Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderen afmelden op school

Gingergirl schreef op 03-07-2026 om 20:42:

[..]

Scholen mogen verlof geven tot 10 dagen dus zo bijzonder is het niet dat het weleens gegeven wordt. Uiteraard niet bij alles maar het is niet zo dat niks mag.

Wij hebben van de week als school ook rekening gehouden met het voetbal, dag erna later begonnen.

Dat snap ik, maar het lijkt me toch sterk dat scholen verlof geven om voetbal te kijken of naar een pretpark te gaan op een rustige dag. 

Als de school later begint is dat natuurlijk prima, maar als dat niet zo is, heb je je daar wel aan te conformeren.

Thy

Thy

03-07-2026 om 22:04

'Scholen mogen verlof geven tot 10 dagen.'
Je geeft een beetje een rare draai aan de regels door dit zo te zeggen. 

De 10 dagen verlof gelden alleen als je kunt aantonen dat je als ouder geen twee weken aaneengesloten vrij kunt nemen tijdens de bestaande vakanties vanwege werk. Dus je kunt als ouder geen twee weken aaneengesloten vrij nemen tijdens de zomervakantie, kerstvakantie óf meivakantie. Daarvoor hoor je dus eigenlijk een verklaring te krijgen van je werkgever of van je accountant als je ZZP'er bent. En dan moet dat ook nog eens aaneengesloten zijn. Dus je kunt in principe geen verlof van 10 dagen aanvragen voor een weekendje weg, een dagje vrij i.v.m. een WK-wedstrijd en nog eens een dagje Efteling met oma. Die 10 dagen krijg je er niet zomaar bij hoor.

Een directeur die dit toekent terwijl het ongeoorloofd is, overtreedt de leerplichtwet en kan dus echt in de problemen komen door dit ongeoorloofd toe te kennen. Mensen realiseren zich niet altijd dat een directeur een bepaald risico loopt door dit 'zomaar' toe te kennen. Sterker nog: ouders reageren soms zeer verontwaardigd/boos als een verzoek wordt afgewezen.

Thy schreef op 03-07-2026 om 22:04:

'Scholen mogen verlof geven tot 10 dagen.'
Je geeft een beetje een rare draai aan de regels door dit zo te zeggen.

De 10 dagen verlof gelden alleen als je kunt aantonen dat je als ouder geen twee weken aaneengesloten vrij kunt nemen tijdens de bestaande vakanties vanwege werk. Dus je kunt als ouder geen twee weken aaneengesloten vrij nemen tijdens de zomervakantie, herfstvakantie óf meivakantie. Daarvoor hoor je dus eigenlijk een verklaring te krijgen van je werkgever of van je accountant als je ZZP'er bent.

En dan moet dat ook nog eens aaneengesloten zijn. Dus je kunt in principe geen verlof van 10 dagen aanvragen voor een weekendje weg, een dagje vrij i.v.m. een WK-wedstrijd en nog eens een dagje Efteling met oma. Die 10 dagen krijg je er niet zomaar bij hoor.

Je haalt verlof op grond van artikel 11.f en artikel 11.g door elkaar. 11.g wordt niet gespecificeerd in de wet, en hoeft ook niet aaneengesloten. 

Thy

Thy

03-07-2026 om 22:22

Daglichtlamp schreef op 03-07-2026 om 22:10:

Je haalt verlof op grond van artikel 11.f en artikel 11.g door elkaar. 11.g wordt niet gespecificeerd in de wet, en hoeft ook niet aaneengesloten.

Nee, die haal ik niet door elkaar.

Iemand stelt dat een school 10 dagen verlof mag geven. Dat suggereert dat je als ouder gewoon recht hebt op 10 vrije dagen en dat klopt niet.

Artikel 11g gaat over verlof i.v.m. huwelijk van een naaste familiegenoot, overlijden, etc. Daar mag je een losse vrije dag voor toekennen, maar daar gaat dit toch niet over?

Lisabette

Lisabette

03-07-2026 om 22:30 Topicstarter

Ik vind sommige reacties wel heel aanvallend! Ik meld mij maar een paar keer per jaar af als het gezin voorgaat. Verder ben ik nooit ziek. Dus mijn werkgever krijgt hier echt niets van. Mijn andere collega’s zijn vaker ziek dan ik. 

Thy

Thy

03-07-2026 om 22:37

Lisabette schreef op 03-07-2026 om 22:30:

Ik vind sommige reacties wel heel aanvallend! Ik meld mij maar een paar keer per jaar af als het gezin voorgaat. Verder ben ik nooit ziek. Dus mijn werkgever krijgt hier echt niets van. Mijn andere collega’s zijn vaker ziek dan ik.

Een paar keer per jaar? Realiseer je je ook dat sommige mensen dit vrijwel nooit doen én ook bijna nooit ziek zijn? Ik vind het vreemd dat jij dit normaal vindt.

Thy schreef op 03-07-2026 om 22:22:

Daglichtlamp schreef op 03-07-2026 om 22:10:

Nee, die haal ik niet door elkaar.

Iemand stelt dat een school 10 dagen verlof mag geven. Dat suggereert dat je als ouder gewoon recht hebt op 10 vrije dagen en dat klopt niet.

Artikel 11g gaat over verlof i.v.m. huwelijk van een naaste familiegenoot, overlijden, etc. Daar mag je een losse vrije dag voor toekennen, maar daar gaat dit toch niet over?

Dat schreef ik niet. En ik suggereer niks.

Een school mag verlof geven TOT tien dagen. Gaat het om een verlof van meer dan 10 dagen dan gaat leerplicht erover en moeten ouders het ook daar aanvragen en niet bij school. Dat wil dus niet zeggen dat scholen het verlof tot 10 dagen altijd maar goedkeuren of dat ouders er recht op hebben.

Vraagt een ouder bij mij verlof aan dan bekijken we uiteraard wat de situatie is of we de aanvraag goedkeuren. Gaat meestal om een dag voor iets en in uitzonderlijke gevallen om een paar dagen. 

Voor het midden in de nacht voetbal kijken en 's morgens moe zijn vraagt niemand verlof aan. Maar hebben wij als school gekozen om later te beginnen de dag na de wedstrijd.

Nu denk ik dat je gewoon aan het trollen bent,  Een paar keer per jaar. Het is goed met jou.  

Thy

Thy

03-07-2026 om 23:10

Waarom zou je als school later beginnen bij de 16e finale van het WK voetbal? 
Als het de finale is kan ik me dat misschien nog indenken, maar dit? 
Wat doen jullie dan met de WK finale hockey, of de shorttrackfinale bij de Olympische Spelen?
In het onderwijs geven we (terecht denk ik) de boodschap af dat onderwijs volgen belangrijk is, maar vervolgens geven we ook allerlei signalen af die de suggestie geven dat ander zaken toch wel zwaarder wegen, ik heb daar moeite mee.

Thy schreef op 03-07-2026 om 23:10:

Waarom zou je als school later beginnen bij de 16e finale van het WK voetbal?
Als het de finale is kan ik me dat misschien nog indenken, maar dit?
Wat doen jullie dan met de WK finale hockey, of de shorttrackfinale bij de Olympische Spelen?
In het onderwijs geven we (terecht denk ik) de boodschap af dat onderwijs volgen belangrijk is, maar vervolgens geven we ook allerlei signalen af die de suggestie geven dat ander zaken toch wel zwaarder wegen, ik heb daar moeite mee.

Daar hadden wij goede reden voor gezien de populatie van onze school, deze wedstrijd was voor velen belangrijk, leerlingen zijn ook vooraf met ons in gesprek gegaan en dan kun je best een keer meebuigen en een ander zn feestje gunnen. De laatste toetsweek lag al achter ons dus qua datum was het geen ramp om iets later te beginnen ( het eerste uur vrij, niet een hele dag. En er is geen les gemist, alleen rooster aangepast).

Wat we doen bij de wk finale hockey of de shorttrackfinale bij de Olypische spelen?; nou niets want dat leeft dus totaal niet bij onze leerlingen,  kijken ze niet naar. 

Lisabette

Lisabette

03-07-2026 om 23:35 Topicstarter

Kimdekim schreef op 03-07-2026 om 23:08:

[..]

Nu denk ik dat je gewoon aan het trollen bent, Een paar keer per jaar. Het is goed met jou.

Hou op zeg! Ik kom al jaren op dit forum. En dat ik over sommige dingen anders denk dan de meeste mensen, maakt niet dat ik een trol zou zijn. Ik heb autisme en ik vind het gewoon moeilijk om andere mensen te snappen. Dan hoef je mij niet te gaan pesten! 

Heb je gelezen wat jouw dagje ziekmelden als het gezin voorgaat mij als werkgever kost? En dat een paar keer per jaar... een paar? 2x, 4x? Even 1200 of 2400 euro door het putje heen... heb je daar überhaupt enig idee van?

Lisabette

Lisabette

03-07-2026 om 23:39 Topicstarter

Miraval schreef op 03-07-2026 om 23:36:

[..]

Heb je gelezen wat jouw dagje ziekmelden als het gezin voorgaat mij als werkgever kost? En dat een paar keer per jaar... een paar? 2x, 4x? Even 1200 of 2400 euro door het putje heen... heb je daar überhaupt enig idee van?

Sorry! Daar had ik inderdaad op moeten reageren. Ik wist niet dat het zo duur was! Dat is inderdaad wel iets om over na te denken. Ik werk gelukkig wel voor een grote organisatie. Maar het blijft heel veel geld! Misschien moet ik toch eens bespreken of ik vaker onbetaald verlof kan opnemen. 

'Als het gezin voor gaat'...ja, als je met spoed met je man of kind naar het ziekenhuis moet of iets dergelijks, dan snap ik dat. Daar zijn dingen als calamiteitenverlof of zorgverlof voor uitgevonden en hoef je jezelf dus niet voor ziek te melden.

Je schreef eerder dat jullie je kinderen volgen in hun behoeften en grenzen. Mogen je kinderen dan te alle tijden bepalen dat ze niet naar school willen of later beginnen of eerder naar huis? Dat lijkt me met een stuk of vier kinderen op de basisschool organisatorisch best lastig. Ze hebben waarschijnlijk ook niet altijd allemaal exact dezelfde wensen en behoeftes. Dan heb je er zo elke week wel een keer eentje thuis. 

Het bijzonder verlof dat scholen kunnen toekennen wordt naar mijn beleving wel steeds verder opgerekt. Ik heb wel eens iemand horen zeggen 'wij gaan een dag eerder op vakantie, want wij hebben een eigen bedrijf dus wij mogen dat'. Nou nee. Als je de hele meivakantie weg kan, hoeft daar echt geen dag bij puur en alleen omdat je een eigen bedrijf hebt. En ook niet bij elk type bedrijf is dat nodig. Overigens hoef je daarvoor helemaal geen eigen bedrijf te hebben, het gaat om de aard van het werk.

En hoe vaak je verder ziek bent, is niet relevant. Dat is zo'n zelfde argument als 'mijn kind komt lekker mee op school'. 

Bij mijn man op school hebben ze ook wel eens een paar uur in de middag laten vervallen voor EK/WK voetbal, ook groepsfase wedstrijden. Dan hadden ze ook een groot scherm in de aula. Dat was omdat ze verwachtten dat er toch veel leerlingen zouden spijbelen én omdat veel docenten ook voetbal wilden kijken. Voor nachtelijk voetbal is het ieders eigen verantwoordelijkheid om de dag erna toch op school te zijn, al dan niet vermoeid. 

Thy

Thy

03-07-2026 om 23:58

Gingergirl schreef op 03-07-2026 om 23:32:

[..]

Daar hadden wij goede reden voor gezien de populatie van onze school, deze wedstrijd was voor velen belangrijk, leerlingen zijn ook vooraf met ons in gesprek gegaan en dan kun je best een keer meebuigen en een ander zn feestje gunnen. De laatste toetsweek lag al achter ons dus qua datum was het geen ramp om iets later te beginnen ( het eerste uur vrij, niet een hele dag. En er is geen les gemist, alleen rooster aangepast).

Wat we doen bij de wk finale hockey of de shorttrackfinale bij de Olypische spelen?; nou niets want dat leeft dus totaal niet bij onze leerlingen, kijken ze niet naar.

De populatie van jullie school rechtvaardigt het dat kinderen deels vrij krijgen bij de 16e finale van het WK voetbal? Is dit niet een beetje mooipraterij?! Het gaat niet om iemand een feestje gunnen wat mij betreft, het gaat om de boodschap die je als school afgeeft.

Misschien verschilt onze kijk op schoolse zaken doordat jij werkzaam ben binnen het vo en ik binnen het po. Wij hebben niet te maken met laatste toetsweken etc. 

Het zal niet per definitie voor elke basisschool gelden, maar onze kinderen zijn tot in de laatste week voor de vakantie gewoon aan het werk in de groep. Al moet ik daar eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat de middagen in die allerlaatse week wat meer worden ingevuld met schoonmaken/elkaar helpen/leuke groepsdingen doen, etc.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.