Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind als enige niet verkleed


In het AD staat een (premium) artikel over de beweegarmoede onder kinderen. Vooral boven de 12 beweegt maar 40% voldoende, daaronder 62%. Je moet elke dag een uur matig intensief bewegen (wandelen, fietsen, buiten spelen) en daarnaast drie keer per week spier-en botversterkende activiteiten (sport als voetbal, tennis, dansen), daar telt gym op school ook in mee.
Mijn jongste redt dat, 5 keer per week naar school fietsen, half uur enkele reis, 2 keer per week sport en daarnaast nog sportschool. Oudste redt dat niet, want school is maar een kwartier fietsen en ze gaat niet wandelen ofzo.

Zelf red ik dat ook niet trouwens. 


Wel zegt een sportarts dat ouders voor de beweging moeten zorgen, dus niet school!

MamaE schreef op 14-05-2026 om 11:48:

Op werk hebben wij twee keer per week kantoorfruit. Dat zijn voornamelijk handig eetbare dingen als appels, peren, bananen, mandarijnen, soms wat pruimen of druiven. Geen hele ananas die je dan met zes man moet delen.

Als je op school dagelijks hulpouders nodig hebt om het fruit te verdelen en te snijden en de helft van de tijd heb je veel te veel of veel te weinig, of rottend of nog lang niet rijp, dan snap ik de frustratie wel. Dan heb je er meer werk mee dan voordeel van.

Ik vraag me ook wel af of ouders echt meer fruit gaan kopen voor hun kinderen als zo'n project klaar is. Lijkt me ook handiger om dit structureel te doen ipv af en toe op projectbasis.

Ons kantoorfruit is afgeschaft vanwege de kosten. Dat terwijl er wel allerlei andere geldverslindende onzinnigheden onverminderd doorgaan, het management drie keer per jaar extern met elkaar spelletjes mag doen om te leren hoe ze hun medewerkers door een reorganisatie kunnen begeleiden. Ik neem mijn eigen fruit wel mee, maar het is wel stom.

foutjes gebeuren, ik werk op een kdv waar veel kindjes zijn die niet zelf Nederlands spreken. De ouders snapte er niks van, maar wij hadden zelf vlaggetjes aangeschaft om te schminken op de kinderen. Denk dat school zoiets ook wel kan bedenken toch? Voor het geval dat een ouder iets vergeet? 

vdberghisa schreef op 27-05-2026 om 22:03:

foutjes gebeuren, ik werk op een kdv waar veel kindjes zijn die niet zelf Nederlands spreken. De ouders snapte er niks van, maar wij hadden zelf vlaggetjes aangeschaft om te schminken op de kinderen. Denk dat school zoiets ook wel kan bedenken toch? Voor het geval dat een ouder iets vergeet?

Natuurlijk kan een school zoiets bedenken en op de meeste scholen gebeurd zoiets ook wel, maar het is wel een beetje makkelijk om te wijzen naar de school als het toch gewoon in de nieuwsbrieven staat. Als ouder kun je jezelf ook wel wat verdiepen in de school van je kind. Nieuwsbrieven lezen kan ook via google translate. En als je dan als ouder niet weet wat wat koningsspelen betekend dan google je even en klik je op afbeeldingen, en dan kun je niet meer doen alsof je niet weet dat veel kinderen verkleed komen, maar je kunt ook zien dat op de meeste foto's ook wel kinderen staan die aan dat verkleden niet meedoen zodat je zelf kunt inschatten wat jouw kind wil en wat jij wilt doen voor je kind. 

Er wordt vaak gedaan alsof de taal niet beheersen van het land waar in je woont en excuus is om overal maar niet aan mee te doen.

Decembermamma schreef op 28-05-2026 om 10:58:

[..]

Natuurlijk kan een school zoiets bedenken en op de meeste scholen gebeurd zoiets ook wel, maar het is wel een beetje makkelijk om te wijzen naar de school als het toch gewoon in de nieuwsbrieven staat. Als ouder kun je jezelf ook wel wat verdiepen in de school van je kind. Nieuwsbrieven lezen kan ook via google translate. En als je dan als ouder niet weet wat wat koningsspelen betekend dan google je even en klik je op afbeeldingen, en dan kun je niet meer doen alsof je niet weet dat veel kinderen verkleed komen, maar je kunt ook zien dat op de meeste foto's ook wel kinderen staan die aan dat verkleden niet meedoen zodat je zelf kunt inschatten wat jouw kind wil en wat jij wilt doen voor je kind.

Er wordt vaak gedaan alsof de taal niet beheersen van het land waar in je woont en excuus is om overal maar niet aan mee te doen.

Tja, jij zou dit doen en ik wellicht ook, me erin verdiepen maar dat geldt niet voor alle mensen en die zullen daar vast hun redenen voor hebben. Niet iedereen is er even handig in om van alles op te zoeken of ziet er de noodzaak van in. 

Poezekat schreef op 28-05-2026 om 11:44:

[..]

Tja, jij zou dit doen en ik wellicht ook, me erin verdiepen maar dat geldt niet voor alle mensen en die zullen daar vast hun redenen voor hebben. Niet iedereen is er even handig in om van alles op te zoeken of ziet er de noodzaak van in.

En dat is heel makkelijk roepen een beetje interesse tonen in je kind en de omgeving waar je kind opgroeit. Dit is een reden waarom het (vooral in de randstad) zo'n rommel en zo gevaarlijk wordt op straat, excuses vinden om niet mee te hoeven doen om je niet te hoeven interesseren in je omgeving en je kind.

Poezekat schreef op 28-05-2026 om 11:44:

[..]

Tja, jij zou dit doen en ik wellicht ook, me erin verdiepen maar dat geldt niet voor alle mensen en die zullen daar vast hun redenen voor hebben. Niet iedereen is er even handig in om van alles op te zoeken of ziet er de noodzaak van in.

Maar daar kun je wel iets van vinden: Het niet belangrijk vinden en je dus niet, een beetje op z’n minst, in verdiepen wbt het reilen en zeilen op school. Dat is wat anders dan iets een keer vergeten om wat voor reden dan ook. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.