon potjes van plantjes die ik in de tuin gezet had. Toon van dat gesprek zeer aanvallend. Dit jaar heb ik dus alleen grijze en terra potjes. Buurvrouw en mijn zus hebben mee gespaard. Dan maar gekozen voor de eenheidsworst.

Maheiden schreef op 06-05-2026 om 16:50:

[..]

Wel aan bureaus die zzp'ers verhuren. Doordat er geen invallers meer zijn moet er worden gezocht naar personeel via een bureau. En dat is duur!

Ook ja

ik las dit vandaag en moest aan dit topic denken:

https://www.facebook.com/share/p/1ChJZnXGce/

Ik verbaas me er meteen ook over hoe we in een topic over geen Peruaans shirt op de koningsspelen hier zijn beland..

duizel schreef op 06-05-2026 om 21:31:

Ik verbaas me er meteen ook over hoe we in een topic over geen Peruaans shirt op de koningsspelen hier zijn beland..

Ja, dit bedoelde ik. Waarom moet dit op het bordje van de school gelegd worden. Ze doen ook net alsof kinderen 5,5 uur achter elkaar stil zitten op school 🤦‍♀️ Dit is dus zo'n voorbeeld van iedereen vindt er wat van. Gelukkig gaat het niet door. 

Het past wel bij de Koningsspelen, die is ook zo de school in gekomen. Gelukkig maar 1x per jaar 😉 Dat shirt en hoe belangrijk dat wel of niet was, was de aanleiding voor de discussie inmiddels over: Wat hoort er wel of niet in het onderwijs, wat is belangrijk?  Oftewel: Als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven... 

Maheiden schreef op 06-05-2026 om 21:49:

[..]

Ja, dit bedoelde ik. Waarom moet dit op het bordje van de school gelegd worden. Ze doen ook net alsof kinderen 5,5 uur achter elkaar stil zitten op school 🤦‍♀️ Dit is dus zo'n voorbeeld van iedereen vindt er wat van. Gelukkig gaat het niet door.

Het past wel bij de Koningsspelen, die is ook zo de school in gekomen. Gelukkig maar 1x per jaar 😉 Dat shirt en hoe belangrijk dat wel of niet was, was de aanleiding voor de discussie inmiddels over: Wat hoort er wel of niet in het onderwijs, wat is belangrijk? Oftewel: Als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven...

Hoe goed bewegen ook is, waarom moet het onderwijs dit oppakken? 

Kinderen komen nauwelijks nog lopend naar school. Kinderen van vlakbij worden in de bakfiets gebracht, en hebben rond 09:00 uur al moeite met stilzitten en dat duurt dan nog tot de pauze van 10:00 uur. Serieus wil eens een ouder die vraagt of kind dan niet even mag rennen tussendoor. 

Als die kinderen lopend zouden komen hebben ze hun eerste portie bewegen al gehad. En dat is echt niet moeilijk in te passen. 

Twintig jaar geleden bracht ik er drie naar school. Zij liepen naast mij (met hun eigen tas op de rug), terwijl ik de fiets aan de hand meenam. Zodra zij naar binnen gingen fietste ik verder naar mijn werk.

Misschien kan de heer Scherder eens een paar dagen gaan meelopen op verschillende scholen. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 06-05-2026 om 22:16:

[..]

Hoe goed bewegen ook is, waarom moet het onderwijs dit oppakken?

Kinderen komen nauwelijks nog lopend naar school. Kinderen van vlakbij worden in de bakfiets gebracht, en hebben rond 09:00 uur al moeite met stilzitten en dat duurt dan nog tot de pauze van 10:00 uur. Serieus wil eens een ouder die vraagt of kind dan niet even mag rennen tussendoor.

Als die kinderen lopend zouden komen hebben ze hun eerste portie bewegen al gehad. En dat is echt niet moeilijk in te passen.

Twintig jaar geleden bracht ik er drie naar school. Zij liepen naast mij (met hun eigen tas op de rug), terwijl ik de fiets aan de hand meenam. Zodra zij naar binnen gingen fietste ik verder naar mijn werk.

Misschien kan de heer Scherder eens een paar dagen gaan meelopen op verschillende scholen.

Dit is zeker waar, echter valt dat niet af te dwingen als mensen het niet willen/doen/belangrijk vinden.

Het ding met scholen is dat je die dingen kunt opleggen/verplichten en controle/toezicht hierop kan toepassen. Bij ouders kan dat niet of veel minder. 

Ik ben echter wel voor duidelijk begrenzen welke verantwoordelijkheid waar ligt.

MamaE schreef op 06-05-2026 om 23:57:

[..]

Dit is zeker waar, echter valt dat niet af te dwingen als mensen het niet willen/doen/belangrijk vinden.

Het ding met scholen is dat je die dingen kunt opleggen/verplichten en controle/toezicht hierop kan toepassen. Bij ouders kan dat niet of veel minder.

Ik ben echter wel voor duidelijk begrenzen welke verantwoordelijkheid waar ligt.

Dat klopt, het valt niet af te dwingen bij ouders. Toch probeer ik soms ouders dat wel te laten inzien. Zoals dus vorig jaar bij een tienminutengesprek. Ouder vraagt of kind dan niet tijdens rekenen even een rondje buiten kan rennen want zij denken dat zijn gebrek aan inzet bij rekenen voortkomt uit sterke behoefte om te bewegen. 

Nu komt hij rennend naar school, terwijl broertje in de bakfiets zit, loopt hij ernaast. En het scheelt inderdaad.

De heer Scherder zou zich niet op scholen moeten richten maar juist op ouders. Daar ligt ook een stuk verantwoordelijkheid voor het bewegen van hun kinderen. Die verantwoordelijkheid moet niet door school worden overgenomen. En heus, we willen op school echt wel steeds even bewegen hoor, doen we echt wel. Maar graag zonder de verplichting waar de inspectie dan weer op moet controleren en handhaven. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 07-05-2026 om 05:45:

[..]

Dat klopt, het valt niet af te dwingen bij ouders. Toch probeer ik soms ouders dat wel te laten inzien. Zoals dus vorig jaar bij een tienminutengesprek. Ouder vraagt of kind dan niet tijdens rekenen even een rondje buiten kan rennen want zij denken dat zijn gebrek aan inzet bij rekenen voortkomt uit sterke behoefte om te bewegen.

Nu komt hij rennend naar school, terwijl broertje in de bakfiets zit, loopt hij ernaast. En het scheelt inderdaad.

De heer Scherder zou zich niet op scholen moeten richten maar juist op ouders. Daar ligt ook een stuk verantwoordelijkheid voor het bewegen van hun kinderen. Die verantwoordelijkheid moet niet door school worden overgenomen. En heus, we willen op school echt wel steeds even bewegen hoor, doen we echt wel. Maar graag zonder de verplichting waar de inspectie dan weer op moet controleren en handhaven.

Ik dacht dus inderdaad dat de kinderen al twee keer per dag buiten spelen op school (behalve bij echt slecht weer). Hoeveel ze daarbij bewegen verschilt natuurlijk. Dat lijkt me voor school prima naast 2 keer per week gymmen. Buiten school kunnen ze nog heel veel bewegen

duizel schreef op 07-05-2026 om 06:01:

[..]

Ik dacht dus inderdaad dat de kinderen al twee keer per dag buiten spelen op school (behalve bij echt slecht weer). Hoeveel ze daarbij bewegen verschilt natuurlijk. Dat lijkt me voor school prima naast 2 keer per week gymmen. Buiten school kunnen ze nog heel veel bewegen

Ze spelen inderdaad twee keer buiten, en dagelijks doe ik ook nog wel iets van bewegen in de klas of even twee/drie minuten naar buiten. Even rondje om de boom aan het einde van het plein en terug. 

Maar, waar vroeger de meeste kinderen lopend of zelf fietsend naar school kwamen, komen nu veel kinderen met de auto of in de bakfiets. Zo gaan ze ook weer terug, gemiste kans op genoeg bewegen. Negentig procent van de kinderen in mijn klas wonen minder dan 1km van school. Zeker de helft daarvan op minder dan vijfhonderd meter. 

Kinderen meer bewegen vind ik goed, een dagje Koningsspelen zet daarin natuurlijk geen zoden aan de dijk. Maar waarom moet dit nou ook weer op het bordje van de scholen? Toen wij op school zaten, bewoog je in de pauze en met gym. Verder met naar school fietsen, buitenspelen, dat soort dingen. Maar dat is allemaal na school en dus voor de ouders.

Rekenenisleuktaalook schreef op 07-05-2026 om 06:43:

[..]

Maar, waar vroeger de meeste kinderen lopend of zelf fietsend naar school kwamen, komen nu veel kinderen met de auto of in de bakfiets. Zo gaan ze ook weer terug, gemiste kans op genoeg bewegen. Negentig procent van de kinderen in mijn klas wonen minder dan 1km van school. Zeker de helft daarvan op minder dan vijfhonderd meter.

En dat begint al veel kleiner. Vroeger, >13 jaar geleden, toen wij babyzwemmen deden, stond er hooguit 1 wandelwagen in de gang. Iedereen kwam of met de fiets, of liet het kind zelf lopen vanaf de parkeerplaats (er zijn maar weinig groepen waarin ze nog helemaal niet kunnen lopen, maar de kleinsten werden dan gedragen). Nu hebben ze binnen de parkeerplek voor de wandelwagens verplaatst en zie ik pas hoevéél dat er tegenwoordig zijn, terwijl de autoparkeerplaats op dezelfde afstand is gebleven en de groepsgrootte ook niet is veranderd. Ook komen er minder op de fiets, waardoor ze ook niet meer lopen van de fiets naar de ingang. En ja, dat duurde bij alle kindjes lang, want er was een muurtje waar iedereen op wilde en die van mij was ook niet de enige die altijd álle paadjes af wilde lopen na afloop.

Rekenenisleuktaalook schreef op 06-05-2026 om 17:55:

[..]

Ik vind mijn vak nog steeds geweldig maar inderdaad die onaardigheid valt mij steeds meer op een raakt mij ook steeds meer. En daar pas ik mijn werk op aan.

Vorig jaar gingen we zaadjes planten, ik had blauwe, groene, terra, grijze en roze potjes gespaard. Elk kind mocht kiezen, maar ik had geen tien roze potjes. Kind boos hierover. Ik uitgelegd dat ik ze gespaard had een dat op=op het gewoon geldt. Sorry, andere keer beter. Ik heb zelf een document waarin ik bijhoud wie er wanneer in de pechgehadregeling viel. Andere ochtend ouder aan mijn deur, hoe dat nou toch kon. Waarom er met inkoop geen rekening mee was gehouden dat roze wel eens heel populair zou kunnen zijn. Waren gewoon potjes van plantjes die ik in de tuin gezet had. Toon van dat gesprek zeer aanvallend. Dit jaar heb ik dus alleen grijze en terra potjes. Buurvrouw en mijn zus hebben mee gespaard. Dan maar gekozen voor de eenheidsworst.

Hebben jullie geen klachtenregeling? Je zou op dat moment onmiddellijk naar de directeur moeten kunnen verwijzen. En ouders niet de klas in laten komen. 

Persoonlijk vind ik niet dat je krampachtig moet voorkomen dat een kind 'pech' heeft gehad, kinderen moeten leren om daarmee om te gaan. Thuis is dat vaak minder goed mogelijk omdat er minder kinderen zijn. 

tsjor schreef op 07-05-2026 om 08:38:

[..]

Hebben jullie geen klachtenregeling? Je zou op dat moment onmiddellijk naar de directeur moeten kunnen verwijzen. En ouders niet de klas in laten komen.

Persoonlijk vind ik niet dat je krampachtig moet voorkomen dat een kind 'pech' heeft gehad, kinderen moeten leren om daarmee om te gaan. Thuis is dat vaak minder goed mogelijk omdat er minder kinderen zijn.

Dat doe ik ook zeker niet, maar ik houd wel bij wie er pech heeft. Zodat de volgende keer een ander pech heeft en dus iedereen ooit een keer.  Daar dit ik dan actief op. Anders zijn het altijd dezelfde kinderen die dat overkomt. 

duizel schreef op 06-05-2026 om 21:31:

Het verband is de stress die zoiets als een shirtje - en daarop beoordeeld worden- veroorzaakt bij ouders. En dan gaat het gesprek naar onderwijs wat voor iedereen, ouders, kinderen en leerkrachten, veel minder stress zou moeten vragen. En hoe krijg je dat voor elkaar? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.