Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
liora

liora

22-01-2011 om 19:57

Kind zelf fietsen in het verkeer

Hoi,

Mijn zoon van 7,5 kan sinds een paar maanden zelf los fietsen. Beetje laat maar dat kont door mij.
Wanneer kan ik nou met hem in het verkeer gaan fietsen? Langzaam opbouwen of moet hij bepaalde vaardigheden beheersen voordat we dat doen?

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fraz

Fraz

22-01-2011 om 20:51

Tja

goed kunnen remmen en vooral goed kunnen luisteren zijn denk ik het belangrijkste. Voor de rest veel oefenen. Eerst op een rustig moment op een rustige weg. En daarna gewoon zo veel mogelijk (liefst elke dag) en jij ernaast en goed uitleggen waar hij op moet letten. Vertellen over alle verkeersregels, tekens en borden dan komt het vanzelf goed. Oja bij een smalle weg hem voor je laten fietsen dan kun je hem in de gaten houden en hem waarschuwen indien nodig. Maar voor de rest vooral veel fietsen. Veel plezier.

Hibiscus

Hibiscus

22-01-2011 om 23:20

Ga je maar vast voorbereiden

op stressvolle fietstochtjes

Dit is inderdaad wel een leeftijd waarop hij zelf zal moeten beginnen met fiesten. Jij woont toch in A'dam? Ik kan me voorstellen dat je gewacht hebt, ik vind fietsen in Amsterdam al niet fijn...

Ik zelf fiets met twee kinderen, de oudste voor me, de jongste van 7 naast me. Veel roepen (AUTO!, niet slingeren etc.) en vooral kalm blijven.

Leer hem goed naar je te luisteren. Stop is ook echt stop. Hij ziet waarschijnlijk onderweg veel meer moois dan jij, dochter kan rustig haar hoofd helemaal omdraaien om een kat te volgen bijvoorbeeld.

Je moet gewoon de sprong wagen vrees ik. Begin op een rustige zondagochtend in een rustige straat en bouw het langzaam op.

Succes!

Hibiscus

AzoraC.

AzoraC.

23-01-2011 om 00:18

Wat een verschillen toch

Onze kinderen van acht fietsen in hun eentje door Rotterdam naar school. Een stukje van ongeveer een kilometer, hoofdzakelijk over fietspaden, maar toch ook met een akelige kruising met fietspaden, dubbele rijbaan en tram.
Nou konden zij wel al eerder los fietsen, dus wij hebben al jaren achter de rug van STOP gillen en GEEN WEDSTRIJDJE roepen.
Er zijn stukken in de stad waar ik mijn dochter van tien nog niet eens alleen op pad stuur, maar naar school gaat goed.
Wat de doorslag gaf om hen dit stukje alleen af te laten leggen was gek genoeg een nare verkeerssituatie op weg naar school waar ik bij was. Die liep goed af, maar dat had voor hetzelfde geld anders uitgepakt. Dat ik erbij was, maakte geen enkel verschil. Ik kon niet ingrijpen. Het was mijn dochter van acht zelf en een attente trambestuurder die het oplosten.
Ik moet wel zeggen dat Rotterdam een vriendelijke stad is om te fietsen, althans de wijk (centrum) waar wij wonen. Daar houdt het verkeer behoorlijk rekening met voetgangers en fietsen. Er wordt bijvoorbeeld nog gestopt voor zebrapaden enzo.
Voor je je zoon alleen kunt laten fietsen zou ik nog een paar jaar de tijd nemen, om te kijken hoe alert hij zelf is en hoe hij reageert op ingewikkelde verkeerssituaties, of hij goed rechts blijft rijden, doordrongen is van de ernst van verkeersdeelname, hoe vriendelijk het verkeer is, etc.

AzoraC.

AzoraC.

23-01-2011 om 00:27

Sorry

Ik had het niet goed gelezen. Je bedoelde niet hem alleen laten fietsen, je bedoelde hem überhaupt in het verkeer laten fietsen.
Laat hem eerst een tijdje op de stoep met je meefietsen. Bij beginnende fietsers zien de politie en medestoepgebruikers dat door de vingers, al is hij er inmiddels wel wat groot voor. Je kunt dan goed zien hoe hij het fietsen technisch beheerst en als hij eens valt is dat niet meteen onder een auto. Maak wel duidelijk dat op de stoep fietsen niet de gebruikelijke gang van zaken is.
De volgende stap is mee op fietspaden en als er stukjes zijn waar geen fietspad is of waar het te druk is: hup op de stoep. Je kunt dan goed zien hoe hij verkeerssituaties inschat.
Daarna gewoon mee op straat en daarna alleen op pad. Onze kinderen fietsen sinds ze kunnen fietsen mee. Ik geloof dat dat vanaf hun vijfde is. Ze hebben zeker een jaar alleen op de stoep gefietst en oversteken deden we lopend, bij voorkeur bij zebrapaden, met veel gepreek over de gevaren van het verkeer en van stomme spelletjes op de fiets (wedstrijdje, kijk eens mama zonder handen etc.)

Dood eng

blijf ik het vinden en dus fiets ik (te) weinig met haar. Ze slingerd, wil niet langs de stoep want dan zegt ze dat ze geen ruimte heeft, remt te laat, kijkt niet goed. Ik fiets nu voor en zij achter mij aan, want naast elkaar gaat te vaak mis, zo kan ze mij na doen en volgen. Mijn oudste heeft er ook heel lang over gedaan voordat ze door had hoe veilig oversteken werkt, geen inzicht dus.

Ze krijgt nu een nieuwe fiets en dan laat ik haar gewoon veel op de stoep hier voor het huis ermee rijden en dan moet mijn man maar met d'r gaan fietsen ik raak er totaal gestresst van.

Stress

Als je stress wil vermijden ga je de eerste tijd (jaar ofzo) alleen mét hem fietsen (dus zelfstandig hij) als het niet al te druk is. Dus geen woon-werk-school verkeergedoe. Dat is bij voorbaar al stressvol want chaotisch, erg druk met een boel onervaren fietsers. Maar wel als je dat boodschapje vergeten bent en nog 'even' moet halen of wel als je naar de stad gaat een beetje winkelen of wel als je naar oma/vriendin/wat dan ook fietst op zondag om wat te drinken en ook als je op zaterdag naar de bios/markt gaat.
Dan kan je van daaruit (je ziet vanzelf wat ie aankan) uitbreiden.....
Zelfs is drukke steden zijn spitstijden en rustiger tijden. Die spitstijden vermijd je en daarbij vervoer je hem zoals je altijd al deed. De rustigere tijden zijn om te fietsen met beginnelingen.
groeten albana

Oefening baart kunst!

Alleen door te doen wordt je kind een veilige en ervaren fietser. Ze moet zelfvertrouwen opbouwen, inzicht.

Dus neem die fiets in de auto mee naar een rustiger regio en hoppa, fietsen. Elke week.

Het eng vinden en uitstellen maakt het alleen maar gevaarlijker.

Oh ja, en natuurlijk altijd veilige goed zichtbare kleding aan. Geen zwart, donkerblauw. donkergrijs jasje! En prima verlichting.

Guinevere

Guinevere

23-01-2011 om 15:22

4 jaar

Hier hebben we oudste met 4 jaar los mee laten fietsen. Maar hij luisterde in het verkeer (bij vlagen :-p ) best goed, behalve als hij een hond zag. Bovendien lieten we hem alleen op rustige dorpswegen en fietspaden meerijden. Een voordeel dat hij zo jong ging meefietsen was, dat automobilisten er kilometers omheenreden. Hij was ook nog klein van stuk dus sommigen moeten gedacht hebben een peuter tegen te komen en anticipeerden daar ook op. Dat voordeel heb jij niet, integendeel!!! Daar zou ik dus terdege rekening mee houden, dat automobilisten een andere inschatting maken van je zoons vaardigheden in het verkeer.
Mijn jongste wil nu ook gaan meefietsen. Leuk, hij is 3 en luistert dus NIET. Dat gaat voorlopig niet gebeuren dus.

liora

liora

23-01-2011 om 16:47

5,5 km in the pocket

Nou het ging perfect! In eerste instantie slingerde hij erg, maar al na vijf minuten ging dat veel beter. Natuurlijk op zondagochtend en de jongste zat niet bij mij op de fiets. Heen was superrustig, terug al wat drukker. Wel een prettige fietsbuurt hoor. Ben supertrots! Ik fietste als een coach naast hem: rustig, kijk voor je, etc.

Misschien dat een 7-jarige het toch wat sneller oppikt.
In de spits doe ik voorlopig niet. Naar de crèche is echt een rotstukje fietsen, en bovendien kan zoon fiets niet meenemen naar de nso.
Maar in het weekend is het prima te doen!

Dank voor de tips nog!!!!

Liora

Coco

Coco

23-01-2011 om 17:44

Hoge veluwe

Wat wij deden was een dagje naar de Hoge Veluwe. Daar heb je van die witte fietsen die ze ook in kindermaten hebben (je kunt natuurlijk ook je eigen fiets meenemen). Dan kan je de hele dag fietsen in een superveilige omgeving en lekker veel kilometers maken. En het is ook nog eens een heel leuk uitje (het moet wel mooi weer zijn natuurlijk).

Fraz

Fraz

23-01-2011 om 20:19

Eens met pelle

voor je laten fietsen is veel veiliger. Je kunt haar namelijk instructies toe roepen. Als ze achter je fietst zie je niet of ze niet oplet of afbuigt. Ik ging trouwens ook altijd iets breder fietsen zodat achterop komende auto's automatisch wat ruimer om haar heen reden.

Verder Liora prima gedaan. Lekker gefietst en nu vaak blijven fietsen. Let er inderdaad op dat overige weggebruikers jouw kind overschatten . Bij een uk van 4/5 wordt veel meer rekening mee gehouden.

liora

liora

23-01-2011 om 20:34

Goede tip

Dat is een goede tip! Maar hij fietst op een 16 inch en is 1m20, dus zou best een kleuter kunnen zijn wat dat betreft.

Liora

Verkeer

Wil je hem alleen of met jullie laten fietsen?
Ik heb het langzaam opgebouwd. Met op de stoep fietsen, en ik op de weg. Daarna alleen fietspaden opgezocht.
En sinds kort fietsen we dan ook op de weg. Soms is dat sneller en handiger.
Maar ook de regels moeten ze natuurlijk leren. En natuurlijk ook de borden zeker de weg die ze fietsen. Elke dag vertel ik het eigenlijk totdat ze het zelf straks weten. In groep 5 krijgen ze ook fietsles.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.