Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind leren fietsen op latere leeftijd

Mijn dochter is net 8 en geeft nooit interesse gehad in fietsen en leren fietsen. Vaak genoeg aangespoord, maar ze stond er altijd negatief tegenover. Op een gegeven moment heb ik het zo gelaten en gewacht tot ze er zelf mee kwam. 

Vorige week begon ze opeens over het feit dat ze wilde leren fietsen. Vandaag via marktplaats een te kleine fiets opgehaald zodat ze het makkelijker kan leren. 

We hebben al een stukje geoefend, maar ze heeft nog nauwelijks evenwicht op een fiets. Het is best zwaar zo om haar recht te houden. Heeft iemand tips hoe je oudere kinderen kan leren fietsen? Waar en hoe je ze vast moet pakken? 


Ik heb geen tips, maar wel interesse.. Dochter van 7.5 hier kan het ook nog niet. 

is dat nooit eerder een probleem geweest als ze met de klas gingen fietsen?
Evenwicht leren ze op zo'n loopfiets vaak goed, weet niet of daar grote van zijn.

Misschien op een loopfiets (of van de fiets de trappers verwijderen?) beginnen. Dan wordt evenwicht op een veiligere manier geoefend 

Heeft ze wel een step? Op een step of een loopfiets kan ze leren haar evenwicht te bewaren, nou zal een loopfiets voor een 8-jarige te klein zijn, maar een goede step is er voor elke leeftijd. Daar eerst een poosje op oefenen en dan het fietsen weer proberen, want vasthouden lijkt me bij een 8-jarige niet prettig, destijds bij onze 4-jarige vond ik het al vervelend.

Clau1982

Clau1982

18-08-2022 om 18:08 Topicstarter

Miepjecody schreef op 18-08-2022 om 18:05:

is dat nooit eerder een probleem geweest als ze met de klas gingen fietsen?
Evenwicht leren ze op zo'n loopfiets vaak goed, weet niet of daar grote van zijn.

Ze is nog nooit met school gaan fietsen. 


We wonen in een stad met verschillende voorzieningen op loopafstand. Daarnaast hebben we auto en aardig wat OV punten in de buurt, dus wat dat betreft is het kunnen fietsen niet echt noodzakelijk. 

Step heeft ze  

Bijtje82

Bijtje82

18-08-2022 om 18:09

Zorg ervoor dat ze beide voeten goed plat op de grond kan zetten en laatnhaar eerst oefenen met het evenwicht. Dus niet trappen, maar fiets als loopfiets gebruiken en vaart maken met de voeten. Fiets in balans houden met voeten iets van de grond als ze hard genoeg rolt. Als ze op gegeven moment haar balans gevonden heeft kan ze proberen te trappen.
Wat heel belangrijk is. Kijk waar je heen wilt. Want ( en dat leerde ik vooral tijdens het motorrijden) je gaat daarheen waar je kijkt. Als je naar de stoeprand kijkt, weet je bijna zeker dat je er tegen aan rijdt.
Dus blik vooruit, niet naar je voeten. 

Dan heeft ze het zo onder de knie.

Miepjecody schreef op 18-08-2022 om 18:05:

is dat nooit eerder een probleem geweest als ze met de klas gingen fietsen?
Evenwicht leren ze op zo'n loopfiets vaak goed, weet niet of daar grote van zijn.

Met net 8 zullen ze waarschijnlijk nog niet met de klas gaan fietsen?

Zijwieltjes monteren?
Ik weet wel dat vluchtelingenorganisaties vaak fietscursussen geven. Misschien kun je daar eens de kunst afkijken?

Clau1982

Clau1982

18-08-2022 om 18:10 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 18-08-2022 om 18:09:

Zorg ervoor dat ze beide voeten goed plat op de grond kan zetten en laatnhaar eerst oefenen met het evenwicht. Dus niet trappen, maar fiets als loopfiets gebruiken en vaart maken met de voeten. Fiets in balans houden met voeten iets van de grond als ze hadd feroen rolt. Als ze op gegeven moment haar balans gevonden heeft kan ze proberen te trappen.
Wat heel belangrijk is. Kijk waar je heen wilt. Want ( en dat leerde ik vooral tijdens het motorrijden) je gaat daarheen waar je kijkt. Als je naar de stoeprand kijkt, weet je bijna zeker dat je er tegen aan rijdt.
Dus blik vooruit, niet naar je voeten.

Dan heeft ze het zo onder de knie.

Goede tip! Bedankt! 

Apiejapie schreef op 18-08-2022 om 18:10:

[..]

Met net 8 zullen ze waarschijnlijk nog niet met de klas gaan fietsen?

Hier deden ze dat vanaf 6, 7 jaar

Clau1982

Clau1982

18-08-2022 om 18:12 Topicstarter

Miepjecody schreef op 18-08-2022 om 18:11:

[..]

Hier deden ze dat vanaf 6, 7 jaar

Het is maar net waar je woont denk ik. Wij wonen in Rotterdam en het is overal best druk op straat. 

Apiejapie schreef op 18-08-2022 om 18:10:

[..]

Met net 8 zullen ze waarschijnlijk nog niet met de klas gaan fietsen?

Op de school van mijn kinderen wel. Ze fietsen als samen naar de gymzaal. 

Geen druk stadsverkeer. Beetje binnendoor en je moet je best doen om een auto tegen te komen.

Plantenbak schreef op 18-08-2022 om 18:14:

[..]

Op de school van mijn kinderen wel. Ze fietsen als samen naar de gymzaal.

Geen druk stadsverkeer. Beetje binnendoor en je moet je best doen om een auto tegen te komen.

Ben ik voorstander van. Bij school van zoon moest voor de kinderen van groep 7 een touringcar komen om ze naar de gymzaal te brengen omdat de kinderen zo ontzettend slecht fietsten. Ondanks herhaaldelijk verzoek van leerkracht om te oefenen met de kinderen, bleven kinderen vallen, traag fietsen, 0 verkeersinzicht enz. Levensgevaarlijk, waardoor uiteindelijk voor touringcar gekozen is. Te belachelijk voor woorden dat het nodig is. 

Apiejapie schreef op 18-08-2022 om 18:19:

[..]

Ben ik voorstander van. Bij school van zoon moest voor de kinderen van groep 7 een touringcar komen om ze naar de gymzaal te brengen omdat de kinderen zo ontzettend slecht fietsten. Ondanks herhaaldelijk verzoek van leerkracht om te oefenen met de kinderen, bleven kinderen vallen, traag fietsen, 0 verkeersinzicht enz. Levensgevaarlijk, waardoor uiteindelijk voor touringcar gekozen is. Te belachelijk voor woorden dat het nodig is.

Ik vind zelf fietsen in een groep al levensgevaarlijk, een groep 8 ofbrugklas idem dito. Met 7 en 8 jaar helemaal drama. Dus nee ik ben daar geen voorstander van en ja mijn kinderen konden vroeg goed fietsen maar ik kijk altijd naar fietsende tegemoetkomende kinderen. Die kijken naar alles maar niet constant naar wat er voor hen gebeurt. 

Ik was 9 toen ik leerde fietsen  Er was een fiets voor mij beschikbaar bij een vakantiehuisje. Mijn oudere broer rende mee in het begin en hield stuur en bagagedrager vast. Maar ik had wel  al een step, dat zal gescheeld hebben. Wij woonden in een kleine binnenstad en deden ook alles lopend. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.