Lisabette
01-07-2026 om 20:21
Kinderen afmelden op school
Ik open hier even een apart topic, omdat ik merk dat er veel discussie ontstond over het feit dat ik mijn kinderen heb afgemeld na de voetbalwedstrijd van Oranje.
Wij vinden samen herinneringen maken als gezin heel belangrijk. Daarom kiezen wij er soms bewust voor om onszelf of de kinderen thuis te houden als wij vinden dat het gezin op dat moment voorgaat. Dat kan voetbal zijn, maar ook een ander bijzonder moment. Wij geloven in een autonome opvoeding, waarbij kinderen ook mogen aangeven wanneer ze hun grens hebben bereikt en rust nodig hebben.
Ik ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan. Waarvoor melden jullie je kinderen wel eens ziek? En hoeveel inspraak geven jullie je kinderen?
dan
05-07-2026 om 21:22
Anoniemvoornu schreef op 05-07-2026 om 20:29:
[..]
Gelukkig is er zorgverlof voor dit soort zaken tegenwoordig. Zorgen voor een ziek iemand zie ik toch anders dan een voetbalwedstrijd midden in de nacht willen kijken op kosten van een ander. Kotst etc opruimen doe je ook niet voor je plezier.
Is zorgverlof ook voor dit soort dingen, kind dat ziek is door bijvoorbeeld griep? Ikzelf heb destijds een paar keer kortdurend zorgverlof gekregen ivm een operatie van kind maar de laatste keer kon dat niet meer, dan was het alleen mogelijk bij palliatieve zorg. Dat was (gelukkig) niet aan de orde en heb ik mijn vakantie deels kunnen verzetten.
Anoniemvoornu
05-07-2026 om 21:28
dan schreef op 05-07-2026 om 21:22:
[..]
Is zorgverlof ook voor dit soort dingen, kind dat ziek is door bijvoorbeeld griep? Ikzelf heb destijds een paar keer kortdurend zorgverlof gekregen ivm een operatie van kind maar de laatste keer kon dat niet meer, dan was het alleen mogelijk bij palliatieve zorg. Dat was (gelukkig) niet aan de orde en heb ik mijn vakantie deels kunnen verzetten.
Ja . Je kan het gemakkelijk googlen of terugzien in je cao maar je hebt verschillende verlofmogelijkheden:
Calamiteitenverlof (acuut geregeld)
- Wanneer: Voor onvoorziene situaties, zoals een kind dat plotseling ziek wordt op school en direct opgehaald moet worden.
- Duur: Zolang als nodig is om de eerste opvang te regelen (meestal een paar uur tot maximaal één of twee dagen).
- Salaris: Je werkgever betaalt tijdens dit verlof in principe 100% van je salaris door.
2. Kortdurend zorgverlof (langer nodig)
- Wanneer: Als je kind ziek is en jij de enige bent die de noodzakelijke verzorging kan en mag geven.
- Duur: Per periode van 12 maanden heb je recht op maximaal 2 keer het aantal uren dat je per week werkt. Werk je 32 uur per week, dan heb je dus recht op maximaal 64 uur zorgverlof per jaar.
- Salaris: Tijdens het kortdurend zorgverlof ontvang je minimaal 70% van je loon.
dan
05-07-2026 om 21:49
Anoniemvoornu schreef op 05-07-2026 om 21:28:
[..]
Ja . Je kan het gemakkelijk googlen of terugzien in je cao maar je hebt verschillende verlofmogelijkheden:
- Wanneer: Voor onvoorziene situaties, zoals een kind dat plotseling ziek wordt op school en direct opgehaald moet worden.
- Duur: Zolang als nodig is om de eerste opvang te regelen (meestal een paar uur tot maximaal één of twee dagen).
- Salaris: Je werkgever betaalt tijdens dit verlof in principe 100% van je salaris door.
- Wanneer: Als je kind ziek is en jij de enige bent die de noodzakelijke verzorging kan en mag geven.
- Duur: Per periode van 12 maanden heb je recht op maximaal 2 keer het aantal uren dat je per week werkt. Werk je 32 uur per week, dan heb je dus recht op maximaal 64 uur zorgverlof per jaar.
- Salaris: Tijdens het kortdurend zorgverlof ontvang je minimaal 70% van je loon.
In mijn CAO viel er destijds erg weinig terug te vinden terwijl dat in de jaren ervoor wel zo was dus ik denk dat het veranderd is.
Damoontje
05-07-2026 om 21:54
Anoniemvoornu schreef op 05-07-2026 om 21:28:
[..]
En als plotseling s nachts Nederland tegen Marokko moet spelen?
Anoniemvoornu
05-07-2026 om 22:00
Damoontje schreef op 05-07-2026 om 21:54:
[..]
![]()
Verschrikkelijk zeg ... ik heb medelijden met degene in de grote steden ... als jij of je kind de hele nacht wakker hebben gelegen van de rellen, want zo was het o.a. in Rotterdam wel te noemen. Neem ik als collega graag een dienst over voor je. Als je mee de boel hebt staan slopen is het een ander verhaal.
TineWinkel
05-07-2026 om 22:42
Damoontje schreef op 05-07-2026 om 21:54:
[..]
![]()
Dat is overmacht!
Netherfield
06-07-2026 om 08:21
Zorgverlof is wettelijk verplicht, maar:
In uw cao of regeling van uw personeelsvertegenwoordiging kunnen andere afspraken staan over zorgverlof. Als dit zo is, gelden die afspraken. Ook als deze nadelen voor u hebben.
Bron: rijksoverheid.nl
dan
06-07-2026 om 10:11
Netherfield schreef op 06-07-2026 om 08:21:
In uw cao of regeling van uw personeelsvertegenwoordiging kunnen andere afspraken staan over zorgverlof. Als dit zo is, gelden die afspraken. Ook als deze nadelen voor u hebben.
Ik denk idd dat de voorwaarden om zorgverlof op te kunnen nemen veranderd zijn, vergeleken met jaren geleden. Maar goed, er waren voldoende andere opties om toch vrij te kunnen nemen.
MamaE
06-07-2026 om 10:22
Zorgverlof is in ieder geval nooit bedoeld om leuke dingen te doen met je gezin en ook niet voor geplande zaken behalve misschien een operatie of zo.
Of iemand wel of niet hard werkt doet er niet zoveel toe. Zelfs als je altijd hard werkt en een hoog tempo en kwaliteit levert is dat geen reden om je ziek te melden omdat je iets leuks wil doen met het gezin.
dan
06-07-2026 om 11:15
MamaE schreef op 06-07-2026 om 10:22:
Zorgverlof is in ieder geval nooit bedoeld om leuke dingen te doen met je gezin en ook niet voor geplande zaken behalve misschien een operatie of zo.
Of iemand wel of niet hard werkt doet er niet zoveel toe. Zelfs als je altijd hard werkt en een hoog tempo en kwaliteit levert is dat geen reden om je ziek te melden omdat je iets leuks wil doen met het gezin.
Hier was het een aantal keer ivm geplande operatie van zoon waarbij ik ook in het ziekenhuis bleef, die vraag ging uit van het ziekenhuis zelf. Een aantal keer heb ik zorgverlof mogen opnemen, een paar keer heb ik mijn vakantie verzet en wat dagen extra erbij genomen, ook geen probleem. Voor leuke dingen neem ik natuurlijk gewoon uren op.
Daglichtlamp
06-07-2026 om 12:26
Netherfield schreef op 06-07-2026 om 08:21:
Ja maar daarin mag in elk geval niet ten nadele van de werknemer afgeweken worden van de hoeveelheid verlof. Het maximaal toe te kennen zorgverlof is altijd minimaal twee keer de arbeidsduur per week.
Dewi-Sri2
06-07-2026 om 18:05
Toch kunnen er ook eigenaardige verschillen zitten tussen de manieren waarop werkgevers reageren. Ik heb me één keer ziek gemeld terwijl ik niet ziek was. Mijn beste vriendin was overleden, en mijn LG weigerde me een vrij dag te geven voor de begrafenis. Mijn collega's waren woedend op hem, maar hij had iets van: ja, dan kan ik iedereen wel voor van alles vrij geven. Toen dacht ik echt: "tu me peux sur le dos", in goed Nederlands en niet-bestaand Frans: Je kan me m'n rug op.
De andere LG stuurde me naar huis toen ik ziek terugkwam van een vakantie in Azië: ga jij nou eerst maar eens opknappen, dan zien we volgende week weer verder. Tja, het kan verkeren, zoals Bredero zei. Maar de herinnering aan die vakantie had ik toen al gemaaaakt. Oh, die term alleen al
.
MamaE
06-07-2026 om 18:33
Dewi-Sri2 schreef op 06-07-2026 om 18:05:
Toch kunnen er ook eigenaardige verschillen zitten tussen de manieren waarop werkgevers reageren. Ik heb me één keer ziek gemeld terwijl ik niet ziek was. Mijn beste vriendin was overleden, en mijn LG weigerde me een vrij dag te geven voor de begrafenis. Mijn collega's waren woedend op hem, maar hij had iets van: ja, dan kan ik iedereen wel voor van alles vrij geven. Toen dacht ik echt: "tu me peux sur le dos", in goed Nederlands en niet-bestaand Frans: Je kan me m'n rug op.
De andere LG stuurde me naar huis toen ik ziek terugkwam van een vakantie in Azië: ga jij nou eerst maar eens opknappen, dan zien we volgende week weer verder. Tja, het kan verkeren, zoals Bredero zei. Maar de herinnering aan die vakantie had ik toen al gemaaaakt. Oh, die term alleen al.
Dat vind ik ook een heel andere situatie. En je zou er zelfs een verlofdag voor op kunnen nemen. Maar verlof geheel weigeren vind ik in zo'n situatie ook heel slecht werkgeverschap. Het is niet alsof dit soort dingen aan de lopende band gebeuren.
Overigens kreeg ik geen bijzonder verlof voor het huwelijk van mijn zus, zelfs niet als getuige. Moest ik maar een verlofdag voor opnemen. Vond ik ook wat van.
Collega's kregen ook geen bijzonder verlof voor de uitvaart van een grootouder. Alleen bij partner, (stief-/pleeg-)kind of eigen ouders. En bij een huwelijk van jezelf of je kind.
Maar in dergelijke situaties kan ik me niet voorstellen dat verlof geweigerd zou worden. En indien wel, dan zou ik me ook ziekmelden.
watertoren
06-07-2026 om 18:38
Mijn leidinggevende was heel anders en heel lief. Ik ben 61 en toen had je een kaart waarop snipperdagen werden afgeschreven. Ik had een snipperdag genomen omdat ik naar een uitvaart moest. Hij schreef dat niet af omdat het een verdrietig uitvaart was en ik kon mijn snipperdag houden.Het was geen familie.
Marty1984
06-07-2026 om 18:55
Er is hier gewoon een standaard lijstje voor wie je wel en geen vakantie krijgt. Mijn man, mijn moeder en mijn zus vallen daar bijvoorbeeld onder, een vriendin niet.
Wil ik naar die vriendin haar begrafenis of huwelijk neem ik gewoon vakantie op.
Het vloekt wel eens met de permanentie en dat het last minute gemeld wordt. Maar tegelijk wordt het dus zelden verboden omdat het gewoon je eigen vakantiedagen zijn.
Alleen al voor zo'n dingen hou ik dus altijd vakantiedagen op overschot. Met 20 ooms en tantes die op leeftijd zijn heb ik de laatste jaren élk jaar wel minstens 1 keer bingo.
Het standaard lijstje maakt het vooral éénduidig. Het geldt voor iedereen. Wil je elke week een begrafenis of huwelijk bijwonen van vrienden of groottantes ... ga je gang, maar niet op kosten van het bedrijf.