mamazoekthulp
13-02-2026 om 08:19
Kind groep 3 "onhandelbaar"op school
Ik schrijf dit vooral om even alles kwijt te kunnen. Zijn ook al druk bezig met hulp.
van de week werden wij gebeld door school of wij ons kind op wilden op komen halen. Ik kon hem door de telefoon heen horen schreeuwen.
In groep 1 had hij ook problemen op school. Daar kon hij ook snel boos worden als iets niet lukte. Toen onderzoeken gehad waar uit kwam dat hij een disharmonisch profiel heeft. Na wat tips vanuit de orthopedagoog ging het in groep 2 helemaal goed en leefde hij op.
Nu zit hij in groep 3 en gaat het weer helemaal de verkeerde kant op. Begin van het schooljaar was hij weer snel boos en ging hij de juf slaan. Hierop heeft hij een ochtend bij de concierge gezeten. Hij vond het daar wel prima. Even rust. Daarna nog een paar keer gevraagd hoe het op school ging en het ging wel beter. Tot december toen wij vanuit de BSO signalen kregen dat hij daar soms compleet over de rooie gaat. Ten besloten om weer hulp voor hem te zoeken. Vanuit school kregen wij niks te horen. paar weken geleden op ons en de jeugdverpleegkundige haar initiatief een gezamelijk gesprek met school en de bso gehad. Wat wij toen hoorden schrokken wij echt van. Hij gooit er met stoelen is heel vaak boos. Thuis kan hij soms wel boos zijn maar dat is in 2 min klaar. Hij ervaart veel prikkels op school. Zit naar ons idee ook niet op de beste positie in de klas. Daar gaan ze met de volgende wisseling wel iets aan doen.
Tevens heeft hij nog veel plasongelukjes en word hij daarmee ook gepest. Wij zijn daar met het ziekenhuis ook bezig maar denken ook wel dat het op dit moment een vicieuze cirkel is van zich niet lekker op school en in zijn vel voelen.
Vanuit school is nu samenwerkingsverband opgestart en met de gemeente zijn wij nu ook bezig om te kijken hoe wij hem het beste kunnen helpen.
Ik vind het alleen nar dat ik alles pas hoor als wij een gesprek hebben. Ook weet ik dat hij toen hij van de week een driftbui had meteen is opgetild en naar de directrice is gebracht. Volgens ons kind worden ze ook boos op hem als hij een driftbui heeft. ik keur driftbuien niet goed maar het komt ook ergens vandaan. Op dit moment heb ik echt het gevoel dat zowel mijn kind als de school het spoor bijster is.
Alice12
13-02-2026 om 20:12
Rekenenisleuktaalook schreef op 13-02-2026 om 20:11:
[..]
Of wat gebeurde er in groep twee niet een nu wel?
Ja, dat kan ook.
Ted68
13-02-2026 om 20:33
Nou Rekenblablabla, leraren Levenservaring is echt wel wat anders als iemand die ner van de Pabo komt..… Dus zo gek is mijn antwoord niet….
Schoondochter
13-02-2026 om 20:37
Ted68 schreef op 13-02-2026 om 20:33:
Nou Rekenblablabla, leraren Levenservaring is echt wel wat anders als iemand die ner van de Pabo komt..… Dus zo gek is mijn antwoord niet….
Wat onfatsoenlijk om iemand naam zo te verbasteren.
Rekenenisleuktaalook
13-02-2026 om 20:39
Net van de Pabo komen is dan ook iets dat je gewoon kunt zeggen. Net uit een ei komen is nogal aanmatigend. Jij vindt het ook niet leuk als je zo zou worden genoemd.
Rekenenisleuktaalook
13-02-2026 om 20:55
Weet je, ik heb dit jaar ook een kind in de klas dat snel buitenproportioneel boos wordt. Gooit niet met stoelen maar er gebeuren vergelijkbaar heftige dingen. Ik ben 59 en ik weet het soms ook even allemaal niet meer. Toevallig gisteren ook een flink incident gehad. Hoeveel protocollen er ook zijn, over hoeveel scenarios er ook is nagedacht soms is er, uit het niets, weer een nieuwe situatie.
Iedereen heeft er een mening over, ook andere ouders. Meestal dus een gevalletje; beste stuurlui staan aan wal.
Ninoea
13-02-2026 om 21:56
Is hij jullie enige kind of hebben jullie een groter gezin? Herken je (delen) van het gedrag en zijn er situaties waarin jij dit zelf ook terugziet of is hij compleet anders bij jullie? Wat maakt dat je het oordeel hebt dat het gedrag op de school door school wordt veroorzaakt, en het gedrag op de bso niet door de bso maar ook door de school veroorzaakt wordt? Waarom denk je dat dat niet aan de bso ligt?
Hoe is het gedrag van je zoon als jullie samen op nieuwe of drukke plekken zijn met veel prikkels?
Jullie hebben een onderzoek gedaan en dit gaf aan een disharmonisch profiel. Dat duidt op een iq onderzoek. Is er ook breder onderzoek gedaan? Bijvoorbeeld naar adhd, autisme, etc? Zo niet dan zou ik dat adviseren. Bij dergelijke onderzoeken leveren niet alleen jullie input aan, maar ook de bso en de school en wordt er breed gekeken. Ook kun je vragen of hij geobserveerd kan worden in de klas voor meer inzicht wat er gebeurt.
Mugske
13-02-2026 om 22:47
Hier was er een ervaren juf en een juf net van de pabo. De net startende juf had dus wel goed door hoe ze mijn dochter kon ondersteunen en begeleiden. De ervaren juf maakt het alleen maar erger. (Was duo in hetzelfde jaar).
Saartjepoes
13-02-2026 om 23:13
Hey, ik heb niet het hele draadje gelezen maar het woord overprikkeld komt bijzonder veel voor. Beetje modewoord nu maar het is natuurlijk helemaal niet zo dat ieder kind die buiten zijn raampje gaat dan maar overprikkelt is.
Dit soort gedrag is over het algemeen uiting van een onvervulde behoefte. Die behoefte zou rust kunnen zijn maar net zo goed bijvoorbeeld meer verbinding, autonomie, competentie (is het aanbod passend) ....
Ga er astjeblieft niet automatisch van uit dat rust of thuishouden zoals wordt gesuggereerd de oplossing is. Van onderprikkeling kan je net zo goed een volle emmer krijgen.
Anoniemvoornu
13-02-2026 om 23:34
Saartjepoes schreef op 13-02-2026 om 23:13:
Hey, ik heb niet het hele draadje gelezen maar het woord overprikkeld komt bijzonder veel voor. Beetje modewoord nu maar het is natuurlijk helemaal niet zo dat ieder kind die buiten zijn raampje gaat dan maar overprikkelt is.
Dit soort gedrag is over het algemeen uiting van een onvervulde behoefte. Die behoefte zou rust kunnen zijn maar net zo goed bijvoorbeeld meer verbinding, autonomie, competentie (is het aanbod passend) ....
Ga er astjeblieft niet automatisch van uit dat rust of thuishouden zoals wordt gesuggereerd de oplossing is. Van onderprikkeling kan je net zo goed een volle emmer krijgen.
Kind heeft ook moeite met toiletgang. Kans is groter imo dat dit kind overvraagt wordt dan dat het zich verveelt..