Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind leren fietsen op latere leeftijd


Miepjecody schreef op 19-08-2022 om 12:03:

[..]

Tja als je daar tijd voor hebt. Even je kind lopend van speelafspraak halen 1.5 km. Dan even bij je moeder langs op 2 km. Dan iets halen bij de bouwmarkt. Alles te voet?

Als je daar geen tijd voor hebt, plan je dat anders, hè?

Maar waarom zou het niet kunnen? Ik ben een paar dagen geleden ook nog lopend naar 3 dingen geweest op een grote ronde, omdat ik het teveel gedoe vond om steeds mijn fiets ergens anders neer te zetten. 

En wat betreft kinderen en fietsen, pas bij het verkeersexamen was het hier nodig. Kind 2 kon het, vond het stom, en deed het dus nooit. Het is voor school verder nog nooit nodig geweest (ze deden alles lopend of met auto's) en wat andere kinderen konden of deden interesseerde hem niet. Sommige kinderen in zijn klas hadden niet eens een fiets tot aan het verkeersexamen. 8 jaar is helemaal niet te laat. 

Miepjecody schreef op 19-08-2022 om 12:03:

[..]

Tja als je daar tijd voor hebt. Even je kind lopend van speelafspraak halen 1.5 km. Dan even bij je moeder langs op 2 km. Dan iets halen bij de bouwmarkt. Alles te voet?

Je bent aan het zagen. Hou 's op.

Mijn broer begeleidt schooluitjes en ziet best veel kinderen uit de randstad die niet kunnen fietsen (middelbare schoolleeftijd). Ik kan het me bijna niet voorstellen, maar ben zelf opgegroeid in een dorp. En mijn ouders liepen niet veel. TO ik ben benieuwd hoe het je dochter vergaat! Goed dat ze het nu leert.

Op de basisschool van mijn kinderen werd nooit gezamenlijk gefietst en het praktische deel van het verkeersexamen werd ook niet afgenomen. Alleen al omdat veel kinderen geen fiets hadden, of (dit speelde m.n. voor het verkeersexamen) geen fiets die in orde was. De meerderheid van de kinderen had een niet-Nederlandse achtergrond en geen ouders die het als prioriteit zag om kinderen op de fiets het (vrij agressieve) Amsterdamse verkeer in te sturen.

Clau1982 schreef op 19-08-2022 om 11:52:

[..]

Ook lopen? Zo ver is dat niet.

Wij lopen ondanks we een auto voor de deur hebben heel veel. Ik heb ook nog een zoontje van 2 en ik vind dat altijd een fijn uitje. Hij in de kinderwagen en wij lopen erbij.

Auto gebruiken we in principe alleen om naar het werk te gaan en om de jongste naar de opvang te brengen en op te halen.

Je vergeet dat je zoontje straks niet meer wil zitten en dan is lopen een heel eind.

Lieveheersbeest schreef op 19-08-2022 om 13:05:

[..]

Je bent aan het zagen. Hou 's op.

Mijn broer begeleidt schooluitjes en ziet best veel kinderen uit de randstad die niet kunnen fietsen (middelbare schoolleeftijd). Ik kan het me bijna niet voorstellen, maar ben zelf opgegroeid in een dorp. En mijn ouders liepen niet veel. TO ik ben benieuwd hoe het je dochter vergaat! Goed dat ze het nu leert.

Doe eens normaal zeg.

Valeria schreef op 19-08-2022 om 12:56:

[..]

Als je daar geen tijd voor hebt, plan je dat anders, hè?

Maar waarom zou het niet kunnen? Ik ben een paar dagen geleden ook nog lopend naar 3 dingen geweest op een grote ronde, omdat ik het teveel gedoe vond om steeds mijn fiets ergens anders neer te zetten.

En wat betreft kinderen en fietsen, pas bij het verkeersexamen was het hier nodig. Kind 2 kon het, vond het stom, en deed het dus nooit. Het is voor school verder nog nooit nodig geweest (ze deden alles lopend of met auto's) en wat andere kinderen konden of deden interesseerde hem niet. Sommige kinderen in zijn klas hadden niet eens een fiets tot aan het verkeersexamen. 8 jaar is helemaal niet te laat.

Natuurlijk is 8 jaar wel laat om nog niet te kunnen fietsen.

Thomass schreef op 19-08-2022 om 13:58:

[..]

Je vergeet dat je zoontje straks niet meer wil zitten en dan is lopen een heel eind.

Welnee. De jongste wilde hier al heel snel niet meer in de kinderwagen, zodra hij kon lopen,  dus die liep ook kilometers op een dag (3+2+3 of zo).  Dat kun je gewoon trainen hoor als je het vaak doet.

Miepjecody schreef op 19-08-2022 om 14:16:

[..]

Natuurlijk is 8 jaar wel laat om nog niet te kunnen fietsen.

Het is niet TE laat, staat er. 

Jij vindt het laat, maar als volwassenen het nog kunnen leren, kan een 8-jarige dat uiteraard ook. 

Leene

Leene

19-08-2022 om 14:21

Valeria schreef op 19-08-2022 om 12:56:

[..]

Als je daar geen tijd voor hebt, plan je dat anders, hè?

Maar waarom zou het niet kunnen? Ik ben een paar dagen geleden ook nog lopend naar 3 dingen geweest op een grote ronde, omdat ik het teveel gedoe vond om steeds mijn fiets ergens anders neer te zetten.

En wat betreft kinderen en fietsen, pas bij het verkeersexamen was het hier nodig. Kind 2 kon het, vond het stom, en deed het dus nooit. Het is voor school verder nog nooit nodig geweest (ze deden alles lopend of met auto's) en wat andere kinderen konden of deden interesseerde hem niet. Sommige kinderen in zijn klas hadden niet eens een fiets tot aan het verkeersexamen. 8 jaar is helemaal niet te laat.


Huh je bent toch rijkelijk laat als je pas kan fietsen net voor het verkeersexamen? Ga je het dan nog redden bedoel ik...dat geloof ik nooit. 
Dan kun je nog beter het verkeersexamen anders inrichten.. dus niet meer fietsend maar op een andere manier. Dus lopend waarschijnlijk...in bepaalde steden of scholen.
Want waarom zou je een fiets verkeersexamen doen als je toch niet fietst??

En ik kom via dit "draadje" erachter dat veel kinderen dus niet of nauwelijks kunnen fietsen of wel kunnen maar het nauwelijks doen. Ook Nederlandse kinderen.
Ik wist  wel dat fietsen in bepaalde culturen weinig voorkomt maar  dat dit ook bij Nederlandse kinderen is,  verbaasd  of moet ik zeggen verbijsterd mij.
En ik blijf mij verbazen over bepaalde reacties:  8 jaar is natuurlijk wel laat. Net zoals een kind wat pas loopt met 23 maanden ook laat is. ( mijn zoon, vond dat ie op zijn billen ook wel vooruit kon komen  Dan zeg ik toch ook niet "nee het is niet laat hoe durf je dat te zeggen" Het is goed gekomen hoor, en het zal met de dochter van TO ook wel goed komen en de wereld vergaat er niet door zullen we maar zeggen.

Maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit niet op zich staat... steeds langer van de ouders afhankelijke kinderen en steeds minder lichamelijk actieve kinderen...en om nu je kinderen te laten wennen om regelmatig met de auto te worden gebracht. Niet my cup of tea.. 

Een jong kind leren fietsen is makkelijker dan een ouder kind leren fietsen. 
Ik heb zelf leren fietsen op gras (want zachter vallen). Als je dat kunt, lukt de straat ook. Als ik alles waar ik geen zin in had niet had hoeven leren, dan had ik bijzonder slecht gefunctioneerd.
Wij wonen in een dorp en vrijwel alle kinderen kunnen hier fietsen voordat ze zes zijn. Dat is ook nodig want qua voorzieningen hebben we alleen een bakker in het dorp. Ook voor VO en kinderen uit het buitengebied op de basisschool is het nodig. OV is heel slecht ontsloten.
Enige uitzondering zijn kinderen met een motorische, visuele of verstandelijke beperking.

Dat in sommige gebieden mensen fietsen niet belangrijk vinden of het is niet nodig, betekent niet dat een kind het niet kan leren. Er zit qua leervermogen geen verschil tussen kinderen in grote steden en in dorpen. En ik vind persoonlijk leren fietsen bij de opvoeding horen. Net als leren zwemmen. Niet iedereen vindt dat leuk maar het is wel nodig.

Hier gaan ze op school vanaf groep 5 vaker op de fiets ergens heen. Ze gaan er vanuit dat iedereen kan fietsen en een fiets heeft. De praktijk wijst dat ook uit. 
Ik vind het erg zorgwekkend dat de verkeersvaardigheid van kinderen zo achteruit gaat. Fietsen is ook een voorloper op autorijden. Je weet als je altijd gefietst hebt welk gedrag van automobilisten fijn en irritant is.

Leene schreef op 19-08-2022 om 14:21:

[..]



Maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit niet op zich staat... steeds langer van de ouders afhankelijke kinderen en steeds minder lichamelijk actieve kinderen...en om nu je kinderen te laten wennen om regelmatig met de auto te worden gebracht. Niet my cup of tea..

Als ze niet fietsen, houdt dat toch niet automatisch in dat ze met de auto worden gebracht? De kinderen zonder fiets woonden om de hoek bij school, dus die liepen altijd.

Voor ons was de looproute ook veiliger dan de fietsroute, dus wat betreft alleen naar school gaan was lopen toch eerder aan de beurt dan fietsen. Kinderen die uit onze wijk alleen gingen, deden dat eerst lopend.

De allochtone kinderen uit de wijk werden inderdaad wel allemaal met de auto naar school gebracht.

MamaE schreef op 19-08-2022 om 14:23:

Een jong kind leren fietsen is makkelijker dan een ouder kind leren fietsen.
Ik heb zelf leren fietsen op gras (want zachter vallen). Als je dat kunt, lukt de straat ook. Als ik alles waar ik geen zin in had niet had hoeven leren, dan had ik bijzonder slecht gefunctioneerd.
Wij wonen in een dorp en vrijwel alle kinderen kunnen hier fietsen voordat ze zes zijn. Dat is ook nodig want qua voorzieningen hebben we alleen een bakker in het dorp. Ook voor VO en kinderen uit het buitengebied op de basisschool is het nodig. OV is heel slecht ontsloten.
Enige uitzondering zijn kinderen met een motorische, visuele of verstandelijke beperking.

Dat in sommige gebieden mensen fietsen niet belangrijk vinden of het is niet nodig, betekent niet dat een kind het niet kan leren. Er zit qua leervermogen geen verschil tussen kinderen in grote steden en in dorpen. En ik vind persoonlijk leren fietsen bij de opvoeding horen. Net als leren zwemmen. Niet iedereen vindt dat leuk maar het is wel nodig.

Hier gaan ze op school vanaf groep 5 vaker op de fiets ergens heen. Ze gaan er vanuit dat iedereen kan fietsen en een fiets heeft. De praktijk wijst dat ook uit.
Ik vind het erg zorgwekkend dat de verkeersvaardigheid van kinderen zo achteruit gaat. Fietsen is ook een voorloper op autorijden. Je weet als je altijd gefietst hebt welk gedrag van automobilisten fijn en irritant is.

Precies 

Jee. Ik zou me bijna een slechte moeder gaan voelen. 
De mijne, die van 7.5 die dus nog niet kan fietsen, heeft inderdaad een motorische achterstand en verder wat uitdagingen op emotioneel en sociaal gebied. Als al haar klasgenoten kunnen fietsen (en dat is zo, ze gaat naar groep 5), haalt ze haar schouders op. Ze heeft daar totaal geen boodschap aan. 
Maar al had ze dat allemaal niet, dan had ik haar nog niet gedwongen te fietsen, geloof ik. Het is gewoon niet nodig hier. Komt wel. Slecht en slap hè? 

Thomass schreef op 19-08-2022 om 13:58:

[..]

Je vergeet dat je zoontje straks niet meer wil zitten en dan is lopen een heel eind.

Dan is er de loopfiets of een step. Met mijn zoon ook vaak gedaan op mijn vrije dagen maar andere dagen gewoon de fiets hoor want dan duurt het allemaal wat te lang.

Leene schreef op 19-08-2022 om 14:21:

[..]

Huh je bent toch rijkelijk laat als je pas kan fietsen net voor het verkeersexamen? Ga je het dan nog redden bedoel ik...dat geloof ik nooit.
Dan kun je nog beter het verkeersexamen anders inrichten.. dus niet meer fietsend maar op een andere manier. Dus lopend waarschijnlijk...in bepaalde steden of scholen.
Want waarom zou je een fiets verkeersexamen doen als je toch niet fietst??

En ik kom via dit "draadje" erachter dat veel kinderen dus niet of nauwelijks kunnen fietsen of wel kunnen maar het nauwelijks doen. Ook Nederlandse kinderen.
Ik wist wel dat fietsen in bepaalde culturen weinig voorkomt maar dat dit ook bij Nederlandse kinderen is, verbaasd of moet ik zeggen verbijsterd mij.
En ik blijf mij verbazen over bepaalde reacties: 8 jaar is natuurlijk wel laat. Net zoals een kind wat pas loopt met 23 maanden ook laat is. ( mijn zoon, vond dat ie op zijn billen ook wel vooruit kon komen Dan zeg ik toch ook niet "nee het is niet laat hoe durf je dat te zeggen" Het is goed gekomen hoor, en het zal met de dochter van TO ook wel goed komen en de wereld vergaat er niet door zullen we maar zeggen.

Maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit niet op zich staat... steeds langer van de ouders afhankelijke kinderen en steeds minder lichamelijk actieve kinderen...en om nu je kinderen te laten wennen om regelmatig met de auto te worden gebracht. Niet my cup of tea..

8 jaar is zeker niet vroeg maar elk kind ontwikkeld zich anders. Net wat je zegt, het komt ( meestal) wel goed.

Verkeersexamen doet de basisschool niet, daar kunnen wij weinig aan doen.

Maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit niet op zich staat... steeds langer van de ouders afhankelijke kinderen en steeds minder lichamelijk actieve kinderen...en om nu je kinderen te laten wennen om regelmatig met de auto te worden gebracht. Niet my cup of tea..

Niet elk kind wat weinig fietst is meteen een weinig lichamelijk actief kind ( die heb je er zeker bij). Dat is toch niet van fietsen afhankelijk. Mijn kinderen sporten veel, spelen veel buiten en wandelen dus veel. Afhankelijker zijn ze ook niet, of je nu ergens zelf heen fietst of loopt maakt ook weinig verschil. Hier hebben veel ouders ook geen auto, bijna niet te doen in een stad met alle parkeerproblematiek. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.