Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

24-01-2022 om 19:36

Kind wil niet in eigen bed


In ons huis geldt de regel Slaap is heilig. Als dat betekend dat er een kind bij ons ligt, dan ligt er een kind bij ons. 

Ik ben totaal niet voor alleen laten huilen. En zeker niet nu kind al zoveel heeft meegemaakt afgelopen tijd. Bij blijven tot hij slaapt. Als hij in jullie bed in slaap valt daar in slaap laten vallen en eventueel overtillen naar eigen bed/los bed op jullie kamer zodra hij slaapt.

BlueFawn schreef op 24-01-2022 om 21:54:

[..]

Moet ik haar het zelf op laten lossen en me nergens mee bemoeien bedoel je?

Nee. Je moet zorgen dat jullie één lijn trekken en die ook beide volgen. Wat je nu doet is kind wil iets, moeder zegt nee, kind gaat huilen, jij zegt ja, waardoor je het gezag van moeder ondermijnt. Je boodschap is namelijk dat jij meer te zeggen hebt en kind niet naar moeder hoeft te luisteren. En moeder wordt de boeman. Want ze wordt boos op kind (en op jou) terwijl jij lief bent voor kind. In feite ben jij met je kind dan een team tegen moeder. Dat is niet goed voor de relatie tussen jou en moeder en ook niet voor de relatie tussen kind en moeder. 

Het maakt niet zo gek veel uit welk beleid jullie kiezen, maar wel één duidelijke keuze en daar aan vasthouden. Dat schept duidelijkheid qua verwachtingen.

Inderdaad. Je moet er met de moeder uitkomen. Zij wil hem bijv. niet bij jullie in bed, want hoe woelt zo en dan kan zij niet slapen. Jij wilt kind dichtbij je hebben want anders is hij bang. Vind de middenweg: eigen bedje op jullie kamer er bij. Of andere opties: babyfoon, jij met luchtbed bij hem op de kamer, moeder op zijn kamer en kind bij jou, etc.  Dan aan kind uitleggen dat het vanaf nu zo zal gaan zoals jullie bedacht hebben en dat blijven volhouden.


Waarom wil zij niet dat hij bij jullie slaapt? En wat helpt hem?

BlueFawn schreef op 24-01-2022 om 20:25:

[..]

Ja ik denk ook dat het wennen is, in hun oude huis was alles gelijkvloers en in de weekenden dat hij bij mij was zaten we tot diep in de nacht te gamen en sliep hij meestal al als ik hem in zijn bedje legde. Nu ligt hij van 19.30 tot een uur of 10, half 11 in zn uppie boven terwijl wij nog beneden zijn. Hij is er nu alweer 3 keer uit gekomen.

Zijn associatie met jouw huis is blijkbaar: net zo lang bij papa blijven tot hij ook naar bed gaat.

Het zal tijd kosten om dat om te turnen. Ik ben zelf niet zo van de harde lijn, maar er zit meer tussen laten huilen en in bed nemen.

Je kan hem natuurlijk ook leren dat bij pap andere regels gelden dan bij mam. (Als ik het goed voorhad leef je gescheiden van zijn moeder?) 

Mijn belangrijkste eis zou zijn dat hij slaapt.
Waar hij slaapt zou mij dan weer niet teveel kunnen schelen.

In half de wereld slapen de kinderen niet in een eigen slaapkamer, maar gewoon bij de ouders.

En op zijn 16de wil hij écht niet meer bij jou in bed.

Arm kind.... Zoveel indrukken, zoveel spanningen die hij aanvoelt en als de nacht voelt kan hij het niet meer handelen. 6 jaar is nog maar klein hoor!
Kijk naar wat jullie alle drie een redelijke afspraak vinden en hou dat vol!
Hier is ook vanalles gepasseerd, van bij mij in bed slapen, in mijn bed insplapen en verder slapen in eigen bed, matras op de grond, tot om de nacht in je eigen bed en nu slaapt ze 6 nachten in haar eigen bed. Tenzij er spanningen zijn..

Kinderen zijn daar echt heel gevoelig voor
Oja, heb ook wel eens met stickers kaarten gewerkt. Iedere nacht in eigen bed een sticker en bij 3 of 5 stickers een kleinigheidje. 

Fout
irmama schreef op 24-01-2022 om 22:25:

[..]

Hij gamede toch niet met het kind. Beter lezen.

Misschien moet je het bericht van 20.25 even goed lezen.

irmama schreef op 24-01-2022 om 22:25:

[..]

Hij gamede toch niet met het kind. Beter lezen.

Bluefawn schrijft dit: 

Ja ik denk ook dat het wennen is, in hun oude huis was alles gelijkvloers en in de weekenden dat hij bij mij was zaten we tot diep in de nacht te gamen en sliep hij meestal al als ik hem in zijn bedje legde. Nu ligt hij van 19.30 tot een uur of 10, half 11 in zn uppie boven terwijl wij nog beneden zijn. Hij is er nu alweer 3 keer uit gekomen.

Ik weet niet hoe ik dit anders moet interpreteren als dat hij samen met het kind gamede, want verder woonde er destijds niemand bij hem thuis.

@BlueFawn  schreef ‘ we gaan slapen’. Betekent dit dat jullie nu samenwonen? Of heeft moeder moeite met het feit dat hij bij haar thuis nu ook steeds uit zijn bed komt omdat het bij jou wel mag?

Als jullie samen wonen, draai je wisseldiensten wat betreft naar bed breng ritueel. Dus ene avond leest mama voor en heeft papa na 20:00 ‘beschikbaarheidsdienst’ zodat mama niet meer hoeft te gaan. En de volgende avond worden de rollen omgedraaid. Zo voorkom je hopelijk gebroken nachten.
Maar als jullie niet samen wonen, gaan die wisseldiensten natuurlijk niet op. Bespreek dan met de moeder een tijdschema waarin  jullie een gelijkgesteld bed-ritueel opstellen met do’s en don’ts, zodat kind niet kan roepen dat het bij papa wel mag. Jij minder soft en zij minder streng.

MamaE schreef op 24-01-2022 om 22:29:

[..]

Bluefawn schrijft dit:

Ja ik denk ook dat het wennen is, in hun oude huis was alles gelijkvloers en in de weekenden dat hij bij mij was zaten we tot diep in de nacht te gamen en sliep hij meestal al als ik hem in zijn bedje legde. Nu ligt hij van 19.30 tot een uur of 10, half 11 in zn uppie boven terwijl wij nog beneden zijn. Hij is er nu alweer 3 keer uit gekomen.

Ik weet niet hoe ik dit anders moet interpreteren als dat hij samen met het kind gamede, want verder woonde er destijds niemand bij hem thuis.

Ik dacht zijn vriendin, omdat hij schreef kind sliep al.

BlueFawn schreef op 24-01-2022 om 20:46:

[..]

Zn moeder is inmiddels 39 dagen droog dus het gaat allemaal oke.

Het gaat helemaal niet oke. Besef je wel hoeveel invloed dit nog lange tijd kan hebben op je kind?

irmama schreef op 24-01-2022 om 22:30:

[..]

Ik dacht zijn vriendin, omdat hij schreef kind sliep al.

Oh zo. Zijn vorige vriendin woonde TS niet mee samen en is inmiddels uit beeld.  Inmiddels heeft hij een relatie met de moeder van zijn kind en moeder en kind wonen nu bij hem.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

24-01-2022 om 22:40

MamaE schreef op 24-01-2022 om 22:29:

[..]

Bluefawn schrijft dit:

Ja ik denk ook dat het wennen is, in hun oude huis was alles gelijkvloers en in de weekenden dat hij bij mij was zaten we tot diep in de nacht te gamen en sliep hij meestal al als ik hem in zijn bedje legde. Nu ligt hij van 19.30 tot een uur of 10, half 11 in zn uppie boven terwijl wij nog beneden zijn. Hij is er nu alweer 3 keer uit gekomen.

Ik weet niet hoe ik dit anders moet interpreteren als dat hij samen met het kind gamede, want verder woonde er destijds niemand bij hem thuis.

Ja wij deden samen gamen, maar gingen dan door tot een uur of 1 half 2 en dan lag hij meestal al te pitten op de zetel dus dan was het oppakken en in zn bedje leggen. Ter mijn verdediging, het was wel weekend dus hij hoefde de volgende dag niet vroeg op. Maar ik begrijp dat we 1 lijn moeten trekken en hopen op het beste. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

24-01-2022 om 22:42

irmama schreef op 24-01-2022 om 22:32:

[..]

Het gaat helemaal niet oke. Besef je wel hoeveel invloed dit nog lange tijd kan hebben op je kind?

Ja en wat moet ik daar aan doen? Ik kan alleen zeggen dat ze in mijn huis niet mag drinken maar in haar huis had ik daar weinig over te zeggen en ik kan de tijd niet terug draaien. En ik was niet van plan om haar nu een schuldgevoel aan te praten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.