Aviendha
24-04-2026 om 20:10
Kind als enige niet verkleed
Vandaag waren er koningsspelen op school. Ik heb er niet aan gedacht om kind (groep 1) wat oranjes aan te trekken/vlaggetjes te schminken/etc. Het is ook geen moment in me opgekomen. Bij mij op school was dat vroeger niet zo. Meteen bij het ophalen gaf kind aan: "ik was de enige die niks geks had!" Zag op de foto's dat de meeste kinderen wel íets in het thema hadden, al was het maar alleen vlaggetjesschmink. Zucht... ouders die iets soortgelijks hebben meegemaakt? En hoe erg is het nou eigenlijk? Voor volgend jaar heb ik uiteraard beterschap beloofd.
Poezenmeisje
24-04-2026 om 21:28
Bakblik schreef op 24-04-2026 om 20:29:
Mijn kind wilde nooit verkleed en zeker geen schmink op zijn gezicht. Hij wilde altijd anders zijn. Was er trots op dat hij niet meedeed met de massa.
Dat heb ik altijd gestimuleerd.
In de eerste jaren na de kroning van WA kregen ze altijd een shirt of een zweetband, weet niet of dat nog zo is? Zelf die deed zo'n niet aan. Was heel leuk voor de foto's die dan gemaakt werden kind was altijd terug te vinden in het oranjegewoel. Ook live trouwens, afhalen op het sportcomplex met 7 scholen tegelijk had ik mijn kind zo gevonden.
Dat verschilde per school. Zoon heeft op de basisschool een t-shirt en een jaar later een bandana gekregen van de Koningsspelen. Die bandana was elastisch, de kleuters maakten er een rokje of topje van. 😄
Zijn vriendje op de camping was jaloers op dat t-shirt, de school van dat kind deed blijkbaar niet echt iets aan de Koningsspelen.
Andere scholen kregen een beker of iets anders, ik vind ze regelmatig bij de kringloop.
troelahoep
24-04-2026 om 21:35
Ik zou er niet mee zitten. Het was geen afsgesproken werk, het stond niet in de nieuwsbrief van school en niet iedereen had oranje aan, maar in de beleving van je kind wel. Kan gebeuren. Als je kind hier buitensporig mee zit zou ik me daar op richten, voordat hij teleurgesteld thuiskomt omdat hij toevallig de enige was die geen witte schoenen of een spijkerbroek aanheeft, of iets dergelijks.
Is het oranjegedoe rond koningsdag niet iets van de laatste jaren en een marketingstrategie van winkelketens als de Hema?
Mijn kinderen (jongste is 17) hadden echt geen oranje dingen aan naar school hoor, en bij mijn weten waren er wel wat kinderen in het oranje maar zeker niet iedereen.
Izza
24-04-2026 om 22:02
Er staat niets over kleding omdat het voor bijna iedereen toch echt logisch is. Net zoals met kerst of carnaval ga je met koningsdag en de koningsspelen in het oranje. Het enige wat vreemd is dat de juf geen stick heeft met de vlag.
Verder is het misschien goed om meer te investeer in contact met andere ouders. Of eens te helpen op school. Op die manier ben je beter betrokken en op de hoogte.
RaSa
24-04-2026 om 22:13
Ach het kan erger. Hier niet goed gelezen en kind een dag te vroeg verkleed naar school gestuurd. Kan je verklappen dat een kind in groep 4 dat niet meer waardeert.
Wel jammer dat ze niet zo'n vlaggetjesstick hadden liggen. Dan was het probleem direct opgelost geweest.
Bloemenzee
24-04-2026 om 22:16
Ik vind het helemaal niet direct logisch dat je dit zou moeten weten. Vroeger bestond dit niet en wij gingen ook op Koninginnedag niet in het oranje of zo. En het kan vaker voorkomen dat je iets gewoon vergeet. Niet zo hard zijn voor jezelf en niet zo hard zijn voor anderen.
MMcGonagall
24-04-2026 om 22:17
Ik kan me niet herinneren dat mijn kind naar de koningsspelen ging in oranje. Volgens mij ging ze gewoon in gymkleren. Ik heb wel de plank misgeslagen bij de eerste paasdoos. In de brief stond dat het gewenste ontbijtje in een versierde schoenendoos moest. Dat was ook precies wat het was, een (door kind) beplakte doos met twee bolletjes en een mandarijn of zo. Bleek dus dat de onderliggende bedoeling was dat je de doos geheel in stijl versierde, liefst was het een schattig mandje, bij voorkeur met levende kuikentjes en een chocoladehaas erbij. Was dus wel sneu voor het kind waarvoor wij het ontbijtje hadden gemaakt.
Goed, dat overkomt je een keer en het jaar erop kun je ook alles uit de kast trekken.
Wieder
24-04-2026 om 22:20
Nou, daar zou ik dus helemaal never nooit aan gedacht hebben als niemand mij daar attent op zou maken, daar ben ik even helemaal een partijtje niet mee bezig 😬. Het zit echt niet in mijn systeem om mijn kinderen (destijds) met koningsdag op te tuigen, ik zou ook voor een lekkere joggingbroek gaan voor die spelletjes. Nou ja, jammer voor kind maar geen ramp verder. Volgend jaar beter!
Rekenenisleuktaalook
24-04-2026 om 22:49
Dit is zo lastig vind ik.
Door het in de nieuwsbrief te zetten lijkt het verplicht maar je kunt ook sporten in iets dat niet oranje is.
Wij, op onze school, willen de kinderen niet dwingen en tegelijkertijd vinden we het sneu voor kinderen die het wel hadden gewild maar waar ouders het vergeten zijn, er geen geld aan willen uitgeven, of bezwaren hebben. In voorkomende gevallen heb ik altijd wel iets oranje mee om uit te lenen.
We hebben van die vlaggen-schmink-stiften op school maar ook dat wordt niet actief aangeboden. Alleen kinderen die zeggen het ook te willen krijgen het.
De focus ligt op de spelletjes, het sporten, het ontbijt, de informatie over Koningsdag etc. Het moet leuk zijn voor iedereen, in het oranje of welke kleur dan ook. Met schmink of zonder schmink.
Rekenenisleuktaalook
24-04-2026 om 22:59
Maar ik weet ook hoe hard die kleintjes kunnen zijn. Terwijl wij uitdragen dat het niet uitmaakt vraagt de ene kleuter aan de andere waar zijn oranje kleren zijn.
Terwijl ik met mijn vlaggetjes-stift in de weer ben hoor ik kinderen elkaar aanspreken dat ze echt vlaggen op hun wangen moeten doen wat:
- het is maar één keer Koningsspelen.
- anders ben je flauw, dat je dat niet wilt
- is het niet leuk voor anderen dat iemand niet mee doet. Staat stom op de foto's.
En ondertussen hebben ouders die helpen de mond vol over andere ouders want zo sneu voor de kinderen die in hun gewone kleren zijn. Niet gestoord door de kennis dat er kinderen zijn die het helemaal niet willen.
MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM
24-04-2026 om 23:29
Aviendha schreef op 24-04-2026 om 20:53:
[..]
Met kerst had ie idd een kersttrui aan. Tja, alle ouders van de klas zullen het met je eens zijn. Wij waren de enige dombo's
Nee joh! Het kan iedereen overkomen, zo heb ik 3 jaar geleden mijn dochter van top tot teen in het oranje versierd, smink en al. Na enkele stappen op schoolplein had ik al gauw door dat letterlijk niemand oranje aan had. Ik vroeg een vader; mag ik je wat vragen, is het vandaag geen koningsdag? Waarna hij naar mijn dochter keek en hij direct begon te lachen. Oepsssss, bleek dus geen koningsdag te zijn . We zijn op school direct bij het toilet al het smink gaan verwijderen en alle versiering af gedaan. Achteraf niet te voorkomen, wel op te lossen 🤭
Tuinfluiter
24-04-2026 om 23:49
Tja niet leuk voor je kind maar zoiets kan toch bijna iedereen overkomen. Volgend jaar een nieuwe kans en dan kan je je helemaal uitleven.
Had mij ook kunnen overkomen. Koningsspelen waren er nog niet toen mijn kinderen op de basisschool zaten maar bij voetbal ek en wk wel altijd oranje kleding. Als kind er niet zelf over begon dacht ik daar echt niet aan. Dochter hield trouwens niet van verkleden en sminken en liep zelfverkozen ook nooit in het oranje rond, geen idee of ze daar opmerkingen over kreeg.
Jorni
25-04-2026 om 01:54
Niet erg hoor zijn ze zo weer vergeten. En mijn kinderen hadden er niets mee. Ze moeten niets van schmink of felle kleuren in kleding hebben Dan hebben we ruzie. Zijn al lang blij dat ze op die dag al mee doen. En ze liepen in gewoon normale kleding.
Anoniemer
25-04-2026 om 06:23
Izza schreef op 24-04-2026 om 22:02:
Er staat niets over kleding omdat het voor bijna iedereen toch echt logisch is. Net zoals met kerst of carnaval ga je met koningsdag en de koningsspelen in het oranje. Het enige wat vreemd is dat de juf geen stick heeft met de vlag.
Verder is het misschien goed om meer te investeer in contact met andere ouders. Of eens te helpen op school. Op die manier ben je beter betrokken en op de hoogte.
Dat is helemaal niet 'logisch' , zo'n kersttrui, wat een onzin. Opgegroeid in Zuid-Limburg kan ik je vertellen dat je hooguit op vrijdag vóór carnaval verkleed naar school mocht (maar carnaval begon eigenlijk pas op zondag he? Na de mis) en veel kinderen waren/zijn niet verkleed. Koningsspelen zijn pas iets van de laatste jaren, dus niet direct voor iedereen logisch.
En: de meeste ouders zijn echt wel betrokken maar hebben geen tijd om op school rond te hangen en te netwerken met andere ouders.
Poison
25-04-2026 om 06:31
Hier wel koningsspelen toen kinderen op de basisschool zaten, werd altijd gecommuncieerd in de nieuwsbrief. Zoon wilde nooit, dochter het liefst de hele week. 🇳🇱