Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

kind maakt nooit iets af


MIjn dochter heeft autisme en faalangst. Daardoor komt ze soms ook niet tot zaken die ze eigenlijk wel wil maken. Maar het gaat niet zo ver dat ze dingen niet afmaakt. Ze is natuurlijk ook al wat ouder.

En ik eis die volledigheid niet. Ik heb zelf, denk ik, namelijk geen autisme. En ik weet dat druk leggen juist contra werkt. Je zou kunnen vragen hoe het komt dat ze het niet afmaakt? Wat houdt haar tegen.  Vragen is beter dan stellen en dan kom je ook ergens achter. En het hoeft niet af. Juist een kind heeft veel 'vingeroefeningen'

Je hoeft toch helemaal geen duur kleurboek voor haar te kopen? Ik denk dat je je verwachtingen wat bij moet stellen. Laat haar gewoon zelf doen wat ze leuk vindt zonder allerlei eisen te stellen.

Alles bewaren gaat niet lukken.  Mooi gelukte kunstwerken gingen hier wel eens een tijdje aan de keukendeur en soms ging het in de bewaardoos maar meestal ging het weg, bij het oud papier. 

Op de middelbare school hebben ze allebei hele mooie kunstwerken gemaakt van klei en aantal worden tot nu toe nog wel bewaard maar sommigen zijn ook gewoon weg gegaan. Alles bewaren lukt gewoon niet. 

eenmens

eenmens

24-02-2021 om 11:20 Topicstarter

RosaMontana schreef op 23-02-2021 om 21:27:

Je hoeft toch helemaal geen duur kleurboek voor haar te kopen? Ik denk dat je je verwachtingen wat bij moet stellen. Laat haar gewoon zelf doen wat ze leuk vindt zonder allerlei eisen te stellen.

ik stel geen eisen aan mijn dochter zij wil zelf heel graag dure knutselspullen ik vind het geen probleem als ze lekker haar eien plan trekt met normale kleurpotlodenen stiften en alles dat deed ik zelf vroeger ook maaar echter wil zij zelf fimoklei en alles gebruiken ik vind dit een leuke hobby en ik stimuleer haar hier graag in door die spullen voor haar te kopen maar als zij vervolgens alles half afmaakt het dan als een propje op de grond gooit en er nooit meer naar omkijkt .vindt ik dat wel iest waar ik wat over mag zeggen  en nee ik heb geen idee of dat wat met hoogbegaafdheid of autisme te maken heeft ik wou gewooon graag weten of dat er iets mee te maken kon hebben maar dat is blijkbaar niet zo wat werkt dan wel ? geen dure spullen meer kopen?knutselclubje leek mij een leuk idee maar daar zit mevrouw niet op te wachten ze is behalve slordig rommelig en niets afmakend ook nog is een enorm lui kind  in tegenstelling tot haar 10 maanden jongere tweelingzusjes die naar tig clubjes gaan paardrijden,schaken,etc. en haar 1,5 jaar oudere zus die zelfs bij het nationaal ballet zit is zij alleen maar bezig met tv kijken en snoepen en dat zie je ook wel aan haar om eerlijk te zijn dus ik ben erg blij dat ze met dat knutselen iets doet maar ik weet niet goed hoe ik er voor kan zorgen dat ze het afmaakt ze is trouwens een erg gevoelig meisje mischien wel faalangst ? ik weet het niet dus hebben jullie mischien de antwoorden ?

Nee geen dure spullen meer kopen, of ze vraagt het maar voor haar verjaardag, of ze koopt het zelf van haar verjaardagsgeld/spaargeld. Vaak zijn kinderen zuiniger met spullen die ze niet 'zomaar' krijgen. Weet ze zelf het prijsverschil tussen dure fimo-klei en gewone klei? Zo nee, dan zou ik haar daar op wijzen. Dat ze gewone klei mag, of je maakt dus brooddeeg klei en later, dan zou je het nog eens een keertje kunnen proberen met duurdere klei.

Het valt me trouwens op dat je best onvriendelijk over haar spreekt, deze zin bijvoorbeeld: 'maar daar zit mevrouw niet op te wachten ze is behalve slordig rommelig en niets afmakend ook nog is een enorm lui kind in tegenstelling tot haar 10 maanden jongere tweelingzusjes die naar tig clubjes gaan paardrijden,schaken,etc. en haar 1,5 jaar oudere zus die zelfs bij het nationaal ballet zit is zij alleen maar bezig met tv kijken en snoepen en dat zie je ook wel aan haar om eerlijk te zijn' Ze is een gevoelig meisje schrijf je, misschien voelt ze jouw afwijzing wel, dat lijkt me heel naar voor haar. Ook al praat je misschien lief tegen haar, het kan best zijn dat ze aanvoelt dat ze niet goed genoeg is, zoals ze is.

Ik schrik wel van je laatste bericht moet ik zeggen. Je spreekt erg negatief over je dochter en vergelijkt haar met je andere kinderen. Dat is natuurlijk niet handig en mogelijk voelt ze dit ook. Hoe weet je dat ze niet naar een knutselclubje wil? Heb je het aan haar gevraagd of trek je zelf de conclusie dat ze dat niet wil.

En hoe gaat het met haar op school? Je schrijft dat ze ook daar dingen niet afmaakt. Hoe gaan ze daar op school mee om? Misschien hebben ze tips voor je. 

Ik zou inderdaad geen duur knutselmateriaal meer kopen voor haar, maar dat zou ik dus sowieso niet standaard doen. Hooguit met een verjaardag iets kopen wat ze heel graag wil. Maar niet structureel. Ik weet ook niet of hoogbegaafdheid of autisme er iets mee te maken heeft. Ik denk eerder faalangst of perfectionisme. Of misschien ADD zat ik nog te bekenden. Waar heeft ze een diagnose gekregen? Hebben jullie nog begeleiding vanuit die instantie? Misschien kan je daar om hulp vragen, want ik vind dit best zorgelijk klinken eerlijk gezegd, zoals je over haar spreekt.

Hmm, klinkt een beetje naar negatieve aandacht vragen. Er gaat (wellicht onbewust) veel aandacht naar de zusjes. Zij moet daar als middelste wat tussendoor "laveren". Daarbij heeft ze blijkbaar al de stempel in het gezin "dat ze toch nooit wat afmaakt", dus waarom zou ze daar nog energie in steken? Ze wordt toch niet gewaardeerd?

Middelste kind. Met talentvolle oudere zus en een tweeling kort onder haar. Oeh...

Ik denk dat ze meer één op één aandacht nodig heeft. Hoe gaat het als je echt samen met haar iets knutselt? 

Je noemt jezelf een mens, maar je wekt met je uitspraken eerder de indruk dat je tamelijk onmenselijk gedrag aan de dag legt. Ik zou zeggen: ga in therapie om af te leren je kinderen zo ongelijk te behandelen. Goede kans dat er heel wat angst ten grondslag ligt aan je heerszuchtige grondhouding.

Nounou RK, zo kan ie wel weer... ze komt toch om advies vragen?

Het is wel voorjaarsvakantie, is dit echt een serieuze moeder?

eenmens

eenmens

24-02-2021 om 15:57 Topicstarter

ik heb vanochtend even de tijd genomen iets met haar  te doen we gingen een leuk spelletje doen terwijl we daar mee bezig waaren heb ik haar verteld dat ik niet meer al die dure dingen voor haar ga kopen en als ze dat nog wil ze het voor haar verjaadag kan vragen ook heb ik met haar een afspraak gemaakt na de voorjaarsvakantie gaat ze op hockey dat is dan 2 keer in de week eerst was ze het er niet helemaal mee eens dat ze op een sport moet maar ik vindt zelf dat ze echt wel wat actiever kan gaan worden toen kwamen we uiteindelijk op hockey en dat vond ze dan wel leuk ook gaat ze voor de laatste 4 dagen voorjaarsvakantie op een knutsel kamp dit is een dagkamp ze is dan vanaf9:00 in de ochtend tot 19:00 in de avond daar bezig dit hebben we gedaan omdat haar psycholoog (ze maakt erg veel ruzie met haar zusjes en is daarvoor in therapie) dit heeft aangeraden we hebben dan zlef even tijd voor onze andere dochters en hebben ook niet steeds last van haar grote mond .ik ben er vrij zekr van dat de meesten van jullie het hier niet mee eens zijn en het slecht vinden hoe wij haar behandelen maar dit dagkamp lijkt ons het beste zodat de andere kinderen geen last meer van haar hebben voor 4 dagen en we lekker dingen met hun kunnen doen en samen kunnen zijn als een gezin ik hoop dat eht werkt en dat zij en wij ons wat fijner voelen na deze 4 dagen appart

Mooi, dan ben je lekker n paar dagen van haar, kan je tenminste ongestoord met je leukere kinderen dingen ondernemen.... (sarcasm off)

eenmens

eenmens

24-02-2021 om 17:21 Topicstarter

tinewinkel 

leuke reactie weer natuurlijk is zij ook een leuk kind wij hebben alleen het idee dat ze wat tijd alleen nodig heeft wat tijd met andere mensen met autisme (aspergeger in dit geval ) en wat ik zij over tijd voor de anderen klopt trouwens niet helemaal ook haar zusjes van 10 maandne jonger (tweeling) gaan even ergens logeren we hopen zo na allemaale evn appart te zijn weer goed met elkaar om te kunne gaan zonder ruzies dit was echter naar hun eiegn initiatief ze willen gewoon even alleen zijn en dat vind ik dus ook best prima  hopen dat het werkt

"dit dagkamp lijkt ons het beste zodat de andere kinderen geen last meer van haar hebben voor 4 dagen en we lekker dingen met hun kunnen doen en samen kunnen zijn als een gezin"

wellicht niet zo bedoeld maar dit klinktzo onaardig. Geen last van haar en lekker samen kunnen zijn als gezin. Pas op hoe je dit brengt. Ook naar haar toe en naar je andere kinderen. Een kind buitensluiten pikken de andere kinderen ook snel op. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.