Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind als enige niet verkleed

bieb1963 schreef op 09-05-2026 om 20:49:

[..]

Nou, volgens mij zijn scholen geen voedseldeskundigen……. En verder weet school uiteindelijk totaal niet wat kinderen thuis eten en wat daar wel of niet bewogen wordt. Het moet niet gekker worden.

Ik zeg ook niet dat een school verantwoordelijk is voor de uitvoering. Wel dat een school een goed kanaal kan zijn voor informatievoorziening en routering naar de juiste instanties/informatie. Ieder kind komt tenslotte in aanraking met school. 

School heeft daarbij wel ook een belangrijke signalerings functie. Als de ouders hun verantwoordelijkheid niet pakken is de school degene die een signaal kan geven naar veilig thuis. 

Neweve schreef op 10-05-2026 om 12:53:

[..]

School heeft daarbij wel ook een belangrijke signalerings functie. Als de ouders hun verantwoordelijkheid niet pakken is de school degene die een signaal kan geven naar veilig thuis.

Dat begrijp ik, maar aanmelden bij veilig thuis gaat toch wel over andere zaken. Niet over of school vindt/denkt dat een kind wat meer zou moeten bewegen of een pizzapunt als lunch mee krijgt. 

Ik denk dat heel veel mensen te weinig bewegen. En dan gaat het niet over intensief sporten maar over het half uurtje tot een uur wandelen of fietsen per dag. Dat is goed voor je lijf en voor je hersenen (vandaar dat Erik Scherder er op hamert). Door kinderen altijd met de auto of de bakfiets naar school te brengen, missen ze dat. Net als volwassenen die de auto pakken terwijl gezien de afstand ze het prima kunnen fietsen. Of die ‘s avonds op de bank ploffen ipv een halfuurtje wandelen. En omdat kinderen het kopiëren van hun ouders, moet je dus fietsen en lopen wanneer dat kan. Met je kinderen. En dat hoeft echt niet tijdens school. Nu heb ik trouwens niet het idee dat er tijdens school minder wordt bewogen als vroeger. Daaromheen wel. 

bieb1963 schreef op 10-05-2026 om 13:19:

[..]

Dat begrijp ik, maar aanmelden bij veilig thuis gaat toch wel over andere zaken. Niet over of school vindt/denkt dat een kind wat meer zou moeten bewegen of een pizzapunt als lunch mee krijgt.

Nou meestal is het een combinatie he, een keer een pizzapunt is vaak het probleem niet. Zoon had een meisje in de klas dat elke maandag een stuk gebak mee kreeg dat was immers over van het weekend, op dinsdag had ze dan pizza mee wat over was van de maandag, op woensdag een broodje knakworst en er kwamen ook geregeld croissants en chocoladebroodjes mee. Maar dat soort broodtrommels worden dan vaak ook gemaakt in gezinnen waar wel meer speelt dan alleen ongezond eten. 

Decembermamma schreef op 10-05-2026 om 17:34:

[..]

Nou meestal is het een combinatie he, een keer een pizzapunt is vaak het probleem niet. Zoon had een meisje in de klas dat elke maandag een stuk gebak mee kreeg dat was immers over van het weekend, op dinsdag had ze dan pizza mee wat over was van de maandag, op woensdag een broodje knakworst en er kwamen ook geregeld croissants en chocoladebroodjes mee. Maar dat soort broodtrommels worden dan vaak ook gemaakt in gezinnen waar wel meer speelt dan alleen ongezond eten.

• Tja, dat is niet echt gezond nee. Maar mag hopen dat die kinderen dan niet aangemeld worden bij veilig thuis……. Dat is nogal wat en  een vooroordeel, zo werkt dat niet. Iets dergelijks is dan m.i. wel iets wat school bij de ouders kan aankaarten, al is het maar onder het mom dat school beleid heeft, ook richting andere kinderen, dat tienuurtjes/lunch op school niet bedoeld zijn voor dergelijke lekkernijen.
Neweve schreef op 09-05-2026 om 20:31:

[..]

In de basis ben ik het met je eens. School is echter wel een goede plek voor vrede informatievoorziening. Ze kunnen enerzijds kinderen bewust maken van een gezonde levensstijl (o.a. eten en bewegen). En anderzijds ouders informeren of verwijzen naar aanvullende hulp.

Volgens mij hoor je op de basisschool rekenen, lezen etc te geven.

Decembermamma schreef op 10-05-2026 om 17:34:

[..]

Iedere dag feest bedoel je? 

Gezinnen waar 'meer speelt' hebben echt niet als kenmerk dat ze vaak taart, koek en luxe broodjes eten. Het klopt dat mensen die weinig te besteden hebben vaker ongezond eten. En dat ouders die hun kinderen verwaarlozen ook niet voor een gezonde maaltijd zorgen. Maar dan zul je eerder zien dat zo'n kind regelmatig een half leeg trommeltje heeft, oud brood/geen beleg, nooit fruit ed. Maar taartjes ipv boterhammen in gezinnen waar iets speelt, nee.

En als ouderst echt regelmatig slechte keuzes maken dan kun je ze daar natuurlijk op aanspreken. En als je denkt dat er meer aan de hand is plan je een gesprek. Je gaat niet veilig thuis bellen voor iets als een ongezonde lunch  

Ik kan me wel voorstellen dat school kaders stelt. En dat alleen een broodproduct (brood/wraps/broodjes ed) met beleg en evt rauwkost ed is toegestaan. Als mensen kliekjes gaan meegeven lijkt het me lastig in beeld te hebben wat gezond is en lijkt me meer risico op rotzooi in de klas. 
Je ziet het hier al; mijn kind kreeg pizza mee, maar onze pizza is gezonde pizza. Versus: kinderen die op maandag taart mee hebben en op dinsdag pizza, daar is thuis wat aan de hand hoor. 
Hoe weet je als leerkracht nu wie de gezonde pizza mee heeft en wie de 'meer aan de hand daar pizza'? Of hoeft een leerkracht nergens naar te kijken? Maar mag dan alles? Mag een doos van domino's met een overgebleven pizza dan ook mee? Er zal dus ergens een grens moeten worden gesteld lijkt me. 

Meesje schreef op 10-05-2026 om 20:13:

Ik kan me wel voorstellen dat school kaders stelt. En dat alleen een broodproduct (brood/wraps/broodjes ed) met beleg en evt rauwkost ed is toegestaan. 

Maar waarom? Waarom zou iemand bijvoorbeeld geen rijst mogen meegeven? Ik eet brood tussen de middag, maar ik ben Nederlands, en genoeg landen waar men geen brood eet. Als je het gewoon koud kunt eten, wat maakt het dan uit wat iemand eet? Als er maar iets is. 

Nederland is volgens mij het enige land waar de lunch dient te bestaan uit een bruine boterham met pindakaas en een mandarijn.

Catootje uit JanJans&dekinderen deed in de jaren '70 van de vorige eeuw al haar best om haar eten te ruilen met een klasgenootje.

Nasi goreng is in andere landen een kliekjesontbijt.

Bij mij in de klas zie ik verschillende lunches: boterhammen, hapjes (crackertjes/rauwkost/rijstwafel/worstjes), fruit, wraps, pasta, rijstgerechten, miegerechten, stukken pizza of hartige taart. Klein snoepje of paaseitje erbij. Kijken ze doms wat betrapt naar mij. Dan zeg ik: Bofkont! Wel eerst je lunch opeten, dat is het toetje. Nu word ik nieuwsgierig, ga morgen eens kijken of ik nog iets nieuws ontdek. 
Ik heb denk ik zelf het meest saaie lunchdoosje met 3 bruine boterhammen en een stuk komkommer voor op de boterham met kaas 😂

Valeria schreef op 10-05-2026 om 20:39:

[..]

Maar waarom? Waarom zou iemand bijvoorbeeld geen rijst mogen meegeven? Ik eet brood tussen de middag, maar ik ben Nederlands, en genoeg landen waar men geen brood eet. Als je het gewoon koud kunt eten, wat maakt het dan uit wat iemand eet? Als er maar iets is.

Vanwege de rest van mn bericht dat je gemakshalve hebt weggeknipt... 

Zoals gezegd; ik kan me voorstellen dat er érgens een grens moet liggen. De kartonnen doos van de pizzaria met een hele pizza er in. Een slagroomtaart. Eén winterpeen. Heel blik knakworsten. Is allemaal koud, dus prima? 

Meesje schreef op 10-05-2026 om 20:06:

[..]

Iedere dag feest bedoel je?

Gezinnen waar 'meer speelt' hebben echt niet als kenmerk dat ze vaak taart, koek en luxe broodjes eten. Het klopt dat mensen die weinig te besteden hebben vaker ongezond eten. En dat ouders die hun kinderen verwaarlozen ook niet voor een gezonde maaltijd zorgen. Maar dan zul je eerder zien dat zo'n kind regelmatig een half leeg trommeltje heeft, oud brood/geen beleg, nooit fruit ed. Maar taartjes ipv boterhammen in gezinnen waar iets speelt, nee.

En als ouderst echt regelmatig slechte keuzes maken dan kun je ze daar natuurlijk op aanspreken. En als je denkt dat er meer aan de hand is plan je een gesprek. Je gaat niet veilig thuis bellen voor iets als een ongezonde lunch

Precies,zou te gek voor woorden zijn.

Maheiden schreef op 10-05-2026 om 20:51:

Bij mij in de klas zie ik verschillende lunches: boterhammen, hapjes (crackertjes/rauwkost/rijstwafel/worstjes), fruit, wraps, pasta, rijstgerechten, miegerechten, stukken pizza of hartige taart. Klein snoepje of paaseitje erbij. Kijken ze doms wat betrapt naar mij. Dan zeg ik: Bofkont! Wel eerst je lunch opeten, dat is het toetje. Nu word ik nieuwsgierig, ga morgen eens kijken of ik nog iets nieuws ontdek.
Ik heb denk ik zelf het meest saaie lunchdoosje met 3 bruine boterhammen en een stuk komkommer voor op de boterham met kaas 😂

1. Dat is dus ook het punt, dat mie-, pasta-, of rijstgerecht in het trommeltje kan heel gezond, heel ongezond of er ergens tussenin zijn. Gaat de leerkracht dat elke keer bepalen, kijken of er niet teveel zout in zit…, of het wel volkorenpasta is, of er het juiste vet is gebruikt enz? Of sturen we op ouders wier kind altijd witbrood met jam of chocopasta meekrijgt (heeeeel ongezond) ook veilig thuis op hun dak?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.