Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Pinkel

Pinkel

07-01-2011 om 15:42

Kind even alleen thuis laten echt zo fout?

Mijn dochter van 7 (volgende maand 8) heeft momenteel griep. Niet ernstig maar ze voelt zich toch niet lekker natuurlijk. Ze vroeg van de week of ze even alleen thuis kon blijven terwijl ik de andere kinderen haal. Ik heb hierin toegestemd en ben voor haar bereikbaar en zij kan mij ook bellen. Verder heb ik gezegd voor niemand open te doen en dat als er iets is ze naar de buren kan gaan.

Het is geen bang kind en ze is best verstandig. Ik heb ervoor gezorgd dat ze iets te doen heeft. Ook heb ik met haar geoefend. Vragen als wat zou je doen als bv: er heel lang en dringend gebeld wordt aan de deur en je wordt er zenuwachtig van. Wat doe je als er brand uitbreekt. Het wel of niet redden van de huisdieren etc. Dit ging allemaal goed. Ik vertrouw haar.

Ik ben niet langer dan 20 minuten weggeweest en doe dit alleen als uitzondering. Dus bv als ze ziek is om de kinderen snel te halen.

Nu het volgende: Een moeder van school reageerde geschokt en zei dat dit strafbaar is in Nederland. Ik voelde me gelijk een ontaarde moeder. Hoor graag hoe anderen dit zien en vanaf welke leeftijd dan wel oké?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

Het ligt ee nbeetje aan het kind, maar ik vind dat het best eventjes kan. Of het strafbaar is weet ik niet, het lijkt me niet. Of je je kind nu 20 min thuis laat of een paar uur daar zit wel verschil in.
Muizemeis

Fraz

Fraz

07-01-2011 om 15:47

Vind ik niet

ik vind het niet zo fout. Liet mijn kinderen op die leeftijd ook wel eens alleen om even boodschapjes te halen of bracht de oudste naar school terwijl jongste vrij was. Maar ja elk kind en elke ouder is anders. Heb jij er vertrouwen in en weet ze hoe ze je kan bereiken dan moet je dat gewoon doen.

Wat een onzin

Ik ben jurist en nee, het is niet strafbaar.

Dit heet je kinderen opvoeden en zelfstandig laten worden. Altijd klein houden en nooit verantwoordelijkheid geven, da's pas slecht voor een kind!

Lekker laten praten dus en gewoon je eigen intuitie volgen.

Guinevere

Guinevere

07-01-2011 om 15:49

Doe ik ook hoor

Ik zie niet in waarom je dat niet zou kunnen doen. Een kind geeft zelf aan wanneer het er aan toe is en je hebt haar goed voorbereid.
Ik doe dit al vanaf dat onze oudste ruim 5 jaar was. Omdat hij er zelf om vroeg. Ik begon met heel even van huis te gaan, 10 minuutjes ofzo. Nu is hij 8 en ik kan wel een uurtje weg blijven.
Hij doet alleen open voor bekenden, de achterdeur is van het slot voor het geval dat hij het huis snel moet verlaten.
Eén keer heb ik hem zelfs een half uurtje op zijn broertje van 3 laten letten. Op beider verzoek.

Vic

Vic

07-01-2011 om 15:57

Afhankelijk van kind

Mijn oudste liet ik wel eens een half uurtje alleen toen ze net 5 was. Bij jongste, nu bijna 6, ben ik daar net mee begonnen maar dan zorg ik wel dat ik binnen een half uur weer thuis ben.

vlinder72

vlinder72

07-01-2011 om 16:02

Hier ook

Mijn oudste van 8 kan ik bijna niet alleen thuis laten. Hij raakt dan in paniek. Alleen als hij precies weet waar ik naar toe ga (zodat hij eventueel er ook naar toe kan gaan) en hoe laat ik weer terug ben, wil hij best even alleen blijven (15 minuten maximaal).

Zijn zesjarige broer daarentegen maakt het niet uit. Ik vertel altijd waar ik naar toe ga. Is eigenlijk altijd hetzelfde broer/zus ophalen of wegbrengen. En ik wijs op de klok aan wanneer ik weer terug ben. Soms mag zijn vijfjarige zusje ook even thuis blijven. Ze kijken dan samen t.v.

Kleintje van 1,5 jaar moet natuurlijk altijd mee.

Ik vind het wel grappig om het verschil te zien. De oudste kan zo bang zijn terwijl het verder wel een stoere jongen is. Hij gaat wel zelf overal alleen naar toe (naar school, naar vriendjes) maar thuisblijven vindt hij zo eng.

100%mama

100%mama

07-01-2011 om 16:09

Ach, kan best hoor

hier blijft zoon van 6 elke dag alleen thuis

Wij hebben namelijk 2 honden.....die moeten plassen en dat niet op een wc doen. Ik hoef het nieteens te vragen of hij mee wil om ze uit te laten en dus blijft hij alleen thuis, gem. dan 15 minuten. Ik ben ook wel eens een korte boodschap gaan halen. Het ligt echt aan het kind en hierin ken alleen jij je eigen kind en dus kan jij ook enkel die beslissing maken. Hier strikte instructie's, geen deur open en nee, ook niet voor de buren. Die wachten maar tot ik terug ben. Geen telefoon opnemen en de achterdeur van de knip zodat hij aan beide kanten in geval van nood weg kan komen. Ik heb hem nog nooit "betrapt" op het niet nakomen van afspraken en zit meestal precies hetzelfde te doen als dat hij deed voor ik weg ging.

Goed toch?

Als jij vindt dat het kan, je kind het kan en jij er vertrouwen in hebt is het toch prima!
Mijn dochtertje is bijna 8 en die durft het niet. Ze is erg angstig. Ze wil nu alleen een boodschap leren halen. Drie minuten lopen, een hele rustige weg oversteken, dus dat mag van mij. Vorige week voor het eerst gedaan maar ze was zo terug omdat ze niet durfde: "wil je niet twee meter achter me aanlopen?" Tuurlijk!
Ik denk dat het nog een lange weg is voordat ze alleen een boodschap durft te doen en alleen thuis te blijven. Stapje voor stapje, ieder zijn eigen tempo.
Groetjes
Gonzo

Wij doen het ook

Dochter van 8 kan tot een uur alleen thuis blijven, dat is ze vanaf een jaar of 5 gewend. Toen natuurlijk geen uur, maar begonnen met 10 minuten. Ze komt nu 1 dag in de week thuis uit school i.p.v. naar de BSO te gaan. Als ze thuis is belt ze mij op mijn werk en ik ga dan ook naar huis, dat duurt een uur. Als er wat is belt ze Egberdien-man, die kan in 5 minuten thuis zijn.
Vroeger kwam een vriendin van me trouwens ook met dat verhaal dat het strafbaar is om kinderen tot hun 12e (!) alleen thuis te laten.

Wij ook

...alleen laatst tot de ontdekking gekomen dat er meer kan gebeuren dan dat er bijvoorbeeld wordt aangebeld. Stroomstoring!. Ik was zoon om 17.00uur bij vriendje gaan halen, dochter half uurtje alleen thuis. Tv aan en telefoon bij de hand. 17.15 uur valt de stroom uit. De hele wijk pikke donker. Gelukkig was mijn dochter zo verstandig om naar de buren te lopen, maar ik zat wel even in de rats. Met een stroomstoring had ik nog nooit rekening gehouden, dus mensen... ook hier je kind op voorbereiden

100%mama

100%mama

07-01-2011 om 20:49

Oeps mossel

Nee, daar had ik idd niet aan gedacht! Hier en hier een bijkomend voordeel......omdat wij een zee-aquarium hebben, staat er ook een aggregaat naast die direct de stoom overpakt en dus blijven wij verlichting hebben maar idd, je moet ook aan de "minder voorkomende" dingen denken!

Als je kind het zelf durft

dan kun je dat best doen voor 20 minuutjes. Als je kind er tegenop zou zien, zou je even een buurvrouw kunnen vragen of zo.

Maar op zich vind ik er niks ontaards aan!

Asa Torell

Asa Torell

07-01-2011 om 21:43

Hier ook

zoon van bijna 7 blijft drie keer per week 20 min alleen thuis terwijl ik dochter van het kdv afhaal. Hij mag van mij niet de deur open doen of telefoon aannemen. De moeder van een vriendje heeft haar zoon geleerd om haar te bellen als er iets is. Dat zou misschien helpen in zo'n situatie als een stroomstoring. Zijn er hier mensen die dat afspreken met hun kind?

Ely

Ely

07-01-2011 om 21:47

Jij kent je kind t beste

Dus voornamelijk eens met eerdere berichten. Kan me ook voorstellen dat je persoonlijke en woonsituatie uitmaakt. Vind het persoonlijk erg prettig dat vele vertrouwde buren zijn (al moet ik nu gelijk denken aan die arme Millie, vreselijk)

Wil er wel even aan toevoegen dat ik 3 jaar wel jong vind om met 8 jarig broertje te blijven. Ook al vroegen ze er zelf om. Mijn ervaring is dat ze op die leeftijd nog niet dingen kunnen overzien en dan vind ik het een hele verantwoordelijkheid.
Ben wel benieuwd naar andere meningen hierover? Minimum leeftijd of is het altijd 'ken uw kind?'

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

07-01-2011 om 22:01

Ken uw kind

Toen dochtertje zes was ben ik begonnen met het alleen thuis laten. Stapje voor stapje opgebouwd en nu ze zeven en een half is mag ze best een uurtje alleen thuisblijven als ik ergens heen moet (winkel, kapper) en ze heeft geen zin om mee te gaan. Behalve brand, stroomuitval, boeven die aanbellen enz. moet je ook denken aan wat het kind zelf fout kan doen. De mijne ging bijvoorbeeld op een stoel staan om bij de hoge plank te kunnen waar de snoeptrommel stond. Stel je voor dat ze was gevallen!

Jade

Jade

07-01-2011 om 22:02

Oh god,

ik hoor in het gevang thuis: mijn dochter (oke, ze is 12 blijft tussen de middag weleens alleen thuis. We hebben dan telefonisch contact (en onze buren zijn thuis, bij calamiteiten kan ze daarheen).

Het hangt van het kind af of die alleen thuis kan zijn of niet.

Pinkel, je leest het, je bent niet de enige ontaarde moeder

liora

liora

07-01-2011 om 22:31

Asa

Hoi,

Mijn zoon van 7,5 blijft weleens alleen thuis maar nooit langer dan een minuut of twintig en hij vindt het fijn.

Asa: als er stroomuitval is, doet de telefoon het ook niet!

Liora

Guinevere

Guinevere

07-01-2011 om 22:43

Telefoon, liora (ot)

Liora, of de telefoon het al dan niet doet bij stroomuitval hangt van een paar zaken af. Ten eerste moet je geen handsfree telefoon hebben met zo'n laadstation. Een ouderwets ding met een draad doet het vaak wel. Tenzij de telefooncentrale ook getroffen is door de storing, dan kun je het shaken.

Rosase

Rosase

07-01-2011 om 23:08

Ach

Wat een overdreven reactie van die moeder.

Het ligt heel erg aan het kind, maar de meeste kinderen van die leeftijd kunnen dat prima aan. Ken eigenlijk meer mensen die dat wel doen dan mensen die dat niet doen. En de paar die dat niet doen vind ik echt van die hyperouders. Dat zijn dan van die types die ieder plooitje dat op de weg van hun kinderen komt, proberen glad te strijken. Zal wel toeval zijn, maar het viel mij wel op.

Stroomstoring

is hier ook al wel eens gebeurd. Dochter heeft toen meteen gebeld, met haar mobieltje ("want mama de telefoon doet het ook niet"). Man is toen naar huis gegaan.
Toen ze 5 was en 10 minuten alleen mocht blijven belde ze me ook eens omdat er een andere ramp was: de tv deed het niet meer .

Sawo

Sawo

08-01-2011 om 10:38

Briefje

Hoi

Ook ik was een ontaarde moeder en liet kinderen alleen thuis. Ik had een vriendin die had zelf een briefje bij zich waarop stond dat als haar iets mocht overkomen er een kind alleen thuis was.

Ik vertelde het meestal even aan de buurvrouw. Ik heb wel toen de kinderen nog klein waren meegemaakt dat er brand vlak bij uitbrak terwijl ik ze even alleen had gelaten. Toen was ik wel blij dat ik de buurvrouw had ingelicht.

groet

saar

liora

liora

08-01-2011 om 12:07

Briefje?

Handig bij een baby, maar als mij iets overkomt loopt mijn zoon echt wel naar buren of bekenden.

Liora

Zus

Zus

08-01-2011 om 21:36

Alleen thuis

Briefje nam ik zelf altijd mee in mijn zak. Dat als ik een ongeluk zou krijgen, men zou weten dat mijn kinderen alleen thuis zaten. Maar inmiddels doe ik dat niet meer, ze zijn nu zo zelfstandig dat ze zelf gaan bellen of naar de buren gaan. Ze zijn bijna 10 en net 8 trouwens en al een paar jaar mogen ze maximaal een half uur alleen thuis zijn (langzaam opgebouwd). Dus als ik er eentje naar sporten breng, blijft de ander thuis. Ze mogen dan ook geen telefoon opnemen, opendoen of eten (voor het geval ze stikken )
Maar ontaarde moeder, nee toch? Lijkt mij heel normaal om ze langzaam er mee om te leren gaan. Eens moeten ze ook op zichzelf gaan wonen, zonder ouders (hoop ik).

Fianna

Fianna

08-01-2011 om 22:35

Ik doe het ook

bij oudste (7.5). Hij is wel eens een uur alleen thuis gebleven als hij ziek was en ik zijn broer naar school moest brengen en daarna boodschappen doen.
Hij is ook wel eens alleen thuis geweest met ziijn broer van 5, max 10 minuten.
Ik weet wat ik doe, ik weet wat mijn kinderen aankunnen. Dat lijkt mij het belangrijkste.
Overigens speelt hij vaak genoeg buiten en dan heb ik hem vaal lang niet in het zicht. wat is gevaarlijker?

Fianna

Fianna

09-01-2011 om 09:53

Tops

Ook daar ben ik schuldig aan. word niks meer met mij als verantwoordelijke ouder, vrees ik...

koentje

koentje

09-01-2011 om 12:50

Dit is hetzelfde als met die peuter

in de supermarkt die je wel of niet even alleen in het winkelkarretje laat zitten. Bij de ene peuter kan het wel, de ander trekt een hele stelling omver. Nou, die peuter zou ik een paar jaar later ook nog maar even niet alleen thuis laten.... nee ook niet even!

Het is zo verschillend per kind. Maar als je kind zelf aangeeft het aan te kunnen dan is dat stap één. Je moet natuurlijk zelf goed bedenken wat je kind in bepaalde situaties doet.
Daarom is het zo onbenullig om anderen maar direct te veroordelen op de situatie. Als je het kind en de situatie in kwestie niet goed kent!

Fianna

Fianna

09-01-2011 om 13:19

Koentje

Ik ben het niet helemaal met je eens. Een peuter kan nog helemaal geen situaties inschatten en het feit dat de ene peuter wel in een karretje blijft zitten en de ander niet heeft met temperament te maken en niet met het wel of niet snappen of iets gevaarlijk is juist dat maakt hen zo onvoorspelbaar. Ook een niet temperamentvolle kan ineens wat geks doen. Bij een kind van 7 liggen de risico's heel anders.

Zus

Zus

09-01-2011 om 17:52

Pelle

Tja, onheil verwacht ik niet echt, maar meer dat ze waarschijnlijk toch het telefoontje niet adequaat zullen gaan afhandelen. En ze mogen de andere telefoon wel opnemen (we hebben 2 lijnen) en daar bel ik dan naartoe als er iets is (niemand kent dat nummer verder).
Ach, en niemand ziet dat er wel iemand zit op de bank als ze aanbellen: we wonen 2 hoog

Leandra

Leandra

09-01-2011 om 18:39

Ook alleen thuis

Zoon van 9,5 is wel eens alleen thuis als ik met jongste naar zwemles ga. Ook eet hij maandag tussen de middag bij mij thuis met een vriendje en op donderdag alleen. Donderdag mag hij sinds deze week alleen naar huis na schooltijd of naar een vriendje. Geen vriendje mee naar huis.Ik heb wel bso op die dag, maar hij wilde dit graag proberen. Verder bel ik tussen de middag even. Vaak is hij al weer naar school om op het schoolplein te spelen. Jongste van 5 is 1 keer noodgedwongen 15 minuten alleen geweest en 1 keer had mijn moeder hem alleen gelaten toen ze een boodschap deed. Volgens jongste was hij vaker alleen. Nou, nee dus .Beiden zjn trouwens niet bang om alleen te zijn. Tijdens de 10 minuten gesprekken heb ik ze ook alleen gelaten. Jongste sliep al en oudste keek even tv. Kon mij natuurlijk zo bellen en binnen een paar minuten ben ik thuis.

Groetjes Leandra

Asa Torell

Asa Torell

09-01-2011 om 20:16

Haha liora

Daar had ik inderdaad nog helemaal niet aan gedacht! Enfin, voor andere eventualiteiten kan het evengoed misschien wel van nut zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.