Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
liora

liora

25-07-2010 om 19:36

Kind van 7 een potje olvarit?

Hallo,

Mijn zoon van zeven jaar wil ook af en toe een potje Olvarit. Vanavond heb ik maar eens toegegeven en heeft hij een potje gegeten voor kinderen vanaf 15 maanden. Is dat raar of slecht of ongezond?

Hij heeft een broertje van13 maanden die vaak potjes krijgt, vandaar dat hij het ook graag wil.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nog even en hij staat in de vogue

... met wat verstandig beleggingsadvies is zijn pensioen dan ook meteen geregeld.

Er schijnen namelijk nogal wat topmodellen te zijn die in plaats van de obligate rauwkost en appels af en toe een dieet volgen op de basis van babypotjes... als afwisseling.

Nou ja, zonder dollen, alle voedingsstoffen zitten erin, althans het zal wel meevallen wat er mist. Het is niet raarslechtongezond maar ik zou bij mijn kinderen wel de afspraak maken dat dit eenmalig of iig uitzonderlijk is. Anders weet ik wel hoe laat het is, etenstijd is toch al zo'n uitgelezen moment voor gezanik. Dan gaan ze er iedere keer om bedelen. Ik zou dan eerder zo snel mogelijk junior meer met de pot laten mee-eten zodat de potjes gewoon uit het zicht zijn verdwenen. Maar dat is natuurlijk hartstikke overdreven als het alleen maar is omdat je oudste een keer wil proeven.

Wij noemen ze trouwens ook weleens Primo en Secondo. Ken je de film Big Night? Geweldige film, moet je zeker een keer huren.

Hier als ze ziek is

mijn meisje vindt de appel/ banaan/ sinaasappel fruitpotjes heerlijk. Afgelopen jaar heb ik ze gegeven toen ze ziek was. Als ze verder niets wilt eten, is zo'n koud potje fruit wel lekker. Ik doe er dus niet moeilijk over.

Fatima

Fatima

28-07-2010 om 19:39

Potje

Je hebt toch ook fruit in een potje voor oudere kinderen, of om mee te nemen? Waarom geef je dat dan niet Gabbertje?

bibi63

bibi63

29-07-2010 om 14:21

Fatima

Blijkbaar omdat kind van gabbertje juist die variant van Olvarit zo lekker vindt..... Waarom zou je dan moeilijk doen als kind bijv. ziek is? Ik zou blij zij dat kindlief dat dan wel eet: t'is tenminste iets en zeker niet ongezond als product op zich.
Verder vindt onze dochter (11....) zo'n fruitpotje ook errug lekker. En nee, natuurlijk krijgt ze dat niet dagelijks: ze lust ook gewoon fruit, dus dat is de dagelijkse fruitinname. Maar af en toe, waarom niet? Het is voor haar een traktatie en toch beter dan een zakje chips, toch?
Groetjes,
Bibi

Herkenbaar

Hier wil de middelste (8 jaar) ook opeens weer eens een potje fruit of groente. En gisteren moest ze net als haar broertje uit een flesje drinken.

Ach ik laat het maar zo. Tis altijd nog gezonder dan de Mac, toch ?!

Puck

Puck

30-07-2010 om 08:47

Fatima

En wat maakt het verschil of je een potje olvarit fruit of een potje fruitmoes voor algemeen geeft? Ik zie niet in waarom je dat zou moeten geven ipv Olvarit?

elsje78

elsje78

30-07-2010 om 10:23

Af en toe

Dochter van 4 smult ook van de fruitpotjes van broertje, af en toe een hapje. Ik vind het helemaal geen probleem. Toen ze nog 3 was en nog 1 dag per week naar het kdv ging kreeg ze die dag altijd een potje olvarit voor 15 maand mee. Dat at ze daar, en vond ze lekker en hoefde ik niet te bedenken welk prakje ik nu weer mee zou geven. Nu niet meer omdat ze 4 is, maar als wij iets heel bijzonders zouden eten dat ze echt niet lust (is nog niet voorgekomen) zou ik zo voor een keer een potje geven. Altijd nog gezonder dan een patatje

groetjes

Hier ipv macaroni

Mijn dochter (wordt 7 in november) lust geen macaroni. Als wij dus macaroni eten wil zij graag een peuterpotje brocolli. Ik vind het best. Er zit van alles is wat ze nodig heeft en zo krijgt ze toch een warme prak binnen. Broodje er bij en klaar. Overigens is dat dus ook het enige wat we er in krijgen als ze ziek is. Dan wil ze alleen maar 'peuterpotjes' eten.

Apart

Buiten het feit dat iedereen moet doen waar ie zin in heeft, vind ik het toch wel apart dat grote kinderen potjes olvarit krijgen.

Hier eten ze gewoon wat de pot schaft, ook al is dat dan maar 1 of 2 happen omdat ze het niet lusten. Jongste die altijd een probleemeter is geweest is op die manier stapje voor stapje steeds beter gaan eten.

Buurjongen van bijna 7 die nog heel lang potjes kreeg omdat ie alles weigerde eet nog steeds enorm slecht......

Picasso

Hier eten we ook wat de pot schaft, maar net als ik absoluut geen boerenkool door mijn keel kan krijgen, manlief geen spruiten blieft, lust mijn dochter geen macaroni. Dat is ook absoluut het enige wat ze niet lust. Ze doet bij wijze van spreken een moord voor brocolli, wordt dolblij van een bord spruiten en is verzot op aardappel's. Alleen na 6 jaar lang een kokhalzend kind te zien bij een hapje macaroni (wat ze idd wél elke keer moet proeven van me, smaken veranderen) trek ik met gemak een potje open.

T&T

T&T

01-08-2010 om 11:47

De staafmixer

De staafmixer is jarenlang mijn vriend geweest. Potjes waren hier ook het enige dat erin ging, maar ja, dam wel alleen dat ene merk (uit duitsland, geen olvarit) en de grotere potjes hebben dan nog steeds "vieze stukjes" dus die gingen alsnog door de staafmixer tot het soep was.
Zo ben ik overgestapt om ons normale eten ook te mixen, je krijgt dan dezelfde soort prut, maar je weet wel precies wat erin zit. En wat bleek? dochter at bijna alles (qua smaak) als het maar soep was, dus ik mikte vrolijk de meest verschrikkelijke dingen in de staafmixer (spruitjs, witlof, vis...).
Nou ja, dat vrolijk is nogal een groot woord maar het heeft hier wel gewerkt. Nu eet ze intussen ongepureerd voedsel, wat een hele opluchting is, en ook heel gemakkelijk als je eens ergens anders eet. Maar het blijft een heel moeilijke eter.
groetjes, Tess

Ach picasso

Dan denk ik dat je je gelukkig mag prijzen met zo'n goede makkelijke eter. Sommige kinderen lusten helaas nu eenmaal "niks". Tja en dan kun je met de botte bijl er overheen gaan, maar je kunt ook een mooi compromis bedenken.

Hier is dat trouwens de appelmoes. Als ze het echt niet lust gaat het samen met de appelmoes naar binnen. En af en toe mag ze wat sla uit de hand en een worteltje naar binnenwerken. ipv haar avondeten.

Verder speelde bij ons het volgende: ze was zes jaar lang de jongste en toen kwam er opeens een babybroertje. En die ging opeens haar flesjes gebruiken en die mocht allemaal dingen eten die zij ook heel erg lekker vindt en zij moet dan van dat vieze eten voor grote kinderen gaan eten. Daar zou je toch bijna weer baby van worden

Dus wij doen af en toe maar even een oogje dicht. Dit allemaal onder het mom van: Pick your battles right...

Ach dees

Een van mijn kinderen is er een met voorheen een drievoudige allergie en een flinke weerstand tegen voedsel. Dus uitdaging genoeg gehad hier. Potjes weigerde ze ook

Iedereen moet zelf uitzoeken hoe ie zoiets aanpakt. Maar zelf (persoonlijk, ikke) vind ik een potje geven aan een kind van 7 simpelweg 'apart'. Mag ik toch zeggen? En dat heeft dus niet te maken met dat ik zulke makkelijke eters heb. Nou ja, 1 gelukkig wel

Bastet

Bastet

01-08-2010 om 18:37

Mja

Ik snap de gedachtengang,heb hier drie kinders met zeer uiteenlopende smaken,waarvan een een echt lastige eter is,maar eerlijk gezegd,een pot opendraaien is na hun 2e niet meer gebeurd.En wat doe je dan als diegene op zijn 18e nog weinig lust,zoals mijn zoon?
Ik maak meestal gewoon twee groentes,of schil er een komkommer bij ofzo.
Bastet

Twee groente's

Hier is het bijna altijd 2 soorten groentes wat er standaard al staat, alleen als ik een pan macaroni maak ga ik daarbij echt niet apart aardappels schillen en groenten koken

(en daarbij, ik kan met mijn 35 jaar ook echt nog lekker smullen van een fruitpotje van Olvarit )

elsje78

elsje78

02-08-2010 om 11:13

Hier

ook een prima eter hoor, maar ze vindt die potjes ook nog lekker. Maar ze heeft er sinds ze niet meer naar de creche gaat geen een meer gehad. Alleen als wij bij uitzondering iets heel scherp gekruid zouden eten zou ik het weer overwegen. Maar het zal zeker geen vaak voorkomende oplossing zijn.

(behalve dan een hapje olvarit fruit van haar broertje)

groetjes

Tango

Tango

02-08-2010 om 14:51

Macaroni

Grappig om te lezen dat Tangozoon niet de enige is die geen macaroni en andere pasta's lust. Ik dacht altijd dat de meeste kinderen dat heerlijk vonden. Tangozoon is nu 5 en krijgt altijd een boterham met hartig beleg (dat dan weer wel) als we macaroni eten. Tot zijn 4e jaar kreeg hij ook wel vaak een potje, maar op een gegeven moment at hij die niet meer, dus zijn we maar brood gaan geven. Vindt hij prima en we eten maar eenmaal per week macaroni, dus dat is geen probleem. Verder eet hij gewoon met de pot mee, niet veel, maar goed hij eet het.
Potjes regelmatig blijven geven op deze leeftijd zou ik niet doen, veel te duur. Maar af en toe kan best, als ze het lekker vinden. Zeker bij kinderen die jongere broers of zusjes hebben die ook potjes krijgen, kan ik het me voorstellen dat zij ook willen. Is toch leuk om weer een beetje klein te zijn?

Bij ons

Heeft onze dochter nooit 1 potje willen eten......... geen fruit en ook geen groente. Dus toen ze eenmaal vast eten mocht heb ik alles zelf moeten pureren....... Mijn beste vriendin eet heel soms ook nog een potje Olvarit, gewoon omdat ze het lekker vind hihi.

Ja hoor picasso

Dat mag jij best vinden.

Maar weet je bij sommige kinderen werkt hapje voor hapje wennen niet. Zou bijvoorbeeld best kunnen dat dat bij jouw buurjongetje aan de hand is. Je kunt ze nu eenmaal niet dwingen om iets te eten, maar slechts verleiden.

Fijn voor jou dus dat het toch nog goed gekomen is.

kaatje43

kaatje43

05-08-2010 om 12:00

Hier ook gedaan hoor

Mijn jongste lustte bijna niets. 2 soorten groente en potje bruine bonen van Olvarit. Dit laatste was echt een traktatie. De rest kwam er met dezelfde vaart weer uit om in de wc te belanden. Als hij dus een week bijna geen groente had gegeten gaf ik hem rustig een potje bruine bonen, hoor. Had hij in ieder geval nog wat vitaminen binnen. Dit heb ik tot een jaar of 8 gedaan. Geen probleem. Hij is inmiddels 12 en nog steeds een slechte eter.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.