Nick90
02-07-2025 om 14:37
Kind leren omgaan met racistische opmerkingen
Hoe leer je een kind om te gaan met racistische opmerkingen? Gisteren was het hier bloedheet, en m'n zoon had het ook warm uiteraard. Ik ging hem ophalen bij school en toen vroeg een andere vader aan m'n zoon of die het warm had, m'n zoon zei ja.
Daarop zei die man dat ie dat gezien zoons kleur niet verwacht had want hij kwam tenslotte uit een warm land en zou er volgens die man dus beter tegen kunnen, zoon stond daarop met z'n bek vol tanden dus heb ik zelf maar tegen die vader gezegd dat ie normaal moet doen en dat je zoiets echt niet kan zeggen. Hij antwoordde dat hij het niet racistisch bedoelde en meer blabla.
Voor de duidelijkheid, mijn zoon is gewoon hier geboren. Hoe leren we hem hoe hij op dit soort bullshit kan reageren??

Alice12
03-07-2025 om 13:13
Ik denk dat dat reuze gaat meevallen. Nare opmerkingen blijven altijd , over vrouwen, over homo's, over huidskleur, over boomers, over dikke mensen, over dunne mensen, over witte mannen.

Zilver_gray
03-07-2025 om 13:35
Alice12 schreef op 03-07-2025 om 13:13:
Ik denk dat dat reuze gaat meevallen. Nare opmerkingen blijven altijd , over vrouwen, over homo's, over huidskleur, over boomers, over dikke mensen, over dunne mensen, over witte mannen.
Ja wellicht.
Ik denk ook dat dikke mensen niet vaak hebben meegemaakt dat hen een huis geweigerd is omdat de buren geen dikke mensen als buren willen hebben. Of dat vrouwen wanneer ze bij de bushalte gaan staan omaatjes hun handtas steviger vasthouden. Of dunne mensen moeilijker een stageplek kunnen vinden omdat ze te dun zijn.
Om maar wat te noemen.

Zebra04
03-07-2025 om 14:29
Maar die voorbeelden zijn toch heel wat anders dan iemand die denkt dat mensen met een donkere huidskleur beter tegen de warmte kunnen?

Alice12
03-07-2025 om 14:50
Zilver_gray schreef op 03-07-2025 om 13:35:
[..]
Ja wellicht.
Ik denk ook dat dikke mensen niet vaak hebben meegemaakt dat hen een huis geweigerd is omdat de buren geen dikke mensen als buren willen hebben. Of dat vrouwen wanneer ze bij de bushalte gaan staan omaatjes hun handtas steviger vasthouden. Of dunne mensen moeilijker een stageplek kunnen vinden omdat ze te dun zijn.
Om maar wat te noemen.
Dikke mensen maken mee dat ze niet eerste worden op een sollicitatiegesprek. Omdat werkgevers denken dat ze vaak ziek zullen zijn. Homo's maken heel veel nare dingen mee, vooral in tolerant Amsterdam. Slanke vrouwen worden heel regelmatig lastig gevallen, nagelopen, nagesist. Mijn leerlingen worden als dom gezien omdat ze VMBO -b doen. Ik denk trouwens niet dat mensen van kleur een huis geweigerd wordt omdat ze mensen van kleur zijn.

Daglichtlamp
03-07-2025 om 16:01
Alice12 schreef op 03-07-2025 om 14:50:
[..]
Ik denk trouwens niet dat mensen van kleur een huis geweigerd wordt omdat ze mensen van kleur zijn.
Ik denk dat dat het hele probleem is van dit draadje, mensen kunnen het zich niet voorstellen. Natuurlijk is ook hier onderzoek gedaan, en ja het gebeurt, heel regelmatig. Juist daardoor liggen dergelijke opmerkingen over huidskleur, die impliceren dat iemand hier niet vandaan komt heel gevoelig.

Alice12
03-07-2025 om 16:14
Kun je een linkje delen van een onderzoek waar zwarte mensen een huis geweigerd werd door hun huidskleur?

Daglichtlamp
03-07-2025 om 16:22
Alice12 schreef op 03-07-2025 om 16:14:
Kun je een linkje delen van een onderzoek waar zwarte mensen een huis geweigerd werd door hun huidskleur?
Nee dat wil ik niet, ik heb gezien wat door een aantal mensen hier geschreven niet de illusie dat ik daar ook maar iemand mee ga overtuigen. Mensen die echt geïnteresseerd zijn in of er wel of geen discriminatie voor komt op de woningmarkt kunnen die onderzoeken echt wel zelf vinden.

Alice12
03-07-2025 om 16:53
Oh jammer, ik heb gezocht, maar kan geen onderzoek vinden over mensen van kleur die een huis geweigerd wordt om hun kleur. Ik had me graag laten overtuigen.

Nick90
03-07-2025 om 16:54
Want jou werd een huis geweigerd omdat je te licht bent??

Alice12
03-07-2025 om 16:55
Nick90 schreef op 03-07-2025 om 16:54:
[..]
Want jou werd een huis geweigerd omdat je te licht bent??
Nee hoor, hoezo?

Zilver_gray
03-07-2025 om 16:55
Alice12 schreef op 03-07-2025 om 16:53:
Oh jammer, ik heb gezocht, maar kan geen onderzoek vinden over mensen van kleur die een huis geweigerd wordt om hun kleur. Ik had me graag laten overtuigen.
Misschien beter zoeken?
Met zogenaamde mystery calls belden acteurs 25 verhuurbemiddelaars met het verzoek om niet aan ‘buitenlanders’ te verhuren. Slechts 6 bemiddelaars (24%) wezen het verzoek af. De rest stemde óf direct in (52%) óf liet de beslissing aan de verhuurder, waarmee ze discriminatie mogelijk maken (24%).

Alice12
03-07-2025 om 17:02
Zilver_gray schreef op 03-07-2025 om 16:55:
[..]
Misschien beter zoeken?
Met zogenaamde mystery calls belden acteurs 25 verhuurbemiddelaars met het verzoek om niet aan ‘buitenlanders’ te verhuren. Slechts 6 bemiddelaars (24%) wezen het verzoek af. De rest stemde óf direct in (52%) óf liet de beslissing aan de verhuurder, waarmee ze discriminatie mogelijk maken (24%).
Zo dan, das niet best. Gadver

Bakblik
03-07-2025 om 17:07
Alice12 schreef op 03-07-2025 om 14:50:
[..]
Ik denk trouwens niet dat mensen van kleur een huis geweigerd wordt omdat ze mensen van kleur zijn.
Nou zolang ik ervaringen hoor van mensen van kleur die geweigerd worden bij een sportclub, school voor hun kinderen, sollicitatie (voor een stage) en ga zo maar door dan denk ik dat het bij een huis net zo goed gebeurt.
Heb zelf een keer aan de dubbelganger van Bob Marley hier in het dorp uitgelegd welke weg te bewandelen om het hoekhuis van dit blok huizen te kopen en hij kwam niet eens aan een afspraak voor een bezichtiging. Bij het bellen van de makelaar was zijn accent al te duidelijk niet wit zeg maar.

Dymo
03-07-2025 om 17:18
Mijn witte dochter en haar witte vriend waren op zoek naar een huurhuis in het oosten van het land. Ze werden uitgenodigd voor een bezichtiging, tegelijk met een jong stel van kleur. De makelaar die het huis verhuurde voor de eigenaar zei tegen het stel van kleur dat het hem verbaasde dat ze door de regen waren gekomen, want 'jullie soort kan daar minder goed tegen'. Toen het stel weg was, zei de makelaar tegen dochter en vriend dat ze niet bang hoefden te zijn dat ze het huis niet kregen, want 'er woonden al genoeg zwarten in de buurt'.
Dochter voelde zich ontzettend rot hierover. Tegelijk wist ze dat het geen zin had om het huis dan maar te weigeren, want het was duidelijk dat de makelaar het alleen aan witte mensen zou verhuren - voor haar 10 andere witte mensen. Dus ja, hier een ervaring uit de eerste hand dat zwarte mensen een huis werd geweigerd.