Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind met rusteloze benen syndroom


Klachten zijn een signaal van je lichaam dus niet simpel een middeltje. Zou in elk geval bloed laten prikken als dat nog niet gebeurd is. Met bijvoorbeeld een spiertest, zoals kinesiologie of bijv met electro-acupunctuur kun je verder testen welk middel geschikt is. Voor de een kan taurine nodig zijn. Kan te maken hebben met minder aanmaak van dopamine. Soms kan dan mucuna helpen. Bij een kind  en zeker een klein kind natuurlijk uitkijken met wat je doet. Bij jezelf kan je beter merken of je slecht op een middel reageert. Bioritme is ook belangrijk. Beste slapen in het donker of zo min mogelijk licht.

Krisper

Krisper

25-08-2022 om 14:30 Topicstarter

Bedankt iedereen voor de vele tips en ervaringen! 

Krisper

Krisper

25-08-2022 om 14:42 Topicstarter

Piepmuisje schreef op 25-08-2022 om 14:29:

Klachten zijn een signaal van je lichaam dus niet simpel een middeltje. Zou in elk geval bloed laten prikken als dat nog niet gebeurd is. Met bijvoorbeeld een spiertest, zoals kinesiologie of bijv met electro-acupunctuur kun je verder testen welk middel geschikt is. Voor de een kan taurine nodig zijn. Kan te maken hebben met minder aanmaak van dopamine. Soms kan dan mucuna helpen. Bij een kind en zeker een klein kind natuurlijk uitkijken met wat je doet. Bij jezelf kan je beter merken of je slecht op een middel reageert. Bioritme is ook belangrijk. Beste slapen in het donker of zo min mogelijk licht.

Bloed is nog niet geprikt en kunnen we nog laten doen. Tot nu toe heb ik het afgehouden omdat dochter panisch is voor naalden en de artsen nog geen vermoeden van iets hadden. 

Ik ga eens googlen op wat je schrijft.

Ze slaapt in het pikkedonker dus dat zit goed.

Krisper schreef op 25-08-2022 om 14:19:

[..]

Ik had je bericht even over het hoofd gezien.

Ze heeft wel aanleg voor te laag ijzergehalte vanwege een genetische afwijking. Ik heb zo'n natuurlijke ijzer elixer gekocht en dat gaan we een poosje proberen.

Paracetamol geven we ook soms maar het lijkt niet uit te maken.

Afwisselen doen we inderdaad af en toe. Bedankt voor de tips

Mijn dochter (13) bleek ook wat meer ijzer te kunnen gebruiken. Bij de drogist bleek ons al snel dat Floradix zeer veel duurder was dan tabletjes (als je kijkt hoeveel je moet nemen om een bepaalde hoeveelheid ijzer binnen te krijgen). Dus als dat natuurlijke elixir op is zou ik toch ook eens naar die pilletjes kijken - eventueel in overleg met de huisarts om af te stemmen hoeveel ze dan kan gebruiken. Dochter had pilletjes van de dokter gehad waarvan ze er maar 2 per week hoefde te nemen maar toen die op waren besloten we het verder zelf te regelen en die vrij verkrijgbare tabletjes hebben een veel lagere dosering dus daarvan neemt ze er dagelijks een. Maar goed, zij is 13 jaar (wel klein met haar 1.55m), dus voor jouw kind zal er vermoedelijk minder nodig zijn, Maar hoe dan ook: pilletjes zijn goedkoper dan drankjes.

Er bestaat trouwens ook Roosvicee Ferro. Dat wilde mijn dochter pertinent niet want ze vindt het vies (ik vind het zelf prima te drinken), nadeel daarvan is dat je tong er van verkleurt. 

Het is weleens als zodanig gediagnosticeerd. Ik noem het zelf de tikkels, omdat het soms begint met korte felle samentrekkinkjes in de spieren (elektrische "tikjes"). Het verschilt van kramp, doordat de spieren niet in één stand trekken zoals je bij kramp wél ziet.

Wat ik ertegen doe verschilt per aangedane plek. Het verbluffende ervan is dat ik midden in de nacht moeiteloos heel grote afstanden zou kunnen hardlopen. Mijn hartslag wordt dan nauwelijks hoger. Kan een halfuur pas op de plaats maken zonder vermoeidheid.


Bij mij heeft het niets te maken met ijzer.

Maar appelstroop heeft de naam rijk aan ijzer te zijn (en het is lekker fris). Je moet 100 gram ervan eten om de benodigde hoeveelheid ijzer voor hooguit één dag binnen te krijgen.

Als je het lekker vindt en niet te dik bent; why not.

Verder zit er veel ijzer in lever, in boerenkool, broccoli en brood.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

25-08-2022 om 18:29

rionyriony schreef op 25-08-2022 om 18:25:

Bij mij heeft het niets te maken met ijzer.

Maar appelstroop heeft de naam rijk aan ijzer te zijn (en het is lekker fris). Je moet 100 gram ervan eten om de benodigde hoeveelheid ijzer voor hooguit één dag binnen te krijgen.

Als je het lekker vindt en niet te dik bent; why not.

Verder zit er veel ijzer in lever, in boerenkool, broccoli en brood.

100 gram stroop is echt heel veel. Er zit ook mega veel suiker in dus beter haal je je ijzer ook voor een substantieel deel uit gezonder eten.

Ik gebruik deze:

199886e3f38cdc71f826b963ef790d89a562e286_nl_BE.jpg

Pluspunten: kauwtablet, geen vieze nasmaak, glutenvrij, bevat een goed opneembare vorm van ijzer.
Ik heb een darmaandoening en neem deze regelmatig. Ik laat ook regelmatig bloed prikken (ik houd alle vetoplosbare vitamines -ADEK- en ijzer en B12 in de gaten) en met twee tabletten per week gaat het goed met mijn bloedwaarden. Het is namelijk zo dat je lichaam meer ijzer per pil opneemt als er een tekort is. Het is dus absoluut niet nodig een ‘overdosis’ te nemen volgens de nieuwe inzichten.

Al meer dan tien jaar heb ik last van schokkende benen in rust. Als ik zit of lig dan schiet een been ongecontroleerd omhoog. De rest van de symptomen van rusteloze benen herken ik niet direct. Maar uit zich dit bij jullie ook als het ‘losschieten’ van de benen in rust? Ik heb hier dan geen controle over. Het voelt alsof de spanning zich opbouwt en het been dan omschiet om de spanning kwijt te raken. Niemand in mijn omgeving herkent dit bij zichzelf en ook mijn fysiotherapeut kent het niet.

Bij mij helpt het rekken en strekken van de billen en bovenbenen om het enigszins onder controle te houden. Dit is wel lastig voor een vierjarige.. Ik doe het vrijwel elke avond voor het slapen gaan en als het nodig is ook ‘s nachts. 

Krisper schreef op 25-08-2022 om 14:28:

[..]

De gewenning is wel balen zeg. Hoe lang moet je dan stoppen?

Toen dochter jonger was had ze het ook soms overdag in haar voeten EN handen. Nu heeft ze overdag gelukkig geen last.

Ongeveer 2 tot 3 weken stoppen dusvalt mee... althans... 3 weken nauwelijks slapen is natuurlijk gewoon ruk. Ik wou dat ze meer erover wisten want voor mij is het echt verschrikkelijk. Ik hoop dat je dochter dit bespaart blijft.

Taartjes schreef op 25-08-2022 om 19:54:

Al meer dan tien jaar heb ik last van schokkende benen in rust. Als ik zit of lig dan schiet een been ongecontroleerd omhoog. De rest van de symptomen van rusteloze benen herken ik niet direct. Maar uit zich dit bij jullie ook als het ‘losschieten’ van de benen in rust? Ik heb hier dan geen controle over. Het voelt alsof de spanning zich opbouwt en het been dan omschiet om de spanning kwijt te raken. Niemand in mijn omgeving herkent dit bij zichzelf en ook mijn fysiotherapeut kent het niet.

Bij mij helpt het rekken en strekken van de billen en bovenbenen om het enigszins onder controle te houden. Dit is wel lastig voor een vierjarige.. Ik doe het vrijwel elke avond voor het slapen gaan en als het nodig is ook ‘s nachts.

Bij mij hetzelfde als bij jou Taartjes. Met name bij mijn linkerbeen. Vooral ‘s avonds heb ik hier last van. Vroeger ‘s nachts ook, maar sinds ik het voeteneinde van mijn matras een stukje hoger heb staan, heb ik er ‘s nachts in ieder geval geen last meer van.

Mamajome schreef op 25-08-2022 om 21:22:

[..]

Bij mij hetzelfde als bij jou Taartjes. Met name bij mijn linkerbeen. Vooral ‘s avonds heb ik hier last van. Vroeger ‘s nachts ook, maar sinds ik het voeteneinde van mijn matras een stukje hoger heb staan, heb ik er ‘s nachts in ieder geval geen last meer van.

Ah oké, dat is dan wel het proberen waard!

Bijtje82

Bijtje82

25-08-2022 om 22:02

Als je ijzer gaat proberen, let dan even op het soort ijzer. Appelstroop zoals hierboven bevat idd ijzer, maar niet het soort ijzer dat je lichaam goed kan gebruiken. 
Lees je even in over Heemijzer en non-heemijzer. 

Bijtje82 schreef op 25-08-2022 om 22:02:

Als je ijzer gaat proberen, let dan even op het soort ijzer. Appelstroop zoals hierboven bevat idd ijzer, maar niet het soort ijzer dat je lichaam goed kan gebruiken.
Lees je even in over Heemijzer en non-heemijzer.

Je lichaam kan beide soorten gebruiken alleen heemijzer wordt makkelijker opgenomen. Zit alleen in dierlijke voeding. Non-heemijzer zit ook in plantaardige voeding.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.