Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind eet opeens moeilijk of niet

hallo, onze vijfjarige dochter eet sinds een paar dagen niet meer of heel slecht. Op school kwam ze opeens terug met een volle broodtrommel. Daarna kwam er spanning te liggen de dagen die volgden bij het boterham eten. Waarschijnlijk heeft ze op school een slechte ervaring gehad omdat ze misselijk werd bij het eten (ze moest namelijk flink huilen bij het eten waarna ze dus misselijk werd op school). Hoe ga je om met zo’n situatie? Want het lijkt een eetprobleem in de maling en is heel zielig om te zien dat ze het mentaal niet lukt om te eten of om soms niet te eten. Any tips or tricks? Iemand hier ervaring in?


BrightEchidna89

BrightEchidna89

19-11-2022 om 09:59

Mijn stiefzoon eet/drinkt ook slecht. 
Thuis kunnen wij hem aansturen en op school (buitengewoon onderwijs), hebben wij aan zijn leerkracht gevraagd om het in het oog te houden. Hij zit in een klasje van 7 kinderen, dus misschien is dit wel lastiger binnen het reguliere onderwijs. 

Daar het slechts enkele dagen speelt, zou ik me er nog niet te druk over maken.

misschien iets anders aanbieden qua eten? Bijv. Ze werd misselijk van een boterham met kaas (in haar idee), misschien wil ze dan wel crackers met ander beleg/fruit/krentenbol. 

Eet ze wel ontbijt en avondeten? 
Misschien even navraag doen op school wat er gebeurd is. Bij kleuters kan dat soms iets heel kleins zijn.   

Keres

Keres

19-11-2022 om 10:35 Topicstarter

op het moment eet ze alles onder druk maar dat is niet echt handig zullen jullie begrijpen. Ben daar nog zoekende in wat wijsheid is. We kijken het een paar dagen aan. Bedankt voor de tips tot zover. 

Keres schreef op 19-11-2022 om 10:35:

op het moment eet ze alles onder druk maar dat is niet echt handig zullen jullie begrijpen. Ben daar nog zoekende in wat wijsheid is. We kijken het een paar dagen aan. Bedankt voor de tips tot zover.

Waar komt de druk om te eten vandaan? Komt dat uit haar zelf of is dat omdat jullie zeggen dat ze wel iets moet eten?

Als het gaat om een angst dan zou ik het moeten even weglaten. Kijken of ze dan uit zichzelf dingen gaat eten. De cyclus doorbreken is makkelijker als het uit haar zelf komt, dan wanneer het een moeten is.

Probeer ook te achterhalen wat de angst is. Is ze bang om ziek te worden of bijvoorbeeld om er in te stikken? Wat was de aanleiding van de huilbui die aan het incident vooraf ging, kan dat er nog mee te maken hebben.

Toon begrip en zorg dat er zo min mogelijk druk is.

Heeft misschien een klasgenootje gezegd dat ze dik is? En ze zo, op haar manier, daar wat aan wil doen? Kinderen, hoe jong ook, kunnen iets goed bedoelen maar het zo zeggen dat het niet goed overkomt.

dan

dan

19-11-2022 om 11:42

Is er voldoende tijd op school om te eten? 

Tand los?  En daardoor angst om te eten?
Of zijn er soms rare regels tijdens de overblijf waardoor ze geen hap die de keel krijgt? 
15 jaar geleden moest mijn kleuter eerst haar brood opeten en dan mocht ze pas drinken. Dochter had de "irritante" gewoonte om na een paar halogeen brood en paar slokjes te nemen dan was haar mond "schoon" en kon ze weer verder eten. Door veel omvallende bekers en pakjes mocht dat ineens niet meer. Toen kreeg ze niet meer dan een halve boterham op tijdens het eetmoment en kwam ze helemaal niet meer aan drinken toe. Mega dorst als ze uit school kwam.  Toen ben ik maar even gaan praten op school. 

Bijtje82

Bijtje82

19-11-2022 om 12:10

Feestdagen stress?

onze oudste eet ook met tegenzin, zelfs met koek, snoep, chips etc. (Grondslag is waarschijnlijk haar allergie) Onze regel is; wij bepalen wat en wanneer zij eet en zij de hoeveelheid.
Dus als zij helemaal niet eet, krijgt ze pas weer het volgende eetmoment weer eten. we gaan dus uit de strijd en verplichting. En concentreren ons op een gezellig samen zijn met eet- en drinkmomenten

Bijtje82

Bijtje82

19-11-2022 om 12:24

Tatemae schreef op 19-11-2022 om 12:20:

onze oudste eet ook met tegenzin, zelfs met koek, snoep, chips etc. (Grondslag is waarschijnlijk haar allergie) Onze regel is; wij bepalen wat en wanneer zij eet en zij de hoeveelheid.
Dus als zij helemaal niet eet, krijgt ze pas weer het volgende eetmoment weer eten. we gaan dus uit de strijd en verplichting. En concentreren ons op een gezellig samen zijn met eet- en drinkmomenten

Oh dat vind ik wel wat ver gaan eigenlijk.

maar goed, als het voor haar werkt en niet te belastend is, zal het wel ok zijn.

Een paar dagen.. misschien zit haar gewoon wat dwars. Ik heb vorige week ook een week lang last gehad na het eten. Een onduidelijk opgeblazen gevoel, niet fijn. 

Om nou meteen van een beginnend eetprobleem te spreken lijkt me wat voorbarig. Ik zou er juist niet te veel aandacht aan besteden en eens even aankijken. 

Bijtje82 schreef op 19-11-2022 om 12:24:

[..]

Oh dat vind ik wel wat ver gaan eigenlijk.

maar goed, als het voor haar werkt en niet te belastend is, zal het wel ok zijn.

Dat is het punt, het is dus niet belastend. We zitten gewoon aan tafel, er staat allemaal eten op en we kletsen over van alles en nog wat. En haar de keuze om wat te eten, zo niet, over 2uur een nieuw fijn eetmoment. Er ligt dus geen druk op wel/niet eten, en daardoor ging ze weer eten, op haar tempo en manier.

Sindsdien geen gedoe meer,  ik vond het de beste tip ever.

Bijtje82

Bijtje82

19-11-2022 om 14:12

Tatemae schreef op 19-11-2022 om 14:09:

[..]

Dat is het punt, het is dus niet belastend. We zitten gewoon aan tafel, er staat allemaal eten op en we kletsen over van alles en nog wat. En haar de keuze om wat te eten, zo niet, over 2uur een nieuw fijn eetmoment. Er ligt dus geen druk op wel/niet eten, en daardoor ging ze weer eten, op haar tempo en manier.

Sindsdien geen gedoe meer, ik vond het de beste tip ever.

Dat is al weer heel wat ander dan wat je eerder zei.

Wij bepalen wat er gegeten wordt, hoeveel en wanneer. Dat klinkt eerder als een streng regime.

ief

ief

19-11-2022 om 14:16

Bijtje82 schreef op 19-11-2022 om 14:12:

[..]

Dat is al weer heel wat ander dan wat je eerder zei.

Wij bepalen wat er gegeten wordt, hoeveel en wanneer. Dat klinkt eerder als een streng regime.

Je las het verkeerd! Dochter bepaalt de hoeveelheid. 

Verder geen tips. Hier ook een dochter die moeizaam eet. Zelfs koekjes eet ze niet op. 

Bijtje82

Bijtje82

19-11-2022 om 14:20

ief schreef op 19-11-2022 om 14:16:

[..]

Je las het verkeerd! Dochter bepaalt de hoeveelheid.

Verder geen tips. Hier ook een dochter die moeizaam eet. Zelfs koekjes eet ze niet op.

Ik lees letterlijk wat er staat op de hoeveelheid na dan, maar nevermind. Het zal anders bedoeld worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.