Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind leren omgaan met racistische opmerkingen

Nick90 schreef op 02-07-2025 om 15:15:

[..]

Hij is mijn zoon, het is mijn taak om hem te verdedigen als het moet.

Ik vind je erg doorschieten. Zo'n opmerking is goedbedoeld gemaakt en om hier nu boos over te worden? Ik zou je zoon leren dat je beter aardig kan reageren dan zo boos te worden en uit je slof te schieten. Daar wordt de wereld niet bepaald beter van. 

Wat maakt dat jij zo uit je slof schiet?

Ik zou zeggen: wees het goede voorbeeld. 

Deze man durft vast niets meer te zeggen tegen jou, maar of dat nu zo de bedoeling is?

Nick90 schreef op 02-07-2025 om 15:32:

[..]

Maar wie zijn wij om te bepalen wat een zwart persoon als racisme ervaart. Zelfs ik als rijke witte man werd hier boos over, zo praat je niet tegen mijn zoon of dochter of vrouw. En waar komt dat idee vandaan dat zwarte mensen het minder warm hebben met deze temperaturen precies vandaan??

Kalm, kalm, niet zo boos hoor. Ik vind dat je dit bij jou ligt, elk geeft al aan dat het niet racistisch is. Ik zou onderzoeken waar de pijn voor jou in zit. 

Nick90

Nick90

02-07-2025 om 15:36 Topicstarter

ja laat maar weer

Je trekt in dit geval misschien te snel de racisme kaart?

Als ik klaag dat het warm is met mijn overgewicht, zeggen sommige mensen; maar je moet ook meer wandelen dan val je vanzelf af  
(ik ben dik door medicijngebruik, een vriendin van mij door eetbuien)
Mensen zeggen vaak dingen uit onwetendheid, vaak niet uit slechte bedoelingen!

Nick90 schreef op 02-07-2025 om 15:15:

[..]

Hij is mijn zoon, het is mijn taak om hem te verdedigen als het moet.

Vader, het advies om moeder eens te vragen hoe zij daarmee om zou gaan is prima. Je eerste vraag ook: hoe kun je je zoon leren om te gaan emt dergelijke opmerkingen. 

Het is vooral heel dom: donkere huid = warm land= gewend aan warmte. De redenering klopt op geen enkele manier, dus het is gewoon echt dom. 

Ik schat dit in als "goed bedoeld" "belangstelling" "joviaal".
Hij denkt dat de huidskleur een aanpassing is aan warmte.

Vermoedelijk omdat bleke mensen, vooral met blond en rood haar, zonbescherming moeten gebruiken.

Hoe ik zou reageren: "zou je denken? " en "hoe werkt dat dan volgens jou?" 

Je kan ook zeggen dat je dat eerder hebt gehoord en het eens gaat opzoeken in Google.

Leer je zoon vooral dat het niet zijn verantwoordelijkheid is als "minderheid" om domme en/of racistische mensen op te voeden! Iedere reactie is OK en geen reactie is ook OK!* Vraag hem hoe jij wilt dat hij reageert. Wil hij dat je iets zegt tegen de dommerik? Wil hij dat je iets zegt over de dommerik tegen hem? Volg hem in wat hij wil in zo'n situatie. Echte racisten hechten sowieso geen waarde aan de woorden van hun slachtoffer; omstanders van het "eigen ras" zijn de enigen die effect of hen kunnen hebben. Voor seksisten geldt precies hetzelfde. 

En als er tegelijkertijd met een privilege o.b.v. ras/geslacht/etc. ook nog sprake is van een machtsverhouding (volwassene - kind, ervaren werknemer - nieuwe werknemer, etc.), dan zit je in een situatie waarin iedere reactie van het slachtoffer automatisch verkeerd valt.

Het is niet de verantwoordelijkheid en ligt niet in de macht van je kind om effect te hebben op (bewust of onbewuste) racistische volwassenen!

* op termijn (tienerleeftijd) moet hij natuurlijk wel leren om het te herkennen wanneer een opgefokte persoon provoceert en op zoek is naar een "excuus" om geweld te gaan gebruiken.

Nick90

Nick90

02-07-2025 om 15:55 Topicstarter

tsjor schreef op 02-07-2025 om 15:45:

[..]

Vader, het advies om moeder eens te vragen hoe zij daarmee om zou gaan is prima. Je eerste vraag ook: hoe kun je je zoon leren om te gaan emt dergelijke opmerkingen.

Het is vooral heel dom: donkere huid = warm land= gewend aan warmte. De redenering klopt op geen enkele manier, dus het is gewoon echt dom.

Van haar kreeg ik een veer in m'n reet, zij haat dit soort vragen 

Treurniet schreef op 02-07-2025 om 15:37:

Je trekt in dit geval misschien te snel de racisme kaart?

Als ik klaag dat het warm is met mijn overgewicht, zeggen sommige mensen; maar je moet ook meer wandelen dan val je vanzelf af
(ik ben dik door medicijngebruik, een vriendin van mij door eetbuien)
Mensen zeggen vaak dingen uit onwetendheid, vaak niet uit slechte bedoelingen!

Mensen moeten niet zo veel zeggen .

Met dit verschil dat jij klaagt.

Zoon van TO zegt niks .

Nick90 schreef op 02-07-2025 om 15:55:

[..]

Van haar kreeg ik een veer in m'n reet, zij haat dit soort vragen

Snap ik !

ik zou wel samen met zoon kijken hoe hij kan gaan reageren. Misschien wel fijn voor zoon .

Het hoeft helemaal geen racisme te zijn, kan ook gewoon onwetendheid of domheid zijn van de persoon die het vroeg. Misschien dacht diegene wel echt dat mensen die oorspronkelijk uit een warm land komen (ook als zijn dit verre voorouders) genetisch beter bestand zijn tegen warmte. Ik zou naar je kind toe dan ook niet direct de racisme kaart trekken (om te voorkomen dat kind het gevoel krijgt regelmatig met racisme te maken te hebben terwijl dat misschien niet zo is) maar eerder zeggen, die meneer is niet zo slim. En dan uitleggen dat die meneer waarschijnlijk dacht dat hij vanwege zijn kleur uit een warm land zou komen. Sommige mensen zijn nou eenmaal niet zo slim.

Nick90

Nick90

02-07-2025 om 16:04 Topicstarter

Roos57 schreef op 02-07-2025 om 15:58:

[..]

Mensen moeten niet zo veel zeggen .

Met dit verschil dat jij klaagt.

Zoon van TO zegt niks .

Omdat hij pas 10 jaar is, ik wil hem leren hoe hij kan reageren op zulke domme opmerkingen/vragen en lees hier dat ik zuinig moet zijn op de rascistische kaart want er is erger op de wereld. En dit is volgens witte mensen niet zo rascistisch maar vooral dom en onwetend. Ik weet niet maar het is intussen 2025, gisteren zei mijn  vrouw me dat het keti koti was, en dan krijgt je zoon een opmerking dat hij vast goed tegen de hitte kan omdat hij uit een van onze voormalige koloniën komt (yep mn vrouw gaf me een lesje in geschiedenis)

Van een ontzettend knappe man op YouTube (ik zwijmel echt weg bij hem) heb ik geleerd dat je bij domme, vernederende, racistische en andere onaardige opmerkingen in het algemeen niet meteen boos moet reageren, maar even moet pauzeren en dan vragen of hij het kan herhalen. Daarna zeg je rustig: ik begrijp niet wat u bedoelt, kunt u het uitleggen. Als de ander bij je eerste vraag al niet doorhad dat het een rare opmerking is, dan krijgt hij dat bij de tweede vraag wel.

en in jouw geval: als hij had gezegd: ik dacht dat donkere mensen minder last hebben van hitte, dan was jij niet boos geworden en had je het rustig kunnen uitleggen. 
een voorbeeld van zijn vele filmpjes 

https://youtube.com/shorts/FmStijmTiaE?si=Sr8LEKxTBkfUFlay

Roos57 schreef op 02-07-2025 om 15:59:

ik zou wel samen met zoon kijken hoe hij kan gaan reageren. Misschien wel fijn voor zoon .

Ja precies. Mijn witte dochter heeft piebaldisme, een genetische afwijking waardoor het pigment in haar huid niet goed is verdeeld. Google maar eens. Mijn dochter heeft spierwitte vlekken op haar benen, op haar armen heeft ze juist donkerdere vlekken. Als mensen gewoon vragen wat ze heeft, is dat prima. Daarvoor hebben we zinnetjes bedacht die ze kan zeggen en die zinnetjes groeien met haar leeftijd mee. Van 'dat heeft mijn vader ook' tot het is een gen-mutatie waardoor het pigment in mijn huid niet gelijk verdeeld is.

Maar als mensen haar uitlachen, pesten of als ze stomme opmerkingen maken, geeft dochter een snibbiger antwoord. Zo was er een mevrouw in de supermarkt die haar kinderen luidkeels wees op dochters benen en zei "Dat krijg je dus als je met chloor speelt." Waarop dochter tegen de vrouw zei, terwijl ze de kinderen bekeek: "IK weet tenminste zeker dat mijn vader echt mijn vader is."

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.