Aviendha
24-04-2026 om 20:10
Kind als enige niet verkleed
Vandaag waren er koningsspelen op school. Ik heb er niet aan gedacht om kind (groep 1) wat oranjes aan te trekken/vlaggetjes te schminken/etc. Het is ook geen moment in me opgekomen. Bij mij op school was dat vroeger niet zo. Meteen bij het ophalen gaf kind aan: "ik was de enige die niks geks had!" Zag op de foto's dat de meeste kinderen wel íets in het thema hadden, al was het maar alleen vlaggetjesschmink. Zucht... ouders die iets soortgelijks hebben meegemaakt? En hoe erg is het nou eigenlijk? Voor volgend jaar heb ik uiteraard beterschap beloofd.
Rekenenisleuktaalook
07-05-2026 om 18:18
tsjor schreef op 07-05-2026 om 16:02:
Tijd kost het dus toch, en het levert stress op voor de leerkracht. Ouders buiten de klas houden, dus als er een klacht is: naar de directeur (of iemand anders, benoem een klachtenfunctionaris) ) en dan handgeschreven op papier zetten, pen en papier liggen klaar. Daarna moet je de klacht wel serieus beantwoorden, maar dat kan ook met een regel eronder: het is aan de leerkracht om te bepalen hoe zij de potjes verdeeld (bijvoorbeeld). Het is nu ook te gemakkelijk om te klagen, je bent er toch al, even binnen is zo gedaan.
Nee dus, geen officiële klacht. Heb je nog meer werk. Gewoon kort uitleggen hoe het gaat en dat omgaan met teleurstellingen lastig is maar wel onderdeel van het proces. Ouders die erg boos zijn en lelijk doen, mogen na schooltijd even terug komen want zo gaan we niet in gesprek. Wat mij vooral verbaast en mij tegenstaat is toon waarop zulke gesprekken vaak beginnen.
Omdat vaak dezelfde(bescheiden) kinderen pech hebben houd ik dat voor mezelf even bij zodat deze kinderen ook eens eerste keus van mij krijgen. En ook dat ik voor mezelf weet dat het niet waar is als ouders zeggen dat hun kind wel heel vaak teleurgesteld wordt.
Decembermamma
07-05-2026 om 19:50
bieb1963 schreef op 07-05-2026 om 16:45:
Het is in feite toch heel simpel? Heeft niks met school te maken. Daar is weinig anders aan dan een paar decennia geleden: Gym, speelkwartier en verder zitten in de klas. Kinderen bewegen veel en veel minder in hun vrije tijd. Niet buitenspelen o.a.
En toch zijn er ook veel kinderen met 3 hobbies enzo.
Neweve
07-05-2026 om 20:49
Decembermamma schreef op 07-05-2026 om 12:06:
De bakfietsbrigade is me ook opgevallen, zelfs in groep 8 werd een meisje (klein van stuk) nog uit de bakfiets gehesen, ik vind dat inderdaad wel zorgelijk, hoewel ik ook snap dat als je meer als 2 kleine kinderen hebt je een bakfiets wel handig vind, maar dat is voor naar school al snel klaar want die afstand kunnen ze vaak al heel snel zelf meelopen of fietsen.
Ik ben een bakfiets moeder met een kleuter. Ik merk dat nu de oudste kan fietsen we steeds vaker samen fietsen, en de bakfiets dus thuis blijft. Want met bakfiets vind ik het ook lastiger om kleuter te duwen indien nodig (we moeten een stukje berg op).
Met vriendjes meenemen vind ik de bakfiets wel erg fijn. Een kleuter voorop (extra zadel), een peuter achterop en een kleuter naast je vind ik nog best spannend. Als kleuter wat stabieler is (en ik de vriendjes wat beter ken) zal het best anders zijn.
Op bso-dagen pak ik wel de bakfiets want anders komt naar fiets niet meer thuis. Nu heb ik recent een follow me aangeschaft dus ik ben benieuwd wat er dan weer versndert. Vanaf 7 mogen ze met de bso juf meefietsen, dus dan gaan we waarschijnlijk altijd op de fiets.
Lang verhaal kort: de vervoersbehoefte verandert enorm in deze periode. De truc is daar als ouder op in te spelen en je kind zoveel mogelijk zelfstandigheid te geven. Al blijft het soms een uitdaging (die ik op werkdagen ingewikkelder vind dat op mijn of partners vrije dag). Met meer werkende koppels snap ik dat er ouders zijn die het soms vergeten.
Wat betreft de taak van school: ik vind het niet de taak van de school om te de ouders te sturen naar de sportieve vervoersmiddelen. Ik vind het wel de taak van de school om met de gemeente een goede inrichting voor alle (bak)fietsers en lopers te realiseren. Een school stijgt wel in mijn achting als ze ouders wel aanspreken op de (on)zelfstandigheid van een kind in het verkeer (zoals in het voorbeeld hierboven van beweging willen maar wel in de bakfiets). Dan heb je als school wel een goed en compleet overzicht van je kind. Dat is dan weer tegengesteld met dat ik het niet de taak van de school vind...
Ik zie weinig auto's bij de school (wel mega veel bakfietsen). De autos die er zijn staan verderop (en dan kan je net zo goed vanaf huis lopen), of mega fout geparkeerd (die blokkeren dan weer de bakfiets parkeerplek
). Nu is het zo dat de straat van de school rond haal/brengen gratis parkeren is en de rest van de wijk betaald. Dit terwijl je de straat eigenlijk niet in wil (smalle straat met veel fietsers) rond schooltijd. Ik denk dat het bij ons zou helpen als de nabije doorhangsweg ook een haal en breng plek krijgt. Dan haal je de auto drukte uit de zijstraat van de school weg (en lopen de kids gelijk 100-200m (bergop)).
Neweve
07-05-2026 om 21:04
Rekenenisleuktaalook schreef op 07-05-2026 om 18:18:
[..]
Omdat vaak dezelfde(bescheiden) kinderen pech hebben houd ik dat voor mezelf even bij zodat deze kinderen ook eens eerste keus van mij krijgen. En ook dat ik voor mezelf weet dat het niet waar is als ouders zeggen dat hun kind wel heel vaak teleurgesteld wordt.
Dat is lief. Mijn dochter is zo'n bescheiden kind. Die kan gerust wachten tot iedereen wat heeft gekozen. Ik krijg het idee dat ze langzaam wel wat mondiger wordt nu ze de klas meer begint de kennen maar het is echt oefenen.
Soms geeft ze achteraf thuis aan "ik wilde eigenlijk de witte maar die was op dat vind ik jammer". Ik vind het verbazingwekkend dat er ouders zijn die na deze uitspraak op hoge poten naar de juf gaan. Wij bespreken het wel met de juf, tijdens het toen minuten gesprek, maar meer als voorbeeld van een situatie waar ze timide is. En hoe wij haar samen met de juf kunnen stimuleren om af en toe wat meer op te komen voor haar eigen wensen. (Op dit moment is dat je wens roepen ipv fluisteren, want ze heeft nog niet altijd door dat niet iedereen het fluisteren hoort).
MamaE
07-05-2026 om 21:12
Een kleuter in de bakfiets brengen vind ik heel wat anders dan een kind in groep 6/7/8 nog steeds in de bakfiets brengen. Als de BSO niet in de school is en kinderen onder de 7 niet zelf mogen fietsen van school naar BSO moet je inderdaad iets.
Stimpie
07-05-2026 om 21:18
Netherfield schreef op 07-05-2026 om 09:58:
En dan moeten de basisscholen ze gezond leren eten zeker...
Zijn we al mee bezig. Wat dacht je van het koningsontbijt? Je moet die pakketten eens bekijken. Is echt lachen!
Twee volkoren broden, wat smeerkaas, vruchtenhagel (???), een komkommer, klein doosje tomaatjes, zakje appeltjes, 2 pakken melk.
Dit jaar zat er een pak Cruesli zero in. Maar waar moet dat in dan? Met die 2 pakken melk krijg je het niet eens voor elkaar om 30 kinderen te drinken te geven! (En Cruesli met melk is ook niet te eten, daar niet van).
Paar jaar geleden zaten er 6 eieren in. Hoe verdeel je dat over 30??
Pas als mensen het daad werkelijk gaan organiseren blijkt hoe lastig dit toch wel is...
En kijk voor de lol eens wat er in de trommels mee komt voor lunch.... waag het NIET daar iets van te zeggen! Ik krijg bij veel van die trommels het idee dat ouders het zielig vinden dat die kinderen op school moeten eten zo. Of zouden ze thuis ook echt hun kind na 1 witte boterham met vlokken (en zonder korstjes) aan de bifiworstjes en dubbele melkliga's zetten?
Maar wie mag het oplossen?? School!
Oh, en nog een leuke:
Beker yogi van een kind valt om. Krijgt nu een beker water, terwijl ik dat stinkspul opdweil. Lust ie niet, dus niks gedronken. Boze ouder. Waarom ik geen ranja gegeven heb. Dat hebben we op school zeker staan, want bij de BSO krijgen ze dat ook!
Poezenmeisje
07-05-2026 om 21:27
Ik vond het veel erger dat mijn kleuter bij speelafspraakjes water geweigerd werd. "Hier hoef jij geen water hoor, hier mag jij lekker ranja".
Hij lust het niet, dus hij drinkt het niet. Bijna 20 jaar later nog steeds water, melk en thee.
Rekenenisleuktaalook
07-05-2026 om 21:33
Stimpie schreef op 07-05-2026 om 21:18:
[..]
Zijn we al mee bezig. Wat dacht je van het koningsontbijt? Je moet die pakketten eens bekijken. Is echt lachen!
Twee volkoren broden, wat smeerkaas, vruchtenhagel (???), een komkommer, klein doosje tomaatjes, zakje appeltjes, 2 pakken melk.
Dit jaar zat er een pak Cruesli zero in. Maar waar moet dat in dan? Met die 2 pakken melk krijg je het niet eens voor elkaar om 30 kinderen te drinken te geven! (En Cruesli met melk is ook niet te eten, daar niet van).
Paar jaar geleden zaten er 6 eieren in. Hoe verdeel je dat over 30??
Pas als mensen het daad werkelijk gaan organiseren blijkt hoe lastig dit toch wel is...En kijk voor de lol eens wat er in de trommels mee komt voor lunch.... waag het NIET daar iets van te zeggen! Ik krijg bij veel van die trommels het idee dat ouders het zielig vinden dat die kinderen op school moeten eten zo. Of zouden ze thuis ook echt hun kind na 1 witte boterham met vlokken (en zonder korstjes) aan de bifiworstjes en dubbele melkliga's zetten?
Maar wie mag het oplossen?? School!
Oh, en nog een leuke:
Beker yogi van een kind valt om. Krijgt nu een beker water, terwijl ik dat stinkspul opdweil. Lust ie niet, dus niks gedronken. Boze ouder. Waarom ik geen ranja gegeven heb. Dat hebben we op school zeker staan, want bij de BSO krijgen ze dat ook!
Nou snap ik wel dat ouders sommige keuzes maken. Onze kinderen (ik zelf ook trouwens) waren nooit heel dol op brood. Onze kinderen kregen thuis bij de lunch dus ook altijd andere dingen dan brood. Een kliekje, een gebakken ei, soep, salade van die dingen die je niet makkelijk warm kunt meegeven.
Geen continurooster maar wel altijd heel snel moeten eten. Binnen kwartier moesten ze buiten zijn. En dan tot 15:15 school. En dan maakte ik, binnen de mogelijkheden, ook wel eens keuzes die ik anders niet snel zou maken.
Bakblik
07-05-2026 om 22:24
Elke zoveel jaar hebben scholen wel weer een manie over de gezonde broodtrommel. Komen en kwamen er regels over wat er wel en niet mee naar school mag.
De juf heeft gestudeerd voor juf en niet voor voedingskundige dus dan krijg je van die "leuke" discussies dat ranja niet mag want teveel suiker maar yoghurtdranken met smaakje (en heel veel suiker) mogen wel.
Brood met smeerkaas mag wel maar brood met pindakaas mag niet, want zoet beleg. De losse stukjes kaas mogen niet, want dat zijn "extraatjes" en dat wilden ze nou juist verbieden, omdat er ook veel candybars werden meegegeven. Mijn ene kind at liever droog brood en de kaas in een stukje ernaast dan de kaas tussen het brood. Dat was voor haar makkelijker in 15 minuten weg te krijgen dan een belegde boterham. Mijn kinderen namen ook wel koude stukken pizza mee. Goed belegd met tomatensaus wat kaas en verse groenten, mocht ook niet want pizza en dus vet en ongezond
Heel wat discussies gevoerd op school met leerkrachten. Prima dat ze aandacht wilden hebben voor gezonde voeding maar nodig dan een deskundige uit en ga niet af op kreten uit de reclame.
Stimpie
08-05-2026 om 01:38
Bakblik schreef op 07-05-2026 om 22:24:
Elke zoveel jaar hebben scholen wel weer een manie over de gezonde broodtrommel. Komen en kwamen er regels over wat er wel en niet mee naar school mag.
De juf heeft gestudeerd voor juf en niet voor voedingskundige dus dan krijg je van die "leuke" discussies dat ranja niet mag want teveel suiker maar yoghurtdranken met smaakje (en heel veel suiker) mogen wel.
Brood met smeerkaas mag wel maar brood met pindakaas mag niet, want zoet beleg. De losse stukjes kaas mogen niet, want dat zijn "extraatjes" en dat wilden ze nou juist verbieden, omdat er ook veel candybars werden meegegeven. Mijn ene kind at liever droog brood en de kaas in een stukje ernaast dan de kaas tussen het brood. Dat was voor haar makkelijker in 15 minuten weg te krijgen dan een belegde boterham. Mijn kinderen namen ook wel koude stukken pizza mee. Goed belegd met tomatensaus wat kaas en verse groenten, mocht ook niet want pizza en dus vet en ongezond
Heel wat discussies gevoerd op school met leerkrachten. Prima dat ze aandacht wilden hebben voor gezonde voeding maar nodig dan een deskundige uit en ga niet af op kreten uit de reclame.
Op de school waar ik nu werk hebben we het helemaal losgelaten.
Het enige dat ik wel eens teruggestuurd heb zijn blikjes cola. Maar we hebben ook niet een populatie waarbij dit voorkomt.
Greep uit wat er zoal voorbij komt waarvan ik in gedachte mijn wenkbrauwen wel eens optrek (maar niks zeg, want dat is de afspraak) (het gaat hier om kleuters! Dus geen puber in de groei of zo!)
Grote suikerwafels
Chips
Bifi-Liga-paaseitje (1 trommel)
6 boterhammen (moet wel op, want 's avonds en 's morgens eet hij zo slecht!)
1 boterham zonder korstjes
'Borrelplank': geen brood maar nootjes-rauwkost-humus-olijven-worstjes-kaasjes-augurkjes (1 trommel)
Pastasalade, pot tot aan de rand gevuld, met een flesje knoflooksaus dat kleuter er nog doorheen moet roeren (onmogelijke opgave, pot te vol)
Sinaasappel met 'zeg maar tegen de juf dat ze die even moet schillen'.
Flinke volwassen hand winegums/kikkertjes (dagelijks)
Punt taart (want mama is jarig)
Pizza (die ik even in de oven op moest warmen. Dat werd dus koude pizza. Dus niet gegeten want dat lustte kind niet. Klein detail: al had ik dat gewild: school had geen oven!)
Zakje cup a soup.
1/2 liter knalblauwe energiedrank (was helaas al op voor ik het goed en wel in de gaten had)
Een rugzak vol met voorverpakte rommel (denk aan chocoladecroisantjes van de Lidl en zo. Kon kind mooi de hele week mee doen, had moeder er geen omkijken meer naar (zaten ook 5 koeken bij voor de kleine pauze. Dat kon toen nog. Chocoprins of zo).
Gelukkig ook heel veel trommels die echt prima in orde zijn hoor! Het merendeel gelukkig. Maar het verbaast me dat ik me na 25 jaar onderwijs nog steeds kan verbazen over wat ik zie!
duizel
08-05-2026 om 05:59
hier laat school veel toe maar geen snoep, chips, koek, taart. Ze gaan geen eten opwarmen en ze houden bij de kleuters bij dat iedereen wat eet, er is geen beleid dat de lunchtrommel leeg moet (gelukkig).
Ik heb een kind dat geen brood eet, als ik dat meegeef komt dat gewoon weer terug (evt zonder het beleg,).
Zij neemt dus inderdaad dingen mee die je misschien onder borrelplank zou scharen, rauwkost, crackers... heel soms pastasalade
Rekenenisleuktaalook
08-05-2026 om 06:35
Op mijn school is het beleid al jaren dat ouders meegeven wat goed is voor hun kind. Maar snoep en chocolade en frisdrank mogen niet.
Er mag dus niet worden geruild want als jij geen vlokken mee krijgt vinden jouw ouders dat dus geen goed idee.
Sinds er een keer een pot noodles met kwam en er in het water werd gevraagd, en de dag daarna een zakje noodles waarbij heet water en een schaaltje nodig was, is de tweede regel dat je alles zelf moet meenemen om je lunch te kunnen eten. En dan dus heet water in een thermosfles en niet de waterkoker.🤣
Netherfield
08-05-2026 om 07:19
Ik weet niet of het een urban legend is, maar heb ook wel eens gehoord dat een kind wat vaak aardbeien meekreeg, dat niet meer mee mocht van juf want dat was zielig voor de kinderen die geen aardbeien konden betalen.
bieb1963
08-05-2026 om 07:36
Decembermamma schreef op 07-05-2026 om 19:50:
[..]
En toch zijn er ook veel kinderen met 3 hobbies enzo.
Dat kan, maar wat bedoel je daarmee?
bieb1963
08-05-2026 om 07:43
Stimpie schreef op 08-05-2026 om 01:38:
[..]
Op de school waar ik nu werk hebben we het helemaal losgelaten.
Het enige dat ik wel eens teruggestuurd heb zijn blikjes cola. Maar we hebben ook niet een populatie waarbij dit voorkomt.
Greep uit wat er zoal voorbij komt waarvan ik in gedachte mijn wenkbrauwen wel eens optrek (maar niks zeg, want dat is de afspraak) (het gaat hier om kleuters! Dus geen puber in de groei of zo!)
Grote suikerwafels
Chips
Bifi-Liga-paaseitje (1 trommel)
6 boterhammen (moet wel op, want 's avonds en 's morgens eet hij zo slecht!)
1 boterham zonder korstjes
'Borrelplank': geen brood maar nootjes-rauwkost-humus-olijven-worstjes-kaasjes-augurkjes (1 trommel)
Pastasalade, pot tot aan de rand gevuld, met een flesje knoflooksaus dat kleuter er nog doorheen moet roeren (onmogelijke opgave, pot te vol)
Sinaasappel met 'zeg maar tegen de juf dat ze die even moet schillen'.
Flinke volwassen hand winegums/kikkertjes (dagelijks)
Punt taart (want mama is jarig)
Pizza (die ik even in de oven op moest warmen. Dat werd dus koude pizza. Dus niet gegeten want dat lustte kind niet. Klein detail: al had ik dat gewild: school had geen oven!)
Zakje cup a soup.
1/2 liter knalblauwe energiedrank (was helaas al op voor ik het goed en wel in de gaten had)
Een rugzak vol met voorverpakte rommel (denk aan chocoladecroisantjes van de Lidl en zo. Kon kind mooi de hele week mee doen, had moeder er geen omkijken meer naar (zaten ook 5 koeken bij voor de kleine pauze. Dat kon toen nog. Chocoprins of zo).
Gelukkig ook heel veel trommels die echt prima in orde zijn hoor! Het merendeel gelukkig. Maar het verbaast me dat ik me na 25 jaar onderwijs nog steeds kan verbazen over wat ik zie!
Ik heb vreselijk om je post moeten lachen 🤣.