Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Clementine

Clementine

22-03-2010 om 13:15

Kind groep 4 thuis veel lezen?

Hallo,

Mijn dochter zit in groep 4 en leest thuis heel weinig. Heel af en toe in bed nog even, maar overdag nooit. Ze pakt nooit uit zichzelf een boek, terwijl ik een hoop kinderboeken in de boekenkast heb staan. Het liefste wil ze alleen maar tv kijken of computerspelletjes spelen. Dan zeg ik: Ga toch lekker lezen. Maar dat wil ze dus niet.
Ik lees haar wel nog steeds elke avond voor en dat vindt ze wel erg fijn. Soms neemt ze het even over van mij en leest zij even voor en dat gaat gewoon goed. Het is dus niet zo dat ze er moeite mee heeft, dat ze het daarom niet doet.
Ik vraag me af hoeveel jullie kinderen die in groep 4 zitten thuis lezen/lazen. En of en hoe jullie het gestimuleerd hebben. Ikzelf las vroeger héél veel en vond dat heerlijk om te doen. Daarom vind ik het ook jammer om te zien dat mijn dochter dat niet heeft.
Of gaan kinderen dat meer op latere leeftijd doen en is 7 eneenhalf gewoon nog heel jong om met je neus in boeken te zitten?

Clementine

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

22-03-2010 om 13:32

Hier ook niet

zoon groep 3 is net 7 en leest af en toe zelf strips als hij vroeg wakker is. Verder leest hij alles wat los en vast qua opdrukken, yoghurtpakken, ondertitels, krantenkoppen etc.
Maar echt met een boek op de bank niet hoor.
Ik vind dat ook best jong. Ik denk dat dat wel komt als het lezen nog meer geintegreerd en ge automatiseerd is.
Zoon vindt het wel leuk ons 1 blz voor te lezen uit een avi boekje voordat hij gaat slapen.

Terpi

Terpi

22-03-2010 om 13:41

Karakterding?

Volgens mij heeft het weinig te maken met leeftijd maar juist met karakter. Ik heb zelf 3 kinderen, de oudste is nu bijna 12. Hij heeft tot dit jaar zeer sporadisch een boek gelezen (wellicht 2 per jaar haha) en zit nu diep in een serie boeken waar hij helemaal enthousiast over is. Dat is dus voor het eerst! De middelste las als kind (leerde zichzelf lezen op zijn 5e geloof ik of nog eerder) elk boek wat voor handen kwam, sinds hij 9 is leest hij zo ongeveer alleen nog stripboeken. Heeft nog minstens 3 spannende en uitdagende boeken op de plank waar hij nooit in begonnen is. De jongste leerde ook zichzelf lezen, is nu 7 en een half jaar oud en leest zich helemaal stuk. Komt elke keer uit de bieb met 8 boeken en leest ze allemaal. Ook dit kind heeft zichzelf leren lezen, nog vroeger dan haar broer dat deed geloof ik.
Boeken lezen kun je stimuleren maar je kunt niet afdwingen dat een kind daar plezier in heeft-krijgt

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-03-2010 om 13:48

Hier ook niet

Nee, (helaas) hier ook niet. Oudste (brugklas) heeft bij vlagen wel wat boeken gelezen, jongste heeft er ook niet bepaald zijn hobby van gemaakt. Ja, lezen in de atlas vindt hij leuk. En de ondertiteling op TV, en hij leest en typt zelf veel bij een aantal online computerspelletjes. Maar met een boek op de bank of in bed... nee, ze lijken niet op hun moeder

Hier wel

Dochter is ook 7 en zit in groep 4. In het begin was ze een matige lezer maar toen ze het leuk ging vinden ging ze uit zich zelf moeilijkere boeken lezen (van zus van negen) en nu is ze op school van Avi 4 naar Avi 7 gegaan in een paar maanden. Ze leest dus heel regelmatig en ook zeker wel einde van de middag op de bank. Verder is het geen stilzitkind, ze is veel buiten maar lezen doet ze graag

Ruim 8,5 jaar en groep 5

Onze dochter weigerde thuis te lezen tot ongeveer de maand januari van groep 3. Daarna had ze voldoende vertrouwen in zichzelf en leest ze heel erg veel. Ze is een trouwe "klant" in de bibliotheek. Maar het lezen doet ze wel (bijna) altijd in bed en zelden gewoon zittend op de bank, dan heeft ze het druk met andere dingen, filmpje kijken (toch soms lezen/ondertitels) of ds-en. Meer dan stimuleren is er niet aan te doen denk ik. Onze oudste (nu 13) leest ondertussen niet veel meer dan de verplichtte boeken voor school, maar is ook al veel tijd kwijt aan huiswerk (brugklas).

Linn

Linn

22-03-2010 om 16:19

Aanbieden

Mijn mening is dat de kinderen van nu niet meer de kinderen van vroeger zijn. De technologie van tegenwoordig is veel interessanter. Kinderen zien dit op tv en om hun heen ook horen ze dit over.
Ik denk dat kinderen daar naar nieuwsgierig zijn en daarom dat ook meer een uitdaging vinden.

De vorm van aanbieden is natuurlijk ook alles bepalend. Pak nou eens een boek. of Ga eens lekker lezen, is voor een kind geen stimulance. Misschien kan je daar eens over na denken.?
Maak het lezen spannend, een uitdaging.

Ilva

Ilva

22-03-2010 om 16:42

Hier

Mijn zoon van 7 (groep 4) leest erg graag maar alleen in bed. Wil ook best eerder naar bed gaan als dit betekend dat hij dan nog kan lezen. Hij leest nu pinkeltje en vind het prachtig. Ik heb trouwens meer dan 10 pinkeltjesboeken in huis. Maar hij kiest liever zelf in de bibliotheek. Ook goed, als hij het maar leuk vind. Oudste zoon is momenteel bezig in het 1 na laatste deel van Harry Potter (hij zit nu in groep 6). En ook hij leest alleen in bed. Dus op tijd naar bed en dan nog lekker een half uurtje lezen. En in het weekend mogen ze zelf wel een uur lezen. En ze vinden het geweldig.

Maylise

Maylise

22-03-2010 om 16:56

Niet te jong maar meer interesse

Ik heb 8 kinderen. 6 daarvan zijn dol op lezen. Vanaf het moment dat ze konden lezen (met een jaar of 5) lazen ze ook veel en haalden we elke week stapels boeken van de bibliotheek. 2 van mijn kinderen vinden lezen een stuk minder interessant. Beide hebben ook wat later leren lezen. Een van die twee is nu al bijna 20 jaar en leest behalve voor zijn studie eigenlijk nooit. Ik vind dat wel jammer want ik vind dat hij hierdoor toch echt wat mist. Hij zelf is het daar niet mee eens.

De ander is nu 10 jaar en hij is ook geen lezer. Dit heeft vooral te maken met zijn slechte concentratie vermogen. Het is voor hem moeilijk om zich lang waar dan ook op te concentreren. Stripboeken leest hij wel graag en ook soms wetenschapsboeken met veel plaatjes en korte stukjes tekst. Ik lees hem nog steeds voor en dat vind hij wel leuk. Dan kan hij zich wel goed concentreren Uit zichzelf een dik boek pakken zal hij echter niet vlug doen.

Ik denk dus dat het meer aan interesse ligt dan aan leeftijd. Aan de andere kant is het wel zo dat als je dochter nog niet echt heel goed kan lezen het voor haar misschien frustrerend is om zelf te gaan lezen. De verhalen die ze technisch kan lezen vind ze niet interessant genoeg en de verhalen die ze wel interessant vindt zijn technisch nog te ingewikkeld voor haar om gemakkelijk te lezen. Hierdoor gaat het lezen van interessante boeken heel langzaam en dat is gewoon frustrerend. Het kan dus best zijn dat als ze technisch beter kan lezen dat ze dan ook het lezen veel leuker gaat vinden. En interesses kunnen natuurlijk veranderen in de loop der jaren.

Het kan dus alle kanten nog op

Maylise

Boekenwurm

Dochter van 8, groep 5, is een rasechte boekenwurm en leest je de oren van het hoofd. Sinds begin groep 4 was ze al klaar met het avi gebeuren. Heb er nooit wat aan hoeven doen, zo is ze gewoon. Heb altijd wel een beetje te doen met ouders die veel moeite moeten doen om hun kinderen "leeskilometers" te laten maken...Grote kans dat ik dat tzt met mijn jongste ook moet gaan doen, da's een heel ander soort kind

Heeft ook wel een nadeel zo'n boekenwurm, op gebied van lezen heeft ze zich heel lang verveeld op school.

Annet

Annet

22-03-2010 om 21:03

één boekenwurm en één niet, allebei goede lezers

Oudste, nu 12, heeft zich in de boeken gestort vanaf dat ze avi 3 niveau haalde. En dat is ze blijven doen. Met 7,5 jaar was ze avi uit (half groep 4).
Jongste, nu 7,5 jaar, heeft nog net iets vlotter leren lezen dan oudste. Ook hij is nu avi uit. Hij leest thuis alleen verpakkingen en Donald Ducks en krantenkoppen. Een boek vindt hij teveel werk. Voorlezen vindt hij wel leuk (hij leest dan mee).

Lezers

hoi

Ik heb een hele vroege lezer maar ze leest alleen thuis als ze iets ziet wat haar interesse heeft. Dat begon jip en janneke en voorleesboeken en daarna de elfenboekjes (daisy meadows). Ze is nu net 8 en leest ze heel fanatiek alle Geronimo boeken en Harry Potter. Andere boeken interesseren haar nauwelijks, strips ook niet. Ze speelt veel liever. Haar 'leeskilometers' heeft ze puur gemaakt door het lezen van boeken die ze echt leuk vond, niet de avi boeken oid.

Het lezen doet ze met name 's avonds. Ze ligt om 19.15 in bed en leest dan tot 19.45 en doet zelf het licht uit. Het is voor haar de manier om even tot rust te komen, lekker ontspannen in slaap te vallen.

Jongste van 5 is ook al aan het lezen, en wil liever samen lezen in plaats van voorgelezen te worden. Is ook wel gezellig. Zij komt ook wel eens overdag met een boek aan om samen te lezen maar geeft meestal de voorkeur aan spelen.

Gruffalo

Tango

Tango

23-03-2010 om 09:48

Geen lezers

Tangodochter zou ik zeker geen lezer noemen. Ze is bijna 9 en leest heel af en toe in bed een stukje Harry Potter. Ook Meester Jaap wilde ze weleens pakken toen we dat van de bieb geleend hadden. Verder eigenlijk niet. Ze speelt liever of zit achter de computer. Bij het computeren moeten we haar er zelfs op attent maken beter te lezen, want ze zit op hyves en wordt af en toe zomaar ergens lid van zonder te lezen wat het is....
Tangozoon van 5 leest nog niet, hij is wel bezig met letters benoemen en probeert er woordjes van te maken. Dit doet hij al een hele tijd, maar het lukt net nog niet. Geen idee of het een lezer zal worden.
Ze houden allebei wel erg van voorlezen, ik mag echt geen avond overslaan.

jippa

jippa

23-03-2010 om 22:43

Boekenwurm groep 4

Jippadochter is een boekenwurm, leest veel Geronimo stilton en gaat dan achter elkaar door. gelukkig vriendinnen met wie ze boeken ruilt. Ik vind de verschillen in haar klas ( gr 4) heel groot op het punt van lezen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.