Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind als enige niet verkleed

Poezenmeisje schreef op 08-05-2026 om 09:50:

Ik zal wel gek zijn, maar hoeveel geld kost het om je kind naar buiten te schoppen om te spelen?

Wij plukten rozenblaadjes om parfum te maken in jampotjes.
Later in het seizoen zaten er 'jeukbesjes' aan die struiken. Ook leuk materiaal.

rozenbottel.jpg

Heksensoep maken in een blikje met modder, takjes en blaadjes.

Steentjes zoeken en een mozaïek leggen daarmee.

Er is zoveel te bedenken als ze zich leren vervelen.

Er is significant minder buitenspeelruimte, blik met 4 wielen heeft dat ingenomen. Als het niet rijdt staat het wel stil.

De stoepen zijn hier smal en staan vol met fietsen want er is in de hele straat geen achterom. Dat is een zeldzaamheid hier in de wijk.

Het dichtstbijzijnde park dat meer is dan een graspol is voor een kleuter 10min lopen. En groot deel van het jaar een modderpoel.

Dan staat er in de wijk nog verscholen 1 wipkip en een tot tuimelrek gemaakt fietsnietje. 

Toen deze wijk een eeuw geleden gebouwd werd waren er niet zoveel auto's en fietsen. Er waren open ruimtes, daar staan nu woningen.

En dat is in vele steden het geval.

Toen zoon geboren werd, woonden we heerlijk landelijk. Een speeltuinbezoek combineerden we met boodschappen doen, drie kilometer verderop.

Toen hij kleuter was, waren we inmiddels verhuisd naar een buurt met speeltuinen. Dichtbij met oversteek of ietsje verder zonder oversteek.

Wel veel sociale controle, toen mijn vader met zijn kleinzoon naar de speeltuin liep, belde mijn collega om te vragen dat hij mijn kleuter op straat zag met een 'bij-collega-niet-bekende' meneer.

bieb1963 schreef op 08-05-2026 om 17:36:

[..]

Ja, en, prima toch. Wat is het punt wat je wil maken?

Dat dit bij veel kinderen zo is dat kinderen vaker bewegen dan dat wellicht uit onderzoeken naar voren komen. Denk dat als ze iets willen aanpakken ze dat bij de schoolarts moeten constateren of door school moeten doorverwijzen naar de schoolarts in plaats van hele scholen extra te laten bewegen. Hoewel 2 keer per week gym en een goed blok buitenspelen er wel echt bij hoort. 

Poezenmeisje schreef op 08-05-2026 om 19:38:

Toen zoon geboren werd, woonden we heerlijk landelijk. Een speeltuinbezoek combineerden we met boodschappen doen, drie kilometer verderop.

Toen hij kleuter was, waren we inmiddels verhuisd naar een buurt met speeltuinen. Dichtbij met oversteek of ietsje verder zonder oversteek.

Wel veel sociale controle, toen mijn vader met zijn kleinzoon naar de speeltuin liep, belde mijn collega om te vragen dat hij mijn kleuter op straat zag met een 'bij-collega-niet-bekende' meneer.

Kijk dat is alleen maar goed! Zo heb ik een keer een buurjongen uit handen van een vreemde gered. Ik kende de man niet en toen ik mijn telefoon pakte om de moeder van het jongetje te vragen of ze wist dat hij met een man op pad was had ik net een berichtje gekregen van "weet jij toevallig waar B is? , is hij bij jou?" Dus toen een stapje harder gelopen en gevraagd aan B of hij die meneer kende, meneer was heel snel uit beeld, helaas te snel en volledig uit beeld.

Decembermamma schreef op 09-05-2026 om 08:20:

[..]

Dat dit bij veel kinderen zo is dat kinderen vaker bewegen dan dat wellicht uit onderzoeken naar voren komen. Denk dat als ze iets willen aanpakken ze dat bij de schoolarts moeten constateren of door school moeten doorverwijzen naar de schoolarts in plaats van hele scholen extra te laten bewegen. Hoewel 2 keer per week gym en een goed blok buitenspelen er wel echt bij hoort.

Natuurlijk zijn er kinderen die intensief sporten. Maar dat is natuurlijk niet het gros van de kinderen. Waar het om gaat is dat de ‘algemene beweging’ danig is afgenomen (buiten spelen, lopen/fietsen naar school enz). Dáár gaat het om. Dat er op school naast gymles en speelkwartier vooral gezeten wordt en er kinderen zijn die intensief sporten, is niet anders dan decennia geleden. Wél zit ermee enorm verschil in de ‘algemene beweging’. Waarom je de schoolarts benoemt begrijp ik al helemaal niet.

bieb1963 schreef op 09-05-2026 om 08:50:

[..]

Natuurlijk zijn er kinderen die intensief sporten. Maar dat is natuurlijk niet het gros van de kinderen. Waar het om gaat is dat de ‘algemene beweging’ danig is afgenomen (buiten spelen, lopen/fietsen naar school enz). Dáár gaat het om. Dat er op school naast gymles en speelkwartier vooral gezeten wordt en er kinderen zijn die intensief sporten, is niet anders dan decennia geleden. Wél zit er een enorm verschil in de ‘algemene beweging’. En waarom je de schoolarts benoemt begrijp ik al helemaal niet.

bieb1963 schreef op 09-05-2026 om 08:50:

[..]

Natuurlijk zijn er kinderen die intensief sporten. Maar dat is natuurlijk niet het gros van de kinderen. Waar het om gaat is dat de ‘algemene beweging’ danig is afgenomen (buiten spelen, lopen/fietsen naar school enz). Dáár gaat het om. Dat er op school naast gymles en speelkwartier vooral gezeten wordt en er kinderen zijn die intensief sporten, is niet anders dan decennia geleden. Wél zit ermee enorm verschil in de ‘algemene beweging’. Waarom je de schoolarts benoemt begrijp ik al helemaal niet.

De schoolarts kan kinderen met overgewicht helpen. Dat hele bewegen gebeuren is om overgewicht tegen te gaan, mijn zoon beweegt genoeg dus waarom zou hij op school nog meer moeten bewegen, pak dit lekker aan daar waar de problemen liggen en niet centraal. 

Decembermamma schreef op 09-05-2026 om 14:30:

[..]

De schoolarts kan kinderen met overgewicht helpen. Dat hele bewegen gebeuren is om overgewicht tegen te gaan, mijn zoon beweegt genoeg dus waarom zou hij op school nog meer moeten bewegen, pak dit lekker aan daar waar de problemen liggen en niet centraal.

Ik heb het er toch niet over dat school het moet oplossen? En we hebben het toch niet specifiek over jouw zoon? Geen idee van jou zoon. Je had het trouwens over je neefje die zoveel sport. Maar goed, ik begrijp je berichten niet.

bieb1963 schreef op 09-05-2026 om 15:51:

[..]

Ik heb het er toch niet over dat school het moet oplossen? En we hebben het toch niet specifiek over jouw zoon? Geen idee van jou zoon. Je had het trouwens over je neefje die zoveel sport. Maar goed, ik begrijp je berichten niet.

Je begrijpt het niet? Mijn zoon en andere kinderen met een gezond bewegingspatroon en gezond gewicht hoeven dus niet extra te bewegen maw dat hoeft school allemaal niet te regelen. School kan het wel constateren en kinderen doorverwijzen naar de schoolarts die uitermate goed in staat is de juiste adviezen of doorverwijzingen te geven om een kind op gezond gewicht te krijgen en daarbij dus genoeg te laten bewegen. 

Decembermamma schreef op 09-05-2026 om 16:31:

[..]

Je begrijpt het niet? Mijn zoon en andere kinderen met een gezond bewegingspatroon en gezond gewicht hoeven dus niet extra te bewegen maw dat hoeft school allemaal niet te regelen. School kan het wel constateren en kinderen doorverwijzen naar de schoolarts die uitermate goed in staat is de juiste adviezen of doorverwijzingen te geven om een kind op gezond gewicht te krijgen en daarbij dus genoeg te laten bewegen.

Ik geloof dat jij de hele issue niet begrijpt. Ongetwijfeld zijn er kinderen die een normaal gewicht hebben en/of kinderen die veel sporten. Wat overigens nog helemaal niet zegt dat hun algehele beweeg en eet patroon nou zo goed is…. Maar daar gaat het helemaal niet over. Het gaat niet over jouw of mijn kind. Het gaat over het feit dat tegenwoordig véél kinderen te weinig bewegen. Wat overigens helemaal niet wil zeggen dat al die kinderen die te weinig bewegen ook te dik zijn…, alsook dat kinderen die een paar uur per week sporten alsnog veel te weinig bewegen. En dat zit niet alleen  in te weinig sport. 2 a 3 uur per week sporten is prima en gangbaar (en ja, er zijn ook kinderen die mss wel 10 uur per week sporten) Decennia geleden ook, alleen…… toen was er daarnaast veel meer ‘natuurlijke’ beweging in de zin van buiten spelen, lopen/fietsen naar school enz. Daar gaat het dus mis nu (vaak). Van mij hoeft school dat niet op te lossen, maar dat moet vanuit de thuissituatie. Wat overigens niet wil zeggen, dat regelmatig op school even een paar minuten even een beweeg dingetje doen op school niet heel goed is. Voor ieder kind. Maar nogmaals, het gaat wmb niet over school, maar over de vrije tijd. 

bieb1963 schreef op 09-05-2026 om 19:26:

[..]

Ik geloof dat jij de hele issue niet begrijpt. Ongetwijfeld zijn er kinderen die een normaal gewicht hebben en/of kinderen die veel sporten. Wat overigens nog helemaal niet zegt dat hun algehele beweeg en eet patroon nou zo goed is…. Maar daar gaat het helemaal niet over. Het gaat niet over jouw of mijn kind. Het gaat over het feit dat tegenwoordig véél kinderen te weinig bewegen. Wat overigens helemaal niet wil zeggen dat al die kinderen die te weinig bewegen ook te dik zijn…, alsook dat kinderen die een paar uur per week sporten alsnog veel te weinig bewegen. En dat zit niet alleen in te weinig sport. 2 a 3 uur per week sporten is prima en gangbaar (en ja, er zijn ook kinderen die mss wel 10 uur per week sporten) Decennia geleden ook, alleen…… toen was er daarnaast veel meer ‘natuurlijke’ beweging in de zin van buiten spelen, lopen/fietsen naar school enz. Daar gaat het dus mis nu (vaak). Van mij hoeft school dat niet op te lossen, maar dat moet vanuit de thuissituatie. Wat overigens niet wil zeggen, dat regelmatig op school even een paar minuten even een beweeg dingetje doen op school niet heel goed zou zijn. Sowieso is lang achtereen zitten niet goed. Voor ieder kind. Maar nogmaals, het gaat wmb niet over school, maar over de vrije tijd.

bieb1963 schreef op 09-05-2026 om 19:26:

[..]

Van mij hoeft school dat niet op te lossen, maar dat moet vanuit de thuissituatie. 

In de basis ben ik het met je eens. School is echter wel een goede plek voor vrede informatievoorziening. Ze kunnen enerzijds kinderen bewust maken van een gezonde levensstijl (o.a. eten en bewegen). En anderzijds ouders informeren of verwijzen naar aanvullende hulp. 

Neweve schreef op 09-05-2026 om 20:31:

[..]

In de basis ben ik het met je eens. School is echter wel een goede plek voor vrede informatievoorziening. Ze kunnen enerzijds kinderen bewust maken van een gezonde levensstijl (o.a. eten en bewegen). En anderzijds ouders informeren of verwijzen naar aanvullende hulp.

Nou, volgens mij zijn scholen geen voedseldeskundigen……. En verder weet school uiteindelijk totaal niet wat kinderen thuis eten en wat daar wel of niet bewogen wordt. Het moet niet gekker worden. 

bieb1963 schreef op 09-05-2026 om 20:49:

[..]

Nou, volgens mij zijn scholen geen voedseldeskundigen……. En verder weet school uiteindelijk totaal niet wat kinderen thuis eten en wat daar wel of niet bewogen wordt. Het moet niet gekker worden. Ze kunnen hooguit constateren dat een kind te dik is (en dan nog….), maar waar dat dan precies aan ligt kunnen ze hooguit vermoeden.

Laat meesters en juffen gewoon doen waar ze voor worden betaald. Taal, rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis en biologie leren aan kinderen.

Hygiëne, sporten, voeding etc. zijn een verantwoordelijkheid van de ouders, niet van de school.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.