Aviendha
24-04-2026 om 20:10
Kind als enige niet verkleed
Vandaag waren er koningsspelen op school. Ik heb er niet aan gedacht om kind (groep 1) wat oranjes aan te trekken/vlaggetjes te schminken/etc. Het is ook geen moment in me opgekomen. Bij mij op school was dat vroeger niet zo. Meteen bij het ophalen gaf kind aan: "ik was de enige die niks geks had!" Zag op de foto's dat de meeste kinderen wel íets in het thema hadden, al was het maar alleen vlaggetjesschmink. Zucht... ouders die iets soortgelijks hebben meegemaakt? En hoe erg is het nou eigenlijk? Voor volgend jaar heb ik uiteraard beterschap beloofd.
Auwereel
08-05-2026 om 07:48
Toen mijn dochter in de jaren nul naar school ging, kreeg ik van de juf van groep 1 op de kop dat ik mijn dochter buiten de groep stelde omdat ik haar stukjes appel meegaf voor de pauze in plaats van normaal een koek. Dat zorgde voor gepest.
Toen heb ik mijn wenkbrauwen opgetrokken.
tsjor
08-05-2026 om 07:49
Laten we elkaar nu niet overal de maat van nemen. Er zijn altijd ouders en kinderen die voorbeeldig zijn en helemaal perfect, en ouders en kinderen die afschuwelijk zijn en zo heel anders dan jij bent. Beoordeel een ander zoals je zelf beoordeeld wil worden, dus als jij wil dat de buurvrouw of wie dan ook iets komt zeggen over wat je kookt, hoe je je kinderen naar school brengt, wat je in het weekend doet dan moet je dat vooral doen. Over het algemeen houden mensen er niet zegt wat je vindt van hun leven. En als je ergens problemen mee hebt moet je het zelf oplossen. Ik vond fruit op een bepaald moment te duur en gaf een doosje rozijntjes mee. Mocht niet, vonden kinderen snoep. Tsja, dan moet je zelf maar het fruit gaan kopen. Dit soort dingen wekt over en weer irritatie en stress. Een stressvrije omgeving is het beste voor de kinderen!
tsjor
08-05-2026 om 08:04
Ik zag gisteren pointer over bewegen op school.
De verklaring dat het op school moet en niet via de ouders is, volgens Erik Scherder, dat ouders (ergens Utrecht of zo) arm zijn en daarom niet goed kunnen nadenken, hun brein werkt niet goed door de armoede. Waarvoor dank. Je zou zeggen: pleit dan voor meer inkomen, maar ik moet eerlijk zeggen dat (arme) mensen die kinderen hebben al heel veel extra geld en voorzieningen krijgen en gelukkig is niet iedereen een (niet gecompenseerde) toeslagouder.
Wat mij erg benauwde was dat Defence for Children ging redeneren vanuit het verdrag voor de rechten van het kind: kind heeft recht op gezondheid. In het verdrag van de rechten van het kind staan zaken benoemd waar ouders voor moeten zorgen en als dat ouders niet lukt moet de staat ervoor zorgen. Bijvoorbeeld: kinderen hebben recht op goede gezondheidszorg. De staat moet zorgen dat ouders geïnformeerd worden en zaken als een ziekenhuis verzorgen. Maar uiteindelijk mogen ouders zelf kiezen op welke wijze zij voor de gezondheid van een kind zorgen.
Het lijkt nu de kant op te gaan dat wetenschappers op basis van hun inzichten willen gaan bepalen welke keuzes er gemaakt moeten worden. Dan krijg je een opgelegde staatsopvoeding, geloof mij, dat wil je niet.
Het derde wat me opviel is dat gedaan werd alsof kinderen op school de hele dag zitten. Dat is natuurlijk niet zo. Dat is ook nooit zo geweest.
tsjor
08-05-2026 om 08:09
Alternatief (ik hou van anders denken): betaalde schoolpleinwachten die na school op het schoolplein aanwezig zijn, zodat kinderen na school nog lekker kunnen spelen en ouders niet in paniek hoeven te raken als ze 5 minuten te laat zijn. Eventueel in te zetten vanaf de middagpauze. Laagdrempelig (en soms wel nat en koud) alternatief voor BSO. Totdat er regels komen, en toezicht en inspectie en klachten.
Temet
08-05-2026 om 08:19
" Je zou zeggen: pleit dan voor meer inkomen"
Maar Erik Scherder is mister Beweging, dus die blijft graag trouw aan zijn merk.
Laat Defence for Children zich met het kinderrechtenverdrag in de hand eerst eens richten op het recht op fatsoenlijke huisvesting. Sorry, dit is vanuit een Amsterdamse context, maar er zijn zoveel kinderen in Amsterdam die belazerd zijn gehuisvest. Of helemaal niet (als in: van het ene logeeradres naar het andere, of naar de maatschappelijke opvang),
En dan heb ik het over kinderen met een verblijfsrecht in Nederland, want hoe dit land met kinderen van asielzoekers omgaat is helemaal ten hemel schreiend. Daar gaat de schending van het kinderrechtenverdrag echt wel wat verder dan beweerdelijk te weinig bewegen op school.
Maar goed, dat dwaalt helemaal van dit draadje af. Hoe dan ook: dat Scherder graag aan de weg timmert verbaast me niet, Defence for Children kan betere doelen kiezen om zich op te richten dan het bestoken van het toch al overbelaste onderwijs.
Temet
08-05-2026 om 08:25
" Totdat er regels komen, en toezicht en inspectie en klachten."
Je kan realistisch gezien niet zonder regels en toezicht. Die betaalde wachten zullen een EHBO-diploma en een VOG moeten hebben, en enige sjoege van omgaan met kinderen. En daar zal op toegezien moeten worden.
Mijn kinderen zaten op een BSO die in het brede-schoolgebouw zat waar ze ook naar school gingen. Bij dat gebouw hoort een enorm, openbaar toegankelijk, plein waarop ook de kinderen uit de buurt spelen, of ze daar nou naar school gaan of niet. Als de BSO-kindertjes (herkenbaar aan de hesjes) op dat plein aan het ronddarren waren dan was er natuurlijk altijd toezicht bij vanuit die BSO. Feitelijk was er daarmee dan ook een vorm van toezicht op de kinderen die zonder begeleiding op dat plein bezig waren. Maar ja, dat is niet overal zo. En die BSO-kinderen waren ook niet hele middag op dat plein.
Decembermamma
08-05-2026 om 09:05
bieb1963 schreef op 08-05-2026 om 07:36:
[..]
Dat kan, maar wat bedoel je daarmee?
Mijn neefje zit bijvoorbeeld op 3 sporten, sport elke dag en heeft in het weekend soms ook 3 wedstrijden of hele trainingsweekenden. En ik begreep dat minstens 2 sporten in sommige gebieden heel normaal is.
Decembermamma
08-05-2026 om 09:09
tsjor schreef op 08-05-2026 om 08:04:
Ik zag gisteren pointer over bewegen op school.
De verklaring dat het op school moet en niet via de ouders is, volgens Erik Scherder, dat ouders (ergens Utrecht of zo) arm zijn en daarom niet goed kunnen nadenken, hun brein werkt niet goed door de armoede. Waarvoor dank. Je zou zeggen: pleit dan voor meer inkomen, maar ik moet eerlijk zeggen dat (arme) mensen die kinderen hebben al heel veel extra geld en voorzieningen krijgen en gelukkig is niet iedereen een (niet gecompenseerde) toeslagouder.
Wat mij erg benauwde was dat Defence for Children ging redeneren vanuit het verdrag voor de rechten van het kind: kind heeft recht op gezondheid. In het verdrag van de rechten van het kind staan zaken benoemd waar ouders voor moeten zorgen en als dat ouders niet lukt moet de staat ervoor zorgen. Bijvoorbeeld: kinderen hebben recht op goede gezondheidszorg. De staat moet zorgen dat ouders geïnformeerd worden en zaken als een ziekenhuis verzorgen. Maar uiteindelijk mogen ouders zelf kiezen op welke wijze zij voor de gezondheid van een kind zorgen.
Het lijkt nu de kant op te gaan dat wetenschappers op basis van hun inzichten willen gaan bepalen welke keuzes er gemaakt moeten worden. Dan krijg je een opgelegde staatsopvoeding, geloof mij, dat wil je niet.
Het derde wat me opviel is dat gedaan werd alsof kinderen op school de hele dag zitten. Dat is natuurlijk niet zo. Dat is ook nooit zo geweest.
Ik vind het ook niet meer dan normaal dat ouders zorgen voor de gezondheid van hun kinderen. Ik vind het echt erg dat er mensen zijn die het niet bieden aan het kinderen, zeker in Nederland waar er zo vreselijk veel voorzieningen voor ouders met kinderen en vooral voor ouders met op papier weinig geld.
Maheiden
08-05-2026 om 09:33
tsjor schreef op 08-05-2026 om 08:09:
Alternatief (ik hou van anders denken): betaalde schoolpleinwachten die na school op het schoolplein aanwezig zijn, zodat kinderen na school nog lekker kunnen spelen en ouders niet in paniek hoeven te raken als ze 5 minuten te laat zijn. Eventueel in te zetten vanaf de middagpauze. Laagdrempelig (en soms wel nat en koud) alternatief voor BSO. Totdat er regels komen, en toezicht en inspectie en klachten.
Hebben we hier wel eens gehad 1x per week.
Maheiden
08-05-2026 om 09:36
Stimpie schreef op 08-05-2026 om 01:38:
[..]
Op de school waar ik nu werk hebben we het helemaal losgelaten.
Het enige dat ik wel eens teruggestuurd heb zijn blikjes cola. Maar we hebben ook niet een populatie waarbij dit voorkomt.
Greep uit wat er zoal voorbij komt waarvan ik in gedachte mijn wenkbrauwen wel eens optrek (maar niks zeg, want dat is de afspraak) (het gaat hier om kleuters! Dus geen puber in de groei of zo!)
Grote suikerwafels
Chips
Bifi-Liga-paaseitje (1 trommel)
6 boterhammen (moet wel op, want 's avonds en 's morgens eet hij zo slecht!)
1 boterham zonder korstjes
'Borrelplank': geen brood maar nootjes-rauwkost-humus-olijven-worstjes-kaasjes-augurkjes (1 trommel)
Pastasalade, pot tot aan de rand gevuld, met een flesje knoflooksaus dat kleuter er nog doorheen moet roeren (onmogelijke opgave, pot te vol)
Sinaasappel met 'zeg maar tegen de juf dat ze die even moet schillen'.
Flinke volwassen hand winegums/kikkertjes (dagelijks)
Punt taart (want mama is jarig)
Pizza (die ik even in de oven op moest warmen. Dat werd dus koude pizza. Dus niet gegeten want dat lustte kind niet. Klein detail: al had ik dat gewild: school had geen oven!)
Zakje cup a soup.
1/2 liter knalblauwe energiedrank (was helaas al op voor ik het goed en wel in de gaten had)
Een rugzak vol met voorverpakte rommel (denk aan chocoladecroisantjes van de Lidl en zo. Kon kind mooi de hele week mee doen, had moeder er geen omkijken meer naar (zaten ook 5 koeken bij voor de kleine pauze. Dat kon toen nog. Chocoprins of zo).
Gelukkig ook heel veel trommels die echt prima in orde zijn hoor! Het merendeel gelukkig. Maar het verbaast me dat ik me na 25 jaar onderwijs nog steeds kan verbazen over wat ik zie!
Herkenbaar!
Of niets.... Want aandacht was op of het geld was op? We hebben altijd extra brood in de vriezer. Dan blijkt dat kind (7) nog nooit zelf een boterham heeft gesmeerd en niet weet hoe het moet.
Poezenmeisje
08-05-2026 om 09:50
Ik zal wel gek zijn, maar hoeveel geld kost het om je kind naar buiten te schoppen om te spelen?
Wij plukten rozenblaadjes om parfum te maken in jampotjes.
Later in het seizoen zaten er 'jeukbesjes' aan die struiken. Ook leuk materiaal.

Heksensoep maken in een blikje met modder, takjes en blaadjes.
Steentjes zoeken en een mozaïek leggen daarmee.
Er is zoveel te bedenken als ze zich leren vervelen.
Netherfield
08-05-2026 om 11:48
Poezenmeisje schreef op 08-05-2026 om 09:50:
Ik zal wel gek zijn, maar hoeveel geld kost het om je kind naar buiten te schoppen om te spelen?
Wij plukten rozenblaadjes om parfum te maken in jampotjes.
Later in het seizoen zaten er 'jeukbesjes' aan die struiken. Ook leuk materiaal.
Heksensoep maken in een blikje met modder, takjes en blaadjes.
Steentjes zoeken en een mozaïek leggen daarmee.
Er is zoveel te bedenken als ze zich leren vervelen.
Het kost geen geld. Het kost tijd. Want ze komen af en toe even binnen om iets aan je te vragen, of dat je even wil helpen de bal uit de boom/sloot te krijgen. Of vragen of ze naar het veldje verderop mogen. En vervolgens komen ze vies binnen en moeten ze schone kleren aan en wassen enzo. En in de tussentijd, zijn er ouders die het ook nog eng vinden dat hun kinderen buiten zijn want stel ze doen zich pijn, er gaat iets stuk, of ze worden ontvoerd! Ja dan hebben ze ze liever binnen achter een iPad. Je weet waar ze zijn en ze kijken zó een uur lang filmpjes zonder dat ze hun ouders lastig vallen! Jullie snappen het sarcasme wat er hier tussendoor druipt maar ik vrees dat dit bij sommige mensen toch echt de afweging is.
tsjor
08-05-2026 om 12:31
Het ging nu even niet over wat ouders konden doen en natuurlijk zijn er fantastische ouders, net zoals er fantastische kinderen zijn. Het ging nu over het probleem dat de noodzaak van bewegen a) zwaar onderbouwd wordt met 'wetenschappelijk bijna-bewezen' gezondheidsclaims en een beroep op de rechten van het kind; b) dat neergelegd wordt bij een publieksvoorziening zoals het onderwijs.
Poezekat
08-05-2026 om 17:27
Neweve schreef op 07-05-2026 om 20:49:
Wat betreft de taak van school: ik vind het niet de taak van de school om te de ouders te sturen naar de sportieve vervoersmiddelen. Ik vind het wel de taak van de school om met de gemeente een goede inrichting voor alle (bak)fietsers en lopers te realiseren. Een school stijgt wel in mijn achting als ze ouders wel aanspreken op de (on)zelfstandigheid van een kind in het verkeer (zoals in het voorbeeld hierboven van beweging willen maar wel in de bakfiets). Dan heb je als school wel een goed en compleet overzicht van je kind. Dat is dan weer tegengesteld met dat ik het niet de taak van de school vind...
Ik zie weinig auto's bij de school (wel mega veel bakfietsen). De autos die er zijn staan verderop (en dan kan je net zo goed vanaf huis lopen), of mega fout geparkeerd (die blokkeren dan weer de bakfiets parkeerplek
). Nu is het zo dat de straat van de school rond haal/brengen gratis parkeren is en de rest van de wijk betaald. Dit terwijl je de straat eigenlijk niet in wil (smalle straat met veel fietsers) rond schooltijd. Ik denk dat het bij ons zou helpen als de nabije doorhangsweg ook een haal en breng plek krijgt. Dan haal je de auto drukte uit de zijstraat van de school weg (en lopen de kids gelijk 100-200m (bergop)).
Zelf was ik jaren geleden verkeersouder op de basisschool, in elke schoolkrant stond een stukje namens de verkeersouders. Er werd aandacht besteed aan de Op voeten en fietsendag (dacht ergens in september). Er werd elk najaar een fietsencontrole gehouden door de plaatselijke fietsenmaker. De leerlingen uit groep 7 deden mee aan het verkeersexamen. Verder is er een convenant getekend tussen de basisscholen, politie en gemeente. Er is ook een kiss and ride strook aangelegd naderhand.
bieb1963
08-05-2026 om 17:36
Decembermamma schreef op 08-05-2026 om 09:05:
[..]
Mijn neefje zit bijvoorbeeld op 3 sporten, sport elke dag en heeft in het weekend soms ook 3 wedstrijden of hele trainingsweekenden. En ik begreep dat minstens 2 sporten in sommige gebieden heel normaal is.
Ja, en, prima toch. Wat is het punt wat je wil maken?