Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
picobello

picobello

05-11-2010 om 11:34

Kind "vergiftigd" zichzelf

beetje rare titel, maar ik weet het even niet anders te brengen.

korte situatieschets: kind (8) heeft last van voedsel allergieen en interloranties oa suikers, lactose, gist, eigeel.
Thuissituatie is wat onrustig ivm echtscheiding ( die wel in goed overleg gaat zonder ruzie enz).

Nu blijkt dat dochter stiekem veel dingen eet en drinkt waarvan ze ziek wordt, bv chocolade, koekjes, snoep.

Ze weet dat ze er ziek van wordt, maar toch doet ze het.
Ze krijgt erge buikkrampen, leverproblemen ( geel zien) hoofdpijnen en ernstige vermoeidheidsklachten.
( reactie is altijd na 24/36 uur)
Sinds een aantal dagen ben ik erachtergekomen dat ze veel verkeerde dingen eet, haar hiermee geconfronteerd te hebben krijg ik een boze reactie zoals, is toch mijn lichaam, het maakt me niets uit enz.

Nu hink ik een beetje op 2 gedachten, of ik laat haar haar gang gaan met als gevolg een ziek kind, maar helaas geen medelijden van mijn kant of is dit een vraag om hulp ?

Moet ik hier juist wel op in gaan en op haar in praten ect.

Ondanks dat de scheiding "goed" verloopt merk ik wel dat het wat problemen geeft, dus ik kan me voorstellen dat het niet makkelijk voor haar is. Ook het anders dan anders zijn is ook niet fijn.zeker rond sint /kerst /pasen is er veel chocolade waar ze dol op is, maar niet mag.

Wie heeft ideen waar ik iets mee kan. ( dochter is middelste van 3 meiden waarvan de andere 2 een zeer sterk karakter hebben).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Psycholoog!

Het is overduidelijk dat ze zich niet happy voelt, en dat daar op dit moment in de thuissituatie even niets aan gedaan kan worden.
Ik vind dat je een kind van 8 niet zichzelf ziek mag laten maken, en het daar zelf de verantwoording voor laten dragen.

Gr. Poezie.

mijk

mijk

05-11-2010 om 19:17

Ik zou inderdaad hulp zoeken

ze beschadigd zichzelf en ze is pas 8! Dat moet je niet alleen willen doen lijkt me..

Sterkte Mijk

liora

liora

06-11-2010 om 09:52

Aandacht

De situatie is wat onrustig vanwege scheiding? Als kind van gescheiden ouders verzeker ik je dat haar wereld op zijn kop staat en dat ze heel graag wil dat jullie bij elkaar blijven en dat ze denkt daar de hand in te kunnen hebben. Misschien hoopt ze dat jullie bij elkaar blijven als ze veel ziek is.

Lijkt ne inderdaad iets voor de psychotherapeut.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

06-11-2010 om 10:34

Onrustig?

Het blijft een scheiding, een enorme verandering in het leven van een kind. Ik sluit me geheel aan bij Liora. Mijn ouders scheidden toen ik 28 was, en ik verzeker je, ook mijn wereld stond op zijn kop!

picobello

picobello

08-11-2010 om 14:49

Wereld staat idd op zijn kop

voor haar ( en de anderen) maar, natuurlijk missen ze hun vader maar hij was nooit thuis als zij er waren ( ivm werk). dus soms zagen ze hem weken achter elkaar niet.

Maar de moeilijkheid is, welk spel speel ik mee met haar?

Ziek zijn , aandacht mama, meer ziek, meeer aandacht
of ziek zijn en het ( na goed gesprek) zelf uitlaten zoeken.
Ik ben nl bang dat ze dit "spel" op school ook speelt, dus slecht werk, extra aandacht juf, rt extra enz.

Elke week gaat er al veel aandacht/tijd naar haar ivm sport / wedstrijden waar dan de oudste weer van baalt omdat die mee moet enz ( zoals in vele gezinnen)

Ik dacht eigenlijk dat het misschien een idee is om haar aandacht te gaan geven bv 15 of 20 min om echt iets met haar te doen ( kan ook meer tijd als nodig) en dan de anderen er niet bij te hebbenof zo.
Is maar een idee. Misschien zijn er nog andere ideeen,

*bella*

*bella*

09-11-2010 om 09:39

Ideeën

Andere ideeen zijn gegeven. Ik sluit me daar helemaal bij aan, doe dit niet alleen. Zoek een goede therapeut.
Haar aandacht alleen geven lijkt me absoluut noodzakelijk, maar slechts een onderdeel van de oplossing.
Waarom moet oudste mee naar wedstrijden etc?

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

15-11-2010 om 00:43

Praat eens met de juf

Misschien dat dit je helpt bij het stellen van de juiste "diagnose". Het kan best zijn dat ze bewust aandacht zoekt maar je weet het niet zeker.

Heel veel bevestiging en aandacht

Ook al zag ze papa niet veel, ze wist wel waar zijn plek was: thuis.

En nu worden haar wortels onder haar bestaan weggezaagd. Ik heb als juf veel kinderen erg zien lijden onder scheidingen. Het zou niet moeten mogen dat ouders uitelkaar gaan, en ik vermoed dat dat is wat je dochter probeert te uiten.

Heel veel bevestiging en aandacht -2

Ik was nog niet klaar.

Soms kan het niet anders, maar omdat de fundamenten van je dochters leven weg zijn kun je niet anders dan haar heel veel bevestiging en positieve aandacht geven. Voor jou kan het een opluchting zijn, voor haar is het een ramp, veel kinderen ervaren een scheiding als een soort ultiem verraad - als je zelfs je ouders niet meer kunt vertrouwen, wie kun je dan nog vertrouwen. Probeer het ook vanuit haar optiek te benaderen.
Veel knuffelen, veel leuke dingen doen, en vooral niet teveel uiten dat jij blij bent over de gang van zaken. Zij zit midden in een rouwproces. Respecteer dat.

Tirza G.

Tirza G.

15-11-2010 om 16:12

Kindgericht

Niet alleen denken kinderen dat zij een probleem kunnen verhelpen (zoals bij een scheiding), ze denken vaak ook nog dat het hun schúld is. Het doet me zeer om te lezen dat je een meisje van 8 ziet als een soort zwak poppetje (twee zussen met een sterk karakter......wat heeft zij dan?) wat naar gedrag uitzoekt om jouw aandacht te krijgen. En ik vind het ook pijnlijk dat je het effect van de scheiding bagatelliseert: ze zag hem toch al nooit. Ja, dank je de koekoek, je hoeft je ouders niet te zien om te weten dat ze de grond van je bestaan zijn. Sterker nog: je ouders zijn zó de basis, dat je er niet eens over nadenkt. Je merkt pas dat je ouders hebt als ze er níet meer zijn.
Kinderen die in een scheiding zijn verwikkeld (ja, zij ook, niet alleen ouders scheiden) hebben begrip, warmte, liefde en aandacht nodig.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.