Aviendha
24-04-2026 om 20:10
Kind als enige niet verkleed
Vandaag waren er koningsspelen op school. Ik heb er niet aan gedacht om kind (groep 1) wat oranjes aan te trekken/vlaggetjes te schminken/etc. Het is ook geen moment in me opgekomen. Bij mij op school was dat vroeger niet zo. Meteen bij het ophalen gaf kind aan: "ik was de enige die niks geks had!" Zag op de foto's dat de meeste kinderen wel íets in het thema hadden, al was het maar alleen vlaggetjesschmink. Zucht... ouders die iets soortgelijks hebben meegemaakt? En hoe erg is het nou eigenlijk? Voor volgend jaar heb ik uiteraard beterschap beloofd.
Decembermamma
07-05-2026 om 08:52
Netherfield schreef op 07-05-2026 om 07:19:
Kinderen meer bewegen vind ik goed, een dagje Koningsspelen zet daarin natuurlijk geen zoden aan de dijk. Maar waarom moet dit nou ook weer op het bordje van de scholen? Toen wij op school zaten, bewoog je in de pauze en met gym. Verder met naar school fietsen, buitenspelen, dat soort dingen. Maar dat is allemaal na school en dus voor de ouders.
Wij hadden inderdaad speelkwartier in de ochtend en gingen om 12 uur op de fiets weer naar huis en om 13:30 weer terug naar school (dat is ook beweging natuurlijk). Daarnaast hadden we 2 keer in de week gym. Elk jaar hadden we ook een sportdag, en in groep 5 en 6 toen alle kinderen al lang een breed hun zwemdiploma binnen hadden kregen we zwemles en daarna 25 minuten naar school lopen.
Mijn zoon had op de basisschool continurooster dus liep maar 1 keer van en naar school, gym was maar 1 keer per week 1,5 uur geloof ik en de gymzaal zit aan de school vast. Zwemles is hier alleen voor de scholen waar extra geld is, dat is dus de scholen voor speciaal onderwijs en ook de zwarte school had er geld voor. Omdat ze continurooster hadden kregen ze wel steeds een Energizer in de klas.
Bakblik
07-05-2026 om 08:58
Valeria schreef op 07-05-2026 om 08:16:
[..]
En dat begint al veel kleiner. Vroeger, >13 jaar geleden, toen wij babyzwemmen deden, stond er hooguit 1 wandelwagen in de gang. Iedereen kwam of met de fiets, of liet het kind zelf lopen vanaf de parkeerplaats (er zijn maar weinig groepen waarin ze nog helemaal niet kunnen lopen, maar de kleinsten werden dan gedragen). Nu hebben ze binnen de parkeerplek voor de wandelwagens verplaatst en zie ik pas hoevéél dat er tegenwoordig zijn, terwijl de autoparkeerplaats op dezelfde afstand is gebleven en de groepsgrootte ook niet is veranderd. Ook komen er minder op de fiets, waardoor ze ook niet meer lopen van de fiets naar de ingang. En ja, dat duurde bij alle kindjes lang, want er was een muurtje waar iedereen op wilde en die van mij was ook niet de enige die altijd álle paadjes af wilde lopen na afloop.
De bewegingsarmoede onder jonge kinderen valt mij ook op. Ik zie steeds minder kinderen buiten spelen ten opzichte van 10 tot 20 jaar geleden, de leeftijd waarop mijn kinderen veel buiten speelden.
20 jaar geleden, toen mijn oudste bijna 4 werd, ging ik met kind naar het consternatiebureau voor de laatste prikken en de controle. Kind moest wat dingen doen qua grove en fijne motoriek en daar werden aantekeningen over gemaakt in het dossier. Bij dingen aanwijzen deed kind dat niet met een uitgestoken wijsvinger maar met 3 vingers. Het lukte kind ook niet om een rollende bal terug te schoppen naar de verpleegkundige. Thuis kon kind dat wel maar in die kleine ruimte schopte kind naast de bal en over de bal heen. Na 3 pogingen gaf de verpleegkundige het op.
Een jaar later kreeg ik een brief dat kind moest komen voor DE motorische toets, omdat vorig jaar was geconstateerd dat de motoriek niet op niveau was. Daar hebben ze kind een uur lang door allerlei hoepeltjes laten springen zowel op grove als fijne motoriek gericht. Motoriek was keurig op niveau, einde verhaal.
De peuters en kleuters die nu systematisch te weinig bewegen vallen niet meer op bij die laatste screening? Krijgt niemand meer een oproep voor de motorische toets?
Wat Netherfield ook zegt, meer bewegen met de kinderen moet bij de ouders liggen, niet bij de school. Maar op de een of andere manier zijn ouders bang dat hun kinderen te veel bewegen of zo. Het aantal elektrische fietsen bereden door pubers of nog jongere kinderen neemt schrikbarend toe. Net als het aantal kinderen dat nog in de bakfiets zit op een leeftijd dat ze al lang zelf zou moeten kunnen fietsen.
School kan, naast alle andere taken die gedaan moeten worden, de bewegingsarmoede niet oplossen dat moeten ouders doen maar hoe krijgen we ouders zo ver?
Netherfield
07-05-2026 om 09:58
Ik zie ook vaak kinderen in bakfietsen zitten waarvan ik denk, jij moet toch prima zelf kunnen fietsen? Ouders vinden het makkelijk denk ik, en het gaat sneller, maar leren kinderen wel goed fietsen zo, en meedoen in het verkeer? Middelbare scholieren in ons dorp krijgen hier al een elektrische fiets als ze 5 kilometer naar school moeten fietsen. Ik vond dat onzin dus dochter fietst op een fiets met 3 versnellingen ruim 6 kilometer naar school. Daarnaast sport ze nog intensief. Gevolg: bij hardlopen met gym is ze de snelste van de klas, ook de jongens rent ze eruit. Bijna iedereen komt met een elektrische fiets, fatbike of OV naar school. Krijgen we hier over een tijdje ook Amerikaanse toestanden met overgewicht? En dan moeten de basisscholen ze gezond leren eten zeker...
Bakblik
07-05-2026 om 10:17
Netherfield schreef op 07-05-2026 om 09:58:
Ik zie ook vaak kinderen in bakfietsen zitten waarvan ik denk, jij moet toch prima zelf kunnen fietsen? Ouders vinden het makkelijk denk ik, en het gaat sneller, maar leren kinderen wel goed fietsen zo, en meedoen in het verkeer? Middelbare scholieren in ons dorp krijgen hier al een elektrische fiets als ze 5 kilometer naar school moeten fietsen. Ik vond dat onzin dus dochter fietst op een fiets met 3 versnellingen ruim 6 kilometer naar school. Daarnaast sport ze nog intensief. Gevolg: bij hardlopen met gym is ze de snelste van de klas, ook de jongens rent ze eruit. Bijna iedereen komt met een elektrische fiets, fatbike of OV naar school. Krijgen we hier over een tijdje ook Amerikaanse toestanden met overgewicht? En dan moeten de basisscholen ze gezond leren eten zeker...
Dat overgewicht bij kinderen is al zichtbaar in de samenleving. Dat school kinderen bewust moet maken van gezond eten hoort er volgens mij ook al bij. Maar het is dweilen met de kraan open zolang ouders het nog zielig vinden als de tiener 5 km moet fietsen.
Bij sommige ouders speelt ook de angst voor onveiligheid een rol. Kinderen worden met de auto of bakfiets naar school gebracht tot een met groep 7, want net al die auto's is het zo onveilig bij de school. Ze zien zelf niet in dat ze die onveiligheid zelf veroorzaken.
Wij hebben een school in de straat, waar ouders tot een aantal jaar geleden nog bij mij voor parkeerden en de laatste 70 meter lopend af legden staan ze tegenwoordig allemaal half op de stoep vlak bij de school. Hup de kinderen eruit/erin en dóór.
tsjor
07-05-2026 om 11:30
Bakblik schreef op 07-05-2026 om 10:17:
[..]
Dat overgewicht bij kinderen is al zichtbaar in de samenleving. Dat school kinderen bewust moet maken van gezond eten hoort er volgens mij ook al bij. Maar het is dweilen met de kraan open zolang ouders het nog zielig vinden als de tiener 5 km moet fietsen.
Bij sommige ouders speelt ook de angst voor onveiligheid een rol. Kinderen worden met de auto of bakfiets naar school gebracht tot een met groep 7, want net al die auto's is het zo onveilig bij de school. Ze zien zelf niet in dat ze die onveiligheid zelf veroorzaken.
Wij hebben een school in de straat, waar ouders tot een aantal jaar geleden nog bij mij voor parkeerden en de laatste 70 meter lopend af legden staan ze tegenwoordig allemaal half op de stoep vlak bij de school. Hup de kinderen eruit/erin en dóór.
Het ligt natuurlijk aan de verkeerssituatie rond de school, maar een kiss+ride-plek bij school vind ik dan weer beter dan allemaal parkeerplaatsen waar ouders moeten uitstappen en vervolgens op school rondhangen. Dat het verkeer zelf een belangrijke hindernis is voor buiten spelen en zelfstandig gaan fietsen moge toch wel duidelijk zijn, ook al is het betreurenswaardig.
Bakblik
07-05-2026 om 11:35
tsjor schreef op 07-05-2026 om 11:30:
[..]
Het ligt natuurlijk aan de verkeerssituatie rond de school, maar een kiss+ride-plek bij school vind ik dan weer beter dan allemaal parkeerplaatsen waar ouders moeten uitstappen en vervolgens op school rondhangen. Dat het verkeer zelf een belangrijke hindernis is voor buiten spelen en zelfstandig gaan fietsen moge toch wel duidelijk zijn, ook al is het betreurenswaardig.
Tja een kiss and ride hebben we hier in de straat. Daar kunnen welgeteld 4 auto's staan. Voor een school met minstens 12 klassen is dat niet genoeg.
En wat ik al aangaf, ouders hebben vaak niet door dat ze zelf bijdragen aan de onveiligheid bij school.
Inmiddels is er een topic aangemaakt over verkeersveiligheid bij scholen. Zullen we daar verder kletsen?
tsjor
07-05-2026 om 11:36
duizel schreef op 06-05-2026 om 21:31:
ik las dit vandaag en moest aan dit topic denken:
https://www.facebook.com/share/p/1ChJZnXGce/
Ik verbaas me er meteen ook over hoe we in een topic over geen Peruaans shirt op de koningsspelen hier zijn beland..
Veel ernstiger vind ik het dat een groep mensen via de rechter zou kunnen mogen bepalen wat er in het onderwijsprogramma komt. De wet levert einddoelstellingen op, daarnaast hebben we schoolbesturen die de kleur van de school bepalen en het bestuur van de school bepaalt de methodes etc. Ik hoop dat de rechter om zeer principiële redenen het verzoek niet zal honoreren, hoe dramatisch Erik Scherder en Defence for Children hun verzoek ook brengen. Maar hopelijk komen ze zelf tot bezinning, als ze beseffen dat zo wel elke willekeurige groep mensen met zeer goede bedoelingen het onderwijs voor eigen doelstellingen kan gaan gebruiken. Het ministerie gaat gelukkig hierin niet mee.
Decembermamma
07-05-2026 om 12:06
Ik weet het niet hoor, ik heb ook babyzwemmen gedaan met mijn inmiddels 13 jarige, en daar stond het altijd vol met wandelwagens, iedereen kwam of lopend vanaf huis of op de fiets. Maar lopend vanaf huis was wel de populairste manier en dat is vaak toch iets te ver voor een kind van 10 maanden tot 2,5 jaar. Dus veel kinderwagens bij het zwembad hoeft nog niets te zeggen.
De bakfietsbrigade is me ook opgevallen, zelfs in groep 8 werd een meisje (klein van stuk) nog uit de bakfiets gehesen, ik vind dat inderdaad wel zorgelijk, hoewel ik ook snap dat als je meer als 2 kleine kinderen hebt je een bakfiets wel handig vind, maar dat is voor naar school al snel klaar want die afstand kunnen ze vaak al heel snel zelf meelopen of fietsen.
Valt me wel op dat er ook veel kinderen gebracht worden naar de middelbare school of zelfs met het ov gaan. Collega van mij heeft een zoon die helemaal in de wolken is als ma weer thuis werkt want dat wordt hij gebracht, voor de afstand van wel 8 kilometer heeft hij ook een elektrische fiets gekregen.
Ik merk ook wel dat ikzelf altijd een soort van stug heb vastgehouden aan "zelf zorgen dat je ergens komt" want als je eenmaal begint met in die auto stappen of een 5+ kind achterop neemt voor kleinere stukken dan bleef je daarmee bezig. En nee ik liet mijn zoon van 6 niet helemaal zelf 4 km naar zwemles fietsen, maar ik fietste daar gewoon naast.
Bakblik
07-05-2026 om 12:10
De scholen kunnen toch niet alle lasten gaan dragen die tot voor kort gewoon bij de ouders lagen?
In de tijd dat mijn kinderen jong waren was ik een moeder met een fiets. Als ik met ze naar de kinderboerderij wilde moesten we lopen (met de buggy) of later op de fiets.
Mijn oudste moest al vrij jong zelf fietsen, omdat haar jongere broer van voor naar achterop de fiets moest verhuizen. Hij paste qua lengte niet meer in het stoeltje voor.
Als 4 jarige fietste ze mee naar het dorp 5 km zuidelijk van ons.
Daar werd ik letterlijk op aangesproken, dat dat echt niet kon, sommige ouders lieten het lijken alsof ik mijn kinderen mishandelde.
Ouders moeten hier hun verantwoordelijkheid terug pakken/krijgen. Dat bewegen hoort niet op het bordje van de school.
Valeria
07-05-2026 om 12:22
Decembermamma schreef op 07-05-2026 om 12:06:
Ik weet het niet hoor, ik heb ook babyzwemmen gedaan met mijn inmiddels 13 jarige, en daar stond het altijd vol met wandelwagens, iedereen kwam of lopend vanaf huis of op de fiets. Maar lopend vanaf huis was wel de populairste manier en dat is vaak toch iets te ver voor een kind van 10 maanden tot 2,5 jaar. Dus veel kinderwagens bij het zwembad hoeft nog niets te zeggen.
Als er huizen in de buurt waren, zou ik dat wel meenemen in de inschatting ![]()
TineWinkel
07-05-2026 om 12:34
Netherfield schreef op 07-05-2026 om 09:58:
Bijzonder, ik zie juist heel vaak ouders met heel kleine kindjes fietsen, waarbij die kleintjes nauwelijks zelfstandig kunnen op- en afstappen. En dat dan in de ochtendspits. Levensgevaarlijk! Maar volgens mij dwalen we af van het oranje t-shirt 
MamaE
07-05-2026 om 13:36
Ja, de beweegarmoede is zorgelijk. Alsof bewegen zielig is geworden voor kinderen en je dat alleen nog doet als sport, in een gecontroleerde omgeving op een bepaalde manier. Terwijl de basisconditie waarschijnlijk wordt opgebouwd door alledaags bewegen. Ook beter voor de spieren en gewrichten in het voorkomen van overbelasting en blessures denk ik zo.
Ik denk ook niet dat je alles bij school neer kan leggen. Ouders hebben ook een verantwoordelijkheid. En ik denk inderdaad ook dat de lat voor wat kinderen zouden moeten kunnen op een bepaalde leeftijd omlaag gaat als er te veel zijn die dat niet kunnen. Het valt dan ook minder op. Net als met overgewicht. We worden gemiddeld dikker, dus ons beeld van wat 'normaal' is, is ook bijgesteld naar de huidige maatschappij.
Maheiden
07-05-2026 om 14:24
tsjor schreef op 07-05-2026 om 08:38:
[..]
Hebben jullie geen klachtenregeling? Je zou op dat moment onmiddellijk naar de directeur moeten kunnen verwijzen. En ouders niet de klas in laten komen.
Persoonlijk vind ik niet dat je krampachtig moet voorkomen dat een kind 'pech' heeft gehad, kinderen moeten leren om daarmee om te gaan. Thuis is dat vaak minder goed mogelijk omdat er minder kinderen zijn.
Eens meteen laatste alinea.
Maar klachtenregeling? Directeur? Hebben hun tijd wel beter te besteden. En leerkrachten ook hoor. Dit hoort inmiddels bij de dagelijkse gang van zaken. Die tussendoor komen, niet leuk zijn en professioneel opgelost moeten worden wat veel tijd kost. Ik ben inmiddels op een leeftijd dat ik dit kort en krachtig communiceer. Helaas, volgende keer beter, goede les omgaan met teleurstellingen. Ik regel het zo en maak de keuzes. Maar dit communiceren kost veel tijd tussendoor en gaat af van lesvoorbereiding. Ik ken genoeg jonge collega's die dit lastiger vinden en hele gesprekken aan gaan of zelfs toegeven. Of die na zoveel ervaringen het onderwijs uit gasn helaas.....
tsjor
07-05-2026 om 16:02
Tijd kost het dus toch, en het levert stress op voor de leerkracht. Ouders buiten de klas houden, dus als er een klacht is: naar de directeur (of iemand anders, benoem een klachtenfunctionaris) ) en dan handgeschreven op papier zetten, pen en papier liggen klaar. Daarna moet je de klacht wel serieus beantwoorden, maar dat kan ook met een regel eronder: het is aan de leerkracht om te bepalen hoe zij de potjes verdeeld (bijvoorbeeld). Het is nu ook te gemakkelijk om te klagen, je bent er toch al, even binnen is zo gedaan.
bieb1963
07-05-2026 om 16:45
Het is in feite toch heel simpel? Heeft niks met school te maken. Daar is weinig anders aan dan een paar decennia geleden: Gym, speelkwartier en verder zitten in de klas. Kinderen bewegen veel en veel minder in hun vrije tijd. Niet buitenspelen o.a.