Lisabette
01-07-2026 om 20:21
Kinderen afmelden op school
Ik open hier even een apart topic, omdat ik merk dat er veel discussie ontstond over het feit dat ik mijn kinderen heb afgemeld na de voetbalwedstrijd van Oranje.
Wij vinden samen herinneringen maken als gezin heel belangrijk. Daarom kiezen wij er soms bewust voor om onszelf of de kinderen thuis te houden als wij vinden dat het gezin op dat moment voorgaat. Dat kan voetbal zijn, maar ook een ander bijzonder moment. Wij geloven in een autonome opvoeding, waarbij kinderen ook mogen aangeven wanneer ze hun grens hebben bereikt en rust nodig hebben.
Ik ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan. Waarvoor melden jullie je kinderen wel eens ziek? En hoeveel inspraak geven jullie je kinderen?
lientje69
02-07-2026 om 14:59
dan schreef op 02-07-2026 om 14:39:
[..]
Heb zelf niet gekeken maar zou me zeker nooit ziekmelden om deze reden. Ik denk ook niet dat zo'n collega een vriendelijk goedemorgen van me zou krijgen zodra ze weer "hersteld" zou zijn.
Ze vond haar baas vrijdag ook erg chagrijnig dus ik denk idd dat ze geen vriendelijk goedemorgen gehad heeft
Soccer-Mom
02-07-2026 om 15:01
Auwereel schreef op 01-07-2026 om 21:28:
Toch jammer dat al die vermoeide mensen heldhaftig de weg op gaan.
https://persportaal.anp.nl/artikel/6c0237de-94fa-4c5f-aac2-f91d0ab09fdf/slecht-slapen-brengt-verkeersveiligheid-en-gezondheid-in-gevaar
Hetzelfde geldt voor iedereen die in de nacht al gaan rijden om de vakantiefiles te vermijden. Ik was kort na de wedstrijd echt niet vermoeid. Dat kwam bij mij in de avond pas.
Kersje
02-07-2026 om 15:16
MRI schreef op 02-07-2026 om 10:16:
[..]
Ja ik heb alleen de eerste paar posts gelezen. Maar bij de openingspost krijg ik toch echt het gevoel dat het door een tekstschrijver (of AI) geschreven is. Autonome mensen (of althans zij die zichzelf zo noemen) zullen niet snel de mening van anderen op een algemeen forum zoeken.
Dit! Gewoon een heerlijk bash-topic openen…..
Beterlaat2021!
02-07-2026 om 15:19

Lisabette, voor jou. Omdat jullie allemaal zo van voetbal houden.
Marty1984
02-07-2026 om 17:43
Hier heeft mijn werkgever overigens het recht om een controle-arts langs te sturen bij een ziektemelding. Kost hem bakken vol geld, dus hij doet het alleen bij twijfelachtige omstandigheden. (Ik heb familie en vrienden die élke keer controle krijgen.)
Als jij je voor de 3de keer ziek meldt vlak na een festival of na een WK-wedstrijd hoop ik toch écht als collega dat mijn werkgever die controle-arts effectief stuurt.
TineWinkel
02-07-2026 om 18:00
Marty1984 schreef op 02-07-2026 om 17:43:
Hier heeft mijn werkgever overigens het recht om een controle-arts langs te sturen bij een ziektemelding. Kost hem bakken vol geld, dus hij doet het alleen bij twijfelachtige omstandigheden. (Ik heb familie en vrienden die élke keer controle krijgen.)
Als jij je voor de 3de keer ziek meldt vlak na een festival of na een WK-wedstrijd hoop ik toch écht als collega dat mijn werkgever die controle-arts effectief stuurt.
Tja, als je dan n beetje zielig verhaal ophangt en je ziek voordoet, hebben ze vgm geen poot om op te staan. Je hoeft uiteraard niet te vertellen dat je perse de penalty's wilde zien en dat je daarom brak bent. Je hoeft alleen maar aannemelijk te maken dat je inderdaad niet in staat bent te werken. Die keer dat mijn collega bij n eerstedagscontrole bij de deur begroet werd met: oh, u bent niet van de Gamma, dat is echt n zeldzaamheid
MissBobby
02-07-2026 om 18:01
ik ben 1 keer in overleg gegaan met de directeur van de basisschool voor een dag eerder vrij ivm een weekend ver weg nadat mijn moeder was gestorven in de vakantie. Ook met het argument dat wij geen ouders meer hadden die zoveel jaar getrouwd konden zijn zodat ze daarvoor vrij mochten zijn of andere geldige redenen. Hij vond het prima.
Miraval
02-07-2026 om 18:09
Marty1984 schreef op 02-07-2026 om 17:43:
Tja, er is geen mens die tegen die controle arts gaat zeggen dat die eigenlijk niet ziek is maar moe vanwege de voetbal. Dan veins je migraine, blaasontsteking, buikgriep.... ik als werkgever ga daar geen geld aan uitgeven, tenzij je het nodig zou hebben voor dossieropbouw.
Bij een ziekmelding heeft werknemer altijd het voordeel op alle vlakken (zeker bij kortdurende ziekmeldingen), wat bescherming is voor die werknemer maar waar werkgever heel vaak aan het kortste eind trekt. Het enige wat je kunt doen is gesprekken voeren met werknemer.
Poezenmeisje
02-07-2026 om 19:49
Zoon kreeg direct vrij van de hoofdmeester voor de huwelijken van zijn ooms.
Auwereel
02-07-2026 om 19:53
Poezenmeisje schreef op 02-07-2026 om 19:49:
Zoon kreeg direct vrij van de hoofdmeester voor de huwelijken van zijn ooms.
Zou jij voor kinderen niet verwachten dan? 't Is tweede graads familie, dus dat mag:
Redenen voor toekennen van verlof door school:
Bruiloft t/m 3de familiegraad (bewijs aanleveren bijvoorbeeld een trouwkaart en/of kopie trouwakte)
https://www.rblgv.nl/leerplicht/verlof-school-aanvragen/bijzonder-schoolverlof-aanvragen/
Lisabette
02-07-2026 om 20:13
Ik heb alle reacties nog een keer gelezen en met mijn man het erover gehad. Misschien moeten we dit inderdaad niet meer doen. Ik wil niet dat mijn kinderen hoeven liegen op school. Dat wil ik ze inderdaad niet meegeven. Ik vind het wel moeilijk om het zo te zien. Maar eerlijkheid vind ik inderdaad ook belangrijk. Volgende keer gaan ze dus maar wel naar school. Ik blijf dit soort dingen heel lastig vinden.
Bakblik
02-07-2026 om 20:28
Lisabette schreef op 02-07-2026 om 20:13:
Ik heb alle reacties nog een keer gelezen en met mijn man het erover gehad. Misschien moeten we dit inderdaad niet meer doen. Ik wil niet dat mijn kinderen hoeven liegen op school. Dat wil ik ze inderdaad niet meegeven. Ik vind het wel moeilijk om het zo te zien. Maar eerlijkheid vind ik inderdaad ook belangrijk. Volgende keer gaan ze dus maar wel naar school. Ik blijf dit soort dingen heel lastig vinden.
Dat hoeft niet, want het is niet lastig. Als je niet ziek bent ga je gewoon naar school/werk. Brak zijn na een nacht niet noodzakelijk voetbal kijken valt dat niet onder. Die voetballers voetballen echt niet beter of slechter als JIJ wel of niet kijkt. Ik heb er nog geen seconde tijd aan besteed. Hoef dus niet met een brakke kop te werken en zo goed zijn ze nou ook weer niet. Ze liggen er al uit geloof ik.......
Je ziet het ik volg het echt niet.
Miraval
02-07-2026 om 20:49
Bakblik schreef op 02-07-2026 om 20:28:
[..]
Dat hoeft niet, want het is niet lastig. Als je niet ziek bent ga je gewoon naar school/werk. Brak zijn na een nacht niet noodzakelijk voetbal kijken valt dat niet onder. Die voetballers voetballen echt niet beter of slechter als JIJ wel of niet kijkt. Ik heb er nog geen seconde tijd aan besteed. Hoef dus niet met een brakke kop te werken en zo goed zijn ze nou ook weer niet. Ze liggen er al uit geloof ik.......
Je ziet het ik volg het echt niet.
Nou ja ik begrijp wel dat je het wil kijken, dat heb ik zelf ook, alleen ik regel of dat ik vrij ben of ik ga gewoon werken. Toen de OS in China waren heb ik ook de wekker gezet voor de paardensport, die wilde ik perse zien. Zelfs voor Sydney heb ik destijds gezorgd dat ik het kon kijken, als Nederland 2e of 3e was geweest in de poule waren de tijden iets gunstiger geweest, ik had helemaal niet gerekend op groepswinnaar, en kon helaas weinig regelen of schuiven qua werk, ka dan is het gewoon even een dag doorbijten.
F1 kijk ik ook, de zaterdag kwalificaties zijn soms ook in de nacht, wekker zetten en uurtje kijken daarna of nog even slapen of werken (ik werk op zaterdag). Dus ik snap heel goed dat je bepaalde sporten of wat dan ook wil zien live, alleen moet het niet zo zijn dat je werkgever daarvoor opdraait, of dat je kinderen een dag school missen. Al vind ik dat laatste nog het minst kwalijk, zeker wanneer ze er verder goed voorstaan en ze geen problemen hebben op school of andere vlakken.
Bakblik
02-07-2026 om 21:08
Miraval schreef op 02-07-2026 om 20:49:
[..]
Nou ja ik begrijp wel dat je het wil kijken, dat heb ik zelf ook, alleen ik regel of dat ik vrij ben of ik ga gewoon werken. Toen de OS in China waren heb ik ook de wekker gezet voor de paardensport, die wilde ik perse zien. Zelfs voor Sydney heb ik destijds gezorgd dat ik het kon kijken, als Nederland 2e of 3e was geweest in de poule waren de tijden iets gunstiger geweest, ik had helemaal niet gerekend op groepswinnaar, en kon helaas weinig regelen of schuiven qua werk, ka dan is het gewoon even een dag doorbijten.
F1 kijk ik ook, de zaterdag kwalificaties zijn soms ook in de nacht, wekker zetten en uurtje kijken daarna of nog even slapen of werken (ik werk op zaterdag). Dus ik snap heel goed dat je bepaalde sporten of wat dan ook wil zien live, alleen moet het niet zo zijn dat je werkgever daarvoor opdraait, of dat je kinderen een dag school missen. Al vind ik dat laatste nog het minst kwalijk, zeker wanneer ze er verder goed voorstaan en ze geen problemen hebben op school of andere vlakken.
Ik vind gewoon aan alle kanten het signaal dat je afgeeft aan je kinderen zo ontzettend fout. Je heeft het voorbeeld dat je je ziek mag melden als je een paar uur slaap tekort bent gekomen door het voetbal. Jezelf ziek melden als je 3 nachten in de weer bent geweest met 1 of meer zieke kinderen dat kan, waarschijnlijk heb je het dan zelf ook te pakken. Dit jaar hadden we Olympische spelen, en WK voetbal, F1, vast nog andere WK's die iemand zou willen zien, je kan je niet blijven ziek melden.