Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderen afmelden op school

Hmm ja, voor school vond ik een dagje ziek melden nooit zo erg. Qua werk ben ik overdreven plichtsgetrouw. Ik slaap al maanden slecht, dat is geen excuus, maar ben van de week enorm door mijn rug gegaan. Omdat het de laatste werkdag voor mijn vakantie was, heb ik me met 10 paracetamol door de dag heen geworsteld. Was echt niet fijn.
Momenteel aan het klussen en verhuizen dus ik zit nog steeds aan de pijnstillers.

Andere mensen melden zich om een snotneus ziek. Dat is altijd zo geweest, het zal ze wel heel dwars zitten. Ik vind er wel wat van, maar eigenlijk zijn het mijn zaken niet.

Renmuis schreef op 02-07-2026 om 23:14:

Ik vind de sterke reacties op TO eigenlijk opvallender dan de keuze van TO om voetbal te kijken met haar kinderen. Sommige reacties voelen voor mij meer als "trollen" bedoel ik. Alsof dit echt het einde van de wereld is en een extreem moreel falen. Ik heb al gezegd dat ik er zelf wat milder insta, en vind het andersom ook echt niet erg om een dagje harder te moeten lopen omdat een collega een snipperdag neemt. Elke week is wat anders, maar een paar keer per jaar... Beetje relaxed mag wel. Het is maar werk. Veel vervelender als een collega er 3+ maanden uitligt wegens burnout (niet dat ze daar wat aan kunnen doen, maar geeft wel aan dat iemand veel te lang op standje "doorbijten" heeft gestaan).

Dat komt omdat ze hoogdravende ‘argumenten’ gebruikt zoals autonomie voor de kinderen en ‘herinneringen maken’. Allemaal als een soort excuus. Terwijl het niets meer of minder is dan de keuze maken met het gezin in de nacht voetbal kijken en daardoor de volgende dag brak zijn en de keuze maken om iedereen ziek te melden. Daar kunnen we het wel of niet mee eens zijn, iets wel of niet van vinden. Maar dat is wat het is. Als iemand daar bla bla van gaat maken alsof het dan ineens anders is, dan moet iemand echt even een spiegel voorgehouden worden. 

Ik vind de sterke reacties op TO eigenlijk opvallender dan de keuze van TO om voetbal te kijken met haar kinderen. Sommige reacties voelen voor mij meer als "trollen" bedoel ik. Alsof dit echt het einde van de wereld is en een extreem moreel falen. Ik heb al gezegd dat ik er zelf wat milder insta, en vind het andersom ook echt niet erg om een dagje harder te moeten lopen omdat een collega een snipperdag neemt. Elke week is wat anders, maar een paar keer per jaar... Beetje relaxed mag wel. Het is maar werk. Veel vervelender als een collega er 3+ maanden uitligt wegens burnout (niet dat ze daar wat aan kunnen doen, maar geeft wel aan dat iemand veel te lang op standje "doorbijten" heeft gestaan).

Ik vind een kind een keer thuishouden ook niet zo spannend. Ook als het niet ziek is, maar omdat we iets bijzonders doen of hebben gedaan. Als het om voetbal gaat zou ik dan wel meer denken aan een finale dan aan een wedstrijd bij de laatste 32(!). Maar goed. Een keer een dagje school missen vind ik niet zo'n probleem.

Zelf thuis blijven van werk om iets leuks te doen doe ik ook met enige regelmaat. Daarvoor hebben we bij mij op het werk verlofdagen. Je kunt ook dagen bijkopen. Ik blijf niet thuis om iets leuks te doen zonder vrij te nemen. Dat vind ik echt heel asociaal. Ik snap het ook niet goed. Als je weet dat je het wk heel bijzonder vindt en daarvoor vrije dagen nodig hebt dan moet je zorgen dat je nog dagen hebt. 

Over dat mensen meer kans hebben op een burn-out als ze niet toch thuis mogen blijven als hun verlofuren al op zijn: nee. je zegt dat ze dan te lang op standje doorgaan hebben gestaan. Maar als alle  verlofdagen opgebruikt zijn hebben ze al veel verlof gepland. De burn-out zal dan eerder komen door slecht plannen. Geen speelruimte voor jezelf houden door álle verlofdagen te gebruiken voor vakanties bijv. Juist het houden van ritme en structuur is verder helpend. Een nacht slaap overslaan is niet preventief voor een burn-out, in tegendeel. Ik vind het heel vreemd om te pleiten voor een paar keer per jaar extra verlof onder het mom 'ziek' náást de al bestaande verlofuren. 

Toen zoon in de vijfde op vrijdag al naar Pinkpop ging, heb ik hem niet tegengehouden.  Maar ik voelde me niet geroepen hem ziek te melden "al deden  alle andere  ouders dat wel¨.

Met als gevolg dat zoon met de andere Pinkpopspijbelaars na moest blijven. De docent voorzag ze van "een passend muziekje om in de stemming te blijven¨.

Toch nog een 'herinnering gemaakt 🤮. '

TO ik ben wel benieuwd hoe je dit praktisch hebt gedaan. Je hebt een groot gezin toch? Gaan op school niet allerlei alarmbellen af als ineens alle 4 kinderen uit 1 gezin zien zijn? En de dag erna ook allemaal weer wonderbaarlijk genezen?

Een snipperdag is gewoon een vakantiedag en die kun je in overleg met je werkgever opnemen dat is natuurlijk iets anders dan je onterecht ziekmelden. Door vrije dagen te geruiken kun je dan een paar keer per jaar relaxen.

To melde zich niet ziek om een burnout te voorkomen en die voorkom je ook niet met drie keer per jaar een dag ziekmelden dat vraagt om een echte structurele oplossing. 

Een heel moe kind thuis houden begrijp ik wel maar als dat kind moe is door gepland midden nachtelijk voetbal kijken vind ik wel dat je rare keuzes maakt.

Ik vind mezelf ziek melden als ik echt ziek ben al zo ongemakkelijk, laat staan voor zoiets. 
Jaren geleden was ik met mijn oudste  die toen nog naar de middelbare school ging, naar een Coldplay concert geweest. Na afloop waren er problemen met het treinverkeer met als gevolg dat we pas rond vier uur 's nachts thuis waren. De volgende dag is hij netjes naar school gegaan en ik naar mijn werk. 
De gezamenlijke herinnering aan dit fantastische concert staat in ons beider hoofd gegrift en school en werk hebben er niet onder hoeven te lijden. 

Ik vind een kind thuis houden omdat het oververmoeid is omdat school/het leven veel vraagt heel wat anders dan moe zijn omdat midden in de nacht voetbal hebt gekeken.
Sommige dingen zijn een keuze en keuzes hebben consequenties.

Ik vind 'mijn kind komt verder goed mee op school' ook geen argument, want dan zeg je dus dat een kind dat makkelijk leert wel vrij mag voor leuke dingen en een kind dat er veel moeite voor moet doen niet.

Daarnaast denk ik dat mensen vooral vallen over de 'autonome opvoeding' waarbij jullie aangeven altijd te luisteren naar de kinderen. Dat komt over alsof de kinderen te alle tijden zelf mogen bepalen of ze naar school gaan en dat lijkt me toch niet de bedoeling. En al helemaal niet als je daarvoor jezelf af moet melden van werk. Je bewijst je kinderen geen dienst met een dergelijke opvoeding.

Als ze inderdaad een snipperdag had genomen, was het probleem dat ik ermee heb al een stuk minder ja. Al had ik dan nog steeds wel de kinderen gewoon op school gedropt, maar als het echt niet gaat dan ben je in ieder geval thuis om ze op te halen. Het feit dat TO zichzelf en haar kinderen ziek meld, terwijl ze dat niet zijn, stoort mij enorm. Als je dan zo graag voetbal wil kijken op dit tijdstip, ben dan ook mans genoeg om op school en je werk te melden dat je te moe bent om te komen ipv dat je je onterecht ziek meld en je dus tegen je baas en school gaat zitten liegen. 

Ik had nog nooit gehoord van autonome opvoeding, maar kan je gedachtegang best een beetje volgen. Stress is slecht voor je lichaam, het kan schade aanrichten en ik leer ze graag creatief om te gaan met stress en zou ze graag meegeven dat ze werkstress bij hun werkgever moeten laten. Dus, zijn ze "te moe" dan blijven ze een dagje thuis en als het gezin iets super leuks heeft (geen voetbalwedstrijd) en het wordt midden in de nacht, ook dan krijgen ze de optie of ze thuis willen blijven want ik geloof ook niet zo in "wie snachts vist, moet overdag zijn netten drogen" wie snachts vist, moet overdag even bijslapen. 

Er zijn dus zeker meer ouders die het zo doen, tenminste wel op onze Montessori school. Maar we liegen niet tegen de leerkrachten! De echte reden vertellen de ouders gewoon hier. 
Ik ben zelf een werkgever in de IT, ik wil heel graag dat mijn personeel zich afmeldt bij vermoeidheid en stress, er komen geen burn-outs bij mij binnen, dan heb ik gefaald en te weinig personeel aangenomen of ik heb een werknemer gehad die niet eerlijk durfde te zijn, en dan ligt de fout ook bij mij. 
Dus dat jij je afmeld, snap ik ook, maar ook ik mis je eerlijkheid hierin. 

Goed, we denken dus een beetje hetzelfde en de omgeving waar ik woon zou je in principe tussen kunnen passen (bij mijn dochter in de klas - middenbouw - waren er meer kinderen niet in de ochtend vanwege die wedstrijd) maar echt alleen als het eerlijk gebeurt, men houdt niet zo van liegerts. 

Wat ik het opvallends vind is dat er 4 kinderen waren die het prima vonden om thuis gehouden te worden. Geen eentje die na uitslapen toch naar school wilde? Als je het autonoom wilt doen en hen naar hun lichamen wilt leren laten luisteren, dan zit de optie "uitslapen en gaan" er toch ook bij? Je kan niet autonoom opvoeden als jij de keuze maakt. En die van mij kiezen na uitslapen/feesten dan voor sociaal en hard werken en halen het werk weer in, in hun vrije tijd. Net als mijn personeel. 
Houden jullie naar school gaan wel een beetje leuk voor ze? 

Overigens, vind ik het een grote luxe dat we zo kunnen leven. Ontzettend geprivilegieerd zelfs. 

Roos57 schreef op 02-07-2026 om 13:19:

Ik denk wel dat dit echt is . En het maakt het forum wat levendiger.😜

Ik heb ook ergens een poll gezien dat bijna van de helft van de ondervraagden de kinderen de wedstrijd mochten zien. 

VerdrietigHoor schreef op 03-07-2026 om 11:51:

Ik had nog nooit gehoord van autonome opvoeding, maar kan je gedachtegang best een beetje volgen. Stress is slecht voor je lichaam, het kan schade aanrichten en ik leer ze graag creatief om te gaan met stress en zou ze graag meegeven dat ze werkstress bij hun werkgever moeten laten. Dus, zijn ze "te moe" dan blijven ze een dagje thuis en als het gezin iets super leuks heeft (geen voetbalwedstrijd) en het wordt midden in de nacht, ook dan krijgen ze de optie of ze thuis willen blijven want ik geloof ook niet zo in "wie snachts vist, moet overdag zijn netten drogen" wie snachts vist, moet overdag even bijslapen.

Er zijn dus zeker meer ouders die het zo doen, tenminste wel op onze Montessori school. Maar we liegen niet tegen de leerkrachten! De echte reden vertellen de ouders gewoon hier.
Ik ben zelf een werkgever in de IT, ik wil heel graag dat mijn personeel zich afmeldt bij vermoeidheid en stress, er komen geen burn-outs bij mij binnen, dan heb ik gefaald en te weinig personeel aangenomen of ik heb een werknemer gehad die niet eerlijk durfde te zijn, en dan ligt de fout ook bij mij.

Goed, we denken dus een beetje hetzelfde en de omgeving waar ik woon zou je in principe tussen kunnen passen (bij mijn dochter in de klas - middenbouw - waren er meer kinderen niet in de ochtend vanwege die wedstrijd) maar echt alleen als het eerlijk gebeurt, men houdt niet zo van liegerts.

Wat ik het opvallends vind is dat er 4 kinderen waren die het prima vonden om thuis gehouden te worden. Geen eentje die na uitslapen toch naar school wilde? Als je het autonoom wilt doen en hen naar hun lichamen wilt leren laten luisteren, dan zit de optie "uitslapen en gaan" er toch ook bij? Je kan niet autonoom opvoeden als jij de keuze maakt. En die van mij kiezen na uitslapen/feesten dan voor sociaal en hard werken en halen het werk weer in, in hun vrije tijd. Net als mijn personeel.

Overigens, vind ik het een grote luxe dat we zo kunnen leven. Ontzettend geprivilegieerd zelfs.

Niet in elke baan/sector kun je je 'zomaar' afmelden. Bijvoorbeeld in de zorg. Of in het onderwijs. Als de juf of meester van je kinderen niet komt opdagen, dan heeft de hele klas geen les. Die consequentie vind ik erg groot voor iets als 'ik had een feestje' of 'ik wilde voetbal kijken'.

Bij een gepland feest kun je misschien nog iets regelen met een eventuele duo-leerkracht, dat je een dag wisselt of zo. 

En na uitslapen toch naar school kan als je eerlijk bent, maar is vreemd als je 'ziek' bent. Ik vind het overigens vreemd dat een school alles maar prima vindt qua afwezigheid zo lang je er eerlijk over bent. Sommige dingen zijn nu eenmaal verplicht en door elke poep en scheet als uitzondering voor vrij te beschouwen, krijgt school een heel facultatief karakter.

VerdrietigHoor schreef op 03-07-2026 om 11:51:

Er zijn dus zeker meer ouders die het zo doen, tenminste wel op onze Montessori school. Maar we liegen niet tegen de leerkrachten! De echte reden vertellen de ouders gewoon hier.

Alsof burn out niet andere oorzaken kan hebben? Dus dat kan wel gebeuren bij jullie

Ik heb kind wel eens ziekgemeld op de middelbare school als ze er de vorige avond laat achterkwam dat er morgen een proefwerk was. Maar meestal is het: niet zeuren, gewoon naar school! paracetamolletje mee. En dan thuis maar even bijslapen of verkouden zijn. Want alleen voor een loopneus blijf je ook niet thuis vind ik. Zelf moet ik ook wel echt ziek zijn, wil ik thuisblijven. En moe vanwege een feestje (voetbal kijk ik niet), vind ik toch echt wel eigen schuld. Dan moet je gewoon naar werk of school. 

Ik ben een loeder moeder  toen mijn kinderen nog op de basisschool zaten heb ik ze wel eens ziek gemeld om naar de Efteling te gaan. Kleine disclaimer, kinderen zaten op twee verschillende scholen en ik heb er eentje die echt niet tegen drukte kan. 
Als er een een studiedag had dan melde ik de ander "ziek" overigens was dit altijd in overleg met de school

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.